Tweede WT te Laren (Gelderland) met Flits

Plaats hier alles over jachttraining en de jacht.
lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1520
Lid geworden op: 01/04/11 18:30
Locatie: Stadskanaal

Tweede WT te Laren (Gelderland) met Flits

Ongelezen berichtdoor lucievd » 21/10/12 15:52

Gister de WT in Laren gehad, erg leuke omgeving en leuke proefjes!
We zijn gisteren wederom als vierde geëindigd. Wel heel toevallig, ik heb nu in totaal 3 keer een wedstrijd gedaan met Flits en alle keren als 4e geëindigd, nouja..je kunt in ieder geval zeggen dat we constant zijn :D
Er is alleen steeds 1 proef bij die minder goed gaat, waardoor we op die proef veel punten verliezen. Verder zeer tevreden en trots op mijn mannetje! Hij heeft zo goed gewerkt :verliefd1:

Ik zal weer een verslagje doen van de proeven.

Proef 1, "waterwerk". (Dit keer hadden de proefjes allemaal een naam).
Afbeelding

Flits en ik staan 2-3 meter van de kant af. Voor ons op een dicht begroeid eilandje wordt geschoten en valt redelijk zichtbaar een dummy. Deze mocht Flits ophalen op teken van de keurmeester. Wanneer hij op de terugweg was met de dummy werd er opnieuw geschoten en viel dummy 2 in het water. Deze dienen ze natuurlijk met rust te laten en eerst netjes de eerste afgeven. Dit werd ook gedaan, alleen liet Flits de dummy voor mijn voeten vallen om te gaan schudden. Toen mocht hij dummy 2 ophalen, hij wist 'm nog perfect, dit was niet moeilijk voor hem. Hij bracht dit keer dummy 2 wel netjes in mijn handen voordat hij ging schudden. Hij kan het wel :D
Resultaat: 18 punten.

Proef 2, "walk-up".
Afbeelding

Dit was een walk-up met twee honden tegelijk. De walk-up werd gehouden in het bos tussen alle bomen, takken en rotzooi. Tussen de honden zat ongeveer 5 meter. We liepen zo goed mogelijk in een rechte lijn naar voren tussen de bomen door. De voorjager aan de rechterkant liet, voordat we begonnen te lopen, eerst met een geluidje een dummy vallen die hij van de keurmeester had gekregen. Vervolgens werd er gevolgd. Na 10-15 meter mocht de voorjager z'n hond omdraaien en inzetten op de dummy die hij net zelf op de grond had laten vallen. Op een of andere manier was Flits hem even helemaal vergeten, dus hij rende als een bezetene naar voren, want had wel een richting aangegeven. Maar hij wist duidelijk even niet meer wat hij daar ook alweer moest dus kwam weer naar me terug met een vragend koppie. Dus ik hem even rustig naast me neergezet en even aantal seconden gewacht. Toen weer gefocust en toen liep hij er in 1x naar toe. Dus wat dat was, weet ik niet haha, maargoed hij had 'm gelukkig. De walk-up kon verder gaan. Weer een stukje volgen, vervolgens viel er op schot een tweede dummy in de rommel. Deze dummy mocht de andere hond ophalen. En Flits bleef keurig naast me zitten terwijl de andere hond aan het rennen was. Toen liepen we even weer naar het begin van de proef. En wisselden de voorjagers van plek. Nu stond ik dus aan de linkerkant en begon het weer van voor af aan. Nu moest Flits dus dummy nr 2 halen. Hij had de dummy wel gezien, maar door de rommel zien ze de dummy het laatste stukje niet meer op de grond vallen, dus hij moest heel even zoeken waar de dummy precies lag, maar had 'm snel!
Resultaat: 19 punten.

