KNJV proef Liam

Plaats hier alles over jachttraining en de jacht.
Yvonne

KNJV proef Liam

Ongelezen berichtdoor Yvonne » 26/08/11 20:48

Vanmorgen heb ik voor het eerst een KNJV proef gelopen met Liam. Helaas hebben we geen diploma gehaald, maar het was zeker leerzaam voor ons.

We begonnen met volgen en vooruit sturen. Liam heeft een aantal weken geleden besloten om niet meer mee te doen met volgen. :evil: Hij heeft er geen zin en bij het los volgen gaat hij gewoon zitten of hij rent weg. :? Vanmorgen ging het bij het volgen aan de lijn al niet heel lekker, moest hem vaak mee trekken. Maar toen de riem los ging, besloot hij zelf maar even op onderzoek uit te gaan... Helaas een 0. Gelijk daarna was het vooruitsturen. Hij ging goed vooruit op mijn commando en toen ik hem mocht terug fluiten, had hij er vrij weinig zin in om terug te komen. Al die lekkere luchtjes in het veld.... Vrouwtje ik kom wel, maar ik ga eerst even lekker snuffelen en doe er ook nog een plasje bij :? Ik mocht nog 1 commando geven en toen besloot hij toch maar bij mij te komen... toch nog een 6... pfiew :)

Op naar het kort apport en apport uit diep water. Eerst een konijn apporteren. Hij ging er in een sprint naar toe en pakte het konijn goed vast. Hij vond het konijntje behoorlijk interessant. Op de terugweg liet hij een aantal keer het konijn vallen en begon het konijn te likken, maar na een paar extra commando's kwam hij toch netjes zittend het konijn afgeven. Wederom een zesje...
Gelijk daarna een apport uit diep water. Liam durft al wel een tijdje te zwemmen, maar dit gaat meestal wel wat weifelend. Zo ook vandaag. Het schot viel en de eend werd in het water gegooid. Hij liep een aantal keer heen en weer in het water om te kijken of hij toch niet zo bij de eend kon komen, toen dat er echt niet in zat, ging hij toch maar zwemmen :wink: . Hij zwom terug met de eend naar de kant en liet de eend op de kant vallen. Na een aantal commando's was hij ongeveer 2 meter van mij af met eend. Ik mocht nog 1 commando geven om hem bij mij te krijgen. Ik gaf het commando, hij pakte de eend nog weer op, maar ik kreeg hem net niet dicht genoeg bij mij. Helaas.... een 0

Toen nog even af en blijf. Dit ging de afgelopen weken behoorlijk goed, dus daar was ik ook niet zenuwachtig voor. En tja, ik had natuurlijk ook niets meer te verliezen, een diploma zat er niet meer in....
Toen ik hem wilde afleggen, besloot meneer niet meer te willen liggen :? Ik kreeg hem niet liggend. Toen ik een snoepje pakte om hem te laten liggen, ging hij liggen, pakte hij het snoepje en ging gelijk weer zitten. Het was een beetje drassig en volgens mij had meneer gewoon ging zin om zijn buikje nat te krijgen :? De keurmeester gaf aan dat ik hem dan maar gewoon moest laten zitten. Dit gedaan en na 2 minuten zat hij nog netjes. Helemaal prima dus. Een 8....

Om eerlijk te zijn waren we gewoon nog niet toe aan een proef. Het trainen in een groep is nog iets te veel gevraagd voor Liam. Wanneer ik samen met hem train, doet hij het meestal gewoon goed en weet hij goed wat er van hem verwacht wordt. Maar als er meer honden bij zijn, vindt hij deze honden veel interessanter dan mij of de dummie. Ik moet eerlijk zeggen dat dit bij de training meestal ook niet goed ging, maar ik een beetje had gehoopt dat de wedstrijdspanning dat vanzelf wel zou oplossen. Nou daar ben ik dus op terug gekomen :? We hadden twee weken geleden een onderlinge wedstrijd. En op die wedstrijd heeft hij echt alleen maar lopen etteren en vond ik hem echt even niet leuk meer :cry: . Met volgen bleef hij zitten, met vooruitsturen ging hij 1 meter vooruit. Bij het kort apport ging hij niet naar voren om het apport op te halen, maar ging hij naar achteren, naar de andere honden :? . Hij haalde de eend uit het water, maar liet hem in de kant liggen en ging weer naar de andere honden... Alleen af en blijf deed hij toen goed (een 10), maar goed toen was hij ook moe van het etteren en vond meneer het prima om even uit te rusten. 8) Ik ben de afgelopen weken heel bewust bezig geweest met het opzoeken van andere honden en dan de aandacht van Liam op mij te blijven houden. In de winter blijven we met een klein groepje doortrainen. Dat vind ik zelf erg fijn. Liam moet leren om ook gewoon te werken als er verleiding (andere honden) zijn. En ook moeten we druk aan de slag met de afwerking. De jachttraining is nu afgelopen, deze start volgend jaar in april weer. In die tussentijd blijven we trainen bij de hondenschool voor sociale huishond. En dan doen we volgend jaar weer mee met de jachttraining en dan gaan we de diploma's binnen slepen :D :D :D

