Pre Jachttraining pup.

Plaats hier alles over jachttraining en de jacht.
Frosty311
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 10
Lid geworden op: 11/09/13 19:59
Locatie: Amsterdam

Pre Jachttraining pup.

Ongelezen berichtdoor Frosty311 » 22/09/13 10:18

Hoi,

Ondanks dat wij onze pup nog niet hebben, ben ik al wel informatie aan het verzamelen voor jacht training. Dit heeft mijn vader vroeger ook gedaan met zijn lab (zo'n 30 jaar geleden :wink: ) en dat lijkt mij ook heel leuk.

Waar ik me momenteel mee bezig hou is wat ik kan doen voor de pup aan zijn training begint (kleine dingen dus).
Zo ga ik hem meteen aanleren om links van me te lopen enz.

Maar is het mogelijk om een pup meteen aan een dummy te laten wennen ipv een tennisbal? Ik zie namelijk markeer dummies van 80 gram, maar weet niet of dat al iets is voor een pup.
http://shop.dogwork.nl/Webwinkel-Product-13309966/Markeer-dummy-pocket-80gr.-oranje-groen.html

En kan iemand mij misschien het verschil uitleggen tussen een veldlijn en een zweetlijn? Ik weet waar een veldlijn voor is, maar heb namelijk nog nooit gehoord van een zweetlijn.

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 22/09/13 10:35

Natuurlijk kun je een pup al aan een dummy laten wennen. Er zijn diverse methodes om je hondje op te bouwen. De 1 begint pas met een half jaar of later, de ander vanaf de eerste dag dat de pup thuis komt. Ik werk zelf met beide: tennisballen en dummy's. De dummy's waar ik mijn pupjes mee laat werken zijn tussen de 150 en 250gram, maar net wat beter bevalt. Ook bij de volwassen honden gebruik ik nog wel eens puppydummy's, voor bijvoorbeeld zoekwerk oefenen (allemaal kleine dummy's in hoog gras bijvoorbeeld) Die kleine dummy's zijn makkelijk in je jaszak te stoppen waardoor ik tijdens de normale wandeling toch nog een oefening tussendoor kan doen, zonder dat ik me de halve wandeling een breuk til aan kilo's dummy's... eigenbelang dus haha

Een zweetlijn is een lange lijn die men aan de hond bevestigt voor het aanleren van het volgen van een zweetspoor (=bloedspoor van wild). Wordt met name dus bij zweethonden gebruikt, maar bij de labrador ook wel om een sleepje aan te leren. Hoewel ik liever los werk met mijn honden dan met een lange lijn. De zweetlijn gebruiken wij verder zelf met het speuren met onze Duitse Herder, voor de jachttraining met de labradors maak ik er geen gebruik van.
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012

Bert
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 85
Lid geworden op: 27/07/13 16:01
Locatie: Twente

Ongelezen berichtdoor Bert » 22/09/13 13:28

Waar ik dan benieuwd naar ben is welke oefeningen je dan met een pup doet!

Gebruikersavatar
Naomie
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1215
Lid geworden op: 18/04/06 10:37
Locatie: Nieuwe Pekela
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Naomie » 22/09/13 14:24

ik vind het heel prettig om een beloningsdummie in mijn jaszak te hebben, niet te groot en " speciaal" 80 gram voor als ze echt baby zijn en daarna 150 0f 250.

de training starten wij zo vroeg mogelijk maar met heel kleine dingetjes en heel korte momentjes per dag. het zit en blijf trainen of afliggen maar idd ook aportjes, iets laten vallen, even doorlpoen en dan omdraaien om de pup vooruit te sturen etc. gewoon heel klein en veel trainen op succes.

het verschil tussen een lange lijn en een zweetlijn is al uitgelegd. een lange lijn kan met name goed werken als de pup niet in de buurt blijft.

succes met je zoektocht
Afbeelding

HennyH
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2167
Lid geworden op: 08/07/04 11:11
Locatie: platteland van Groningen

Ongelezen berichtdoor HennyH » 22/09/13 16:07

Ik train met Spirit bij een trainingsgroep vanaf dat hij 9 weken is en hij heeft het allemaal heel rustig en opbouwend geleerd. Dan worden er ook eerst kleine dummies of een ganzenvleugel gebruikt.

Voor het spelen gebruik ik nooit dummies en gebruik dan andere gooidingen of waterspeeltjes. Maar ook geen woorden die we bij de jachttraining gebruiken. Hij mag dan ook dingen doen als inspringen, blaffen en zo. Dan mag hij gewoon lekker een ondeugende hond zijn.
Afbeelding
Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit

Lotte
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 204
Lid geworden op: 18/01/09 06:09
Locatie: Amsterdam

Ongelezen berichtdoor Lotte » 24/09/13 14:08

Misschien is het leuk om eens te gaan kijken bij jachttraining voor pups. Als je zelf nog niet zo weel ervaring hebt met het opleiden van een pup is het fijn as je hierin begeleid wordt. Ik zie dat je in Amsterdam woont. Bij Jachthondenschool Almere geven ze tegenwoordig ook puppyjachttraINING. In deze training wordt aan pups vanaf 8 weken op een ontspannen manier gewerkt aan alle facetten van de jacht. Maar de boventoon vormen de baas-hond aandacht en contact elementen en de basisgehoorzaamheid.

Veel succes met je pup


Terug naar “Jachttraining”