trainingstips!

Plaats hier alles over jachttraining en de jacht.
Gebruikersavatar
Labje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 9709
Lid geworden op: 12/12/02 12:03
Locatie: Hoorn NH

Ongelezen berichtdoor Labje » 21/02/11 10:39

RaymondC schreef:En hier dan de link naar het excel file waarin ik de oefeningen die wij vorig jaar kregen tijdens de junior jachtcursus:

https://spreadsheets.google.com/ccc?key ... y=CNCar4sO

Veel plezier er mee.


De tekst is niet volledig te zien. Staat in smalle hokjes.
Bij dag 6 zijn de zinnen wel te zien.
Groetjes Lidy en een pootje van Yentl en Bieke
Afbeelding

Gebruikersavatar
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 490
Lid geworden op: 26/08/10 09:22
Locatie: Eke
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor RaymondC » 21/02/11 10:43

Dat is gewoon even aanpassen van de kolombreedte.
Anders even kijken via print preview, om te zien of alles er duidelijk op staat

Gebruikersavatar
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 490
Lid geworden op: 26/08/10 09:22
Locatie: Eke
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor RaymondC » 21/02/11 10:56

aanvulling op vorig bericht:

Als je de kolombreedte aanpast dan staat de tekst niet meer onder de tekening.
En de tekeningen staan heel veruit elkaar.

Best is gewoon even via print preview of page break te zien hoe het staat, en dan zelf aanpassen waar nodig.

Staan geen rechten op dit document, dus je kan en mag erin aanpassen zoveel als jezelf wilt.

Chica

Ongelezen berichtdoor Chica » 21/02/11 17:51

@RaymondC: dank voor de sheet, maar wat een geklooi om het goed in beeld te krijgen en bij mij geen tekening te vinden. Gelukkig heb ik meer verstand van honden dan van computers..;-)

@Dex: Bij jonge honden die nog snel inspringen moet je de opwinding/verleiding niet te groot maken en rustig opbouwen. Iets wegggooien is te opwindend. Je kunt Dex dus beter laten zitten en dan zelf ergens wat wegleggen terwijl dex moet blijven zitten. Als ie netjes blijft zitten mag hij het gaan halen. Als hij het niet terugbrengt, zou je een lange lijn kunnen gebruiken om hem weer binnen te halen.
Maar hou het vooral leuk, zodat het enthousiasme blijft en groeit!

Succes!

J&C

Chica

Ongelezen berichtdoor Chica » 21/02/11 18:24

Begrijp ik het overigens goed dat de woorden die in de verschillende vakken weergegegeven worden (hond, voorjager, dummy) in feite een tekening moeten voorstellen...?
Of zijn er echte tekeningen te vinden..?

J&C

Gebruikersavatar
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 490
Lid geworden op: 26/08/10 09:22
Locatie: Eke
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor RaymondC » 22/02/11 09:19

er staan "tekeningen", vaste figuren (standaard aanwezig in excel) in die ik gebruikt heb.
Dit om het duidelijker te maken.

bestand is gemaakt in excel 2003, zal eens zien of ik het in pdf kan maken.
zal de link dan ook neer zetten hier

Zie nu ook dat via docs.google.com de tekeningen er niet in staan.

stuur je e-mail adres via een pb, en ik zal hem dan opsturen.

Chica

Ongelezen berichtdoor Chica » 05/03/11 17:02

In het kader van de trainingstips hier nog een mooi filmpje over het aanleren vast/los en het netjes voorbrengen van het apport....

http://www.youtube.com/watch?v=h-vmX9Ir ... re=related

Ziet er eigenlijk zo simpel uit, maar de praktijk..... :roll:

J&C

lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1520
Lid geworden op: 01/04/11 18:30
Locatie: Stadskanaal

Ongelezen berichtdoor lucievd » 25/10/11 11:31

Lupos schreef:Lijnen lopen

Gebruik maken van het landschap (en de gevormde lijnen) door middel van een pad langs de dijk. (of welk ander pad dan ook)

Ik leg 3 dummy's in de lijn weg en markeer deze voor mezelf aan de hand van de lantaarnpalen en borden langs de weg. Hierbij loopt Juna voor me en ziet ze dus niet vallen. Doel van de oefening: vooruit sturen, overlopen oude valplaats en lijn aanhouden.
Afbeelding

Op volgorde van dichtbij naar ver weg worden de dummy's dan binnen gebracht
Afbeelding
Afbeelding

Haperen bij een eerdere valplaats betekent dat ze dus niet alleen vooruit gaan, maar ook hun eigen plan trekken. feitelijk moeten ze in een rechte lijn vooruit gaan tot jij een signaal geeft dat er gezocht mag gaan worden (daar zijn dan weer de lantaarnpalen handig voor, zo kun je precies zien waar je het zoek signaal moet geven)


Wat versta jij precies onder haperen?
Echt even afremmen en stil blijven staan om vervolgens weer verder te gaan?
Of alleen even snuffelen, dus neus aan de grond, maar wel doorgaan?

Heb dit namelijk ook met Flits gedaan op de training. Alleen dan heel simpel en korte afstand. Met 2 dummy's.
En toen ik hem voor de 2e keer vooruit stuurde en de tweede ophaalde (die het verste weg lag), deed hij wel even z'n neus aan de grond bij de eerste valplek, maar rende wel in het zelfde tempo door.
Is dat niet goed?
En hoe kun je voorkomen dat hij even gaat ruiken?

