Misstanden in de jachttraining

Plaats hier alles over jachttraining en de jacht.
Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 17/05/13 18:28

Bij de KNPV ook, maar die komen er dan wel weer voor uit :wink:
Blijf het toch sneu vinden voor de honden in kwestie :(

roef
Speurneus
Speurneus
Berichten: 8309
Lid geworden op: 30/09/08 11:29
Locatie: emmeloord

Ongelezen berichtdoor roef » 17/05/13 18:45

Roos schreef:Bij iemand die zo'n ding aanschaft en niet weet waar hij mee bezig is vind ik het zeker een misstand Miranda. Maar verder ben ik er ook niet bepaald kapot van nee, het zal best werken maar of het nu bepaald prettig is voor de hond om een pijnprikkel te krijgen? Al naar gelang hoe hoog hij staat zal het naar mijn mening niet veel verschillen van een klap of schop, behalve dan dat degene die hem uitdeelt niet als zodanig herkent wordt door de hond. Er zijn naar mijn mening wel andere manieren om te trainen, maar die kostten wel wat meer tijd en moeite he?

Ik weet van een club in Joure dat zij trainen via de clicker (en dat is meen ik IPO) en dat schijnt heel goed te werken. Niet dat de rest het daarom ook gaat doen, dat ligt wat moeilijk geloof ik :? maar het kan dus wel!


mijn vriendin heeft een heidewachtel,een schat van een teef van 11 jaar oud.
luistert perfect..tot ze wild ziet en ruikt.
dat wild moet je ruim zien dat kan dus ook een kat of een eend ofzo zijn.
jaren lang aan gehoorzaamheid en jachttraining gedaan,maar het jagen op wild was er niet uit te krijgen.
GT in geschakeld omdat ze ook wegliep als ze achter het wild aan ging en dan uren weg bleef.
levensgevaarlijk!! je moet er niet aan denken dat ze onder een auto loopt en de inzittenden hierdoor omkomen.dat neem je je leven lang kwalijk.
de hond nooit meer los? tja dat heeft ze een maand geprobeerd,maar daar hield ze een compleet geschifte hond aan over :(
De GT opperde wederom een teletac(die ze eerst weigerde om dezelfde gevoelsreden als jij en ik,trainen zou beter zijn) maar nee dat wilde ze weer niet.
dus weer trainen nu met een andere trainer erbij via de GT.
en weer liep ze weg en was een halve dag de hort op.
en toen was mijn vriendin om, alleen maar aan de riem was geen leven voor Isha ,dan zou ze beter afgemaakt kunnen worden zo geschift werd ze daar van. :( (woorden van de GT)

dus met tranen toegestemd met een teletac,ze heeft 1 x waar de GT bij was een stroomstoot gegeven toen ze op het punt stond achter een kat aan te gaan.
en wat na echt van jaren trainen niet gelukt was,lukte nu wel...ze riep en Isha kwam onmiddelijk terug.
en werd natuurlijk de hoogte ingeprezen!! :)
nu is alleen het piepje van de halsband(eerste waarschuwing) genoeg om Isha uit de achtervolging te halen.

dus ik vind in bepaalde gevallen het zelfs bijdragen aan het dierenwelzijn,hoe krom dat ook kan klinken :)
ze hoeft niet voor altijd aan de riem,het wild is veilig en ze is geen gevaar voor verkeer ed.
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 17/05/13 19:47

En in deze situatie kan ik het mij weer wel voorstellen Miranda, dit is kiezen tussen twee kwaden en ook nog eens in het belang van de hond. En er zijn andere zaken geprobeerd voordat de eigenaresse tot dit besluit kwam. Maar om de jachttraining sneller/makkelijker te maken, nee dan weer helemaal niet.

roef
Speurneus
Speurneus
Berichten: 8309
Lid geworden op: 30/09/08 11:29
Locatie: emmeloord

Ongelezen berichtdoor roef » 17/05/13 20:01

Roos schreef:En in deze situatie kan ik het mij weer wel voorstellen Miranda, dit is kiezen tussen twee kwaden en ook nog eens in het belang van de hond. En er zijn andere zaken geprobeerd voordat de eigenaresse tot dit besluit kwam. Maar om de jachttraining sneller/makkelijker te maken, nee dan weer helemaal niet.