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 26/08/11 21:23

Eigenlijk vind ik deze resultaten toch wel knap van hem want hij is nog harstikke jong en dan zijn de verleidingen inderdaad nogal groot :D
Lekker doortrainen van de winter, volgend jaar heeft hij meer rust in zijn koppie en zal hij zijn diploma best halen.
Zolang jullie er beiden lol in houden zie ik dat best goedkomen :wink:

Gebruikersavatar
Jutta
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2630
Lid geworden op: 06/09/10 08:42
Locatie: Vleuten

Ongelezen berichtdoor Jutta » 26/08/11 22:37

Hij is nog zo jong. Ik vind het ook echt knap. Ach, je hebt vast veel geleerd van deze dag en er komen nog zo veel kansen. Gewoon blijven oefenen.
Ik train met Chester nu 1 jaar en dit jaar hebben wij een blok van 10 lessen Diplomatraining gedaan (dus ook met wild) maar ik durf echt nog niet, hoor.
Succes verder en vooral heel veel plezier.
Afbeelding

bedankt Sharon !

EricaM
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2506
Lid geworden op: 23/03/09 23:17
Locatie: Almere

Ongelezen berichtdoor EricaM » 26/08/11 22:43

Altijd een teleurstelling als het niet lukt. Maar wel een hele leuke ervaring rijker als ik het zo lees. Gewoon blijven oefenen en wie weet lukt het volgende keer wel. Liam is nog erg jong, dus dat komt allemaal nog wel. :wink:

Wel jammer dat je pas in april volgend jaar weer verder kunt trainen. Dan moet je weer bijna opnieuw beginnen. Bij ons gaat de jachttraining het hele jaar door. Gewoon lekker zelf blijven oefenen dan maar. :)
Groetjes Erica, en een knuffel van Bram

Yvonne

Ongelezen berichtdoor Yvonne » 26/08/11 23:17

EricaM schreef:Altijd een teleurstelling als het niet lukt. Maar wel een hele leuke ervaring rijker als ik het zo lees. Gewoon blijven oefenen en wie weet lukt het volgende keer wel. Liam is nog erg jong, dus dat komt allemaal nog wel. :wink:

Wel jammer dat je pas in april volgend jaar weer verder kunt trainen. Dan moet je weer bijna opnieuw beginnen. Bij ons gaat de jachttraining het hele jaar door. Gewoon lekker zelf blijven oefenen dan maar. :)


Inderdaad erg jammer dat de training niet doorgaat. Maar we gaan met een groepje door trainen en bij dat groepje zijn ook een twee trainers. Die trainen dan met hun eigen hond, maar geven ook tips aan ons en ze bedenken meestal de oefeningen...

EricaM
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2506
Lid geworden op: 23/03/09 23:17
Locatie: Almere

Ongelezen berichtdoor EricaM » 26/08/11 23:47

[/quote]

Inderdaad erg jammer dat de training niet doorgaat. Maar we gaan met een groepje door trainen en bij dat groepje zijn ook een twee trainers. Die trainen dan met hun eigen hond, maar geven ook tips aan ons en ze bedenken meestal de oefeningen...[/quote]

Nou, dat is toch goed geregeld zou ik zo zeggen. En nog gezellig ook. :wink:
Groetjes Erica, en een knuffel van Bram

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 27/08/11 07:45

oei dat ging niet echt vanzelf :(
Rustig aan, je hond is nog jong en je weet nu waar je aan moet werken en dat hij er nog niet klaar voor is. Zelfkennis is het halve werk :wink:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012


Terug naar “Jachttraining”