Verslag van Dora's eerste OWT

Plaats hier alles over jachttraining en de jacht.
Lunatic
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6157
Lid geworden op: 03/03/08 14:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Verslag van Dora's eerste OWT

Ongelezen berichtdoor Lunatic » 25/03/12 20:34

Zaterdag was het dan zover, na lang en hard trainen onze eerste OWT op landgoed Overste hof te Landgraaf.
De dag begon vroeg, we moesten om half 8 aanwezig zijn, melden, langs de dierenarts e.d. Doran vond de DA niet lief, ten eerste was het een man en die ging nog aan z'n ballen zitten ook :shock:

Om half 10 ging het dan beginnen, wij moesten starten op proef 5, die een behoorlijk eind weg was, gelukkig kon ik op de heenweg met iemand meerijden, dit scheelde mij weer een flinke wandeling :D

Proef 5 : keurmeester Herman Jeske (12 punten)

Inzet plaats op een weide met hier en daar bomen, op 25 meter wordt een dummy gegooid zonder schot maar met een geluidje (memory). dan los volgend ong.125 meter een langzaam hellende weide op lopen, alwaar de inzetplaats is. Daar wordt er op 100 meter in de bossen geschoten en valt er een dummy in het bos (memory ligt achter je) dummy halen, daarna omdraaien en de memory halen.


Op het moment dat het schot viel, keek Doran achterom, hij heeft dus de complete markeer gemist :ogen2: Gelukkig heb ik hem op de juiste plek gekregen en kwam de dummy alsnog binnen. Daarna omdraaien en naar de memory sturen, dit ging goed, dus de eerste 2 waren binnen :bril1: 12 punten.

Het volgen kon wat mooier en tja, hij had de hele markeer gemist, dus dat kost je punten natuurlijk, toch een aardig begin.

Toen de fikse wandeling terug en op naar proef 1, daar aangekomen was er nog een andere groep bezig, dus moesten we een tijdje wachten, we zaten toen tussen 2 proeven in, je hoorde dus behoorlijk wat schoten. Doran die ogenschijnlijk erg relaxed was, zo gedroeg hij zich iig, sloeg ineens wit uit, toch wel wat stress voor de kleine man dus.

Proef 1: keurmeester Wim van Doorn (12 punten)

Inzetplaats aan de voet van een 30 meter hoge helling met redelijk zware begroeiïng en halverwege begint het bos. 2 keer een markeer apport, 45 graden naar links en naar rechts op zo'n 100 meter eerst schot en dummy links halen en dan schot en dummy rechts halen.


Doran was keurig steady, ging uit als een speer, had de dummy snel....alleen op de weg naar beneden heeft hij een (stress?) plasje gedaan. 2e dummy ging goed. Keurmeester zei niks, mooi succes verder was het enige, maargoed geen 0 anders had ik het wel gehoord.

Proef 2 : keurmeester Frank de Vries (15 punten)

Inzetplaats in een boomgaard van 40 meter diep, daarachter een greppel van 3 meter breed met bramenstruikenen en hoog onkruid daarachter middelhoge bomen en daar achter een open grasveld. 1e apport schot op open veld achter de greppel en bomen, je ziet de dummy vallen (markeer) hond inzetten om de dummy te halen. Dan het 2e schot, dummy komt op de voorste bank van de greppel te liggen je ziet geen valplaats, hond sturen, bij de greppel is de hond niet te zien.


Ook hier ging Doran weer uit als een speer, bramenstruiken en onkruid heeft hij niks van gemerkt :lach: eenmaal op het grasveld heb ik hem 1 keer de zoekfluit gegeven, toen had hij hem zo en kwam keurig terug. Inzetten voor de 2e dummy die je dus niet zag liggen, Doran verdween in de greppel en ik besloot hem gewoon te laten zoeken, als hij het niet zou weten zou hij vanzelf komen vragen, hij vond hem vrij snel en was nog sneller weer terug :bril1:

Advies van de keurmeester, zorg dat hij netjes voor je af gaat geven, dit scheelt je punten! Doran heeft zichzelf een week of 3 geleden ineens aangeleerd om achter me langs te lopen om aan de voet te komen om daar dan de dummy af te geven, daarvoor deed hij het altijd keurig recht voor, nouja als dat het ergste is.