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 25/10/11 12:55

najagen is nooit goed, dus als je hond op de terugweg eens gaat bekijken of er meer te halen valt, heb je ergens in de training een steekje laten vallen. Op de heenweg is logischer; immers hij heeft de eerste keer op die plek succes behaald, echter is het wenselijker om te luisteren. Vooruit, is dus ook echt vooruit tot er een ander commando komt.
Hoe op te lossen is per hond/baas verschillend. Ligt er ook een beetje aan in welke mate de hond het doet, en welke trainingsopbouw je hebt gebruikt. Een pasklaar antwoord kun je het beste bij je trainer navragen. :wink:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012

lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1520
Lid geworden op: 01/04/11 18:30
Locatie: Stadskanaal

Ongelezen berichtdoor lucievd » 25/10/11 13:21

Oh misschien heb ik het niet duidelijk uitgelegd.
Flits doet dan op de heenweg z'n neus even aan de grond bij de eerste val plek, als hij dus op weg is naar de 2e dummy.
Dus niet op de terugweg gelukkig.
Zal het vanmiddag eens vragen aan m'n trainer hoe ik Flits kan leren om toch door te gaan op de heenweg naar de 2e dummy zonder z'n snoet aan de grond te doen bij de 1e valplek.

Kay
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6247
Lid geworden op: 06/09/06 15:29
Locatie: Den Bommel
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Kay » 25/10/11 13:51

Ljkt mij niet heel schokkend als je hond zijn neus richting grond doet maar wel in hetzelfde tempo blijft doorlopen :confused:
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015

Lunatic
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6157
Lid geworden op: 03/03/08 14:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lunatic » 25/10/11 16:48

Kay schreef:Ljkt mij niet heel schokkend als je hond zijn neus richting grond doet maar wel in hetzelfde tempo blijft doorlopen :confused:

Mij ook niet, zolang het op de heenweg gebeurt, het is logisch natuurlijk dat ze op de eerste valplek nog wat ruiken, maar zolang ze doorlopen is er volgens mij weinig aan de hand 8)
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 25/10/11 17:59

Lunatic schreef:
Kay schreef:Ljkt mij niet heel schokkend als je hond zijn neus richting grond doet maar wel in hetzelfde tempo blijft doorlopen :confused:

Mij ook niet, zolang het op de heenweg gebeurt, het is logisch natuurlijk dat ze op de eerste valplek nog wat ruiken, maar zolang ze doorlopen is er volgens mij weinig aan de hand 8)

Neuh dat geeft niet, als ze de lijn maar vlot aanhouden :wink:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012

lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1520
Lid geworden op: 01/04/11 18:30
Locatie: Stadskanaal

Ongelezen berichtdoor lucievd » 25/10/11 22:17

M'n trainer zei dat het ook niet erg was.
Als hij maar gewoon doorgaat inderdaad.
Flits deed vanmiddag niet eens z'n neus aan de grond, dus helemaal goed :D
Dit topic ligt trouwens wel een beetje stil of niet?
Hebben jullie inmiddels nog weer nieuwe, leuke oefeningen?
Had de steadiness oefening van Linda (geloof ik) uit dit topic ook gedaan. Daar heeft Flits absoluut geen moeite mee. Dus dat was wel knap van hem :D
Hij heeft meer moeite als ie iets moet zoeken nadat er wat tijd tussen heeft gezeten. Dan bouwt hij spanning op en als hij dan de dummy vindt, dan is hij even gek in z'n koppie en gaat even racen om daarna weer tot bezinning te komen en toch maar netjes voor me te komen.
Is daar ook een oefening voor om hem te temmen? :wink:

Lunatic
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6157
Lid geworden op: 03/03/08 14:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lunatic » 26/10/11 00:05

lucievd schreef:M'n trainer zei dat het ook niet erg was.
Als hij maar gewoon doorgaat inderdaad.
Flits deed vanmiddag niet eens z'n neus aan de grond, dus helemaal goed :D
Dit topic ligt trouwens wel een beetje stil of niet?
Hebben jullie inmiddels nog weer nieuwe, leuke oefeningen?
Had de steadiness oefening van Linda (geloof ik) uit dit topic ook gedaan. Daar heeft Flits absoluut geen moeite mee. Dus dat was wel knap van hem :D
Hij heeft meer moeite als ie iets moet zoeken nadat er wat tijd tussen heeft gezeten. Dan bouwt hij spanning op en als hij dan de dummy vindt, dan is hij even gek in z'n koppie en gaat even racen om daarna weer tot bezinning te komen en toch maar netjes voor me te komen.
Is daar ook een oefening voor om hem te temmen? :wink:

Mooi dat Flits geen moeite had met de dummy's respecteren :klasse:

Vwb de spanning, ik zou een stapje terug doen, dus de tijd die er tussen zit verkleinen, ik merkte aan Doran ook goed als hij diingen niet goed snapte dat hij spanning opbouwde, hij ging dan plassen, al snel was ik erachter dat dit pure onzekerheid was, als ik dan een stapje terug deed, dus afstanden korter, of tijd korter dan was het weer duidelijk voor hem en was dit gedrag weer over.

Ik weet niet hoe jij dit nu traint?
In de opbouw is iets neerleggen/gooien, dan omdraaien en een klein stukje volgen genoeg, dit kan je dan langzaam uitbouwen.
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi


Terug naar “Jachttraining”