Trainster leuker

Plaats hier alles over jachttraining en de jacht.
Gebruikersavatar
Judith75
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 10
Lid geworden op: 18/08/13 01:53
Locatie: Haarlem

Trainster leuker

Ongelezen berichtdoor Judith75 » 02/12/13 23:38

Hoi allemaal,

Met Banjer nu 10 lessen jachttraining gehad via knjv waterland. Hij doet het heel netjes. Probleem is dat hij de trainster reuze leuk vindt.
Om een voorbeeld te geven:
Oefening vooruit sturen, met dummy ipv eten.
Hij loopt mooi recht weg, pakt de dummy, houdt hem vast en gaat san rond de trainster springen voor aandacht. Ze moet meelopen om hem terug te brengen. Tuurlijk ik ben blij dat hij de dummy nog steeds vast heeft, maar zie dit toch liever anders. Volgens de trainster komt dit wel goed als hij wat ouder is. Hij is net 5 mnd.
Wat vinden jullie ?

Hij is tevens nu beginnend met puberen en brengt het waterapport niet meer terug maar gaat uitdagen. Dit oefen ik in het park, met training nog niet uit het water gedaan. Zal ik hem aan de lange lijn doen om dit spelletje te voorkomen ?

Hoor het graag

HennyH
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2167
Lid geworden op: 08/07/04 11:11
Locatie: platteland van Groningen

Ongelezen berichtdoor HennyH » 03/12/13 10:14

Wat gebeurt er als de trainster niet aardig doet en leuk meeloopt? Maar ze stuurt hem met een boze stem weg en dan ga jij hem heel lief roepen. Als hij dan bij je komt is hij de braafste hond van de wereld.

Als hij met trainen gaat klieren dan mag je volgens mij best een lange lijn aandoen en zorgen dat hij bij je komt. Dat weglopen niet wordt beloond met een persoonlijk feestje en een tierend vrouwtje maar wordt beloond met een heel erg blij vrouwtje.

Blijf vooral rustig, zorg dat je de training afsluit met iets wat hij beheerst en dus een goed gevoel. Niet met iets waardoor de training negatief wordt afgesloten.

Succes!
Afbeelding
Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit

Gebruikersavatar
Judith75
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 10
Lid geworden op: 18/08/13 01:53
Locatie: Haarlem

Ongelezen berichtdoor Judith75 » 04/12/13 22:42

Hoi

De trainster geeft geen aandacht aan hem maar hij blijft er toch bij hangen. Zal je idee zondag eens bespreken met haar.

Oja het waterapport ging vandaag als een speer. Zelfs de dummy een keer over de sloot gegooid. Keurig overgezwommen, gezocht en teruggebracht. Was heel trots op ons mannetje.

Lunatic
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6157
Lid geworden op: 03/03/08 14:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lunatic » 05/12/13 03:08

Je hondje is nog erg jong, word er ook aan appèl gewerkt tijdens de cursus?
Ik zou eerst eens lekker aan de band met je hondje werken, zorgen dat jij altijd de leukste bent :schreeuw:
Appèl en steadyness zijn de belangrijkste dingen tijdens jachttraining en daar word naar mijn mening veel te weinig aandacht aan besteed jammer genoeg.

Dingen goed aanleren is makkelijker dan fout gedrag weer af moeten leren, dat is zo zonde van je energie. Apporteren is niet alleen de dummy halen, dat begint met netjes wachten tot ze gestuurd worden, dan de dummy halen én hem zo snel mogelijk weer naar de baas brengen, dat is een apport, ook dat word vaak vergeten.

Ga dus lekker met je hondje oefenen, zorg dat hij het leuk gaat vinden om altijd naar jou terug te komen, wees blij als hij terug komt, beloon hem goed, pas alleen op met lekkers geven dat hij niet zo graag het lekkers wil hebben dat hij daarvoor de dummy vroegtijdig uit gaat spugen.

Kortom, geniet samen met je hondje en probeer niet te snel te gaan, leuk dat hij over water kan, maar dat is allemaal nog niet nodig met 5 maanden, eerst de basis maar eens goed aanlakken :wink:
Succes en veel plezier!
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi

Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 361
Lid geworden op: 03/04/13 10:04
Locatie: Barneveld

Ongelezen berichtdoor Haasje » 05/12/13 10:29

Ja dat herken ik!