en daar ben ik het ook met je eens hoor :)
hier loopt een baas met zijn goldenretriever van ik denk nu een jaar of 2.
en die wil steeds zwemmen...nou dan doe je toch lekker een stroombandje om...dan doettie het eg nie meer hoor :? :roll:
op onze vraag of hij het de hond niet kon af leren moest hij hard lachen...te veel werk! :eusashhh:
tja..... :(
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012

toscak
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2564
Lid geworden op: 14/05/09 19:13
Locatie: Den Haag

Ongelezen berichtdoor toscak » 17/05/13 20:08

Els schreef:Ik ben ook geen fan van de teletac, maar heb in de loop der tijd erover gelezen en begrijp de gedachtengang ongeveer wel. Een slip of prikband is minstens net zo erg, maar daar hoor je niemand over terwijl half labradorland zn reuen aan een slip heeft zitten. :(

Voor zover ik weet word er voor de jacht momenteel zowiezo positief getraind, hier in de omgeving veel met de clicker en positief belonend. Goede ontwikkeling. :klasse:


Hier ook een reu aan een hunter jachtlijn die op slipstand staat hoor, ik snap werkelijk niet waar het probleem zit :confused:
Loopt ie keurig (95% van de tijd) dan hangt de lijn los en zoniet dan kiest hij er zelf voor.
:bruinkopje: Bob (Damiën De Heicopper) 22-02-2009
:zwartkopje: James (Mollywood's Innuendo) 25-02-2011 - 24-02-2012
:zwartkopje: Mack (Jill's Summer Splash Of Sir Geof) 02-09-2013

Els
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5466
Lid geworden op: 29/04/09 18:42
Locatie: Scheveningen

Ongelezen berichtdoor Els » 17/05/13 20:18

toscak schreef:
Els schreef:Ik ben ook geen fan van de teletac, maar heb in de loop der tijd erover gelezen en begrijp de gedachtengang ongeveer wel. Een slip of prikband is minstens net zo erg, maar daar hoor je niemand over terwijl half labradorland zn reuen aan een slip heeft zitten. :(

Voor zover ik weet word er voor de jacht momenteel zowiezo positief getraind, hier in de omgeving veel met de clicker en positief belonend. Goede ontwikkeling. :klasse:


Hier ook een reu aan een hunter jachtlijn die op slipstand staat hoor, ik snap werkelijk niet waar het probleem zit :confused:
Loopt ie keurig (95% van de tijd) dan hangt de lijn los en zoniet dan kiest hij er zelf voor.


Bob loopt netjes met jou mee toch? Niet als een soort losgeslagen projectiel die zelf bepaald waar hij wandeld of aan het uiteinde van een flex bungelt aan zn slip.
Ik zie hier op het strand en in de duinen vaak labradors (meestal reuen) die een (flinke) ketting om hebben, want hij trekt zo erg. Dan denk ik ga trainen, maar dat hoeft dan niet want een lab word opgevoed afgeleverd.

Een slip of jachtlijn is prima, als je ermee om kunt gaan. En dat geld dan ook weer voor een teletac, als dat begeleid gaat is dat ook goed.
Groetjes,
Els

Max, Voor altijd in ons hart.

toscak
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2564
Lid geworden op: 14/05/09 19:13
Locatie: Den Haag

Ongelezen berichtdoor toscak » 17/05/13 20:37

Els schreef:
toscak schreef:
Els schreef:Ik ben ook geen fan van de teletac, maar heb in de loop der tijd erover gelezen en begrijp de gedachtengang ongeveer wel. Een slip of prikband is minstens net zo erg, maar daar hoor je niemand over terwijl half labradorland zn reuen aan een slip heeft zitten. :(

Voor zover ik weet word er voor de jacht momenteel zowiezo positief getraind, hier in de omgeving veel met de clicker en positief belonend. Goede ontwikkeling. :klasse:


Hier ook een reu aan een hunter jachtlijn die op slipstand staat hoor, ik snap werkelijk niet waar het probleem zit :confused:
Loopt ie keurig (95% van de tijd) dan hangt de lijn los en zoniet dan kiest hij er zelf voor.



