Nala op Jachttraining

Plaats hier alles over jachttraining en de jacht.
-Bart-
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 55
Lid geworden op: 13/09/13 08:30
Locatie: Hulst

Nala op Jachttraining

Ongelezen berichtdoor -Bart- » 26/05/15 13:00

Nala en ik zijn vorige week donderdag voor het eerst naar de jachttraining geweest.

Zelf al heel wat over gelezen en informatie over opgezocht, de nodige dummy's in huis gehaald en flink aan ons Appèl gewerkt. Maar dan komt toch eindelijk die dag dat je daar staat met je tas in het bos en een hond waar je niet van weet hoe ze het uiteindelijk gaat vinden. Een ding was duidelijk, baasje vond het leuk en Nala was ook zeer zeker wel te porren voor een beetje actie.

Eerst was het wat aftasten met een praatje. Wat verwacht je en wat wil je uit eindelijk bereiken, ga je proeven lopen, ga je mee op jacht of doe je het voor de lol. Mijn eerste doel is zorgen dat we mogen blijven na 4 lessen :wink: (eerste 4 lessen zijn bedoel om te kijken of er een klik is).

De eerste oefening was volgen zonder woorden. Hier was het de bedoeling dat je zelf zonder ook maar iets te zeggen en door veel bochten en hoeken te lopen de hond zo ver krijgt dat ze je netjes volgen en aandacht voor je hebben. Dit was toch even wennen want hoe groot zn veld ook is ... je komt vanzelf een keer aan de rand uit.

De tweede oefening was het wel bekende 8tje lopen rond de 5 paaltjes. Eerst een keer aangelijnd en vervolgens een keer los. Hier viel het op dat ze het volgen aan de lijn maar redelijk gewoon vind, vervolgens los is veel leuker want dan loopt baasje met iets lekkers in zn hand! Dus dan is opletten veel belangrijker, uiteraard waren hier de meeningen over verdeeld. Maar goed we zijn hier wat te leren.

Komen op fluit mocht ook niet ontbreken. Omdat we dit hier voor ook al veel vaker hadden ge-oeffend ging dit ook goed. Het komen als wij dat (baas of bazin) vragen is iets waar altijd hard aan gewerkt is. Echter in een nieuwe omgeving met huppelende konijntjes in de buurt was het wachten al een opgave op zich. Dit ging dan ook pas bij de tweede keer over een korte afstand goed. Maar toch ... tevreden, vergeet niet het was de eerste keer.

De laatste 3 oefeningen die we gedaan hadden waren apporten. Deze gingen alle drie zn beetje op de zelfde manier. Heel graag de dummy ophalen en heel graag deze richting de baas brengen ... maar dan ... kwak hier heb je hem, moet je maar sneller zijn met aanpakken.
Goed niks nieuws en duidelijk iets waar aangewerkt moet gaan worden. Dit ging namelijk ook zo met het apport van het haas en de dummy over water. Al mee al mogen we trots zijn want mevrouw zwom de put over (25 meter) en was niet onder de indruk van het zogenaamde schot dat viel.

Als afsluiting lekker afgedroogd worden in de kofferbak en een lekker pensstaafje krijgen om vervolgens in slaap te vallen al voor dat we vertrokken zijn. Kon baasje mooi nog even bij kletsen met de rest van jagers en of mede cursisten.

Een week wachten op de volgende training samen kan best lang duren :klasse:
Nala (Wahnahnish Nevada, 13-07-13)

-Bart-
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 55
Lid geworden op: 13/09/13 08:30
Locatie: Hulst

Re: Nala op Jachttraining

Ongelezen berichtdoor -Bart- » 26/05/15 13:18

Over water:

Afbeelding
Nala (Wahnahnish Nevada, 13-07-13)

corretje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1041
Lid geworden op: 01/11/09 15:40
Locatie: Kapelle

Re: Nala op Jachttraining

Ongelezen berichtdoor corretje » 28/05/15 11:35

Dat is leuk he jachttraining. Wij doen dit met Diezel op de Braakman. Waar hebben jullie les? Diezel gaat al een tijdje mee. Vanavond blijft hij lekker bij mij thuis. De baas gaat een andere hond trainen ivm Diezel zijn artrose. Om dat een beetje te ontlasten.

