Puppy-jachttraining

Plaats hier alles over jachttraining en de jacht.
sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 12/04/13 23:06

Vandaag weer een training gehad. Vorige week geen verslag want toen was ik hartstikke ziek. Maar inmiddels ben ik weer bijna helemaal hersteld en dus konden we gelukkig weer gaan. ik v ind het zo leuk!

We waren weer wat eerder en kwamen samen met een medecursist aan. Samen naar de trainingslocatie gelopen, de hondjes nog even losgelaten. Die 2 kunnen echt lekker met elkaar spelen. Leuk om te zien :)

Daarna begon de les, met een volgoefening. De pilonnen waren er weer eens bij. Eerst aan de linkerkant van de pilonnen, daarna aan de rechterkant en daarna slalommen. Omdat we niet al te ver achter elkaar liepen kwamen we elkaar met het slalommen af en toe tegen, dat was een extra moeilijkheidje maar het volgen ging beter dan de vorige weken (met behulp van een brokje wel, maar dat maakt niet uit). Hierna gingen we een andere volgoefening/aandachtsoefening doen, waarbij je veel korte wendingen moest maken en het de bedoeling was dat de hond beter op je ging letten. Dit was nog best moeilijk vond ik. Maar dit gaan we iedere dag eventjes oefenen deze week.

de volgende oefening was zit en blijf, wij weglopen en dan influiten. Pom bleef werkelijk keurig zitten. Ik moet niet meer zo veel omkijken zei de trainster, maar vertrouwen dat ze blijft zitten. Daar ga ik dus ook aan werken :) Daarna moesten we het nog een keer doen en dan teruglopen. Hierbij kwamen de babybillen even van de grond maar op mijn 'BLIJF' en handgebaar ging ze toch weer netjes zitten en konden we het mooi afmaken. Toch wel knap. Hierna moesten de gevorderden (nou ja, de mensen met een hond die wat ouder is en al wat langer trainen) doen alsof ze wat opraapten terwijl ze wegliepen. Maar dit hoefden de kleine baby's nog niet te doen, dat zou wat teveel gevraagd zijn. Wij mochten weer gewoon fluiten. Pom deed het nogmaals keurig en de trainster zei dat ze het mooi rustig doet allemaal. Dat vond ik wel een leuk compliment :) Hoe gek ze soms ook is, ze zit idd heel rustig te wachten en dat is prettig, dat die rust erin zit.

Hierna kwam vooruitsturen. Pom had even geen zin meer om te blijven zitten, nou ja, hadden we ook al 3 keer gedaan dus ik kan het me wel voorstellen haha. Vooruit wilde ze wel, en dat was de bedoeling :) ze ging als een speer en kwam ook weer als een speer terug. Helemaal prima!

Toen kwam het klapstuk van de training haha.. Uit een plastic zak kwam een geschoten duif(je). Hij kreeg wel een jas aan, ivm de veertjes. De drie andere honden reageerden erg sterk op de lucht van de duif toen de zak openging. Pom niet, die had het druk met een gat graven. De bedoeling was dat ze even gingen kennismaken met meneer/mevrouw duif. Hij werd op de grond gelegd en wij liepen er op af (een voor een, aan de lijn). Ze mochten snuffelen, ze mochten hem oppakken als ze daar neiging toe hadden. Niet plukken, schudden, dat soort dingen. Okee.. Wij mochten als eerst. Ik had verwacht dat Pom er wel even aan zou snuffelen. We lopen op het beest af, Pom snuffelt er nauwelijks aan, pakt m op en loopt heel relaxed verder :D Echt totaal ontspannen, alsof het dagelijkse kost was. Ze heeft pas deze week dat ze dingen die ze oppakt ook komt brengen, eerst wilde ze er alleen maar mee schudden en op kauwen. Maar goed, ze liep dus gewoon rond met die duif in haar bek haha, ik was zo supertrots! En toen moest ik hem weer aanpakken en was het de beurt aan de volgende cursist. Pom was de enige die hem zo opraapte. Ze is nog de jongste ook haha. Dubbel trots dus! Echt zo superleuk!