Bob loopt netjes met jou mee toch? Niet als een soort losgeslagen projectiel die zelf bepaald waar hij wandeld of aan het uiteinde van een flex bungelt aan zn slip.
Ik zie hier op het strand en in de duinen vaak labradors (meestal reuen) die een (flinke) ketting om hebben, want hij trekt zo erg. Dan denk ik ga trainen, maar dat hoeft dan niet want een lab word opgevoed afgeleverd.

Een slip of jachtlijn is prima, als je ermee om kunt gaan. En dat geld dan ook weer voor een teletac, als dat begeleid gaat is dat ook goed.


95% van de tijd dus :lol: , de overige 5% zit in het lopen naar de jachttraining.

Maar het tweede deel van je verhaal herken ik wel ja, vreselijk vind ik het als honden aan slip zitten met een uitlooplijn :(
:bruinkopje: Bob (Damiën De Heicopper) 22-02-2009
:zwartkopje: James (Mollywood's Innuendo) 25-02-2011 - 24-02-2012
:zwartkopje: Mack (Jill's Summer Splash Of Sir Geof) 02-09-2013

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 17/05/13 21:13

dat begrijp ik idd ook nooit zo goed nee, een slip aan een flex, dat werkt toch niet??
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1520
Lid geworden op: 01/04/11 18:30
Locatie: Stadskanaal

Ongelezen berichtdoor lucievd » 17/05/13 22:20

Ik kom nog maar net kijken in het "jachtwereldje", maar heb al wel wat dingen gezien en m'n mening gevormd.
Er zijn echt wel wat mensen die een teletac gebruiken, om welke redenen weet ik allemaal niet..waarschijnlijk om het trainen te vergemakkelijken (sneller resultaat zien)/of ongewenst gedrag gelijk corrigeren.
Maar ik denk, zo lang er nog honden zijn die wel de top bereiken en dat zonder teletac of slaan/schoppen etc. dan bestaat het dus zeer zeker wel en is het echt geen noodzaak om zo een hond te trainen.
Op wedstrijd hoor ik ook regelmatig mensen als een gek schreeuwen tegen hun hond, als dat zo moet dan laat maar zitten zou ik zelf denken.
Het is gewoon een hobby, althans voor de meeste mensen is het zeker geen noodzaak om jachttraining te doen met de hond en doe je het voor het plezier van de hond en van jezelf.
Zodra er een hele harde aanpak aan te pas moet komen, vind ik dat je beter kan stoppen of je methode moet aanpassen.
Maarja uiteindelijk moeten mensen het zelf weten, maar zielig voor de hondjes vind ik het wel. Iedereen heeft zo erg z'n eigen mening en iedereen doet het weer anders.
Ik heb ook wel eens een gesprek gehoord op een wedstrijd die gevoerd werd tussen twee mensen. Als een hond piept op post dan sla je gewoon met een twijgje over z'n neus, dan leert ie 't wel af.
Ook zie ik regelmatig op wedstrijd dat mensen hun hond super strak willen laten volgen..en iedereen moet dat dan ook zien..en als de hond 1 stap verkeerd zet dan krijgt ie een flinke correctie. Sommigen lopen standaard met de jachtlijn achter hun benen langs, zodra de hond dan iets voorop wil lopen dan corrigeert ie zichzelf gelijk.
Het zijn niet mijn methodes, maar het komt wel voor...andere mensen zullen wel weer vinden dat ik mijn hond teveel verwen..:)
Maar ik zou geen uitspraken durven doen over hoeveel mensen nou daadwerkelijk echt geweld gebruiken (of iets dergelijks) tijdens het trainen. Ik noemde net gewoon dingen die ik al eens gezien heb. Gelukkig zie ik ook wel veel mensen die gewoon blij met hun hond zijn, ook al heeft ie net de proef verknalt!

