Rare associatie met water

Plaats hier alles over jachttraining en de jacht.
lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1520
Lid geworden op: 01/04/11 18:30
Locatie: Stadskanaal

Rare associatie met water

Ongelezen berichtdoor lucievd » 29/10/11 13:45

Ik weet niet of ik dit al eens verteld heb, maar doe het voor de zekerheid nog maar even een keer.
Ik denk nu ongeveer 2 maanden geleden had ik training met Flits.
Het was daarbij de bedoeling dat hij een klein watertje over zou zwemmen om aan de overkant de dummy op te halen. Ik moet er wel bij zeggen dat ik geen 'echte' dummy gebruikte, maar een hele zachte kleine dummy.
De eerste keer zeg ik tegen Flits apport en hij springt gelijk het water in om naar de overkant te zwemmen en haalt het op en komt weer terug zwemmen, helemaal top dus. (Mijn trainer stond toen ook aan de overkant).
Vervolgens wilde we dezelfde oefening nog eens doen, maar dan zonder dat de trainer aan de overkant stond.
Maar net voordat ik Flits weer wil inzetten, komen er ongeveer 50 motorrijders lang razen op een landweggetje in de verte. Flits vond dit heel interessant en waarschijnlijk ook misschien eng of raar (hij zat toen ook in de angstfase).
M'n trainer en ik besloten even te wachten tot de motorrijders voorbij waren omdat Flits er anders toch niet bij was met z'n kop.
Daarna zette ik Flits dus opnieuw in, maar hij ging niet meer op mijn commando. Hij wilde niks meer en bleef als verstijfd naast me zitten.
Dus waarschijnlijk heeft hij het enge van de motorrijders in de verte gekoppeld aan het over/in water gaan. (hij wil ook niks meer uit het water halen).

Nu is mijn vraag, wat is een verstandige manier om te zorgen dat hij het water weer leuk gaat vinden en dat hij die rare associatie kwijt raakt?
Voor die tijd zwom hij echt geweldig en wilde erg graag iets uit het water halen.
Hij wil nu alleen nog maar wat uit het water halen als het niet al te ver weg is en zelfs dan hapert hij nog wel met het te water gaan. En dat zijn dan plekken waar hij zo het water in kan lopen, niet eens met een schuine wand.
En als hij dan z'n 'angst' heeft overwonnen en toch in het water gaat, dan wordt hij daarna enorm druk, hij heeft dan waarschijnlijk zoveel spanning en stress opgebouwd dat dat zijn manier is van afreageren.
Hij pakt dan alle takjes die hij maar kan pakken en gedraagt zich heel anders dan anders, veel drukker.

Ik wil zo snel mogelijk die rare associatie uit z'n koppie wissen, maar weet niet waar ik nou goed aan doe.
Iedereen zegt wat anders.
Moet ik het water weer heel leuk proberen te maken door op een vrije manier, zonder druk en commando's met een speeltje te werk te gaan bij en in het water? (Even helemaal niks met een dummy, of iets wat op een dummy lijkt, doen).
Of moet ik het water echt voor lange tijd helemaal met rust laten en niks proberen bij het water?

Die gekke hondjes kunnen zomaar wat raars aan elkaar koppelen, in dit geval wel even heel jammer, juist omdat hij het water voor die tijd erg leuk vond en erg graag zwom.
Wil het graag weer terug hebben, maar weet niet wat nou verstandig is. Ik wil namelijk niet nog meer kapot maken.

Ik heb zelf in de tussen tijd niks bijzonders met het water gedaan. Als hij uit zichzelf in een klein slootje wilde, dan liet ik hem gewoon gaan. En ben een aantal keren naar een watertje zonder schuine wanden geweest en heb wat gespeeld met hem daar en af en toe het speeltje in het water gegooid (niet ver weg).
Voor de rest heb ik niks met een dummy gedaan.

Als laatste wil ik nog even zeggen dat het heel erg lijkt alsof Flits aanmoediging nodig heeft.
Als hij bijv. niet het water in durft en ik loop zelf wat dichter naar het water toe, dan durft Flits opeens wel het water in te gaan.
En ik heb 1x, toen Flits dus niet het speeltje uit het water wilde halen, hem aangemoedigd door 1x 'toe maar' te zeggen, toen ging hij gelijk.
Mijn trainer zegt alleen dat het niet goed is om hem aldoor aan te moedigen, omdat hij het straks anders altijd nodig heeft en nooit meer zomaar het water in gaat. Dus daarom heb ik het ook niet weer gedaan, maar het viel me wel op dat Flits dan wel opeens wil en gaat.
Mn trainer heeft zoiets alleen zelf ook nog nooit meegemaakt, dus vandaar dat ik hier misschien ook wat goeie tips kan krijgen.
Alvast bedankt!

