Hoeveel / vaak trainen

Plaats hier alles over jachttraining en de jacht.
Chica

Hoeveel / vaak trainen

Ongelezen berichtdoor Chica » 23/12/11 19:24

Ik worstel momenteel met een aantal vragen die eigenlijk neerkomen op de vraag wat een goede balans is tussen training/beweging/rust en hoe jullie de beweging buiten het trainen invullen.

Chica is nu bijna 2 jaar, komt uit een field trial lijn en heeft veel passie en energie. Ze wil met het uitlaten altijd wel spelen of werken en ik vind het lastig in te schatten hoeveel beweging, werk en spel nou goed voor haar is. Misschien moet ik haar meer afremmen, maar kan ze haar energie dan wel voldoende kwijt..?

De dagindeling ziet er nu zo uit:

's ochtends een half uurtje fietsen;
tussen de middag een uur wandelen met activiteit (jachttraining of spel met bal of stok. Meestal 4x pw training en 3x spel);
namiddag 15-20 minuten wandelen door de stad
voor het slapen15 minuutjes een blokje om


Tijdens de workshop die ik afgelopen zaterdag volgde werd mij het spel met de bal afgeraden en de stok al helemaal. Nou begin ik mij af te vragen of het spel met de bal nog wel leuk en goed voor ons beiden is (zie mijn aparte topic daarover), maar hoe vul ik de dagen dat ik niet train dan in?

Daar werd aangegeven een uur aangelijnd wandelen en elke dag beperkt (15-20 min) trainen. Fietsen is normaal natuurlijk ook een goede optie, maar in de binnenstad van A'dam niet echt aantrekkelijk. Gewoon wandelen natuurlijk ook, maar ik denk dan vaak dat ze daarmee haar energie niet voldoende kwijt kan (wellicht een foute inschatting) en ze wil graag spelen (als ik niks heb meegenomen, komt ze er zelf wel mee aan), dus daar draait het dan vaak toch weer op uit (spelen). Dat vind ik zelf ook wel leuk, maar leidt er wel toe (het bedelen om spelen belonen met spel) dat ze zichzelf met het uitlaten maar moeilijk kan vermaken en om mij heen blijft hangen.

Hoe vullen jullie de beweging van jullie honden in..?

Alle tips en suggesties zijn welkom, waarvoor bij voorbaat dank!

Groet,


J&C

lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1520
Lid geworden op: 01/04/11 18:30
Locatie: Stadskanaal

Ongelezen berichtdoor lucievd » 23/12/11 19:58

Opzich lijkt mijn schema best veel op die van jou.
Ik doe ook 1 grote wandeling met daarin spelen/trainen. En nog een aantal keer per dag wat korte rondjes.
Flits is nog een jonkie, 8,5 maand. Dus ik mag niet langer dan 3 kwartier lopen achter elkaar.
Maar tijdens de grote wandeling train ik ook vaak met hem. Ik zorg er wel voor dat ik niet teveel doe, als ik niks met dummy's doe, dan neem ik een speeltje mee. Deze gooi ik altijd wel een aantal keren weg.
Ook train ik soms niet met dummy's, maar gewoon weer eens de zitfluit oefenen, het hierkomen of het volgen. En als hij dat soort dingen goed doet, mag hij het speeltje halen.
Ook verstop ik het speeltje regelmatig, het zoeken maakt ze geestelijk lekker moe.
Maar soms zijn er ook wandelingen waarop het heerlijk rustig is. Dan hoeft Flits niks en neem ik ook niks mee. Dan laat ik hem lekker vrij rondlopen en vraag ik ook niks van hem.
Hij kan zichzelf ook heel goed vermaken. Lekker door de bossen racen, geurtjes opsnuiven.
Het lijkt me inderdaad lastig als je een hond hebt die je smeekt om een balletje weg te gooien. Zal vast lastig zijn om dat koppie te weerstaan.
Als je een wandeling zou doen zonder trainen en spel, je neemt dus niks mee. Gaat ze dan wel lekker haar eigen gangetje? Of probeert ze nog steeds om jou over te halen om de bal te voorschijn te halen?
Misschien eens een aantal keren wandelen zonder bal. Zodat ze ook gaat snappen dat ze zichzelf lekker moet vermaken, lekker rondlopen en hier en daar wat snuffelen.
Om haar geestelijk moe te maken kun je andere soort spelletjes met haar doen. Je hebt bepaalde speeltjes waar ze dan brokjes (of andere snacks) uit kunnen halen door het speeltje op bepaalde manieren te bewegen.
Of haar haar voer laten zoeken (binnen of buiten).
Dat soort dingen. Want hoe meer je met ze loopt en fietst, des te meer conditie krijgen ze en dus zijn ze steeds minder snel moe naar mijn idee.
Dus ik denk dat als je steeds meer zou gaan bewegen met haar, dat ze uiteindelijk alleen maar steeds minder snel moe wordt.
Dan kun je beter extra zoekspelletjes doen. Je kunt ook de bal lekker moeilijk verstoppen. Dat zal ze vast super leuk vinden en dat maakt haar lekker moe in haar koppie.
Wat hen ook moe maakt is om ze zelf te laten nadenken.
Zo leer ik Flits bepaalde commando's aan met de clicker. Door deze methode moeten ze zelf gaan nadenken welk gedrag je van ze wilt zien.
Als ik dit 10 min met Flits doe, dan is ie ook knock out.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt :)

