Meelopen op de jacht

Plaats hier alles over jachttraining en de jacht.
Chica

Ongelezen berichtdoor Chica » 23/12/11 16:03

Dank voor alle tips en suggesties en de uitgebreide uitleg over de jachtpraktijk. Mijn vermoeden dat dit echt via-via moet geschiede is bevestigd.

Zoals ik al aangaf in mijn vraagstelling is Chica nog wat te jong en zeker onervaren (met wild, koud of warm) om ingezet te worden en betrof het slechts het meelopen om er eens kennis mee te maken. Niet zelf inzetten dus.

Ga zeker (op C-niveau) de Working Testen doen komend jaar en haar zo op een leuke en voor haar behapbare manier er mee kennis laten maken.

Voor wat betreft de Kouldwildtest: begreep dat dit meer koud wild wedstrijden zijn, waarbij de hond al ruime ervaring heeft met wild en meer wordt beoordeeld wordt of ze al klaar zijn voor het echte veldwerk/jachtpraktijk. Dat is nu dus nog een brug te ver. Waar ik op doelde was een workshop "kennismaking met wild", waarbij honden zonder/weinig ervaring kennismaken met wild.

Weet iemand waar /wanneer via welke vereniging dat aangeboden wordt..?

Dank en groet,

J&C

Chica

Ongelezen berichtdoor Chica » 23/12/11 16:40

Speciaal voor Dorine:

Zaterdag jl. de hele dag een Workshop van Koos (en dochter Eline) Kommers gehad. Erg leuke en leerzame dag waaraan 8 voorjagers met hun jonge honden deelnamen. Chica was met haar 21 maanden de oudste en de jongste was volgens mij 14 maanden. Allemaal jonge talentjes zeg maar.. ;-)

Zaten een aantal bekende en ervaren voorjagers bij die op het hoogste niveau hebben voorgejaagd met oudere honden en nu met hun jonge talenten talenten kwamen. Was dus wel benieuwd hoe Chica en ik ons daar staande in zouden houden, maar dat ging haar prima af! Was echt trots op m'n hondje :verliefd1:

Dag begon met gehoorzaamheid (volgen, voorkomen etc.) en daarna steadyness (o.a. via opgegooide dummy's, alarmpistolen, door de groe slalommen etc.) Eén hond moest er herhaaldelijk uit wegens piepen en één hond sprong steeds in doordat die kort daarvoor een aantal keren mee was gegaan op jacht en dan steeds direct werd ingezet. Voor die hond was een knal dus direct gaan.. Chica hield zich prima.

na een meer dan heerlijke en voedzame lunch (alle soorten stampot) gingen we naar een ander gebied en kwam het apporteren aan de orde: lijnen lopen, houtduif uit dekking apporteren, verloren zoek, afleiding door gooien duif maar ander apport moeten halen etc. Meeste oefeningen ook weer op linie i.v.m oefenen steadyness etc. Alleen Chica mocht ook de (verleidings)duif halen na binnenbrengen 1e appport, om extra ervaring met koud wild op te doen (eerste keer pakte ze hem niet op). Dat deed ze gelukkig en goed. 8)

Wat goed was dat er erg op gehamerd werd om niet teveel druk op je hond te zetten en hem/haar rustig te brengen. Er waren er een paar die met de "oude"hond op A-niveau zitten en dat met nieuwe hond natuurlijk ook willen halen of overtreffen. Die werden bewust afgeremd.

Daarna werden bij de borrel alle hondjes en voorjagers apart besproken. Hun input:
[list=]Ze vonden Chica een erg leuke hond en ons een erg leuke combinatie. Altijd leuk om te horen!;
Vooruitsturen behoeft aandacht: ik stuur chica gestrekt wijzend vooruit. Hand moest verder naar voren (voorbij gezicht) en vertrok soms voordat ik vooruit had gezegd (hand zien = vertrekken);
vraag/discussie of ik wel moet willen haar alsnog modelapport aan te leren. Ze doet het nu met vaart in één hand op de (klaarblijkelijk) Ierse manier waarvan zij wel gecharmeerd waren en alsnog aanleren modelapport kan verwarrend/vertragend/verstorend werken. ben daar nog niet over uit;
Zou beter kunnen stoppen met spelen met balletjes: zou niet goed zijn voor steadyness etc. omdat ze verschil spelen/ werken niet kennen. Ben ik ook nog niet over uit. Denk zelf dat ze verschil tussen werken en spel wel kent.[/list]

Al met al een zeer leerzame dag, waarmee we weer verder kunnen!

Groet,

J&C[/list]

corretje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1041
Lid geworden op: 01/11/09 15:40
Locatie: Kapelle

Ongelezen berichtdoor corretje » 15/01/12 13:34

Dat klinkt allemaal well leuk zeg! Ben blij dat Chica het goed deed. Wel een opsteker voor jezelf toch! Wat betreft bal spel en trainen... Volgens mij weten ze dat wel. Diezel is ook niet echt steadyness, maar op de training wel meer. Dat is ook weer oefenen. Doe ik ook wel eens met de bal. Moet ie wachten totdat hij hem mag gaan halen. En het vooruit sturen. Ja je weet het beste hoe je hond reageert. Op de KNJV proeven wordt je daar niet op afgekeurd hoor!.

Heel veel suc6 met trainen en geniet ervan. Groetjes van Corine
:blondpootje: Kira 27-02-2002 0verleden op 24-12-2013
:zwartpootje: Diezel 24-10-2008


Terug naar “Jachttraining”