Lunatic
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6157
Lid geworden op: 03/03/08 14:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lunatic » 29/10/11 16:28

Ik denk dat het weinig met de motorrijders te maken heeft, maar dat Flits het simpelweg niet snapt.
Hij is net 6 maanden en kan gewoon nog niet zulke grote afstanden inschatten, de eerste keer ging hij waarschijnlijk puur op je trainer af en vond toen toevallig de dummy :wink: als een hond niet snapt wat je van hem vraagt blijven de meeste gewoon zitten, dat is het meest veilige want dan kunnen ze niks fout doen.

Gebruik je apport om over te zwemmen? Dat is denk ik ook verwarrend aangezien je ook apport gebruikt als hij iets uit het water moet halen. Met Luna heb ik bij de knjv getraind en daar gebruikte we over als commando om over water te sturen, als ze dan aan de overkant was, kreeg ze zoek apport.... Met Doran doe ik het weer heel anders, die krijgt voor alles vooruit en lost als zoekcommando, alleen om verwarring te voorkomen en omdat ik het zelf makkelijker vind, vooral bij meervoudige apporten, in dit geval dus 1 dummy uit het water en 1 aan de overkant, gebruik ik bij Doran ook over, dan weet hij precies wat er van hem verwacht word 8)

Ik zou Flits idd wat gekker op water maken, door hem ongedwongen te laten zwemmen met een speeltje ofzo, als hij het echt leuk vind kan je dan steeds een ander watertje zoeken, met verschillende soorten kanten dus, pas als hij dat allemaal goed doet en leuk vind, zou ik weer eens een dummy gebruiken en hem dan ook echt sturen. Het over sturen komt dan later pas.

Onthoud dus goed, dat op het moment dat Flits stijf naast je blijft zitten, dat hij er niks van snapt en je dus een stap (of meerdere) tever bent voor hem, gewoon een stapje terug doen dan tot hij er weer lol in heeft.
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi

Gebruikersavatar
saskia burghout
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 758
Lid geworden op: 19/11/08 11:17
Locatie: brabant
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor saskia burghout » 29/10/11 17:06

laat dat water voor wat het is en probeer het over een paar maanden weer,want hij is nog erg jong en nog onzeker voor diepte in te schatten,onzekerheid met water.
mijn hond kwam alleen maar naar me toe bij mij vandaan zat er echt niet in alles geprobeerd niks werkte.
op een gegeven moment 3 maanden niks met water gedaan na 3 maanden weer geprobeerd en gewoon zonder problemen te water.het is geen springer maar het gaat wel dus ik ben daaral enorm blij om.
haar passie voor de dummy is in die 3 maanden ook weer verder ontwikkeld dus dat scheelde ook enorm.

lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1520
Lid geworden op: 01/04/11 18:30
Locatie: Stadskanaal

Ongelezen berichtdoor lucievd » 29/10/11 19:37

Lunatic schreef:Ik denk dat het weinig met de motorrijders te maken heeft, maar dat Flits het simpelweg niet snapt.
Hij is net 6 maanden en kan gewoon nog niet zulke grote afstanden inschatten, de eerste keer ging hij waarschijnlijk puur op je trainer af en vond toen toevallig de dummy :wink: als een hond niet snapt wat je van hem vraagt blijven de meeste gewoon zitten, dat is het meest veilige want dan kunnen ze niks fout doen.

Gebruik je apport om over te zwemmen? Dat is denk ik ook verwarrend aangezien je ook apport gebruikt als hij iets uit het water moet halen. Met Luna heb ik bij de knjv getraind en daar gebruikte we over als commando om over water te sturen, als ze dan aan de overkant was, kreeg ze zoek apport.... Met Doran doe ik het weer heel anders, die krijgt voor alles vooruit en lost als zoekcommando, alleen om verwarring te voorkomen en omdat ik het zelf makkelijker vind, vooral bij meervoudige apporten, in dit geval dus 1 dummy uit het water en 1 aan de overkant, gebruik ik bij Doran ook over, dan weet hij precies wat er van hem verwacht word 8)

Ik zou Flits idd wat gekker op water maken, door hem ongedwongen te laten zwemmen met een speeltje ofzo, als hij het echt leuk vind kan je dan steeds een ander watertje zoeken, met verschillende soorten kanten dus, pas als hij dat allemaal goed doet en leuk vind, zou ik weer eens een dummy gebruiken en hem dan ook echt sturen. Het over sturen komt dan later pas.

