Pontus knappe hontus

Plaats hier alles over jachttraining en de jacht.
Gebruikersavatar
Pandora
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5538
Lid geworden op: 14/11/06 21:13
Locatie: Hoogvliet

Pontus knappe hontus

Ongelezen berichtdoor Pandora » 21/06/13 16:32

Twintig maanden is hij nu en zijn tweede verjaardag begint in zicht te komen, mijn kleine zwarte glimmerd is een grote zwarte glimmerd en ook in zijn koppie beginnen de puzzelstukjes op hun plaats te vallen.
Waar sommige mensen zo snel mogelijk hun diploma's proberen te halen (en dat lukt soms ook nog heel aardig) had ik al snel besloten dat het voor deze kleine mafkees veel beter was om het rustig aan te doen om die wild bewegende hersencellen en ledematen de tijd te geven om tot bezinning te komen. En dat begint nu te komen dus ik ben blij dat mijn geduld niet voor niets op de proef werd gesteld :)

Tot voor kort was 'op de aangewezen plaats blijven liggen' nog een onmogelijk moeilijke opdracht, laat staan 'uit zicht'. Ik moest er zo ongeveer naast blijven liggen omdat hij anders zo weer overeind sprong maar zo langzamerhand kwam daar meer rust in, kon ik zelf (blijven) staan, een stapje weg, een paar stapjes weg en ineens was daar vorige week het moment dat er zoveel rust was dat we ook eens konden proberen om even uit zicht te gaan. Dat ging goed, ik zag af en toe zijn neus in de lucht gaan om goed te kunnen ruiken dat ik nog steeds in de buurt was maar hij blijft inmiddels al een paar minuten liggen uit zicht.

Hij krijgt het vertrouwen dat ik hem de goede kant op stuur dus ipv zijn eigen ding te willen doen (wat hij ook nog wel graag doet hoor :D ) kijkt hij ook waar mijn hand naartoe wijst en gaat die richting op. En zo was daar vorige week ineens het moment dat hij als eerste hond over het water werd gestuurd zonder dat hij had gezien dat daar iets aan de hand was of iets gegooid werd. De eerste keer zwom hij een rondje keek rond over het water en kwam weer terug maar meteen daarna keek hij langs mijn hand naar de overkant en zwom naar de andere kant. Ik gaf hem het commando om te zoeken, hij keek me nog even aan en ging zoeken. Om al snel met een dummy in zijn bek weer op te duiken :applaus:
Sinds die keer is hij nog al een paar keer over water geweest, ook op andere plekken en gisteren merkte ik dat hij het echt begreep en dat zijn zelfvertrouwen behoorlijk is gegroeid omdat hij ook liet zien dat hij kan doorzetten als de dummy toevallig wat moeilijker ligt.

Het markeren begreep hij niet, hij keek wel, rende vervolgens een geheel andere kant op of ging even buurten bij onze trainer om uiteindelijk te laten zien dat hij wel heel goed had onthouden waar het was gevallen want dan ging hij het nog wel even ophalen. Ook knap maar niet de bedoeling :D
Vanaf vorige week zit hij geconcentreerd te kijken, blijft kijken en sjeest er heel trefzeker recht op af om met apportje weer terug te komen. Ineens was dat gewoon zo, alsof hij het nooit anders gedaan had :confused:

Pontus is altijd een wegloper geweest, echt hoe vaak ik met het stoom uit mijn oren en hartverzakkingen heb staan wachten tot hij weer terug kwam... :evil: wat tot gevolg had dat hij heel vaak gewoon aan een lijn loopt omdat ik hem niet vertrouw en ook niet wil dat hij in de problemen komt. De laatste tijd heeft hij toch al een paar keer de vrijheid gekregen om na de training ook nog een beetje te zwemmen en rond te rennen maar nu zie ik dat hij wel in de buurt blijft en komt als ik hem roep omdat hij te ver weg gaat of met mij bezig blijft als ik wat fun apportjes gooi. Hij komt zelfs regelmatig spontaan even langs met een blije kop en zijn tong op zijn ellebogen :mafkees:

Met andere woorden: Het is gewoon een heel leuk vriendje aan het worden :verliefd1:
En als het een beetje meezit gaan we dit najaar eens proberen om een C-tje te gaan halen....
Groetjes van Brigitte & Zoo
Afbeelding
Bedankt Marjolein, hij is top!

