Misstanden in de jachttraining

Plaats hier alles over jachttraining en de jacht.
Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 361
Lid geworden op: 03/04/13 10:04
Locatie: Barneveld

Ongelezen berichtdoor Haasje » 25/05/13 14:33

perelaar schreef:Bij ons op de jacht is Harpo de enige die zonder teletac werkt; hij luistert naar de stopfluit.

Meeste (voor)jagers bij ons gebruiken teletac voor het welzijn van de hond: onze jacht ligt langs een autosnelweg, en voor het teletac tijdperk zijn twee honden doodgereden terwijl ze achter een haas aanzaten.

Natuurlijk hadden ze beter getraind moeten zijn, maar blijkbaar is een labrador gemakkelijker te trainen dan een Duitse staander.

Ik merk wel in praktijk dat als de hond zo'n band aanheeft, het wel héél verleidelijk is om dat ding te pas en te onpas te gebruiken. Net daarom ben ik er geen voorstander van.


Wat goed dat je je eigen plan trekt, lijkt mij dan al verleidelijk om met de rest van de baasjes op training mee te doen in de zin dat je dan niet bang hoeft te zijn voor weerstand bij het idee van de Telefac.

Ik snap dat zoals in voorgaande reacties er gevallen zijn waarin het een uitkomst is voor het welzijn van de hond, maar waar ik vandaag tegenaan liep was dat zeker niet het geval. Een man van in de dertig, beetje een machofiguur, kwam aan met een Portugese- nog wat hond (niet goed verstaan) wat leek op een vizla terwijl ik met Kismo aan het apporteren was bij het water. De hond wilde spelen en Kismo ook, dat leek geen probleem. Man vroeg hoe oud mijn hond was en die van hem was anderhalf. Ik zei iets van 'wat een lieverd' en hij zei dat er 'totaal geen dominantie bij zat'. Tot zo ver ging het goed, maar de baas werd het blijkbaar zat want hij riep dus ik riep Kismo ook maar, Kismo kwam en de jonge hond erachteraan en ineens gaf dat arme beest een keiharde piep! De hond week uit en toen zei ik 'oh' omdat het echt uit het niets kwam en toen zei de baas 'ja dat was ik'. Ik begreep het eerst niet maar had dit topic toevallig gelezen. Toen ik beter keek zag ik de aparte halsband. De man deed het nog twee keer in de tien minuten tijd dat hij op het bankje zat en de hond wat aan liet rennen terwijl ik verder ging met apporteren. Ik heb even hondentraining gehad en ik ga van de zomer verder zodat ik tot die tijd zelf nog veel kan oefenen met onder appel staan, zolang hebben we Kismo nog niet. Wat ik daar begrepen heb is Teletac not done, laat staan als je dus niet echt met je hond samenwerkt zoals deze meneer. Dat beest is hartstikke jong en verveelt zich volgens mij rot en leeft zich uit op goedzakken zoals die van mij. Echt sneu zoiets, ik heb er niks van gezegd maar ik hoop dat mijn blik genoeg was.

Volgens mij zouden die dingen gewoon enkel en alleen verkrijgbaar moeten zijn bij een dierenarts en/of hondenschool die er op toezien dat dit onder de juiste omstandigheden en voorwaarden gebruikt wordt. Er zijn nog steeds mensen die dit wel handig vinden ipv dat ze moeten ontploffen van ongeduld als de hond weer eens niet luistert en ze hem dan maar schoppen.. :kots:
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.


Terug naar “Jachttraining”