Proef 3, "Postgedrag".
Afbeelding

Hier stonden we op een mais stoppelveld. Dit was een erg pittige proef, met name de grote afstand van de markeer.
Er viel dus eerst een markeer op schot op ongeveer 80 meter afstand. Ik was benieuwd hoe Flits dit zou doen, want schrok nogal van de afstand. Ook nog op zo'n zwaar en onregelmatig stoppelveld. (De B1 hondjes hadden precies dezelfde markeer, ook qua afstand, alleen dan lag dummy nr 2 binnen een compleet gesloten hekwerk in tegenstelling tot bij ons) Het schot klonk, Flits netjes gewacht op mijn commando, en daarna rende hij als een gek en had 'm mega goed gemarkeerd! Hij had 'm direct, echt zo knap! De keurmeester zei ook..dit is wat we noemen: on the spot.
En Flitsje kwam weer net zo rap terug als dat ie heen ging. Toen klonk er een eendenfluit en viel dummy nr 2 in een hokje dat afgeschermd werd met camouflagenet, maar wel een klein stukje open was aan de achterkant. Flits die sprong niet over het hek (wat ook niet nodig was maar wel handig kan zijn), maar het was net alsof hij wist dat er aan de achterkant een opening was, want hij rende er direct in en ook weer uit met de dummy. Dus deze proef ging echt super goed.
Resultaat: 20 punten.

Proef 4, "op de wei".
Afbeelding

Hier ging het helaas fout, want we gingen lekker.
Opzich helemaal geen moeilijke proef dus weet ook eerlijk gezegd niet waarom hij hier moeite mee had, maar het was nou eenmaal zo.
Ik stond zelf achter een camouflagenet waar ik net overheen kon kijken en Flits moest ik 2 meter links van me zetten, hij zat dus niet achter het net. Toen viel er op schot een dummy tussen de lokkers. Alleen werd deze dummy maar 1,5 meter hoog de lucht in gegooid, dus een heel laag gegooide dummy. Toen moest ik weer aansluiten bij Flits, helaas gaat Flits dan naar mij kijken, hierdoor verliest hij z'n focus. Ik gaf een richting mee en dat hield hij ook mooi aan, alleen raasde hij veel te ver door. Hij had 'm duidelijk totaal niet goed gemarkeerd en wist eigenlijk niet waar hij naar op zoek was want hij bleef ook totaal niet tussen de lokkers zoeken, hij ging heel breed en wijd zoeken op het weiland. Dus maar weer teruggefloten en opnieuw ingezet. Weer precies hetzelfde liedje. Dus mocht hem nog voor de allerlaatste keer inzetten, dit keer vooruit gezegd en toen op commando laten zoeken ter hoogte van de lokkers. Dit keer bleef hij wel daar hangen en vond hem uiteindelijk toch. Toen Flits op de terugweg was werd er snel een tweede dummy (zonder schot) tussen de lokkers gegooid. Helaas was Flits nogal onzeker geworden doordat ik hem 2 keer weer bij me had gefloten en voor hem was het duidelijk een blinde zoek. Want hij had totaal geen idee waar hij mee bezig was. Dus blijkbaar snapte hij het niet en voelde natuurlijk wat druk van mijn kant. Dus ik hoopte maar dat hij die tweede dummy nog wou halen. Dus ik gaf hem weer een vooruit en weer het zoekcommando ter hoogte van de lokkers en gelukkig had hij dit keer onmiddellijk succes en vond de dummy. Dus dat gaf hem wel weer wat vertrouwen en hij kwam alweer blijer terug! Maar wel veel punten verloren dus.
Weten we ook waar we weer op moeten oefenen :)
Resultaat: 11 punten.

Proef 5, "nazoek".
Afbeelding

Hier stond ik met Flits op een weiland 7 meter voor een bos. Het bos werd van het weiland gescheiden door prikkeldraad en onder dat prikkeldraad liep een smal greppeltje zodat de hondjes gemakkelijk onder het draad door konden. Er lagen 2 dummy's in het bos en aan het begin van de proef klonk er 1x vanuit het bos een schot.
De eerste dummy was heel snel binnen. Toen moest ik hem nog een keer inzetten, hij zocht eerst teveel op rechts, maar gelukkig kwam na een tijdje de tweede dummy ook binnen. Alleen was hij nog even lekker aan het klungelen, hij wilde weer onder het draad door gaan en liet per ongeluk de dummy vallen in de greppel. Hij pakte 'm opnieuw op maar had 'm blijkbaar nog niet goed vast en liet 'm weer vallen. Erg zonde, dit kostte me 4 puntjes. Maarja, kan een keer gebeuren!
Resultaat: 16 punten.

Dus al met al weer zeer tevreden, ondanks proef 4. Wie weet had ie 'm echt niet goed gemarkeerd. Ik zag ook later dat meer honden daar moeite mee hadden, dus thuis maar eens oefenen. Kijken of het echt lastig is of dat het gewoon een "foutje" was van hem haha.
Maar wederom zo trots op Flitsje..hij heeft zo goed z'n best gedaan en we hebben een hele leuke dag gehad :verliefd1:

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 21/10/12 18:48

Wat mooi beschreven met die plaatjes erbij Lucie, dat maakt het voor iemand die er geen verstand van heeft heel duidelijk :klasse:
4e plaats is ook niet beroerd toch, het belangrijkste is dat jullie een leuke dag hebben gehad en daar klinkt het wel naar :)
De rest komt vanzelf, hij is nog harstikke jong dus tijd zat voor de puntjes op de i.