Maar ik weet wel waardoor het komt en er is een aardig verschil in leeftijd, de mijne is alweer 6 jaar. Soms gaat mijn trainster wat voor doen met Kismo en daarna blijft hij haar leuk vinden. Ze heeft andere voertjes en als ze een paar aan mij geeft is het ineens over. De ervaring is er wel dat de trainster andere beloninkjes heeft dus ze blijft interessant + dat ze 3 labradors in huis heeft, al kan ik hem nog wel gewoon bij me houden als hij los is.

Bij de pups van rond de zes maanden is het opvallend dat ze haar leuk vinden. Ik zou zeggen, maak er gebruik van want als ze de trainster weten te negeren dan ben je al een heel eind. Kan de trainster niet wat verder weg of naast iemand anders gaan staan zodat je het kan opbouwen? Dat deed ze voor mij namelijk wel eens om goed te kunnen beginnen. Als hij elke keer naar jou terug begeleid moet worden heeft het niet zoveel zin en leert hij eigenlijk dat er uitzonderingen zijn op wat je thuis met hem geoefend hebt..
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.

Lunatic
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6157
Lid geworden op: 03/03/08 14:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lunatic » 05/12/13 11:23

Haasje schreef:Ja dat herken ik!

Maar ik weet wel waardoor het komt en er is een aardig verschil in leeftijd, de mijne is alweer 6 jaar. Soms gaat mijn trainster wat voor doen met Kismo en daarna blijft hij haar leuk vinden. Ze heeft andere voertjes en als ze een paar aan mij geeft is het ineens over. De ervaring is er wel dat de trainster andere beloninkjes heeft dus ze blijft interessant + dat ze 3 labradors in huis heeft, al kan ik hem nog wel gewoon bij me houden als hij los is.

Bij de pups van rond de zes maanden is het opvallend dat ze haar leuk vinden. Ik zou zeggen, maak er gebruik van want als ze de trainster weten te negeren dan ben je al een heel eind. Kan de trainster niet wat verder weg of naast iemand anders gaan staan zodat je het kan opbouwen? Dat deed ze voor mij namelijk wel eens om goed te kunnen beginnen. Als hij elke keer naar jou terug begeleid moet worden heeft het niet zoveel zin en leert hij eigenlijk dat er uitzonderingen zijn op wat je thuis met hem geoefend hebt..


Dat snap ik dus al niet, waarom zou de trainer mijn hond voertjes geven? Mijn hond is met mij bezig, als er dus beloond moet worden dan doe ik dat!
Een trainer is er om dingen uit te leggen, voor te doen, dummy's op de juiste plaats te leggen en om te vertellen of jullie het goed deden en of waar de verbeterpunten zitten.

Mijn punt was dus juist dat je hond jou geweldig moet vinden, niet de snoepjes van de trainer of de helper of wie dan ook op het veld :wink:
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi

Gebruikersavatar
Debora
Speurneus
Speurneus
Berichten: 9459
Lid geworden op: 30/07/03 11:02
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Debora » 05/12/13 12:20

Ik ben het met beide stukken van Lunatic eens. Eerst appél en steadyness voordat je met andere oefeningen begint, dit is belangrijk. Tevens ben ik het eens met het stuk dat ikzelf train en voertjes geeft aan mijn hond, niemand anders traint met haar. Resultaat: 1 keer heeft iemand geprobeerd met Tyleet te showen, nou dat doet ze niet ze is met mij bezig. Zo hoort het ook!
Training is een samenspel en alleen van jullie samen!

Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 361
Lid geworden op: 03/04/13 10:04
Locatie: Barneveld

Ongelezen berichtdoor Haasje » 05/12/13 13:36

Ik zeg ook niet dat een trainster dat zou moeten doen hoor.. Het is van de 16 lessen 2 keer gebeurd dat ze hem een half minuutje had om te kijken waar het steeds fout ging. Ik vond het verder niet zo spannend omdat het voor ons geen gevolgen heeft gehad voor appel. Dit gaat trouwens over een gehoorzaamheidscursus bij iemand die geleidehonden opleidt en niet jachttraining.
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.

