trainingstips!

Plaats hier alles over jachttraining en de jacht.
Kay
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6247
Lid geworden op: 06/09/06 15:29
Locatie: Den Bommel
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Kay » 15/02/11 18:36

Lupos schreef:Dummy's zijn veel gebruikt op wedstrijden. Bij wedstrijden wordt gebruik gemaakt van wild of dummy's, maar nooit apporteerblokken. Idd wat Dorrette al aangeeft: ze kunnen er hard van in de bek worden. Wild gebruik ik zelf weinig. Ik gebruik het af en toe, maar anders word je hond te hevig. Zeker honden met een jacht-aanleg van nature worden daar veeeeeel te hevig van :wink:
Ik loop op het moment alleen mee in OWT's en WT's, en daar wordt gebruik gemaakt van dummy's. Ik hoop eind dit jaar misschien een FT te kunnen lopen, en dat is wild.


Dat kan je er toch ook in/uit trainen? Bedoel als ik Bodi van Anca even als voorbeeld mag gebruiken :oops:
Die zie ik regelmatig dieren apporteren op foto's (volgens mij mee met de baas) maar heb zo'n vermoeden dat die ook heel steady wacht op het commando zonder heel heftig te reageren? (Ik ga nu even uit van mijn idee, maar misschien klopt dat niet helemaal :D )
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015

Dinie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 9630
Lid geworden op: 20/12/06 18:18
Locatie: Luyksgestel (N.-Br.)

Ongelezen berichtdoor Dinie » 15/02/11 18:47

De apporteerblok wordt ook alleen maar gebruikt om te trainen (in het begin). Deze worden inderdaad niet op wedstrijden gebruikt.

Tegen mij zeiden ze dat je hond zacht in de bek blijft als je in het begin trainde met een apporteerblok. :confused:

Yara is erg zacht in de bek. Zij was al zacht in de bek en heb daarom ook maar kort getraind met de blok.
:zwartkopje: Ciba (Ciba van Budiliumhof) 22-10-2005 ~ 25-4-2008
:zwartkopje: Yara (Raspberrycream van Budiliumhof) 7-3-2008

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 15/02/11 18:57

Kay schreef:
Lupos schreef:Dummy's zijn veel gebruikt op wedstrijden. Bij wedstrijden wordt gebruik gemaakt van wild of dummy's, maar nooit apporteerblokken. Idd wat Dorrette al aangeeft: ze kunnen er hard van in de bek worden. Wild gebruik ik zelf weinig. Ik gebruik het af en toe, maar anders word je hond te hevig. Zeker honden met een jacht-aanleg van nature worden daar veeeeeel te hevig van :wink:
Ik loop op het moment alleen mee in OWT's en WT's, en daar wordt gebruik gemaakt van dummy's. Ik hoop eind dit jaar misschien een FT te kunnen lopen, en dat is wild.


Dat kan je er toch ook in/uit trainen? Bedoel als ik Bodi van Anca even als voorbeeld mag gebruiken :oops:
Die zie ik regelmatig dieren apporteren op foto's (volgens mij mee met de baas) maar heb zo'n vermoeden dat die ook heel steady wacht op het commando zonder heel heftig te reageren? (Ik ga nu even uit van mijn idee, maar misschien klopt dat niet helemaal :D )
die is volwassen he :wink:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012

Lunatic
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6157
Lid geworden op: 03/03/08 14:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lunatic » 15/02/11 19:15

Lupos schreef:
Kay schreef:
Lupos schreef:Dummy's zijn veel gebruikt op wedstrijden. Bij wedstrijden wordt gebruik gemaakt van wild of dummy's, maar nooit apporteerblokken. Idd wat Dorrette al aangeeft: ze kunnen er hard van in de bek worden. Wild gebruik ik zelf weinig. Ik gebruik het af en toe, maar anders word je hond te hevig. Zeker honden met een jacht-aanleg van nature worden daar veeeeeel te hevig van :wink:
Ik loop op het moment alleen mee in OWT's en WT's, en daar wordt gebruik gemaakt van dummy's. Ik hoop eind dit jaar misschien een FT te kunnen lopen, en dat is wild.