Veel plezier vanavond weer
:blondpootje: Kira 27-02-2002 0verleden op 24-12-2013
:zwartpootje: Diezel 24-10-2008

-Bart-
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 55
Lid geworden op: 13/09/13 08:30
Locatie: Hulst

Re: Nala op Jachttraining

Ongelezen berichtdoor -Bart- » 29/05/15 12:47

He wat leuk dat is in de buurt!

Wij doen het bij de Witte Bergen vlak achter de Clinge.
Bevalt het een beetje bij de Braakman? Jammer dat het ook op de zelfde avond is dan als bij ons. Zou best twee avonden in de week willen.
Nala (Wahnahnish Nevada, 13-07-13)

-Bart-
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 55
Lid geworden op: 13/09/13 08:30
Locatie: Hulst

Re: Nala op Jachttraining

Ongelezen berichtdoor -Bart- » 01/06/15 16:39

Zo onder tussen weer een taining en een weekend verder.

Tijdens de training van afgelopen week is toch wel gebleken dat ze veel intresse heeft voor wild. Dit pakt ze dan ook op en blijft netjes volgen aan de lijn met een stuk in haar bek. Ook het markeren ging heel goed, ze liep keer op keer in keer heen.
Nu lijkt het net of dat alles al heel goed ging maar dat is natuurlijk niet zo. De afwerking van een apport is nog totaal niet wat het hoort te zijn. Ze gaat het namelijk heel fanatiek halen en komt net zo fanatiek terug .... maar dan komt het afgeven .... of ja het voor je voeten gooien. Dit is iets waar we dan afgelopen weekend veel aan gedaan hebben, nu had ik het gevoel dat het net lijk dat zij denk dat alleen het halen beloond wordt, dus afgeven hoort er niet meer bij.

Bij over water was ging het eigenlijk ook niet lekker. Ze zwom in een keer netjes naar de overkant in een rechte lijn zelfs daar aan gekomen ging ze op zoek (zo ver zo goed). Eenmaal gevonden liet ze hem liggen en ging gras en riet staan eten ... heeft uiteindelijk heel veel moeite en aanmoediging gekost om haar met dummy en al terug aan de goede kant van het water te krijgen.

Heeft iemand een idee hoe we dit kunnen aanpakken?
Zelf zijn we terug gestart met haar vast aan te leren, dit heeft ze ind vroeger veel beter gedaan en lijkt net of ze het nu niet meer "snapt".

Maar voor de rest hebben we een fijn weekend gehad hoor ;)
Het was wat regenachtig dus konden we lekker op veel plekken los lopen langs de zeedijk en op het strand.
Nala (Wahnahnish Nevada, 13-07-13)

aht
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 104
Lid geworden op: 18/07/13 09:59
Locatie: Drongen (Gent)

Re: Nala op Jachttraining

Ongelezen berichtdoor aht » 01/06/15 17:29

Ze heeft de microbe te pakken, nu zul je in regen, wind en sneeuw bezig zijn.
:zwartkopje: Zwarte hond Deepfleet Genie °12/06/2001 - † 05/04/2016
:zwartkopje: Zwarte hond Scapa °15/04/2003 - † 19/10/2004
:bruinkopje: Bruine hond Dina van 't Maneschijnhof °25/08/2004 - † 4/03/2016
:zwartkopje: zwarte hond Pearl des Quatre Cyprès °29/02/2016

-Bart-
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 55
Lid geworden op: 13/09/13 08:30
Locatie: Hulst

Re: Nala op Jachttraining

Ongelezen berichtdoor -Bart- » 01/06/15 18:02

Blij dat zij het ook heeft dan ;)
Nala (Wahnahnish Nevada, 13-07-13)

corretje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1041
Lid geworden op: 01/11/09 15:40
Locatie: Kapelle

Re: Nala op Jachttraining

Ongelezen berichtdoor corretje » 02/06/15 21:11

Het bevalt ons super goed op de Braakman. Ik ben in 2006/2007 daar begonnen met trainen. Het is altijd een heel gezellig clubje. Niet echt prestatie gericht, maar wel lekker met de hond bezig zijn en gezelligheid.