AnP
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1456
Lid geworden op: 24/09/09 12:26
Locatie: Delft
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor AnP » 18/05/13 00:47

Roos schreef:
AnP schreef:Waarom is een teletac gelijk misstanden?


Voor mij is een teletac een misstand, staat er ook duidelijk bij.

ja daarom vraag ik ook waarom

Gebruikersavatar
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1078
Lid geworden op: 06/01/09 17:46

Ongelezen berichtdoor brigitte064 » 18/05/13 11:00

Er zijn vast en zeker ook misstanden tijdens jachttrainingen, net zoals er helaas overal misstanden zijn waar mensen zijn :)
Wat die misstanden zijn, tja, ik denk niet dat dat zo makkelijk over een kam te scheren is, daarmee bedoel ik dat elk hondje en elke voorjager anders is, en dus elke combinatie uniek is.
En dat betekent dat, daar waar bij t ene hondje een ferme brom al veel te veel is, het andere hondje een schreeuw met een toeter nog niet "hoort"
Persoonlijk ben ik geen fan van lichamelijke correcties, en ook niet van hulpmiddelen die je daarbij kunnen helpen, maar je kunt nooit nooit zeggen, daar waar levensgevaarlijke situatie ontstaan voor t hondje ten gevolge van zijn/haar gedrag, zul je toch wat moeten, denk hierbij bijv. aan een hondje dat alles afslikt wat hij in zijn bek heeft, ik heb er eentje gekend, die moest in een jaar tijd drie keer geopereerd worden aan een darmobstructie, dat baasje heeft uiteindelijk toch een teletac gebruikt, en daar kan ik me dan ook in vinden.
Maar goed, dat heeft eigenlijk ook niks met jachttraining van doen :)

Er zijn duidelijke regels vwb de wedstrijden, en trouwens ook de georganiseerde jachten.
ALLE dieren dienen met respect behandeld te worden, niet alleen de honden maar ook t wild, en zo hoort t ook.
Ziet een keurmeester, een wedstrijdleider of een jachtopziener tijdens zijn werk misstanden, dan zal daar diskwalificatie op staan, maw dan mag je je tasje pakken, en vertrekken.
Dus, honden meppen, trappen, wild vastbinden of niet netjes ruimen, wild kapotbijten en al dat soort praktijken meer, als iemand dat doet, kan hij beter heel goed uitkijken dat niemand het ziet, want een zichzelf respecterende voorjager zal dat ten zeerste afkeuren, en zal dat niet vergeten.

Tijdens trainingen geldt hetzelfde, echter dat kan ongezien gebeuren natuurlijk, want tja, veelal trainen mensen alleen met hun hond.
Let wel, ook ik heb mijn hond weleens aangepakt, als ik ZEKER weet dat mijn hond weet wat te doen, en vervolgens er duidelijk voor kiest dat niet te doen, dan zal ik corrigeren in die mate die nodig is, en, als mijn hond hard is op dat moment, zal ik ook hard tegen mijn hond zijn, maar wel eerlijk!!
Mijn man heeft mij geleerd dat eerlijkheid en duidelijkheid het beste werkt, dat je, als je gefrustreerd raakt, gewoon je tassie moet pakken en wat anders moet gaan doen, dat jij, als de mens zijnde, altijd verantwoordelijk bent voor t gedrag van je hond, dat de hond, als hij in het aanleren iets niet doet zoals jij t wilt, JIJ degene bent die het fout gedaan heeft, en niet de hond.
verder heeft hij mij geleerd dat je ALTIJD respect moet hebben voor wild, levend, aangeschoten of ziek en dood, je bent bezig in de natuur, en die was er al voor jou....en jij moet zorgen dat die er nog lang na jou is.