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 21/06/13 18:35

ahhh leuk! Fijn dat het zo goed gaat brigitte.. en dat ie de tijd heeft gekregen om zover te komen!
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Gebruikersavatar
Jutta
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2630
Lid geworden op: 06/09/10 08:42
Locatie: Vleuten

Ongelezen berichtdoor Jutta » 21/06/13 20:52

Wat leuk. Waarom haasten als je tijd zat hebt. Ik duim nu al voor je C-diploma en als maar een beetje in de buurt is dan kom ik Knappe Jager Hontus aanmoedigen.
Afbeelding

bedankt Sharon !

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 21/06/13 21:12

Wat heb je dit leuk geschreven en mooi hoor dat je hem de tijd hebt gegeven en daar nu voor beloond wordt :klasse: Veel succes met het C diploma van het najaar!

Gebruikersavatar
jeltje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1432
Lid geworden op: 30/08/10 23:18
Locatie: eindhoven

Ongelezen berichtdoor jeltje » 21/06/13 22:30

Wat een heerlijk ventje is Pontus!

Gebruikersavatar
FunnyNina
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2243
Lid geworden op: 28/03/10 13:30
Locatie: Maastricht

Ongelezen berichtdoor FunnyNina » 22/06/13 07:59

Zo zie je maar dat geduld word beloond :) , goed gedaan hoor Pontus :klasse: en wat fijn dat het baasje jou de tijd heeft gegund. :klasse:

Nienke & Foofer
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 890
Lid geworden op: 08/08/10 14:38
Locatie: Enschede

Ongelezen berichtdoor Nienke & Foofer » 22/06/13 08:31

Goed zo Pontus en vrouwtje!

lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1520
Lid geworden op: 01/04/11 18:30
Locatie: Stadskanaal

Ongelezen berichtdoor lucievd » 22/06/13 14:51

Die Pontus heeft geprobeerd z'n talenten verborgen te houden..maar nu komen ze dan toch naar boven :D
Knapperd hoor! Hij komt er zeker wel :)

Gebruikersavatar
donna
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 523
Lid geworden op: 20/09/08 14:18
Locatie: Ochten

Ongelezen berichtdoor donna » 22/06/13 17:25

Fijn dat Pontus het gaat begrijpen. Ik ben ook voorstander om je hondje de tijd te geven. Waarom op jonge leeftijd al alles halen? Dat is toch helemaal niet leuk. Je hebt alle tijd. Veel succes!

Bowie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 17771
Lid geworden op: 30/10/05 16:21

Ongelezen berichtdoor Bowie » 22/06/13 17:40

Heerlijk om te lezen dat de kwartjes beginnen te vallen en hij alle tijd daartoe heeft gekregen.

Marcail
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12114
Lid geworden op: 13/05/04 20:20
Locatie: Enschede
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Marcail » 22/06/13 22:36

Geduld is een schone zaak zei ooit eens een wijs trainster van mij en mijn meisje.

Goed van Pontus dat hij zo zijn best doet en het nu vruchten afwerpt.
Go voor the C!!!!
Lovely Marcail van 't Chielewout ( 29-01-2008 )
Nixies Canberra van 't Chielewout ( 04-06-2008)
Moonlight Fia of Marcail Highlands ( 22-05-2011)
Moonlight May of Marcail Highlands ( 22-05-2011)
Mignon Bonnie of Marcail Highlands ( 11-02-2011)
Glorious Adin of Marcail Highlands (04-06-2012)
Kayby, Max, Beau. ( de bejaardenclub)
Floor 15-10-2002 / 04-01-2012
Enjoy 16-09-2000 / 27-04-2012

Gebruikersavatar
Pandora
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5538
Lid geworden op: 14/11/06 21:13
Locatie: Hoogvliet

Ongelezen berichtdoor Pandora » 23/06/13 23:19

Marcail schreef:Geduld is een schone zaak zei ooit eens een wijs trainster van mij en mijn meisje.

Goed van Pontus dat hij zo zijn best doet en het nu vruchten afwerpt.
Go voor the C!!!!
Dat is zo waar!!! Pontus is echt een laatbloeier.

Hij deed altijd zijn best wel maar was nog veel te dwarrelig en te snel afgeleid om iets te kunnen presteren. Het is interessant om te zien dat hij, zonder er meer druk op te leggen, ineens dingen toch wel blijkt te begrijpen en taakgerichter gaat werken. Alsof zijn slungellijf nu klaar is met groeien en er nu meer energie naar de ontwikkeling van zijn hersens kan gaan.

Het mooie is dat er nu meer wederzijds vertrouwen aan het onstaan is waardoor ik hem meer vrijheid durf te geven en hij meer op mij let omdat hij denkt dat ik weet waar hij naartoe moet, het wordt nu echt samenspel en dat is zoiets moois!
Groetjes van Brigitte & Zoo

Afbeelding

Bedankt Marjolein, hij is top!


Terug naar “Jachttraining”