Verslag WT Goldens te Dongen

Plaats hier alles over jachttraining en de jacht.
Chica

Verslag WT Goldens te Dongen

Ongelezen berichtdoor Chica » 16/04/12 16:00

Op zondag 15 april jl. deden Chica en ik mee met de WT van de Goldens in Dongen. Het was onze 2e WT. Voor de geïnteresseerden volgt hieronder ter inspiratie, lering en den vermaak een beschrijving van de proeven (in de volgorde zoals door ons afgelegd):

Proef 2: Dubbele markeer
Je staat op een weiland met aan de linkerkant een bosrand. Recht voor je wordt op ongeveer 40-50m op schot een dummy opgeworpen. Daarna volgt op links in het bos ook een schot en wordt een dummy in het bos opgeworpen (hoek +/- 70`, afstand +/- 20 meter). Volgorde vrij. De moeilijkheid zit er in deze proef in dat de hond ondanks fixatie op 1e dummy ook de 2e dummy in het bos moet markeren, die door het bos ook minder goed zicht-/markeerbaar is.
Stom genoeg vergat ik op het teken van de Keurmeester (KM) te wachten voordat ik Chica naar het 1e apport uitstuurde. De 1e werd wel goed gemarkeerd en kwam ook snel en netjes binnen. Hoewel Chica de 2e dummy op links niet zichtbaar gemarkeerd had, werd die ook snel gevonden. Op de terugweg begon ze echter op de onderkant van de dummy te kauwen. Dat was natuurlijk niet best en de dummy werd dan ook gecontroleerd op eventuele gaatjes. Gelukkig bleef het bij afdrukken, maar het is een serieus punt van aandacht, want het gebeurt wel vaker. Met name bij korte apporten (of stress?. Resultaat: 12 punten.

Proef 3: Aflegproef
Je loopt vanaf een bosrand met de keurmeester over een akkertje naar een paaltje. Daar zet je de hond in zit. In de hoek van de akker wordt op ongeveer 40 meter op schot een dummy opgeworpen (markeer). Je laat de hond zitten en loopt samen met de KM terug naar de bosrand. Je fluit de hond op teken KM in en stuurt de hond daarna (langs de bosrand) naar het apport. De moeilijkheid zit er in dat de hond rustig op de plaats moet blijven wachten, het apport moet onthouden (memory) en er vanuit een andere hoek naar toe moet. Deze proef legde Chica perfect af. Resultaat: 20 punten

Proef 4: Walk up
Je wordt door de KM uitgenodigd voor een walk up samen met een andere deelnemer. De walk up vindt plaats op een grasveldje in het bos. Een hond loopt links en een hond loopt rechts. In rustig tempo loop je samen met de KM op, totdat recht voor je op schot een dummy wordt opgeworpen (afstand 30m). Je stopt op schot en hond moet dan ook direct in zit naast je en markeren. 1e dummy mag door rechter hond gehaald worden. Daarna loop je weer door en wordt rechts op het veld op schot een dummy geworpen. Die mag door de linker hond gehaald worden, waarbij hij dus voor de rechter hond langs rent. Nadat elke hond 1 apport heeft gehad, wissel je van plek en herhaal je dezelfde proef. De moeilijkheid zit hem in het nestjes volgen op die slentersnelheid, zitten op schot, rust op post, marekeren op schot en het moeten wachten op beurt.
Chica volgde netjes en bleef, ondanks dat de andere hond steeds insprong, rustig op post zitten. Dat ging dus allemaal heel goed. Helaas werd de eerste dummy echter niet helemaal goed vastgepakt (aan een hoektandje) en aarzelde ze toen ze boven de 2e dummy stond. Pas toen ik apport riep werd de dummy geapporteerd. Resultaat: 16 punten

Proef 5: Waterproef
Je staat samen met KM boven op een heuveltje in het bos, waarbij zich onder aan de heuvel een waterpoeltje bevindt. Op schot wordt eerst op rechts een dummy halverwege het heuveltje in wat (bosbes)struikgewas gegooid (afstand 15m). Daarna wordt op schot een dummy in het water gegooid. Vervolgens loop je samen met de KM en de hond volgend naast je het heuveltje af. Onderaan het poeltje mag je de hond inzetten. Volgorde vrij. De moeilijkheid zit er in dat niet helemaal duidelijk is of de hond vanuit zijn (lagere) positie de dummies goed kan markeren, de hond moet volgen alvorens ingezet te worden en vanuit een ander gezichtspunt wordt ingezet als waarin er is gemarkeerd (beneden ipv boven).
Chica volgde netjes naar beneden. Kennelijk had zij echter de waterdummy niet gemarkeerd, want ze koos eerst voor de dummy halverwege de heuvel. Ze bleef goed in het valgebiedje en vond de dummy na enig zoeken. De dummy in het water zag ze niet, dus keek wat verwilderd om haar heen toen ik haar richting dummy wilde sturen. Ging wel uit in de richting van mijn hand en na het poeltje half om gelopen te zijn, zag ze na wat rondkijken/zoeken (gelukkig) de dummy in het water. Die werd ook netjes afgegeven en zowaar zonder schudden, omdat ze niet echt had hoeven zwemmen. Resultaat: 17 punten