-kim-
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2952
Lid geworden op: 19/09/07 19:15
Locatie: Stein
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor -kim- » 05/12/13 13:40

Ik zou ook zeker meer gaan werken aan gehoorzaamheid.

Ik ben met JC ook jachttraining aan het doen, maar JC heeft dus nog geen dummy hoeven halen , alleen gehoorzaamheid en steadyness gericht op de jacht, de rest komt later wel 8) JC heeft nu alle aandacht bij mij en dat wil ik ook graag zo houden :wink:

En proberen hem zo min mogelijk de fout in te laten gaan, dus dan maar een lijn aan hem.

Ik geef de lijn van mijn honden niet uit handen tijdens het trainen.
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
:blondkopje: Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
:zwartkopje: JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013

Gebruikersavatar
Debora
Speurneus
Speurneus
Berichten: 9459
Lid geworden op: 30/07/03 11:02
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Debora » 05/12/13 14:50

Haasje schreef:Ik zeg ook niet dat een trainster dat zou moeten doen hoor.. Het is van de 16 lessen 2 keer gebeurd dat ze hem een half minuutje had om te kijken waar het steeds fout ging. Ik vond het verder niet zo spannend omdat het voor ons geen gevolgen heeft gehad voor appel. Dit gaat trouwens over een gehoorzaamheidscursus bij iemand die geleidehonden opleidt en niet jachttraining.


Ik heb altijd 1 basis, vaak maakt de handler de fout niet de hond. Het is daarom belangrijk om naar de combinatie te kijken en beide de goede richting in te sturen. :) Jouw stuk refereert wellicht niet naar jachttraining, gehoorzaamheidstraining etc. maar naar het opleiden van geleidehonden,
maar de TO vraagt dit n.a.v. de jachttraining.

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 05/12/13 15:11

dit is iets waar ik 'spijt' van heb tijdens de puppyjacht. Teveel verleidingen en teveel mogelijkheden om de fout in te gaan voor Pom. Niet dat ik dat haar kwalijk heb genomen, maar dat kost wel weer hersteltijd en dat is jammer :) Voor Pom was het heeeel moeilijk om op mij te letten en ik heb het haar moeilijker gemaakt ook nog.. Dat zou ik bij een volgende hond anders aanpakken..
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 361
Lid geworden op: 03/04/13 10:04
Locatie: Barneveld

Ongelezen berichtdoor Haasje » 05/12/13 15:36

Debora schreef:
Haasje schreef:Ik zeg ook niet dat een trainster dat zou moeten doen hoor.. Het is van de 16 lessen 2 keer gebeurd dat ze hem een half minuutje had om te kijken waar het steeds fout ging. Ik vond het verder niet zo spannend omdat het voor ons geen gevolgen heeft gehad voor appel. Dit gaat trouwens over een gehoorzaamheidscursus bij iemand die geleidehonden opleidt en niet jachttraining.


Ik heb altijd 1 basis, vaak maakt de handler de fout niet de hond. Het is daarom belangrijk om naar de combinatie te kijken en beide de goede richting in te sturen. :) Jouw stuk refereert wellicht niet naar jachttraining, gehoorzaamheidstraining etc. maar naar het opleiden van geleidehonden,
maar de TO vraagt dit n.a.v. de jachttraining.


Ehm, ze traint geleidehonden en is gewend volgens mij om een hond vaardigheden aan te leren die meegenomen worden naar een andere baas (die moet weten wat hij/zij doet). Dat is denk ik ook haar uitgangspunt om dit te doen bij haar hondenschool (los van geleidehonden trainen) waar ik de basiscursussen heb gedaan. Natuurlijk ligt het niet aan de hond, maar blijkbaar vond de ze het in mijn geval nodig om even te kijken hoe ik me het beste aan kan passen aan mijn hond om hem een bepaalde oefening aan te leren met de clicker.

Ik zie niet in waarom gehoorzaamheidstraining niet relevant is in dit geval (ondanks dat jullie wijzen op appel).

De discussie van wel of niet uit handen geven van de lijn is niet echt relevant hier.
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.