De laatste oefening was ook een apport. Pom moest zitten (en blijven zitten), ik liep een stukje weg, dummy op de grond leggen, nog een stukje verder lopen en dan fluiten. Pom kwam weer meteen en nam netjes de dummy mee. Heb m haar even vast laten houden en kon hem daarna weer aanpakken. Heel goed van die kleine aap dus! Ook al is alles makkelijker met een retriever ;) ze doet het toch maar mooi!
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

laika
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6527
Lid geworden op: 06/10/06 18:27
Locatie: alkmaar

Ongelezen berichtdoor laika » 13/04/13 10:46

mooi te lezen dat Pom het zo super doet :klasse:
:zwartkopje: Zosja 31-03-2003...........02-02-2016
:zwartkopje: Quinty 7-06-2005
:blondkopje: Shanna 8-11-2008

Gebruikersavatar
Naomie
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1215
Lid geworden op: 18/04/06 10:37
Locatie: Nieuwe Pekela
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Naomie » 13/04/13 13:42

sbientje schreef: We lopen op het beest af, Pom snuffelt er nauwelijks aan, pakt m op en loopt heel relaxed verder :D Echt totaal ontspannen, alsof het dagelijkse kost was.


mamma de fuckert is zooooooo trots met en op jullie ! :applaus: :applaus: :applaus: :applaus: :applaus: :applaus:
Afbeelding

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 13/04/13 13:59

Naomie schreef:
sbientje schreef: We lopen op het beest af, Pom snuffelt er nauwelijks aan, pakt m op en loopt heel relaxed verder :D Echt totaal ontspannen, alsof het dagelijkse kost was.


mamma de fuckert is zooooooo trots met en op jullie ! :applaus: :applaus: :applaus: :applaus: :applaus: :applaus:
nou ik was ook echt vreselijk trots. Ik glom nog net niet, geloof ik :D

De trainster zei ook nog: ik wou dat ze het allemaal zo deden...
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Gebruikersavatar
rimanime
Speurneus
Speurneus
Berichten: 11652
Lid geworden op: 07/02/04 21:12
Locatie: zo'n 600 km boven Parijs

Ongelezen berichtdoor rimanime » 13/04/13 17:10

Hoeveel centimeter ben je inmiddels gegroeid sabine ? Prachtig om te lezen :klasse:
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008


Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)

marions
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2467
Lid geworden op: 01/06/06 13:06
Locatie: Groningen

Ongelezen berichtdoor marions » 13/04/13 19:20

sbientje schreef:
Naomie schreef:
sbientje schreef: We lopen op het beest af, Pom snuffelt er nauwelijks aan, pakt m op en loopt heel relaxed verder :D Echt totaal ontspannen, alsof het dagelijkse kost was.


mamma de fuckert is zooooooo trots met en op jullie ! :applaus: :applaus: :applaus: :applaus: :applaus: :applaus:
nou ik was ook echt vreselijk trots. Ik glom nog net niet, geloof ik :D

De trainster zei ook nog: ik wou dat ze het allemaal zo deden...


Wat knap!! :klasse:
Glimmen mag hoor, met zo'n klein ding dat het al zó goed doet!
Dazzling Diamonds Kiepers Nickname

corretje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1041
Lid geworden op: 01/11/09 15:40
Locatie: Kapelle

Ongelezen berichtdoor corretje » 13/04/13 19:57

Wat ontzettend leuk om deze verhalen te lezen. Heb net alles gelezen en Pom en jij doen het echt super. Snap dat je trots bent op je hondje en jezelf. Wel leuke oefeningen doen jullie. Eigenlijk hetzelfde als op de volwassen honden jachttraining.

Ik kan wel oefeningetjes van je gebruiken. Een collega van me heeft een engelse springer pup en wilde wel "les" van mij. Tis ook een pup van december. Maar zeker nog niet zo geconcentreerd als Pom. Deze hond hebben ze vorige week opgehaald ivm met de baby die ook net geboren was. Dus ik kan wel aan de slag.

Suc 6 met trainen en blijf er van genieten.

Groetjes van Corine
:blondpootje: Kira 27-02-2002 0verleden op 24-12-2013
:zwartpootje: Diezel 24-10-2008

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 13/04/13 20:45

corretje schreef:Wat ontzettend leuk om deze verhalen te lezen. Heb net alles gelezen en Pom en jij doen het echt super. Snap dat je trots bent op je hondje en jezelf. Wel leuke oefeningen doen jullie. Eigenlijk hetzelfde als op de volwassen honden jachttraining.