Dat kan je er toch ook in/uit trainen? Bedoel als ik Bodi van Anca even als voorbeeld mag gebruiken :oops:
Die zie ik regelmatig dieren apporteren op foto's (volgens mij mee met de baas) maar heb zo'n vermoeden dat die ook heel steady wacht op het commando zonder heel heftig te reageren? (Ik ga nu even uit van mijn idee, maar misschien klopt dat niet helemaal :D )
die is volwassen he :wink:

En doet niet aan trainingen of wedstrijden, alleen aan echte jachten :wink:
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi

Gebruikersavatar
speurneus carola
Speurneus
Speurneus
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31/01/03 20:48
Locatie: veldhoven

Ongelezen berichtdoor speurneus carola » 15/02/11 19:18

te vroeg en te veel met wild trainen heb je kans dat je hond het knabbelen of doodschudden van de prooi gaat ontwikkelen en dat wil je zeker niet met een jagende hond.

beter om een saaie dummy te gebruiken eventueel af en toe ombonden met een konijnvelletje of vleugeltje
al me kinders uitgevlogen

Boukje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1451
Lid geworden op: 02/12/09 11:02

Ongelezen berichtdoor Boukje » 15/02/11 20:03

Weet niet of het een handige tip is.
Maar het is iets waar ik nu al bijna 7 jaar tegenaan loop. :wink:
Zittend afgeven van apport. Ik heb het volgens mij verpest door haar te belonen als pup met een brokje als ze de dummy bracht (zonder eerst te gaan zitten). Noooooooit doen. Nooit gelijk een brokje geven, want dan laten ze hun hele verdere leven de dummy gelijk voor je voeten vallen. Ik krijg het er in ieder geval niet meer uit, wat ik ook probeer. :?
Maar verder apporteerd ze als de beste hoor :)

-kim-
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2952
Lid geworden op: 19/09/07 19:15
Locatie: Stein
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor -kim- » 15/02/11 20:22

Wat een handig topic !!

Bear heeft veel geleerd en leert nog steeds veel van het kijken naar ervaren honden, voordat hij zelf de oefening mag doen.
Ook met nieuwe oefeningen weet hij al heel snel niks wat hij moet doen.
Wel belangrijk als je in groepsverband traint, om een serieus groepje te hebben waar niet steeds hondjes er een spel van maken.

Jachttraining is echt super leuk !

Mexx train ik niet in groepsverband mee, dan is voor hem niet geschikt.
Maar hij is heel steady en geeft sinds kort de dummy perfect zittend af :applaus: Dat heeft mega lang geduurd maar met het blijven volhouden, is het uiteindelijk toch gelukt.
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
:blondkopje: Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
:zwartkopje: JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013

Gebruikersavatar
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 490
Lid geworden op: 26/08/10 09:22
Locatie: Eke
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor RaymondC » 16/02/11 08:44

Ik heb nog veel oefeningen in excel staan die wij vorig jaar hebben gehad tijdens de junior jachtcursus.

echter kan ik geen bestanden uploaden.
Ik zal dit bestand via google documents delen zodat iedereen deze kan gebruiken.

Zal morgen de link hier zetten, want bestandje staat thuis op de pc.

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 16/02/11 09:49

RaymondC schreef:Ik heb nog veel oefeningen in excel staan die wij vorig jaar hebben gehad tijdens de junior jachtcursus.

echter kan ik geen bestanden uploaden.
Ik zal dit bestand via google documents delen zodat iedereen deze kan gebruiken.