Proef 1 Hindernis & verleiding
Je staat op een weilandje met de hond en KM. In de rechterhoek wordt op schot een dummy tussen een lokduivenstal gegooid. Daarna loopt de helper naar de linkerhoek van het weiland en gooit, wederom op schot) een dummy in een ronde ren van blauw gaas van ongeveer 60 cm hoog. Volgorde vrij.
Chica koos voor de dummy in de ren. Omdat ze boven de wind uitkwam was het even zoeken voordat ze verwaaiing van de dummy kreeg. Toen moet ze echter nog het gaas over en de ren in. Er werden rondjes om de ren gelopen om een ingang te vinden en ze wilde er duidelijk graag in, maar wist niet hoe (nooit geoefend). Heb het geprobeerd met “hup!” (dat ik ook gebruik als ze op de bank mag) en later met “hoog!” (ooit 1x tijdens training gebruikt met een boom als hindernis). Gelukkig sprong ze er uiteindelijk in. Maar toen moest ze er nog uit… Gelukkig viel dat kwartje uiteindelijk ook en de dummy niet. De dummy tussen de lokduiven had ze goed gemarkeerd en liep ze recht op af, waarbij (gelukkig) de duiven dit keer wel met rust werden gelaten.. Resultaat: 13 punten

Het eindresultaat (78 punten) bleek uiteindelijk goed voor de 3e plaats! (11 van de 23 C-honden hedden certificaat gehaald). Dat ik een certificaat had gehaald, had ik wel verwacht, maar toen als nrs 6 t/m 4 enkele echt goede honden werden opgenoemd, zakte de moed toch in mijn schoenen. Zeker omdat er dan nog maar 1 plek over was naast de twee favorieten (Joost de Fouw en Henk de Ronde). Groot was dan ook de verassing en blijdschap toen die plek ons deel bleek. Super dag en zeer trots op mijn kleine Chica!
:verliefd1:

lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1520
Lid geworden op: 01/04/11 18:30
Locatie: Stadskanaal

Ongelezen berichtdoor lucievd » 16/04/12 16:47

Wat hebben jullie het goed gedaan zeg!! :klasse: Gefeliciteerd!
Ik snap dat je trots bent, en terecht :)

En hartstikke leuk dat je weer een verslag hebt geschreven. Nu heb ik een beetje een idee wat mij misschien in het najaar te wachten staat :wink:

toscak
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2564
Lid geworden op: 14/05/09 19:13
Locatie: Den Haag

Ongelezen berichtdoor toscak » 16/04/12 18:41

Heel leuk om te lezen!!

En gefeliciteerd met die prachtige 3de plaats, kun je echt trots op zijn :)
:bruinkopje: Bob (Damiën De Heicopper) 22-02-2009
:zwartkopje: James (Mollywood's Innuendo) 25-02-2011 - 24-02-2012
:zwartkopje: Mack (Jill's Summer Splash Of Sir Geof) 02-09-2013

Dinie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 9630
Lid geworden op: 20/12/06 18:18
Locatie: Luyksgestel (N.-Br.)

Ongelezen berichtdoor Dinie » 16/04/12 18:49

:feest3: Gefeliciteerd! Goed gedaan!! :klasse:
Leuk verslag.
:zwartkopje: Ciba (Ciba van Budiliumhof) 22-10-2005 ~ 25-4-2008
:zwartkopje: Yara (Raspberrycream van Budiliumhof) 7-3-2008

Lunatic
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6157
Lid geworden op: 03/03/08 14:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lunatic » 16/04/12 20:13

Leuk verslag Jaap, nogmaals gefeliciterd :klasse:
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi

Charella

Ongelezen berichtdoor Charella » 19/04/12 15:03

Leuk verhaal om te lezen! Gefeliciteerd met het mooie resultaat! Knap hoor!


Terug naar “Jachttraining”