Ik kan wel oefeningetjes van je gebruiken. Een collega van me heeft een engelse springer pup en wilde wel "les" van mij. Tis ook een pup van december. Maar zeker nog niet zo geconcentreerd als Pom. Deze hond hebben ze vorige week opgehaald ivm met de baby die ook net geboren was. Dus ik kan wel aan de slag.

Suc 6 met trainen en blijf er van genieten.

Groetjes van Corine
ik heb totaal geen ervaring met jachttraining maar ik kan me zo voorstellen dat de oefeningen versimpelde versies zijn van volwassen honden-jachttraining. Of beter andersom, dat daar oefeningen gedaan worden die uitgebouwd worden van de basisversies die wij doen. Langere afstand, lastigere lijnen, natuurlijke barrieres enzo..

Genieten doen we zeker, bedankt :) Jij succes met het trainen van je collega's ;)
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

corretje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1041
Lid geworden op: 01/11/09 15:40
Locatie: Kapelle

Ongelezen berichtdoor corretje » 14/04/13 11:49

Ik doe nu zo'n 6-7 jaar trainen met mijn honden. Ben met Kira begonnen toen ze 4 jaar was. En ik vond het super leuk en zij ook. Nog steeds vind ze het geweldig om mee te gaan met haar 11 jaar. Apporteren gaat niet meer omdat ze het niet meer ziet, maar voor haar om erbij te zijn dat vindt ze super. Het enige wat ze nog goed kan is over water. En dan te bedenken dat we haar hebben moeten leren zwemmen en dat voor een Golden :D

Met Diezel trainen we vanaf dat we heb kregen. Hij was toen ruim 5mnd en vind het ook erg leuk. Dus met mijn ervaring en het geleerde tijdens die jaren probeer ik mijn collega te helpen. Maar ben geen prof en dat heb ik haar ook wel gezegd. En dat weten ze ook heel goed. Maar we zullen zien hoe het gaat.

Veel plezier met het trainen van Pom. En blijf de verhalen maar schrijven, want het is erg leuk om te lezen.
:blondpootje: Kira 27-02-2002 0verleden op 24-12-2013
:zwartpootje: Diezel 24-10-2008

labbers
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1042
Lid geworden op: 08/03/10 17:01
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor labbers » 14/04/13 21:06

Wat is Pom een knap wijffie jo..en wat zal jij super van haar genieten!! heel leuk om zo mee te lezen hoe ze het doet en hoe jij het allemaal beleefd :D .
Dawn (Tickled Pink by Ic of Storm's Legacy 06-07-2012)
Hailey (Black Pearls of Mainhatten Ultra Voilet 17-01-2012)

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 20/04/13 17:28

Zo, tijd voor een nieuw verslag :) Gisteren training 10! De weken vliegen om haha, en wat leren ze snel, die kleine druifjes :D

We begonnen weer met een rondje om de voorvallen van de week te bespreken. Dat duurde eventjes haha, iedereen had wel een puntje van frustratie. Maar uiteindelijk kwamen we er wel uit, gefrustreerd raken heeft sowieso geen enkele zin. Dat had ik zelf ook al wel bedacht, maar soms... Het was allemaal baas-hond contact zei de trainster, en daar werken we heel hard aan. Het komt allemaal goed. SOms is het gewoon wel prettig om dat eens van iemand anders te horen.

Daarna begon de les, met volgen. Ik en iemand anders begonnen bij de pilonnen, de 2 anderen begonnen met volgen tussen allerlei neergelegde voorwerpen (dummy's) door. Daarna mochten we wisselen. Pom vond alle voorwerpen toch wel interessant, maar ze deed het prima. Daarna gingen we los volgen proberen. Dit was voor Pom en mij nieuw. We liepen weer langs de pilonnen en als ik haar aandacht had mocht ik haar lijn loslaten en gewoon verder volgen. Ging eigenlijk hartstikke goed!

