Trainingstips gevraagd

Plaats hier alles over jachttraining en de jacht.
Gebruikersavatar
Jutta
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2630
Lid geworden op: 06/09/10 08:42
Locatie: Vleuten

Trainingstips gevraagd

Ongelezen berichtdoor Jutta » 09/03/13 13:05

Ik ben op zoek naar wat trainingstips. Chester apporteerd de dummies heel goed en geeft deze ook zittend af. Dus zo ver zijn we al, pfffffffff was ook niet makkelijk. Nu moet hij natuurlijk ook uit het water apporteren. Dat doet hij ook maar hij komt uit het water, plof, dummy laten vallen, schudden, oppakken en brengen. Hoe kan ik hiermee aan de slag zodat hij uiteindelijk eerst komt afgeven en dan (het liefst op mijn commando) schudden. Hetzelfde gebeurt ook met wild als hij uit het water komt.
Alle tips zijn welkom.
Afbeelding

bedankt Sharon !

Pixie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 165
Lid geworden op: 21/11/12 15:35
Locatie: Antwerpse Kempen

Ongelezen berichtdoor Pixie » 09/03/13 15:23

Eerst het schudden zonder dummy op commando zetten?

Gebruikersavatar
speurneus carola
Speurneus
Speurneus
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31/01/03 20:48
Locatie: veldhoven

Ongelezen berichtdoor speurneus carola » 09/03/13 15:34

zelf dichter bij het water staan en hem de kans niet geven eerst te schudden, eerst afgeven, daarna schudden en die tijd uitbouwen

en ondertussen inderdaad het schudden op commando erin krijgen

maar zeker de kans niet geven om te schudden als ie een apport heeft, dan maar naast het water staan, want elke x dat ie KAN schudden heeft ie gewonnen
al me kinders uitgevlogen

lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1520
Lid geworden op: 01/04/11 18:30
Locatie: Stadskanaal

Ongelezen berichtdoor lucievd » 09/03/13 19:57

Ik ben hier de laatste tijd ook hard op aan het trainen, want ik heb dit probleem ook (gehad)!
Tot voor kort nooit genoeg aandacht aan besteedt. Het is alleen wel jammer als ze dat doen, kost je op wedstrijd ook punten. En het heeft natuurlijk een reden dat ze het niet mogen doen.
Ik heb bij Flits ook van alles geprobeerd. Dicht op de kant, ver van de kant af, wegrennen op het moment dat Flits uit het water komt etc. Heeft bij mij allemaal niet geholpen.
Wat speurneus carola zegt kan een manier zijn. Echter dit verschilt ook weer per hond, het is allemaal zo afhankelijk van je hond en jezelf.
Ik heb ook wel eens met m'n laarzen in het water gestaan (of net 1cm op het droge) echter bij Flits werkte dit niet. Hij gaat dan zelfs in het water schudden zodra hij er kan staan en hij komt dan niet snel aangerend omdat hij ziet dat ik op 3 meter voor hem sta in het water. Hij krijgt dus niet de kans om te versnellen en naar me toe te rennen omdat ik al voor z'n neus sta. Dus voor Flits werkte dit niet en schudde zichzelf alsnog uit, ook al stond ie nog t/m z'n buikie in het water. Maar wie weet werkt het bij Chester wel, je kunt het altijd proberen.

Ik heb ook al van alles uitgeprobeerd, soms hielp even wegrennen wel zodat de vaart erin blijft als ie uit het water naar me toe komt. Dus wegrennen en op het moment dat ie bijna bij je is, abrupt omdraaien en dummy aanpakken.
Ik zou trouwens, als ik jou was, eerst genoegen nemen met staand aanpakken en dan laten schudden. Als dat er goed in zit, dan is de stap naar zittend afgeven zonder te schudden niet zo groot meer. Plus dat je er dan niet direct zoveel druk op hoeft te zetten op het zitten, de meeste honden vinden dat niet heel leuk. Dus eerst proberen dat ie staand afgeeft zonder te schudden, het zitten komt later wel.

Echter dat wegrennen en abrupt omdraaien werkte bij mij lang niet altijd. Op den duur kreeg Flits dit ook door en ik was ook wel eens op plekken waar ik niet kon wegrennen (mijn fout), dus dan gaat het toch te vaak weer fout waardoor het kwartje niet ging vallen bij Flits.