Proef 4 : keurmeester Henk Slijkhuis (17 punten)

Inzetplaats tussen diverse vijvers. Op een schot wordt de dummy gegooid in de bosrand achter een greppel op ongeveer 100meter, in lijn sturen via land, tussen 2 vijvers door. Op de weg terug staat de 2e helper achter de vijver en lost een schot en valt er een dummy in de vijver rechts naast de hond als verleiding, de eerste dummy moet
natuurlijk eerst terug gebracht worden. Daarna de dummy uit het water halen.


2 Tellen voor deze proef heeft Doran behoorlijk gespuugd, ik denk dat de spanning bij hem toch hoger opliep dan hij liet merken, maar gelukkig werkte mijn stoere ventje daarna keurig door.
Ook hier ging Doran weer als een raketje, vond de dummy snel en kwam terug, toen viel het schot en de plons in het water, hij keek, hield heel even in, toen heb ik voor de zekerheid nog een keer gefloten en meneer kwam keurig. Toen het water in sturen, ook dit ging prima en snel, alleen was het eruit komen wat lastig, de kant was erg hoog en recht, maar het lukte hem prima.

Op en aanmerkingen van de keurmeester: Hij is keurig steady, gaat super uit, zoekt erg goed, kijkt naar het schot, wat hij persoonlijk erg mooi vind, maar komt dan toch keurig terug, enige minpuntje was weer het achterlangs lopen bij het afgeven... 17 punten

Proef 3 : keurmeester Ton Buijs (18 punten)

Inzetplaats boven op een 40 meter hoge berg met een zeer steile glooiing van 75 graden over de hele hoogte dan ongeveer 25 meter vlak alles begroeid met bomen en struiken, dan een meter of 2 gras met daarachter water. Beneden word geschoten en de dummy wordt in een vijver gegooid dan wacht de keurmeester zo'n 40 sec met toestemming geven om te gaan halen dit om te kijken naar de steadyness.


Doran was ook hier weer super steady, ik vond het wel even spannend omdat het vrij lang duurde...hij ging als een raket die berg af, tjonge wat was die steil zeg, sprong keurig in het water en begon toen de barre tocht de berg weer op, pff dat was even werken zeg, maar bikkel als hij is, heeft hij ook dit weer keurig volbracht.....de laatste dummy was binnen dus :cel:

Ook hier was de enige opmerking, zorg dat hij recht voor afgeeft, met wat tips hoe ik dit weer om kon buigen, aangezien hij dit altijd gedaan heeft :duimen5:
En toen was het tijd voor een vreugde dansje, jeetje wat was ik blij en trots, m'n kleine, lieve, stoere ventje heeft alle dummy's binnen gehaald op z'n aller eerste wedstrijd :schreeuw: :verliefd1:

Wat een superdag, met prachtig weer, in een schitterende omgeving, die afgesloten werd met een prachtig certificaat, hij is 8e geworden met 74 punten :cel: Ja nou durf ik het eindelijk te geloven, Doran en ik zijn een echt team saampjes :verliefd: Hoe blij en trots ik ben? ik loop nog steeds met een big smile op m'n gezicht :lol:

Filmpje van proef 4
Afbeelding
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi

Els
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5466
Lid geworden op: 29/04/09 18:42
Locatie: Scheveningen

Ongelezen berichtdoor Els » 25/03/12 21:04

Gefeliciteerd Linda! Gaaf zo'n verslag. Al je harde trainen komt op zn plek.
Groetjes,
Els

Max, Voor altijd in ons hart.

Lunatic
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6157
Lid geworden op: 03/03/08 14:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lunatic » 25/03/12 21:15

Oei, ik zie nu pas dat ik een fout heb gemaakt in te topic titel :shock: Dora is natuurlijk Doran :D
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi

Gebruikersavatar
miranda
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1878
Lid geworden op: 28/03/10 19:01
Locatie: wychen gelderland

Ongelezen berichtdoor miranda » 25/03/12 21:20

Gefeliciteerd hoor!!!!
En van de titelnaam dat had ik al snel in de gaten dat het Doran moest zijn.
:blondpootje:Desie (Mayority's irristible desires)16-10-1997 r.ip. 28-02-2009
:blondpootje:July (joking jewel out of mids)13-07-2001 r.i.p.13-10-2010
:blondpootje:Iris ( be my irrisstible Iris out of mids) 11-01-2003 r.i.p 25-05-2016
:blondpootje:Robin (nickel and dimes girl power) 07-09-2007 rip 10-04-2018
:bruinpootje: Bowie 16-04-2017

mullermariska
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2399
Lid geworden op: 02/03/09 14:56
Locatie: Den Haag