Onthoud dus goed, dat op het moment dat Flits stijf naast je blijft zitten, dat hij er niks van snapt en je dus een stap (of meerdere) tever bent voor hem, gewoon een stapje terug doen dan tot hij er weer lol in heeft.


Ik vraag me in dit geval af of Flits het niet begrijpt.
Vaak zie ik wel aan hem of ik te moeilijk bezig ben.
Alleen wat ik het rare vind aan deze situatie, is dat hij voor het 'motorrijders incident' al heel snel en goed kon apporteren uit het water. Ik kon dan ook al vrij ver een speeltje in het water gooien en Flits haalde dit op wanneer ik apport zei. Hij sprong echt met liefde het water in en haalde het speeltje heel graag op zonder aarzeling.
Dus hij snapte heel goed dat apport in dit geval iets uit het water halen was.
En toen m'n trainer aan de overkant stond, was dat miss op hooguit 6 meter bij mij en Flits vandaan. Dus het was geen enorme afstand, maar ik snap wel wat je bedoelt. Het zou kunnen zijn dat hij op deze manier nog enigszins snapte dat hij richting trainer moest. (Hij kreeg overigens wel het commando over, ipv apport en als hij inderdaad weer te land was, zoek apport.)
En iets uit het water halen, is wel gewoon apport.
We hebben nadat de motorrijders voorbij waren geweest Flits ook geprobeerd wat uit het water te laten halen, ook dit deed hij opeens niet meer, terwijl hij dat zo super deed voor die tijd.
En ook als ik nu bij een mooi stukje water ben waar hij zo in kan lopen, maar het speeltje ligt te ver en ik zeg apport: dan maakt hij wel een schokkerige beweging, je ziet dus dat hij wel wil gaan, maar ik dacht dus dat hij niet durft.
Want heb wel het idee dat hij snapt dat ie het dan uit het water moet halen als ik apport zeg, maar hij beweegt ook wel beetje vooruit, maar gaat niet gelijk. En soms blijft hij dan nog even kijken en besluit dan toch te gaan.
Om deze redenen dacht ik altijd dat hij het dus wel snapte (aangezien hij voor het gedoe met de motorrijders ook al heel goed op commando apport uit het water apporteerde), maar niet meer durft omdat hij iets raars gekoppeld heeft in z'n hoofdje.
Maar misschien zie ik het verkeerd. Vind het alleen zo gek dat hij het in het begin zo super deed. En ik snap het gedeelte dat het over water gaan nog te moeilijk is voor Flits. Maar uit het water halen snapte hij al en deed hij ook al op commando, maar nu dus niet meer. Dus dat laatste vind ik nogal opmerkelijk.

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 29/10/11 20:43

Misschien gewoon helemaal terug naar af en opnieuw beginnen met opbouwen? Dus eerst heel kort bij de kant een dummietje of speeltje gooien en met veel aanmoedigen en braven laten apporteren. Net als toen hij een kleine pup was. En dat weer opbouwen naar verder weg en met minder aanmoediging.
Ik heb zoiets eens gehad met een hond die ineens niet meer down wilde, terwijl ze dat altijd prima had gedaan. Er was toen ook iets vervelends gebeurd waar ze het down mee associeerde. Ik ben toen ook maar weer helemaal opnieuw begonnen en dat werkte goed. Binnen twee weken zat ze weer op haar gewone niveau.
Wat wij bij de jachttraining ook wel eens doen, als hondjes niet goed in het water durven, is ze laten meegaan achter een wel goed apporterende hond aan. Dus dan krijgt de vlot zwemmende en apporterende hond eerst het commando Over of Apport (als de dummy in het water ligt) en vlak daarna krijgt de jonge hond het commando. Heel vaak durft de jonge hond dan wel. Je kan dan een tweede dummy gooien voor de jonge hond.
Ik ben absoluut tegenstander van het over trekken aan een touw, wat helaas nog maar al te vaak gebeurt. Ik heb meer dan eens gezien dat jonge honden daar een trauma door opliepen.