Maw, mensen die snel resultaat willen zien, mensen die perse willen winnen, of willen uitblinken, en daar hun hond voor gebruiken, daar kan ik weinig mee.
Bestaan ze daarom niet, helaas, ze zijn er wel.
En dat is een beetje jammer.
ZiJn deze mensen in de meerderheid...gelukkig niet :)

Zo, het mijne is weer gezegd hahahahHa
Afbeelding

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 19/05/13 08:59

Dank voor jullie eerlijke antwoorden Lucie en Brigitte :klasse:

Jouw man heeft zeker gelijk Brigitte met zijn gedachtengang, erg jammer voor de labberts waar niet zo mee wordt omgegaan :(

corretje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1041
Lid geworden op: 01/11/09 15:40
Locatie: Kapelle

Ongelezen berichtdoor corretje » 19/05/13 12:16

Ik ben ook geen voorstander van een teletac. Ik zou het ook eerst proberen met trainen. Gelukkig gaan onze honden er ook nooit vandoor en luisteren ze redelijk.

Maar ik ken 2 soortgelijke verhalen als Roef. Onze overburen hebben een hond die altijd weg liep en een ander hondje hier in de buurt ook. Ze lopen nu altijd met een teletac.

Je ziet een groot verschil bij de honden. Ten eerste ze lopen veel relaxter. Ze hebben niet meer de drang om er tussenuit te piepen en het wild is minder interessant dan het baasje. En ze gaan er niet meer vandoor wat veiliger is voor hun. En dat is toch wel het belangrijkste. De honden zien de teletac echt niet als negatief. En dat is ook belangrijk. Kennissen van ons hebben jachthonden en als die gaan trainen, werken etc dan krijgen ze ook een teletac en die honden gaan dan helemaal door het lint van enthousiastme. Dus ook GEEN NEGATIEF gevoel voor de hond. Ze weten dat ze dan met de baas mogen werken.

Ik heb er wel eens aangedacht om 1 te proberen. Omdat Diezel altijd een sloot in duikt en hij er allergisch voor is. Met een ferme NEE of wat dan ook luistert ie niet, zeker als er een andere hond bij is. Hem aanlijnen is ook niet een optie. Dus ik hoop dan maar dat ik niet teveel mensen tegen kom met honden die in de sloten duiken. Waar Diezel dan samen mee speelt. Maar ik heb het nog nooit geprobeerd en ben er ook huiverig voor. Dus we gaan eerst maar andere oefeningen proberen waardoor hij niet in een sloot gaat. Maar labjes en water.......
:blondpootje: Kira 27-02-2002 0verleden op 24-12-2013
:zwartpootje: Diezel 24-10-2008

NicoleGoossens
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 373
Lid geworden op: 23/10/12 19:17
Locatie: Helmond

Ongelezen berichtdoor NicoleGoossens » 20/05/13 17:56

Maar waarom de vraag misstanden in de jachttraining? Ik denk eerder dat mensen die maar weinig (of zelfs niet) trainen met hun hond dit soort zaken gebruiken of hun hond verkeerd aanpakken. Of heb ik het nu mis? En natuurlijk worden er ook bij mensen die trainen met hun hond "misstanden" gebruikt, maar is dit niet de hele grote minderheid?
Groetjes Nicole en een :zwartpootje: van Jackson!

:zwartpootje: Jackson 09-10-2012
:blondpootje: Benny* 17-10-2003 overleden 23-08-2012)

Gebruikersavatar
perelaar
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 513
Lid geworden op: 26/10/08 16:14
Locatie: Tienen

Ongelezen berichtdoor perelaar » 21/05/13 10:16

Bij ons op de jacht is Harpo de enige die zonder teletac werkt; hij luistert naar de stopfluit.

Meeste (voor)jagers bij ons gebruiken teletac voor het welzijn van de hond: onze jacht ligt langs een autosnelweg, en voor het teletac tijdperk zijn twee honden doodgereden terwijl ze achter een haas aanzaten.

Natuurlijk hadden ze beter getraind moeten zijn, maar blijkbaar is een labrador gemakkelijker te trainen dan een Duitse staander.

Ik merk wel in praktijk dat als de hond zo'n band aanheeft, het wel héél verleidelijk is om dat ding te pas en te onpas te gebruiken. Net daarom ben ik er geen voorstander van.
>> you are entitled to your opinion, however offending you express it <<

:bruinkopje: Harpo (Eyes of the River) °02/10/2008
:bruinkopje: Flora (Eyes of the River) °01/07/2006


Terug naar “Jachttraining”