Gebruikersavatar
Debora
Speurneus
Speurneus
Berichten: 9459
Lid geworden op: 30/07/03 11:02
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Debora » 06/12/13 11:23

Haasje schreef:
Debora schreef:
Haasje schreef:Ik zeg ook niet dat een trainster dat zou moeten doen hoor.. Het is van de 16 lessen 2 keer gebeurd dat ze hem een half minuutje had om te kijken waar het steeds fout ging. Ik vond het verder niet zo spannend omdat het voor ons geen gevolgen heeft gehad voor appel. Dit gaat trouwens over een gehoorzaamheidscursus bij iemand die geleidehonden opleidt en niet jachttraining.


Ik heb altijd 1 basis, vaak maakt de handler de fout niet de hond. Het is daarom belangrijk om naar de combinatie te kijken en beide de goede richting in te sturen. :) Jouw stuk refereert wellicht niet naar jachttraining, gehoorzaamheidstraining etc. maar naar het opleiden van geleidehonden,
maar de TO vraagt dit n.a.v. de jachttraining.


Ehm, ze traint geleidehonden en is gewend volgens mij om een hond vaardigheden aan te leren die meegenomen worden naar een andere baas (die moet weten wat hij/zij doet). Dat is denk ik ook haar uitgangspunt om dit te doen bij haar hondenschool (los van geleidehonden trainen) waar ik de basiscursussen heb gedaan. Natuurlijk ligt het niet aan de hond, maar blijkbaar vond de ze het in mijn geval nodig om even te kijken hoe ik me het beste aan kan passen aan mijn hond om hem een bepaalde oefening aan te leren met de clicker.

Ik zie niet in waarom gehoorzaamheidstraining niet relevant is in dit geval (ondanks dat jullie wijzen op appel).

De discussie van wel of niet uit handen geven van de lijn is niet echt relevant hier.


Wat is het nut om een hond aan te leren dat een instructeur leuker en interessanter is om vervolgens te leren dat ie de instructeur moet negeren als dit niet nodig is?

Een geleidehond moet na zijn opleiding voor een ander werken, de intentie is al anders. Een pup die deze training ingaat is niet door de eigenaar gekozen en wordt in eerste instantie bij een gastgezin geplaatst. Een pup die jijzelf gekozen hebt voor je "eigen" gezin en je eigen dingen bijv. wedstrijden etc., zijn toch twee verschillende dingen. Net zoiets als je eigen pup wel laten aaien en een hond in opleiding heeft een verbod mbt aaien.

Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 361
Lid geworden op: 03/04/13 10:04
Locatie: Barneveld

Ongelezen berichtdoor Haasje » 06/12/13 13:15

Sorry maar ik snap niet waar je heen wilt. Je hebt al gezegd dat je het niet eens bent met die trainingswijze en ik heb nu eenmaal die ervaring met die trainster dat ze bij uitzonderlijke gevallen kijkt waar iets fout gaat bij het aanleren van iets. Ik heb geen pup maar een herplaatser btw.

Ik begrijp je standpunt dat je samen moet werken hoor en ik begrijp ook de functie van een geleidehond etc.

Ik wilde alleen vertellen dat ik het probleem herkende en dat het volgens mij niet helpt als de trainster de pup van TO steeds terug begeleidt.
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.

Gebruikersavatar
Debora
Speurneus
Speurneus
Berichten: 9459
Lid geworden op: 30/07/03 11:02
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Debora » 06/12/13 15:00

Ik zal proberen het meer helder op papier te zetten:
- Geleidehond -> Leert om voor een ander te werken. Mag niet geaaid worden in opleiding. Woont in het begin bij een gastgezin.

- Eigen hond -> Leert om voor jou te werken en niet voor een ander. Mag bij de meeste mensen gewoon geaaid worden in rust. Woont over het algemeen genomen vanaf pup af zijnde bij jou, uiteraard met uitzonderingen van herplaatsers etc.

Dus er zit wel degelijk verschil tussen een eigen hond en geleidehond in en ook qua opleiding.

TO heeft het hier over een eigen hond en wil dat haar hond alleen met haar bezig is. Dus waarom...een instructeur of een ander met jouw hond iets voordoen, voertjes laten geven, trainen oid. Alleen om het later af te leren? Dat snap ik dus niet!
Als je gewoon van begin af aan je eigen hond leert met jou bezig te zijn en niet met een ander dan hoef je dit ook niet af te leren of die persoon te negeren.


Terug naar “Jachttraining”