Misstanden in de jachttraining

Plaats hier alles over jachttraining en de jacht.
Roos

Misstanden in de jachttraining

Ongelezen berichtdoor Roos » 17/05/13 12:31

Zijn die er? En daar bedoel ik mee trainen met een teletac (voor mij een misstand), fysiek geweld bijvoorbeeld. Ik heb altijd gedacht dat er met de labrador niet zo om werd gegaan, maar ik pik her en der weleens wat op waardoor ik nu denk dat mijn gedachte een utopie is :(
Ik ben benieuwd....

AnP
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1456
Lid geworden op: 24/09/09 12:26
Locatie: Delft
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor AnP » 17/05/13 13:07

Waarom is een teletac gelijk misstanden?

Els
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5466
Lid geworden op: 29/04/09 18:42
Locatie: Scheveningen

Ongelezen berichtdoor Els » 17/05/13 13:17

Trainen met een teletac is voor mij geen misstand, mits je als eigenaar goed weet waar je mee bezig bent. Een jachthond die zn neus achterna gaat en daarbij niet meer luistert naar de baas, maar wel onder een auto dreigt te raken, kan zo tot stoppen en dus in veilgheid worden gebracht. Dat ding hoeft niet op 220 te staan.

Ik vind slipkettingen net zo erg, mss wel erger omdat echt iedere gek een slip kan gaan gebruiken, of een prikband.

Verder ken ik niet zo misstanden in de jacht. Overal is wel wat, op showgebied zie ik ook weleens wat waarvan ik denk hmm moet dat nou zo?
Groetjes,
Els

Max, Voor altijd in ons hart.

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 17/05/13 13:19

AnP schreef:Waarom is een teletac gelijk misstanden?


Voor mij is een teletac een misstand, staat er ook duidelijk bij.

roef
Speurneus
Speurneus
Berichten: 8309
Lid geworden op: 30/09/08 11:29
Locatie: emmeloord

Ongelezen berichtdoor roef » 17/05/13 13:47

Roos schreef:
AnP schreef:Waarom is een teletac gelijk misstanden?


Voor mij is een teletac een misstand, staat er ook duidelijk bij.


mag ik aan je vragen waarom je dat vind Roos? :)
vind je het een mistand bij iedereen? of alleen degene die zo`n ding aanschaft en niet weet waar hij/zij mee bezig is?
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 17/05/13 14:11

Bij iemand die zo'n ding aanschaft en niet weet waar hij mee bezig is vind ik het zeker een misstand Miranda. Maar verder ben ik er ook niet bepaald kapot van nee, het zal best werken maar of het nu bepaald prettig is voor de hond om een pijnprikkel te krijgen? Al naar gelang hoe hoog hij staat zal het naar mijn mening niet veel verschillen van een klap of schop, behalve dan dat degene die hem uitdeelt niet als zodanig herkent wordt door de hond. Er zijn naar mijn mening wel andere manieren om te trainen, maar die kostten wel wat meer tijd en moeite he?

Ik weet van een club in Joure dat zij trainen via de clicker (en dat is meen ik IPO) en dat schijnt heel goed te werken. Niet dat de rest het daarom ook gaat doen, dat ligt wat moeilijk geloof ik :? maar het kan dus wel!

Gebruikersavatar
rimanime
Speurneus
Speurneus
Berichten: 11652
Lid geworden op: 07/02/04 21:12
Locatie: zo'n 600 km boven Parijs

Ongelezen berichtdoor rimanime » 17/05/13 14:19

Roos schreef:Ik weet van een club in Joure dat zij trainen via de clicker (en dat is meen ik IPO) en dat schijnt heel goed te werken. Niet dat de rest het daarom ook gaat doen, dat ligt wat moeilijk geloof ik :? maar het kan dus wel!


Ik denk dat honden die te trainen zijn met een clicker, geen teletac nodig hebben en ik mag toch hopen dat het bij deze honden dan ook niet wordt toegepast. Ik ben zeker geen voorstander van dit type hulpmiddel als het anders kan, maar in de loop van de tijd heb ik gelezen waarom dit middel soms gebruikt wordt en waarom. Ik zie het daarom nu niet meer zo zwart/wit.
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008


Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 17/05/13 14:48

Dan hoop ik dat jij het mij uit kan/wil leggen Rinske.