Zal morgen de link hier zetten, want bestandje staat thuis op de pc.
super! Ik ben heel benieuwd!
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012

Gebruikersavatar
donna
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 523
Lid geworden op: 20/09/08 14:18
Locatie: Ochten

Ongelezen berichtdoor donna » 16/02/11 10:03

Lunatic schreef:Steadiness is natuurlijk super belangrijk.
Wat je kan doen als je hondje al goed naar blijf luisterd is het volgende.
Zet je hond neer, zeg blijf en doe in het begin 2 stappen naar achteren, later kan je dit uitbreiden :) Gooi dan een dummy naast je hond, zie je de hond twijfelen nog een keer blijf zeggen, blijft de hond netjes zitten gooi je aan de andere kant nog een dummy, zo ook ervoor en als je wat verder bent er overheen. Daarna moet de hond nog steeds blijven en ga je zelf de dummy's weer halen.
De hond leert hiermee 2 belangrijke dingen, rustig blijven zitten als dat gezegd word......en niet elke dummy is voor mij.

Zit en blijf
Afbeelding

Dummy rechts
Afbeelding

Dummy links
Afbeelding

Nog steeds geconcentreerd
Afbeelding

Dummy er overheen, koppie bewegen mag
Afbeelding


Vanaf hoe oud doe je deze oefening?

Lunatic
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6157
Lid geworden op: 03/03/08 14:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lunatic » 16/02/11 11:09

donna schreef:
Lunatic schreef:Steadiness is natuurlijk super belangrijk.
Wat je kan doen als je hondje al goed naar blijf luisterd is het volgende.
Zet je hond neer, zeg blijf en doe in het begin 2 stappen naar achteren, later kan je dit uitbreiden :) Gooi dan een dummy naast je hond, zie je de hond twijfelen nog een keer blijf zeggen, blijft de hond netjes zitten gooi je aan de andere kant nog een dummy, zo ook ervoor en als je wat verder bent er overheen. Daarna moet de hond nog steeds blijven en ga je zelf de dummy's weer halen.
De hond leert hiermee 2 belangrijke dingen, rustig blijven zitten als dat gezegd word......en niet elke dummy is voor mij.

Zit en blijf
Afbeelding

Dummy rechts
Afbeelding

Dummy links
Afbeelding

Nog steeds geconcentreerd
Afbeelding

Dummy er overheen, koppie bewegen mag
Afbeelding


Vanaf hoe oud doe je deze oefening?

Dat ligt er helemaal aan hoe gehoorzaam je hondje is, ik geloof dat wij dit met 4,5 á 5 maanden begonnen zijn, op 1 stapje afstand en dat dan steeds verder uitbreiden.
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi

Gebruikersavatar
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 490
Lid geworden op: 26/08/10 09:22
Locatie: Eke
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor RaymondC » 16/02/11 11:44

de zit, en dus het blijven zitten start bij ons al vanaf de puppy's (dus 8 weken)

In het begin is het de hond laten zitten, en dan langzaam opbouwen.
Een stapje opzij, een stapje naar voren.

Totdat je rond je hondje kan stappen.
En dan start je op leiband lengte.

Gebruikersavatar
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 490
Lid geworden op: 26/08/10 09:22
Locatie: Eke
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor RaymondC » 16/02/11 11:46

Lupos schreef:
RaymondC schreef:Ik heb nog veel oefeningen in excel staan die wij vorig jaar hebben gehad tijdens de junior jachtcursus.

echter kan ik geen bestanden uploaden.
Ik zal dit bestand via google documents delen zodat iedereen deze kan gebruiken.

Zal morgen de link hier zetten, want bestandje staat thuis op de pc.
super! Ik ben heel benieuwd!


Het zijn oefeningen die "gemaakt" zijn door Geert Strubbe, instructeur bij Will to Please in Ardooie (België).

Mariska+Noa

Ongelezen berichtdoor Mariska+Noa » 16/02/11 12:46

Ik heb ooit eens een link opgeslagen waarin door Brigitte werd uitgelegd hoe je het afgeven van het apport kunt trainen:

http://www.labradorforum.nl/viewtopic.p ... c&start=15

Gebruikersavatar
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 490
Lid geworden op: 26/08/10 09:22
Locatie: Eke
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor RaymondC » 21/02/11 09:54

En hier dan de link naar het excel file waarin ik de oefeningen die wij vorig jaar kregen tijdens de junior jachtcursus:

https://spreadsheets.google.com/ccc?key ... y=CNCar4sO

Veel plezier er mee.


Terug naar “Jachttraining”