Hierna gingen we down & blijf doen. Dit ging ook prima, Pom neemt het blijf-commando heel serieus. Als ze down gaat ligt ze zeg maar recht (ze komt vanuit zit) maar zodra ik blijf zeg gaat ze ook op 1 bil liggen, alsof ze denkt: dit gaat vast ff duren! Hartstikke grappig. Ze blijft iig prima liggen.

Vervolgens het inkomend apport. Pom zit&blijf, ik weglopen, op een meter of 15 een dummy wegleggen, zelf nog een eindje doorlopen en dan fluiten. Pom vloog echt als een pijl uit de boog naar me toe, nam ook de dummy nog mee en kwam netjes bij me aan.. Heel knap dus. Ze is de enige retriever in het groepje en dat kun je toch wel zien. Niet dat ze al perfect apporteert, maar ze vindt het wel heel leuk en ze pakt de dummy (of wat anders) zonder aarzelen op. De rest kan toch af en toe wel eens flink twijfelen of ze het zullen pakken of niet, maar dat doet pom echt niet. Na deze opdracht hebben we daar ook even over gepraat, over de verschillende rassen in de groep en dat het zo leuk is die verschillen tussen de rassen te zien.

De volgende opdracht was zit&blijf, ik weglopen, halverwege net doen alsof je wat opraapt, nog een stukje doorlopen. Omdraaien, nog ff blijven staan en dan teruglopen. En Pom moet dus gedurende al die tijd rustig blijven zitten. Draait ze haar hand niet voor om haha. Ging dus prima. Hierna nog een keer maar dan wel influiten. Toen kwam Pommie zo hard naar me toe rennen dat ze met haar voorpoten op mijn schoen stond haha.. iets te laat bedacht dat ze ook nog op haar kont moet gaan zitten :D Ach, dat jeugdig enthousiasme is beter dan dat ze aan komt sloffen, denk ik maar. Zolang ze niet tegen me opspringt is het prima.

De laatste opdracht was meer een testje, om te kijken of er al gemarkeerd kon worden. Pom ging er de eerste keer wel goed naar toe, maar vond de trainster leuker dan terug bij mij komen dus dat kostte erg veel moeite. De tweede keer kwam ze helemaal niet meer. Ach ja.. het was een testje en ze is nog jong, dat komt vast wel goed :D Ze zat heel steady naast me toen de dummy gegooid werd, oplettend maar geen neiging om op te staan. Toen ik haar stuurde ging ze in 1 lijn naar de dummy en pakte hem op, maar ja, toen zag ze de trainster. Nou ja, ik vond dat iig 2 pluspunten en de rest komt wel :D

En daarna was ze moe :D
Afbeelding
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 20/04/13 20:53

net nog ff kort geoefend met de dummy in huis, en ze begrijpt ineens los en vast, heel knap :) grappig dat zo ineens het kwartje kan vallen. Ze gaf overigens sowieso al wel makkelijk af, maar nu houdt ze het echt vast tot ik los zeg :)
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Gebruikersavatar
rimanime
Speurneus
Speurneus
Berichten: 11652
Lid geworden op: 07/02/04 21:12
Locatie: zo'n 600 km boven Parijs

Ongelezen berichtdoor rimanime » 24/04/13 16:44

Weer een leuk verslag sbientje, maar die foto :verliefd1:
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008


Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)

Gebruikersavatar
Pandora
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5538
Lid geworden op: 14/11/06 21:13
Locatie: Hoogvliet

Ongelezen berichtdoor Pandora » 24/04/13 18:30

sbientje schreef:net nog ff kort geoefend met de dummy in huis, en ze begrijpt ineens los en vast, heel knap :) grappig dat zo ineens het kwartje kan vallen. Ze gaf overigens sowieso al wel makkelijk af, maar nu houdt ze het echt vast tot ik los zeg :)
Pommetje is zo'n knappe pupperd! Los/Vast is de belangrijkste oefening die er bestaat met jachttraining (nou ja, en volgen) maar vanuit los/vast kan je alles leren.
Goed bezig, Sabine! :klasse:
Groetjes van Brigitte & Zoo
Afbeelding
Bedankt Marjolein, hij is top!

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 24/04/13 21:38

het was tijdelijk :D , ze is het nu weer ff kwijt. Nou ja, ze is ook volop aan het wisselen dus we laten het nu eventjes rusten :)
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)


Terug naar “Jachttraining”