Chica

Ongelezen berichtdoor Chica » 24/12/11 00:30

Dank voor je advies. Ik weet niet of het jouw eerste hond is, maar heb al veel input van je gelezen en je geeft goede en weloverwogen adviezen. Wij volgen redelijk hetzelfde schema als ik het zo lees, met dagelijks een paar rondjes voor de broodnodige beweging en 1x per dag een lange uitlaat met trainen of spelen.

Helaas kan Chica zich inderdaad maar moeilijk vermaken als we niet trainen of spelen. Als we zonder iets naar een park gaan met veel honden, blijft ze ook gewoon alleen naast mij staan. Zit ze ook wel in het jachtbloed. Eenkennig en graag willen werken voor de baas. Andere bazen en honden interesseren haar niet. Als ik maar lang genoeg blijf staan gaat ze uiteindelijk ergens naar toe waar wel met de bal word gegooid.

Neem ik niets mee, dan blijft ze ronddrentelen en gaat ze uitendelijk zelf takken/stokken halen om mee te gooien. Zo van: "je bent het balletje toch vergeten? Met deze stok kun je ook gooien hoor" en die wordt dan met een heel lief en vragend koppie steeds voor mijn voeten geworpen. Natuurlijk kan ik daar niet op ingaan en het negeren (en dan doe ik ook vaak hoor) maar meestal is er ergens tijdens de wandeling toch weer een zwak moment.

Het is natuurlijk gewoon foutief aangeleerd gedrag dat ik er nu uit zal moeten slijten door vaker gewoon te gaan wandelen waarbij zij zichzelf moet vermaken. Het komt vast goed!

Groet,

J&C

Lunatic
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6157
Lid geworden op: 03/03/08 14:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lunatic » 24/12/11 02:50

Ik denk dat je opzich heel goed bezig bent.
Maar 1 ding moet me toch even van het hart......wees blij dat ze met jou bezig wil zijn en niet gaat flierefluiten, de meeste baasjes zouden daar een moord voor doen :wink:

Ik denk dat je voor jezelf een balans moet zoeken in wat je wil en hoe je het wil, je wil haar niet belonen voor haar "gezeur" om te spelen, wees dat voor, doe onvoorspelbaar dingen met haar, de ene keer met een bal, de andere keer met een dummy en weer een andere keer met alleen wat gehoorzaamheids dingetjes, ze wil graag voor en met je werken en dat mag je zeker belonen :klasse:

Nou is mijn situatie iets anders dan die van jou en Lucie, aangezien ik nog 2 honden heb en ik de grote wandeling meestal met allemaal tegelijk doe, dus dan gaan ze samen wel snuffelen en spelen, maar toch komt Doran zich elke keer even melden, even "vragen" of er nog iets gedaan moet worden? Ik beloon hem dan met mijn stem, brave jongen, ga maar vrij en dan gaat hij weer even kijken wat voor lekkere luchtjes de anderen gevonden hebben, maar ik vind het dus heerlijk dat hij ondanks de vrijheid blijheid zo met mij bezig is 8)

Nou zeg ik vrijheid blijheid, maar dat klopt niet helemaal, ik ben altijd met mijn honden bezig eigenlijk, komen er fietsers of joggers aan, dan komen ze bij me en gaan we netjes aan de kant zitten tot ze voorbij zijn.......Doran is een behoorlijk dominantje :oops: en gaat lang niet met alle honden goed, zeker met patsertjes niet, dus komen er honden aan, vooral honden die ik niet ken, dan moet hij volgen aangezien ik niet op rottigheid zit te wachten, is de andere hond vervelend, dan moet Doran zitten en blijven zodat ik de andere hond weg kan jagen, met dit soort dingen zijn we dus eigenlijk altijd wel met elkaar bezig.