Ik ben met Kira daar begonnen. Ze was toen 4 jaar, maar ze vond het prachtig en deed het allemaal heel goed, maar wel op z'n Kira's :D . Dwz alles op het dooie gemakje met heel veel plezier. :verliefd1:

6 jaar geleden kregen we Diezel erbij. Hij vindt het daar ook super leuk. Hij doet het ook al vanaf dat hij 6mnd was. En nog steeds werkt ie graag voor je. De vaste club is er ook al zo vanaf 2010 denk ik. Er komen elk seizoen mensen bij en die doen dan 1-2 jaar mee en stoppen dan weer. Zijn vaak echte jagers. Veel belgen ook. En er wordt echt op KNJV proeven getraind. Elke week is hetzelfde qua training, omdat de trainer van mening is dat blijven herhalen het beste werkt. Ik ben het er ook wel een groot gedeelte mee eens, maar een keer variatie is wel een keer leuk :D Vooral voor de cursisten zelf.

Veel plezier met trainen
:blondpootje: Kira 27-02-2002 0verleden op 24-12-2013
:zwartpootje: Diezel 24-10-2008

-Bart-
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 55
Lid geworden op: 13/09/13 08:30
Locatie: Hulst

Re: Nala op Jachttraining

Ongelezen berichtdoor -Bart- » 05/06/15 08:28

Gister avond zijn we weer geweest. Het was eigenlijk niet anders dan anders maar het lijkt of ze het steeds leuker en leuk gaat vinden. Apporteren word meer en meer gezien als een beloning.

Gisteren hebben we voor het eerst een sleep gehad met een eend. Dit was spannend voor beide want ik had echt totaal geen idee wat ze ging doen. Maar na een moeizame start en de eerste bocht draaide ze tegen de wind in op het spoor en heel duidelijk was te zien, wat er toen moest gebeuren. Wat geweldig om te zien dat een hond gewoon weet wat er aan de hand is. Natuur had ze hulp nodig en een lange lijn er aan maar ik was blij te zien dat ze er toch voor koos om de eend bij mij te brengen en niet te gaan lopen plukken of spelen in het bos.

Wederom trots!
Nala (Wahnahnish Nevada, 13-07-13)

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Nala op Jachttraining

Ongelezen berichtdoor Romke » 06/06/15 20:42

Leuk!!

Mooi he, meeste honden vinden een sleep fantastisch

-Bart-
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 55
Lid geworden op: 13/09/13 08:30
Locatie: Hulst

Re: Nala op Jachttraining

Ongelezen berichtdoor -Bart- » 17/07/15 10:22

Zo we zijn weer een aantal weken verder met een vakantie periode er tussen en dan merk je toch wel dat we zeer zeker nog niet stabiel zijn. Maar zijn onder tussen weer twee keer weeste (gaan) trainen en maken grote stappen (of in ieder geval merk ik iedere week een verandering in de goede richting).

Blijven nog wel met de zelfde aandachts puntjes bezig. Apport gaat goed tot ze vlak bij is, dan gooit ze de dummy neer en gaat lopen prutsen en als het koud wild is word er nog meer geprutst. Ze wil het wel allemaal mee nemen en oppakken dus dat is fijn ook een kraai geeft geen probleem.