Ongelezen berichtdoor mullermariska » 25/03/12 21:25

Wow!! Gefeliciteerd zeg!! Super goed gedaan en super leuk verslag om te lezen!!
Toppie!!
Groetjes Mariska en een lebber van Izzie en Shiva

:zwartkopje: Lola ( Kink's Lola van de witte hoeve's hof ) 7-3-1998 - 14-7-2008
:blondkopje: Izzie ( Mayberry's Dream Curious Isabel) 4-2-2009
Bull terriër : Shiva 3-8-2010

Gebruikersavatar
rimanime
Speurneus
Speurneus
Berichten: 11652
Lid geworden op: 07/02/04 21:12
Locatie: zo'n 600 km boven Parijs

Ongelezen berichtdoor rimanime » 25/03/12 22:22

Wat goed meid :klasse: Super gedaan jullie beidjes :wink:
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008


Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)

esmoezie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5512
Lid geworden op: 18/05/09 13:35
Locatie: ZO-Brabant

Ongelezen berichtdoor esmoezie » 25/03/12 22:37

gefeliciteerd en heel leuk om het filmpje erbij te zien :D
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015

Lunatic
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6157
Lid geworden op: 03/03/08 14:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lunatic » 25/03/12 23:04

Bedankt voor de leuke reacties :klasse:
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi

Chica

Ongelezen berichtdoor Chica » 26/03/12 00:10

Gefeliciteerd Linda & Doran! Dat hebben jullie samen heel knap gedaan!
Leuk ook ook om jullie uitgebreide verslag te lezen.. Heb zelf vorige week geholpen bij de OWT te Beesd op de proef van Henk Slijkhuis en als reporter voor de Labardor Post ook de andere proeven. Als ik je beschrijving van de proeven zo lees, maken de keurmeesters bij de inrichting van de proeven wel dankbaar gebruik van de/het verschil in de terreinomstandigheden. Landgraaf zal wel heel anders geweest zijn dan het landgoed Marienweardt...
Ben trots op jullie en mag alleen maar hopen en dromen dat ik op de OWT te Borculo van 28 april met dezelfde cijfers en/of een certificaat naar huis mag.
Helaas werkt bij mij op de een of andere reden de video niet...

Ga zo door!

Groet,

Jaap*Chica

Chica

Ongelezen berichtdoor Chica » 26/03/12 00:18

en inmiddels óók de video kunnen bekijken: Leuk hoor!

Gebruikersavatar
Pandora
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5538
Lid geworden op: 14/11/06 21:13
Locatie: Hoogvliet

Ongelezen berichtdoor Pandora » 26/03/12 00:22

Zooo goed hoor! Dat hebben jullie heel goed gedaan samen! :applaus:
Groetjes van Brigitte & Zoo
Afbeelding
Bedankt Marjolein, hij is top!

marron
Speurneus
Speurneus
Berichten: 31167
Lid geworden op: 18/04/04 04:41
Locatie: hengelo (o)
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor marron » 26/03/12 00:26

:applaus: :applaus: :applaus: heerlijk heerlijk een echt team zijn jullie ik zag het op het filmpje :klasse: :applaus: :applaus:
jaja ik ben echt echt trots op jullie :D :D :D :D
:bruinpootje: Marron R.I.P
:bruinpootje: Ayay (AYAY Cuidado v't Chielewout ) (F)
:bruinpootje: La Paz (Cuidado Roses Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Suez ( Roses Suez por M Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Topaz ( Call me Revelry Of Faskally's Fauve ) (F)
:bruinpootje: Brazz ( Play Mor Viva la Vida ) (F)
:bruinpootje: Riv ( Play Mor U gotta B Quick) (M)

Chica

Ongelezen berichtdoor Chica » 26/03/12 00:50

Zijn er ook nog video's van de andere proeven gemaakt..?
J&C

Miske
Speurneus
Speurneus
Berichten: 15115
Lid geworden op: 28/08/04 00:17
Locatie: Beerse
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Miske » 26/03/12 08:20

Super zeg!
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 26/03/12 08:41

Diep diep respect voor jullie, youo go girl!! :D
Dik verdient, keihard aan gewerkt en GELUKT!!!!
Helemaal super ik vond het zo tof toen ik het hoorde! Op naar de volgende wedstrijden :klasse:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012


Terug naar “Jachttraining”