Ik ben de laatste weken weer met een andere tactiek bezig en ik moet zeggen, het kwartje is eindelijk gevallen! Je moet kijken waar de motivatie ligt voor Chester. Houdt ie van een balletje of juist van iets super lekkers?
Flits houdt van allebei dus ik wissel af.
Ik weet dat Flits de meeste moeite heeft met het niet schudden als z'n vacht nog helemaal droog is en hij voor het eerst te water gaat. Gegarandeerd dat hij de eerste keer gaat schudden. Ik maak dus, voordat ik serieus begin met het oefenen, hem eerst nat door even een balletje in het water te gooien, op die manier vergroot ik de kans dat het goed gaat. (Ik heb voor mezelf besloten dat hij zich wel mag uitschudden als hij een bal of iets dergelijks haalt, alleen als hij een dummy haalt moet hij netjes afgeven). Maar als ik een dummy gooi mag hij ook niet inspringen en wordt de dummy op commando gehaald, bij een bal mag hij alles van mij. Dus inspringen en zonder commando en dus ook uitschudden.
Ik laat hem dan 2 of 3x een balletje halen, zijn vacht is dan goed nat.
Vervolgens zet ik hem aan de voet. Ik pak een bakje en doe daar 3 stukjes kaas in en 3 stukjes worst, dit bakje zet ik achter me of naast me neer, Flits weet wat er in zit en ziet waar ik het bakje neer zet. Vervolgens gooi ik de dummy in het water en laat hem deze ophalen, hij komt rennend uit het water en als hij bij me is en de dummy staand aangeeft, dan mag hij direct door naar het bakje en het leegeten. Als hij zich uitschudt haal ik het bakje van de grond en gaat het weer weg en krijgt hij niks, ook geen "goedzo" of wat dan ook, helemaal niks. (Maar ook geen straf!, gewoon geen beloning in elk opzicht).
Nou kan ik me voorstellen dat zo'n bakje op de grond met lekkers misschien voor sommige honden wat te verleidelijk is. Toevallig werkt dit wel heel goed voor Flits omdat hij het nooit zomaar eruit zou grissen zonder dat hij daar toestemming voor heeft. Maar als je je hond dat nooit echt geleerd hebt, dan kan het zijn dat ie er recht op af rent en de dummy dropt zonder bij je te komen, dus dat moet natuurlijk niet! Je kunt ook gewoon wat lekkers in je hand pakken en het direct geven als ie netjes afgeeft. Het is maar net wat werkt voor jou en Chester.
Voor Flits werkt het gewoon heel erg dat hij van te voren weet wat er te verdienen valt, dit geeft hem extra motivatie om het goed te doen, omdat hij weet dat er super veel lekkers in het bakje zit wat hij op mag eten als hij het goed doet.
Ik wissel ook wel af met een bal hoor, dus een bal die je in je hand houdt en direct weggooit als hij het goed gedaan heeft, of een bal die je al ergens achter je legt en die je hond mag halen zodra hij netjes heeft afgegeven zonder te schudden. Maar dan moet je hond wel van het balletje houden natuurlijk, anders is het middel niet krachtig genoeg.

Ik weet niet of je bepaalde gebaren gebruikt om Chester netjes voor je af te laten geven?
Dit kan ook helpen om te laten weten aan de hond wat je verwacht.
Zo beweeg ik mijn wijsvingers naar beneden als ik wil dat hij zittend of in ieder geval netjes voor mij afgeeft. Flits weet dan wat ik wil, dit helpt hem om het goed te doen. Soms helpt het bij Flits ook om iets te zeggen in de trant van "hou vast" of direct fluiten als hij uit het water komt. Dit kunnen allemaal dingen zijn die stimulerend kunnen werken, maar het is kijken wat voor jou en Chester werkt. Voor sommige honden werkt het juist niet als je begint te roepen of te doen, bij dat soort honden kun je beter rustig blijven staan en de hond niet aankijken. Maar verschilt heel erg per hond.

Nu ben ik zo ver dat hij het al heel vaak goed heeft gedaan, nu wil ik dat hij ook netjes afgeeft zonder te schudden, als hij voor het eerst (dus met een droge vacht) te water gaat.
Doordat het er al redelijk ingebakken zit dat hij niet meer schudt als hij uit het water komt, was deze stap niet meer zo moeilijk.
En als ze eenmaal doorhebben wat de bedoeling is en daar ruimschoots voor beloond worden, dan ben je op de goede weg en verbetert het snel!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, je moet gewoon even uitvogelen wat Chester kan motiveren om niet te schudden. En het is even lastig om dit gedrag te doorbreken omdat ze het altijd hebben "mogen" doen. Dus ze zijn heel erg gewend om het te doen.
Ik moet ook zeggen dat toen ik begon met het bakje met voer en de bal, ben ik bijna elke dag 1 of 2 keer naar het water gegaan om het anti-schudden te oefenen. Door het even voor een paar weken heel vaak te doen, kun je doorpakken en stappen vooruit maken. Als je het eens per week doet ofzo dan duur het in mijn ogen heel lang en als het dan ook nog een paar keer misgaat dan kom je nauwelijks vooruit.

Ook heb ik het schudden benoemd met een commando zoals hierboven ook al beschreven. Dus elke keer als je hond zich uitschudt, geef je het commando. Maar dat doe je misschien al?

Veel succes en laat even weten hoe het gaat! Jullie kunnen het :)
Komt goed, het is mij ook eindelijk gelukt na veel proberen en oefenen :)

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 10/03/13 00:22

creatieve oplossing Lucie! leuk om te lezen..
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Gebruikersavatar
riwka
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1266
Lid geworden op: 21/09/08 10:08
Locatie: almere

Ongelezen berichtdoor riwka » 10/03/13 16:09

Zekers het proberen waard!
Don't always keep your dog on a leash if you want him to be attached to you
A.Willametz

EricaM
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2506
Lid geworden op: 23/03/09 23:17
Locatie: Almere

Ongelezen berichtdoor EricaM » 10/03/13 16:41

Hé Lucie, Lijkt me dat deze tip ook bij Bram gaat werken. Want ook ik heb de andere tips al gebruikt en meestal werkt het niet. Hij gaat gewoon ergens anders het water uit. Ik ben benieuwd 8)
Groetjes Erica, en een knuffel van Bram

Gebruikersavatar
Jutta
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2630
Lid geworden op: 06/09/10 08:42
Locatie: Vleuten

Ongelezen berichtdoor Jutta » 10/03/13 17:15

Bedankt Lucie voor die uitleg. Ik ga zeker proberen om dit aan te leren. Schudden op commando hebben we ook al gedaan al ben ik hier niet zo heeeeel consequent in (eigen Schuld dus). Bedankt ook Carola voor de tip. Ik zal het proberen en houd jullie op de hoogte.
Afbeelding



bedankt Sharon !

Pixie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 165
Lid geworden op: 21/11/12 15:35
Locatie: Antwerpse Kempen

Ongelezen berichtdoor Pixie » 11/03/13 13:50

Knappe, creatieve aanpak, Lucie!


Terug naar “Jachttraining”