sleeplopen/trekken

Plaats hier alles over jachttraining en de jacht.
Gebruikersavatar
timo junior
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 39
Lid geworden op: 06/04/10 09:19

sleeplopen/trekken

Ongelezen berichtdoor timo junior » 01/10/12 09:47

Hoe leer je een hond een sleeplopen?Ik heb geen wild en dat wil ik ook niet ik wil het met een dummy doen maar met welke geur doe je dat.
Ik heb het weleens gedaan met een eend dat ging heel goed,maar dat lijkt mij makkelijker als met een dummy qua geur

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 01/10/12 10:25

Sleep trekken: beetje pens in een pantysokje en dat aan een touw binden bijv.
Aanleren: met je hand het begin van het sleepspoortje aanwijzen, zoek zoek zoek, of zoek sleep, zoek sleep, eventueel meelopen en meewijzen, maar meestal is dat niet nodig, en aan het einde wacht een beloning. Korte stukjes beginnen, langzaam uitbouwen met haken erin.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

Gebruikersavatar
timo junior
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 39
Lid geworden op: 06/04/10 09:19

Ongelezen berichtdoor timo junior » 01/10/12 10:27

bedankt en de beloning is dat de dummy of een stukje worst/pens

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 01/10/12 11:26

timo junior schreef:bedankt en de beloning is dat de dummy of een stukje worst/pens


Voor het aanleren van een sleepje kan je wel belonen met iets lekkers aan het eind, maar daar moet je wel mee uitkijken. Want het is natuurlijk niet de bedoeling dat de hond leert: aan het eind ligt altijd iets lekkers voor mij. Hij moet leren: aan het eind ligt iets wat ik moet terugbrengen bij mijn baas. Dus die beloning is sterk afhankelijk van de hond en de situatie. Dat moet je zelf goed bekijken. Voor sommige honden is het apporteren van de dummy al beloning genoeg. Je kan in de aanleerfase ook én een voertje én de dummy neerleggen. Goed kijken naar je hond en de situatie en daarop inspelen :)

Hanneke

Gebruikersavatar
speurneus carola
Speurneus
Speurneus
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31/01/03 20:48
Locatie: veldhoven

Ongelezen berichtdoor speurneus carola » 01/10/12 14:30

ik zou eerst leren je hond te zoeken wat jij wilt dat ie gaat zoeken en daar later de sleep aan toe voegen

zijn favoriete speeltje leren zoeken en als je dat wat moeilijker maakt zodat ie niet ziet waar dat jij het verstopt hebt, dan gaat ie vanzelf met zijn neus over de grond om toch zijn doel te bereiken.

het feestje van het vinden van het voorwerp (het doel) bouw je af door dat voorwerp te "ruilen" voor de beloning (snoepjes/pens)

wanneer je hond dit door heeft snapt ie het commando zoek al en weet dat ie zijn neus moet gebruiken om het doel te bereiken.

dit hebben ze in ca. 3 sessies al door hoe dat werkt wanneer je ziet dat je hondje het doel kan vinden, zonder dat ie jou het heeft verstoppen kan je de sleep toe gaan voegen, enige verschil is dan, dat je de start van de sleep nog aangeeft door met je hand erboven te scannen en zoek te zeggen om zo zijn interesse voor dat gedeelte te wekken.
al me kinders uitgevlogen

Gebruikersavatar
timo junior
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 39
Lid geworden op: 06/04/10 09:19

Ongelezen berichtdoor timo junior » 01/10/12 14:35

Zoeken kan hij heel goed ,maar ik ben geplaats voor de Asterion(workingtest) en daar kan een sleep inzitten van max 90 meter dus dat wil ik nog extra oefenen.Met trainen doe ik dat nooit eigenlijk,terwijl het natuurlijk wel heel leuk is

Gebruikersavatar
speurneus carola
Speurneus
Speurneus
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31/01/03 20:48
Locatie: veldhoven

Ongelezen berichtdoor speurneus carola » 01/10/12 17:08

dan is het helemaaaaal niet moeilijk als je hondje een moeilijke zoek opdracht aan kan dat ie miss wel 10 a 15 min aan het zoeken is zelfstandig dan is een sleep van die grote peanuts
al me kinders uitgevlogen

Gebruikersavatar
timo junior
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 39
Lid geworden op: 06/04/10 09:19

Ongelezen berichtdoor timo junior » 01/10/12 18:09

oke bedankt maar ik wil het toch wel oefenen en hem de juiste commado leren

Gebruikersavatar
timo junior
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 39
Lid geworden op: 06/04/10 09:19

Ongelezen berichtdoor timo junior » 05/10/12 19:17

Nou ik vind het best nog moeilijk hoor en Timo ook.We hebben het nu een paar x geoefend hij vind de dummy wel maar loopt niet echt goed op het spoor.Hoe ik het gedaan heb
Timo thuis gehouden en een sleep getrokken van wat blikvoer in een panty misschien 20 meter en de dummy in een struikje gedaan zodat hij hem niet zag.
Bij het begin punt laten ruiken en het comando ''zoek sleep'' maar hij ging eerst een gewoon zoeken en niet met zijn neus op de grond nog een x ingezet en toen liep hij wel naar de dummy maar gewoon met zijn neus in de lucht :confused:
Ik heb ook een flesje geurstof gekocht.
Waar slepen ze eigenlijk op een proef mee?
iemand nog tips :ffdenken:

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 05/10/12 21:09

Als je wilt, kan ik het morgenmiddag wel navragen op de jachttraining.
Misschien heb je hier nog wat aan:
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?t=111458

Verder denk ik dat de wind belangrijk is bij het aanleren van een sleep. Als de hond van verre al verwaaiing krijgt van de dummy, hoeft hij het spoortje natuurlijk niet te gebruiken. Dus goed opletten dat je het spoortje trekt met de wind mee of met zijwind. En misschien in het begin meelopen en af en toe het spoor aanwijzen om de bedoeling duidelijk te maken. Desnoods aangelijnd als de hond er anders als een raket vandoor schiet. Bij IPO leggen ze ook wel hier en daar een brokje op het spoortje, om de hond te leren dat het spoor volgen loont.

In het JPC-reglement staat dat voor de A-proef een wilde eend wordt gebruikt voor de sleep, maar of ze dat luchtje ook gebruiken bij een gesprayde dummy???? Misschien even een mailtje sturen naar de JPC om dat te vragen?

Hanneke

Gebruikersavatar
Zeeuwse labjes
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1552
Lid geworden op: 29/12/04 15:05
Locatie: Schouwen-Duiveland
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Zeeuwse labjes » 05/10/12 21:12

Let goed op hoe de wind staat t.o.v. het sleepspoor en de uiteindelijke plek waar de dummy ligt. Trek eerst de sleep met de wind pal in de rug. Dan kan Timo geen verwaaiing krijgen van zowel de rest van het spoor en de dummy.
Markeer het begin van het spoor en houd hem in eerste instantie aangelijnd.

Laat hem bij de start goed de geur oppakken, dus geef hem de tijd. Zodra hij de juiste richting op gaat met zijn neus naar beneden laat je hem iets voor je uit op de sleep lopen. Moedig hem rustig aan. Maak de sleep in het begin niet te lang, zodat hij snel de beloning (dummy) vindt. Eerst een rechte lijn, met de wind in de rug dus en daarna pas uitbreiden met een haak.

Gebruik een wat langerre lijn, zodat hij de ruimte voor jou uit kan pakken. Maa laat hem niet van die lijn afwijken. Zodra hij met de neus hoog gaat jagen, terugzetten op de lijn en weer aanmoedigen.

Vaak zullen retriever niet met de neus aan de grond geplakt lopen trouwens. Ze lopen vaak met de neus iets hoger, maar je moet wel duidelijk kunnen zien dat hij de sleep ook echt volgt.

Ben benieuwd! En alvast succes op Asterion, ik had je al op de lijst zien staan. Goed hoor :klasse:
Afbeelding
Ixor du Bois de Lilas 13/10/1993 - 15/5/2007
Buttacre's Breezy Bailiff 4/2/1998 - 4/6/2010

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 05/10/12 23:05

Ruud Haak heeft hier een zeer leerzaam boek over geschreven, het heet "de neus van de hond".
Een aanrader wat mij betreft!

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 06/10/12 09:06

Roos schreef:Ruud Haak heeft hier een zeer leerzaam boek over geschreven, het heet "de neus van de hond".
Een aanrader wat mij betreft!


Hier heb je zeker een goede aan! Pieter leert onze Fust het ook aan d hand van die techniek het speuren aan. Inmiddels loopt hij met haar een hoog IPO3 niveau en kan sporen lopen van meer dan 500meter. Ik leer het mijn honden niet aan trouwens, omdat ik de meerwaarde er niet echt van zie. In het vrije veld pakt Juna vanzelf het spoor op en of ze dat nu perfect volgt of niet vind ik niet zo belangrijk, als de ziekgeschoten vogel maar binnenkomt :wink:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 06/10/12 16:03

Ik heb het net nagevraagd bij onze trainster. Die zei meteen: dat hoef je ze niet te leren, dat doen ze vanzelf wel :D
Maar hier toch wat tips: let heel goed op de wind, zodat de hond geen verwaaiing krijgt. Trek het spoortje in het begin in een droge greppel, zodat de hond a) nauwelijks verwaaiing krijgt en b) min of meer gedwongen wordt op het spoor te lopen. Volgens haar wordt er meestal eendengeur gebruikt, ze leggen vaak de dummy´s van tevoren een nacht tussen de eenden. Je hoeft bij het slepen niet perse een luchtje te gebruiken. Gewoon de dummy een beetje nat maken, zorgt al voor genoeg lucht eraan om een spoortje mee te trekken.

Hopelijk kun je hier wat mee :)

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

Gebruikersavatar
timo junior
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 39
Lid geworden op: 06/04/10 09:19

Ongelezen berichtdoor timo junior » 06/10/12 16:30

dankje ga gelijk aan de gang


Terug naar “Jachttraining”