Als ik los van een apport het vast houden van voorwerpen oefen met commando "vast" gaat het ook steeds beter, kan haar aaien, kriebelen, dummy aanstoten enz enz en ze laat pas los wanneer ik het vraag met commando "los". Nu de kunst om dit ook voor elkaar te krijgen op plaatsen met meer afleiding en uiteindelijk dit achter het "apport" te doen. TIP ZIJN DAAROM WELKOM ;)

Aanstaande zondag belooft ook een leuke dag te worden (mist niet te warm) want Nala en ik gaan mee doen aan een workshop "zweet werk". Ben heel benieuwd hoe dit gaat verlopen, verloren apport gaat namelijk goed (op het afgeven na) en het lopen van een klein spoor vind ze ook heel leuk want ze snapt steeds beter en beter wat er verwacht wordt.
Nala (Wahnahnish Nevada, 13-07-13)

-Bart-
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 55
Lid geworden op: 13/09/13 08:30
Locatie: Hulst

Re: Nala op Jachttraining

Ongelezen berichtdoor -Bart- » 17/07/15 10:49

En een vakantie foto, lekker genieten in de bossen.
Afbeelding
Nala (Wahnahnish Nevada, 13-07-13)

*Remy*
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 81
Lid geworden op: 23/09/12 16:09

Re: Nala op Jachttraining

Ongelezen berichtdoor *Remy* » 17/07/15 23:29

Heel leuk om te lezen hoe actief je samen met je meisje bezig bent!!!

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Nala op Jachttraining

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 18/07/15 22:11

In mijn trainingsgroepje hebben bijna alle honden (van 7, 8, 9 maanden) hetzelfde probleem. Afgelopen dinsdag kreeg de hele groep van onze trainster te horen, dat alle honden leuk werk laten zien, met één groot aandachtspunt: de afwerking is naatje. We moeten allemaal werken aan het correct zittend afgeven. Eén reutje in onze groep geeft keurig zittend af en houdt op commando netjes de dummy vast. Die werd dan ook als voorbeeld eruit gepikt. Zijn eigenaresse vertelde dat ze dit met de clicker heeft aangeleerd. Het is me nog niet helemaal duidelijk hoe ze dat precies gedaan heeft. Ik vraag het dinsdag wel eens na.
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

-Bart-
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 55
Lid geworden op: 13/09/13 08:30
Locatie: Hulst

Re: Nala op Jachttraining

Ongelezen berichtdoor -Bart- » 22/07/15 15:14

Afgelopen zondag een workshop zweetwerk gevolgd....

Dit is echt wel een heel andere tak van sport. De gene waar we de workshop van kregen was iemand met een ruime 25 jaar ervaring en dit was duidelijk te merken. Wat een fijne verhalen kon deze man vertellen en wat leerzaam ook. Leuk om veel te leren van dieren met hun leefgebieden en bijbehorende planten.

Maar goed dan het spoor dat we gelopen hebben.
Eerst hebben ik een spoor gelopen zonder hond. Dit om niet alleen te leren kijken maar ook te zien. Kort om wat is er verstoord in het bos wat kunnen we hier mee en waar is het dier heen ... weten we misschien al wat voor dier het is enz enz. Moeilijker dan je denk! Het regenende namelijk nog al en dat maakte het moeilijk om zweet erug te vinden. Zeker als je achter af na gaat wat voor verwijzingen er allemaal waren verdeel over ongeveer 30 meter .... duurt lang voor je een puzzel van 30 met er hebt opgelost ;)

Goed toen het spoor met hond, Nala in dit geval.
Nala had het al gelijk door, ik was nog het "wondbed" aan het bekijken en mevrouw wist al dat er een spoor gelopen moest worden (goed dat ik haar voor de zekerheid even aan een boom gebonden had). Tas neer gezet hond af gelegt, halsband om, riem aan, laten volgen en .... zoek spoor.
Dit ging als een trein zo leuk vond ze het, een staart die over uren maakten en het mij bekende klokkende geluid wat ze maakt kwam ze al snel aan bij een verstopte voorloper. Na deze even te hebben mogen vast te mogen hebben als beloning was het klaar. Maar wat waren we trots, ons eerste echte spoor. Wat ging het goed!

Op weg naar huis heeft ze vanaf vertrek tot het stoppen van de auto geslapen.
Nala (Wahnahnish Nevada, 13-07-13)


Terug naar “Jachttraining”