Hanneke

Gebruikersavatar
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1078
Lid geworden op: 06/01/09 17:46

Ongelezen berichtdoor brigitte064 » 30/10/11 05:43

Nou is het wel heel erg lastig om advies te geven en jullie niet te kennen, dus zie ook maar wat je ermee kan, want misschien sla ik de plank wel helemaal mis :wink:

Mijn vermoeden is dat flits niet geschrokken is van het apport, maar ik vermoed dat hij niet begrijpt dat hij echt mag gaan.
Er zijn eigenlijk twee dingen gebeurd bij dat apport, het herkenningspunt is weggehaald (de trainer) en er is een correctie gekomen (het geluid van de motorrijders)
Wat jullie het best hadden kunnen doen direct na dat moment, is de spanning even weghalen ( dus eventjes happy dummie, of ander spel of hoe jij dat dan ook doet) en daarna de oefning op exact dezelfde manieer herhalen, met hulp van een hartstikke vrolijke trainer aan de overkant...net zolang tot hij het wel weer met plezier had gedaan.

Ik ben het absoluut niet eens met de stelling dat je een oefening moet laten voor wat hij is bij een hondje dat blokkeert, niet doen, nooit doen, iets voorlopig laten voor wat het is doe je enkel als jouw hondje zo zelfverzekerd iets niet naar wens doet, en daar zoveel plezier in heeft, dat je het besluit neemt hem het plezier te ontnemen. Maw als je een eigenwijze .... hebt :D maar dat is volgens mij bij jullie absoluut niet het geval.

Tja en nu..
Persoonlijk zou ik met dezelfde trainer en hetzelfde speeltje naar hetzelfde watertje teruggaan, en net zolang proberen ( en dan zoals ik boven beschreven heb) totdat de kleine man er weer plezier in heeft.
Afbeelding

lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1520
Lid geworden op: 01/04/11 18:30
Locatie: Stadskanaal

Ongelezen berichtdoor lucievd » 31/10/11 10:47

brigitte064 schreef:Nou is het wel heel erg lastig om advies te geven en jullie niet te kennen, dus zie ook maar wat je ermee kan, want misschien sla ik de plank wel helemaal mis :wink:

Mijn vermoeden is dat flits niet geschrokken is van het apport, maar ik vermoed dat hij niet begrijpt dat hij echt mag gaan.
Er zijn eigenlijk twee dingen gebeurd bij dat apport, het herkenningspunt is weggehaald (de trainer) en er is een correctie gekomen (het geluid van de motorrijders)
Wat jullie het best hadden kunnen doen direct na dat moment, is de spanning even weghalen ( dus eventjes happy dummie, of ander spel of hoe jij dat dan ook doet) en daarna de oefning op exact dezelfde manieer herhalen, met hulp van een hartstikke vrolijke trainer aan de overkant...net zolang tot hij het wel weer met plezier had gedaan.

Ik ben het absoluut niet eens met de stelling dat je een oefening moet laten voor wat hij is bij een hondje dat blokkeert, niet doen, nooit doen, iets voorlopig laten voor wat het is doe je enkel als jouw hondje zo zelfverzekerd iets niet naar wens doet, en daar zoveel plezier in heeft, dat je het besluit neemt hem het plezier te ontnemen. Maw als je een eigenwijze .... hebt :D maar dat is volgens mij bij jullie absoluut niet het geval.

Tja en nu..
Persoonlijk zou ik met dezelfde trainer en hetzelfde speeltje naar hetzelfde watertje teruggaan, en net zolang proberen ( en dan zoals ik boven beschreven heb) totdat de kleine man er weer plezier in heeft.


We hebben toen nadat Flits niet meer wilde gaan, nog wel geprobeerd op allerlei manieren hem toch weer over te laten zwemmen. Heel vrolijk gedaan, aangemoedigd etc. Hij is toen volgens mij nog wel 1x naar me toe gezwommen (Flits zat aan de overkant). Maar daarna wilde hij niks meer, hij had natuurlijk ook al wel wat dingetjes gedaan en heeft er dan genoeg van omdat hij moe is. Hij zat toen ook te trillen, hij zat er echt als verstijfd bij, wilde helemaal niks meer. Weet niet of hij het koud gehad kan hebben? Meestal hebben ze het niet snel koud toch?