Het trainen is hier variabel, ik train als ik zin heb, zit ik niet lekker in m'n vel, dan train ik niet, aangezien ik dat op de hond overbreng en daar schieten we beide niks mee op, dat kan dus varieren van 2 keer in de week tot 4 keer in de week, ook de lengte van de training is altijd anders, ik kijk nooit op de klok, maar kijk naar Doran, gaat het lekker dan gaan we lekker door, ik merk vanzelf wanneer z'n consentratie minder word, dan is het tijd om te stoppen.

Nogmaals, ik denk dat je best goed bezig bent, maar even een balans moet vinden en moet kijken wat je die bepaalde dag wil doen, belangrijk is wel denk ik dat je haar elke dag geestelijk uitdaagt, od dat nou met apporteren is, balletje zoeken of gehoorzaamheid, zorg dat ze lekker moet denken, dat wil ze ook graag, dat merk je wel aan haar, jij denkt dat ze alleen om het balletje vraagt, maar dat is in mijn ogen niet zo, ze vraagt om actie/uitdaging en dat dan samen met jou, mooier kan je het niet hebben :wink:

Heel veel succes, ow en ik ben benieuwd naar haar de 8e :D
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi

lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1520
Lid geworden op: 01/04/11 18:30
Locatie: Stadskanaal

Ongelezen berichtdoor lucievd » 24/12/11 10:13

Lunatic schreef:Ik denk dat je opzich heel goed bezig bent.
Maar 1 ding moet me toch even van het hart......wees blij dat ze met jou bezig wil zijn en niet gaat flierefluiten, de meeste baasjes zouden daar een moord voor doen :wink:


Daar mag je inderdaad heel blij om zijn, dat ze jou en het werken zo leuk vindt.
Daar zou ik op dit moment ook wel een moord voor willen doen :D
Flits is een enorm rustig hondje. Die bijna altijd goed luisterd. En ik zeg bijna, omdat hij niet luisterd zodra hij een andere hond in het vizier heeft. Ik kan op zo'n moment gaan roepen, wegrennen, in m'n handen klappen, dummy opgooien, whatever, maar hij ziet het niet eens.
Zodra hij een andere hond ziet, blijft hij alleen maar daarnaar kijken. Hij kijkt geen 1x meer om.
Ik denk dat hij dan echt gefixeerd is en daar bijna niet uit te halen is als hij los loopt en op een paar meter afstand van me staat.
En na een paar sec. of een halve minuut, dan denkt hij, ik ga er maar eens op af.
En dat is voor mij heel erg vervelend, ik zie dan niet meer wat er gebeurd en ik ben niet gelijk bij Flits, want hij rent ook zo op een hond af die 100 m verderop is.
Dus bij jou is misschien de balans ook niet helemaal in evenwicht. Chica heeft juist alleen maar oog voor jou en kan zich nog moeilijk zelf vermaken. Maar bij mij is het precies andersom. Flits wil heel graag werken en spelen. Maar als hij losloopt in het bos en daar is een andere hond, dan wint (helaas) de hond, daar gaat hij naar toe. En niet naar mij.
Ik ben dat nog steeds aan het trainen, maar het blijft nog lastig voor Flits.
Dus in dat opzicht mag je heel blij zijn met een hondje als Chica, die het liefste met jou wat doet! :)

Chica

Ongelezen berichtdoor Chica » 24/12/11 14:56

Grappig om te lezen dat de een juist minder aandacht wil en de ander juist meer. het zal inderdaad gaan om de balans. Ik vind het ook erg leuk om met haar te werken, maar het moet niet belonen van zeuren worden en ze moet ook weten wanneer het klaar is. Ik zal daar inderdaad wat stricter en duidelijker in zijn en wat meer variëren in wat ik waar en wanneer doe. Nu doe ik nog regelmatig dezelfde oefeningen op dezelfde plekken en dan weet ze natuurlijk dat er wat komen gaat en word ze onrustig.

Ben ook zeker blij met Chica hoor! Op zich is het een heel lief, gehoorzaam en makkelijk trainbaar hondje. Ik kan alleen zelf soms enorm gaan twjifelen aan dingen (zoals nu met de neurose t.a.v. de bal en hoe daar mee om te gaan) en daar erg onzeker van worden. Dat beïnvloedt dan ook mijn plezier in het trainen. Moet het gewoon weer ff loslaten en lekker van haar en ons samenspel genieten!

Nogmaals dank voor jullie heldere input!

Groet,

J&C


Terug naar “Jachttraining”