Gebruikersavatar
rimanime
Speurneus
Speurneus
Berichten: 11652
Lid geworden op: 07/02/04 21:12
Locatie: zo'n 600 km boven Parijs

Ongelezen berichtdoor rimanime » 17/05/13 15:08

Roos schreef:Dan hoop ik dat jij het mij uit kan/wil leggen Rinske.


Ik neem aan dat jij voorbeelden hebt Roos van honden die op een positieve manier getraind zouden kunnen worden, maar waarbij de teletac wordt ingezet ? Ik niet. Maar ik kan me voorstellen dat als wat Els al schrijft een jachthond niet (meer) te sturen is (en dan bedoel ik niet 1x) en een gevaar wordt voor zichzelf en de omgeving of achter levend wild aangaat en doodbijt, dan kan ik mij voorstellen dat je naar dit hulpmiddel grijpt. Vraag is echter of de hond dan nog geschikt is voor de jacht. Daar kan ik niet over oordelen. Je hebt ook de band die een trilling kan afgeven. Wordt bijvoorbeeld gebruikt bij dove honden. Is ook een correctieband.
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008


Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 17/05/13 15:17

ik ben geen fan van iets als een teletac, en volgens mij heb je die bij 99,99% van de labradors ook echt niet nodig als je het gewoon goed aanpakt vanaf het begin.

Wat vind je nog meer misstanden roos?
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Els
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5466
Lid geworden op: 29/04/09 18:42
Locatie: Scheveningen

Ongelezen berichtdoor Els » 17/05/13 15:29

Ik ben ook geen fan van de teletac, maar heb in de loop der tijd erover gelezen en begrijp de gedachtengang ongeveer wel. Een slip of prikband is minstens net zo erg, maar daar hoor je niemand over terwijl half labradorland zn reuen aan een slip heeft zitten. :(

Voor zover ik weet word er voor de jacht momenteel zowiezo positief getraind, hier in de omgeving veel met de clicker en positief belonend. Goede ontwikkeling. :klasse:
Groetjes,
Els

Max, Voor altijd in ons hart.

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 17/05/13 16:04

bij ons is de training iig positief.. als je je hodn een klap of een schop geeft kan je meteen wegwezen, en terecht ook trouwens. Dat neemt neit weg dat er wel af en toe gecorrigeerd wordt. Ik heb nog wel de braafste pup van het stel geloof ik, er zitten er ook wel een paar die iets meer eigen initiatief ontplooien haha. Maar dat is dan vooral een rukje aan de jachtlijn (geen slipkettingen in principe) of een verbale correctie.
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 17/05/13 17:28

Slaan/schoppen/prikbanden, met een slipketting heb ik dan weer minder moeite. Daar kan de hond het zelf regelen en dat is bij de andere die ik noemde niet aan de orde.

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 17/05/13 17:50

sbientje schreef:ik ben geen fan van iets als een teletac, en volgens mij heb je die bij 99,99% van de labradors ook echt niet nodig als je het gewoon goed aanpakt vanaf het begin.


Ik denk dat je hier wel een punt hebt Sabine, en dat was ook de reden van mijn vraag. Ik hoor weleens wat, en dat is niet bepaald positief. Heel jammer is het van zo'n zachtaardig ras als de lab :-( Maar om nu te verwachten dat mensen open en bloot toegeven gebruik te maken van een teletac/fysieke correcties en het waarom daarvan is waarschijnlijk net zo'n utopie als mijn eerdere gedachtengang :D

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 17/05/13 18:03

ik weet dat ze het in de IPO vaak (vaker?) gebruiken om de oefeningen wat aan te scherpen. Dus dat bij 'zit' (of ZITTT) ook meteen de kont op de grond zit. Dat is dus al niets voor mij
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)


Terug naar “Jachttraining”