Ik snap het nog steeds niet wat hij nou gedacht zou hebben in z'n koppie.
Ik ben nu vooral heel veel op een leuke manier bezig met water.
Gister heeft ie tijdens de training ook weer een aantal keren een speeltje uit het water mogen halen op een ongedwongen manier. Hij heeft alleen echt aanmoediging nodig, als ik alleen apport zeg en hij zit 2 m. voor dat het water begint, dan gaat hij heel voorzichtig of blijft zitten en besluit na een minuutje toch te gaan.
Is hij dan toch bangig voor het water?
Want als ik hem ongeveer 10m. voor het water zet terwijl er iets in het water ligt, dan zeg ik apport en hij sprint er op af, weliswaar hapert hij nog wel een beetje met het water in gaan, maar hij gaat in principe wel in 1x erin. Maar je ziet wel dat hij nog niet helemaal vrij het water inspringt.

Ik vind het lastig. Soms zo jammer dat je niet weet wat ze denken.
Maar aan z'n gedrag te zien zie ik wel dat hij graag het water in wil omdat hij graag het speeltje wil ophalen, maar dat er iets is met dat water wat hem afremt/tegenhoudt.
Kan het zijn dat hij door z'n drive er uiteindelijk wel altijd ingaat, maar dat hij toch ergens wel een soort van angst steeds moet overwinnen? Want na die tijd, als hij gezwommen heeft, moet hij ook heel erg afreageren.
Nou, ik ga in ieder geval lekker door met het water leuk maken. En ik hoop dat ie ooit weer met net zoveel plezier het water in gaat, als hij in het begin ging.

Gebruikersavatar
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1078
Lid geworden op: 06/01/09 17:46

Ongelezen berichtdoor brigitte064 » 31/10/11 12:08

Ik wil mezelf niet herhalen, maar toch maar even kort...je moet exact dezelfde situatie nabootsen als de keer met de motorrijders, maar dan zonder de motorrijders :wink:
En, als flits dan aanmoediging nodig heeft, moet je dat natuurlijk gewoon geven, datzelfde geldt voor de persoon aan de andere kant van het water.
Waar het om gaat is dat flits begrijpt wat de bedoeling is, en dat leer je hem door op exact dezelfde plek, elke keer weer dezelfde oefening te doen...totdat hij weet dat dat wat hij doet goed is.
Zo, dat wat betreft het mezelf herhalen :D

Dan nog een puntje, in mijn ogen wel een groot punt, neem het niet persoonlijk, maar t moet toch even van mijn hart :wink:

Ik vind het heel jammer dat, correct me if i am wrong, aanmoediging en t helpen van flits met woorden en gebaren, niet gezien wordt als een "echt" apport.
Ik weet niet goed hoe ik me hierin beter kan uitdrukken :oops:

Kijk, flits is echt nog een jonkie, en eer flits en jij samen echt echt helemaal weten hoe het moet, de basis zeg maar...dan is de rest echt een eitje.
Het is dus heel, heel erg belangrijk om de basis, dus het voetwerk, de steadyness, en het vlot halen van een apport, voor flits en voor jou als een heel prettig spel worden ervaren.

Ook een speeltje uit t water halen is een prima apport voor deze leeftijd, er zijn hondjes die op deze leeftijd al zo onder druk gestaan hebben, dat ze helemaal niks meer halen.

En zo kom ik op mij punt, heel vaak trainen mensen heel strak met een hondje, soms is dat ook nodig, heel vaak niet.
En wat krijg je dan...ergens verliest het hondje een stukje plezier in t spel, want meer is het niet he :wink:

Soms heeft een hondje een stukje niet goed begrepen, of vindt het niet prettig, en dan kan het weken soms maanden duren voordat t dubbeltje valt....tot die tijd herhaal je herhaal je herhaal je, en het is aan jou op welke manier.
Dat is nou de truc van trainen :D wat voor de ene combinatie geldt, geldt niet voor de andere, een goede trainer zal dan ook net zolang met de combinatie proberen tot de goede manier is gevonden.