HennyH
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2167
Lid geworden op: 08/07/04 11:11
Locatie: platteland van Groningen

Ongelezen berichtdoor HennyH » 21/10/12 19:38

Hoi Lucy

Wat weer goed uitgebeeld met de tekeningen!

Heb je op de site van de Chessen al gezien dat jij en vooral Annika heel vaak op de foto staan!

Ik vond het gisteren ook een hele leuke dag. Goed georganiseerd en erg leuke proeven waar Spirit en ik weer veel van geleerd hebben.
Afbeelding
Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit

Lunatic
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6157
Lid geworden op: 03/03/08 14:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lunatic » 21/10/12 21:28

Gefeliciteerd weer, wederom erg leuk en duidelijk verslag :klasse:
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi

lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1520
Lid geworden op: 01/04/11 18:30
Locatie: Stadskanaal

Ongelezen berichtdoor lucievd » 21/10/12 22:02

HennyH schreef:Hoi Lucy

Wat weer goed uitgebeeld met de tekeningen!

Heb je op de site van de Chessen al gezien dat jij en vooral Annika heel vaak op de foto staan!

Ik vond het gisteren ook een hele leuke dag. Goed georganiseerd en erg leuke proeven waar Spirit en ik weer veel van geleerd hebben.


Ja ik heb de foto's gezien. Annika staat er inderdaad heel vaak op. Ik maar 1 keer waar ik gewoon wandel met Flits. Helaas geen actiefoto's van Flits zelf :( das wel jammer.
Ik zag ook nog zwemfoto's van Spirit! Die zijn mooi!

Het was een leuke en natuurlijk ook leerzame dag :)

HennyH
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2167
Lid geworden op: 08/07/04 11:11
Locatie: platteland van Groningen

Ongelezen berichtdoor HennyH » 21/10/12 22:17

lucievd schreef:
HennyH schreef:Hoi Lucy

Wat weer goed uitgebeeld met de tekeningen!

Heb je op de site van de Chessen al gezien dat jij en vooral Annika heel vaak op de foto staan!

Ik vond het gisteren ook een hele leuke dag. Goed georganiseerd en erg leuke proeven waar Spirit en ik weer veel van geleerd hebben.


Ja ik heb de foto's gezien. Annika staat er inderdaad heel vaak op. Ik maar 1 keer waar ik gewoon wandel met Flits. Helaas geen actiefoto's van Flits zelf :( das wel jammer.
Ik zag ook nog zwemfoto's van Spirit! Die zijn mooi!

Het was een leuke en natuurlijk ook leerzame dag :)


Wat goed dat je Spirit herkend! Dat zijn ook de enige foto's waar hij op staat en ik helemaal nergens...Maar Dick heeft ook een paar foto's gemaakt, die stuur ik je nog toe.
Afbeelding

Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 22/10/12 08:06

Prachtig verslag weer Lucie en super gedaan van jou en flits :klasse:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012

Gebruikersavatar
Jutta
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2630
Lid geworden op: 06/09/10 08:42
Locatie: Vleuten

Ongelezen berichtdoor Jutta » 22/10/12 09:08

Geweldig verslag weer Lucie. Ik zie het helemaal voor me. Zijn best wel pittige proeven op zo een workingtest maar lijkt me supergeweldig.
Heb natuurlijk gelijk op de Chesepeake Site gekeken naar de fotos en inderdaad leuke fotos. Zag er ook een aantal bekende gezichten.
Misschien ga ik volgend jaar ook een keertje een workingtest doen.

En de 4e plek, gefeliciteerd. Top prestatie.
Afbeelding

bedankt Sharon !

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 23/10/12 21:08

Knap hoor om weer zo hoog te eindigen. Een dikke proficiat :applaus:

Hanneke

esmoezie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5512
Lid geworden op: 18/05/09 13:35
Locatie: ZO-Brabant

Ongelezen berichtdoor esmoezie » 23/10/12 23:47

Kei goed gedaan! :)
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015


Terug naar “Jachttraining”