Nu vraag je hier advies, en dat is gewoon keilastig om te geven, het luistert zo nauw, en we hebben allemaal jullie nog nooit samen bezig gezien.
Afbeelding

lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1520
Lid geworden op: 01/04/11 18:30
Locatie: Stadskanaal

Ongelezen berichtdoor lucievd » 31/10/11 13:42

brigitte064 schreef:Ik wil mezelf niet herhalen, maar toch maar even kort...je moet exact dezelfde situatie nabootsen als de keer met de motorrijders, maar dan zonder de motorrijders :wink:
En, als flits dan aanmoediging nodig heeft, moet je dat natuurlijk gewoon geven, datzelfde geldt voor de persoon aan de andere kant van het water.
Waar het om gaat is dat flits begrijpt wat de bedoeling is, en dat leer je hem door op exact dezelfde plek, elke keer weer dezelfde oefening te doen...totdat hij weet dat dat wat hij doet goed is.
Zo, dat wat betreft het mezelf herhalen :D

Dan nog een puntje, in mijn ogen wel een groot punt, neem het niet persoonlijk, maar t moet toch even van mijn hart :wink:

Ik vind het heel jammer dat, correct me if i am wrong, aanmoediging en t helpen van flits met woorden en gebaren, niet gezien wordt als een "echt" apport.
Ik weet niet goed hoe ik me hierin beter kan uitdrukken :oops:

Kijk, flits is echt nog een jonkie, en eer flits en jij samen echt echt helemaal weten hoe het moet, de basis zeg maar...dan is de rest echt een eitje.
Het is dus heel, heel erg belangrijk om de basis, dus het voetwerk, de steadyness, en het vlot halen van een apport, voor flits en voor jou als een heel prettig spel worden ervaren.

Ook een speeltje uit t water halen is een prima apport voor deze leeftijd, er zijn hondjes die op deze leeftijd al zo onder druk gestaan hebben, dat ze helemaal niks meer halen.

En zo kom ik op mij punt, heel vaak trainen mensen heel strak met een hondje, soms is dat ook nodig, heel vaak niet.
En wat krijg je dan...ergens verliest het hondje een stukje plezier in t spel, want meer is het niet he :wink:

Soms heeft een hondje een stukje niet goed begrepen, of vindt het niet prettig, en dan kan het weken soms maanden duren voordat t dubbeltje valt....tot die tijd herhaal je herhaal je herhaal je, en het is aan jou op welke manier.
Dat is nou de truc van trainen :D wat voor de ene combinatie geldt, geldt niet voor de andere, een goede trainer zal dan ook net zolang met de combinatie proberen tot de goede manier is gevonden.

Nu vraag je hier advies, en dat is gewoon keilastig om te geven, het luistert zo nauw, en we hebben allemaal jullie nog nooit samen bezig gezien.


Ik begrijp wel wat je bedoelt. En ik ben ook heel trots op m'n ventje hoe goed hij het al doet. En een apport met veel aanmoediging etc. vind ik ook nog steeds heel knap en zie ik ook zeker wel gewoon als een apport hoor, hij wordt ook echt uitbundig beloond.
En ik was dus ook van mening dat ik Flits gewoon moet aanmoedigen omdat ik zie dat dat hem vertrouwen geeft als ik 'aangeef' dat het goed is wat hij doet! Ben daarom ook wel blij dat je het dus zo zegt, want mijn trainer zegt dus dat ik alleen apport mag zeggen en Flits niet mag aanmoedigen. En omdat dit mijn eerste hond is en hij (mn trainer) al vele diploma's etc. gehaald heeft, dan denk je toch van, ik zal wel fout zitten en dan ga je naar het advies van je trainer luisteren.
Maar nu ik dit dus lees, ga ik er zeker weten mee door om Flits aan te moedigen etc. Want ik vond dus ook dat het heel positief werkt voor hem, hij krijgt dan het vertrouwen dat hij het goed doet en gaat dan ook vrijwel gelijk het water in.
En ik denk dat ik dit dus gewoon zonder trainer ga oefenen (desnoods even een andere hulp mee om de situatie exact na te bootsen), ik ga alleen met Flits naar het betreffende watertje om de oefening steeds weer te herhalen, zoals jij beschrijft.
En is het dan de bedoeling dat ik gelijk met die oefening begin, of moet ik het eerst even leuk maken voor Flits door hem eerst een speeltje uit het water te laten halen? Of maakt dat niet uit?
Ik ben ook zeker van mening dat het plezier het allerbelangrijkste is en ik zie het plezier zeker terug bij Flits om wat te doen met mij. Alleen het water is dus even een puntje en nu ik weet dat aanmoedigen op wat voor manier dan ook juist goed is, dan denk ik dat het plezier in en bij het water ook snel weer terugkomt. Want als ik leuk doe, dan vindt Flits het ook leuk en heeft hij vertrouwen erin.
Dus ben blij dat je het gezegd hebt dat op die manier apporteren ook juist goed is en dat m'n trainer op dit vlak niet de goede aanpak heeft.


Terug naar “Jachttraining”