Agressie op show

Plaats hier alles over hondenshows.
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Agressie op show

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 29/08/11 19:37

Van diverse kanten hoor ik, dat er in Bennekom nogal wat aanvaringen en knokpartijtjes zijn geweest tussen honden, zowel binnen als buiten de ring. Naomie en Rick hebben er zelfs iets over op hun site gezet. Zelf heb ik er eerlijk gezegd niks van gemerkt. Jullie? Maar wat ik hoor, zijn er echt heel vervelende dingen gebeurd.
Wat denken jullie, ligt dit aan het karakter van de honden of aan onoplettendheid van de baasjes?

Hanneke

Tika Trails
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1268
Lid geworden op: 11/09/06 13:38
Locatie: Nieuwediep
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Tika Trails » 29/08/11 19:47

Ik heb zelf 1 vecht partij gezien bij de openklasse reuen ring en dat was niet misselijk als ik eerlijk ben!!

Zelf ben ik er van overtuigd dat het vaak ook gewoon "niet weten hoe je met een hond om gaat" is.....

Ik was zondag in de ahoy in Rotterdam. Ik was met Maddox onderweg naar de ring, wordt hij gegerepen door een Flatcoat! Hij sprong echt gewoon boven op Maddox!! Ik schrok me wild, net als Maddox, die echt onderuit viel, want ook hij zag het niet aankomen.....
Resultaat..... een gat in z'n hoofd van een hoektand van die Flatcoat!
En zijn eigenaar, wist niet hoe snel hij weg moest komen :shock:

Ik kan er gewoon niet bij dat er mensen op een show rond lopen die hun hond niet onder contole hebben!
Ik heb echt veel honden verstand en ook genoeg ervaring, maar ik moet eerlijk zeggen, dat ik er echt even van onderste boven was!
Ze moeten niet aan m'n manneke komen!

EricaM
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2506
Lid geworden op: 23/03/09 23:17
Locatie: Almere

Ongelezen berichtdoor EricaM » 29/08/11 19:48

Het is mij ook voor het eerst opgevallen dat er zoveel tekeer is gegaan door sommige labjes. Gelukkig niet al te echt dicht in mijn buurt, zodat ik geen oordeel heb over het waarom.

Ik denk zelf dat het aan de onoplettendheid ligt van de baasjes, maar zeker weten doe ik het niet.
Groetjes Erica, en een knuffel van Bram

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 29/08/11 19:49

Ik denk dat het allebei een beetje speelt. Veel baasjes hebben helaas geen idee van het gedrag van hun hond. Veel reuen (ik zeg dit heel vaak, helaas) zijn ook gewoon enigszins ongeleide projectielen, met een bord voor hun kop, waarover de baas niet altijd wat te zeggen heeft. Dat is jammer en werkt een knokpartijtje m.i. in de hand. Als allebei de honden niets te zeggen hebben thuis (en dat bedoel ik op een positieve manier) dan denk ik dat er minder geknokt zal worden.

Ten tweede, en dat is misschien nog wel erger, wordt er wellicht minder op karakter gefokt en wat meer op looks? Of dit zo is durf ik niet met zekerheid te zeggen, wellicht hebben de fokkers daar wat meer kijk op. Ik zou dat iig erg zonde vinden. Ik heb liever een lab die iets minder aan de rasstandaard voldoet, maar wel een uitgesproken labradorkarakter heeft. Ik neem met liefde genoegen met een ZG en een fijne hond in huis :)

Ten derde, en misschien speelt dat ook mee, is dat er bij een show toch wel spanning is. Baasjes zijn zenuwachtig, hondjes staan vaak dicht op elkaar en kunnen niet weg, dat zal vast allemaal niet meehelpen :)
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

jolien
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1528
Lid geworden op: 21/02/10 19:23
Locatie: Apeldoorn

Ongelezen berichtdoor jolien » 29/08/11 20:14

Ik heb het zelf zaterdag gelukkig niet meegemaakt, maar zag op de site van Saskia van Nimwegen staan dat haar pup tot drie keer toe is gegrepen door een teef uit de fokkersklasse.., kennelijk ook zomaar uit het niets?! Vreselijk gewoon als je dat leest! :(

Ik denk dat het deels te maken heeft met opvoeding en deels ook met oplettendheid op zo'n dag. Veel mensen staan te kijken waardoor ze op de een of andere manier niet goed meer op hun hond letten..

mariska1972

Ongelezen berichtdoor mariska1972 » 29/08/11 20:19

Ook ik heb verschillende uitvallen gezien!!!!!!!!!!!!!!

ik vind het ook niet gek er zijn er maar weinig die hun hond in de gaten houd als ze er mee aan de riem staan of lopen

ik heb ook verschillende keren iets minder vriendelijk gezegt dat ze hun hond niet zo op onze pup en onze baby moesten laten komen stormen

en dn was meestal het antwoord ach hij doet niets en ja hij trekt zo

ik snap gewoon niet dat mensen zowel in de ring als buiten de ring hun hond niet bij zich kunnen houden

dit was/is voor mijn en niet alleen afgelopen zaterdag maar de laatste tijd op show een groot ergenispunt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Boukje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1451
Lid geworden op: 02/12/09 11:02

Ongelezen berichtdoor Boukje » 29/08/11 20:24

sbientje schreef:Ten derde, en misschien speelt dat ook mee, is dat er bij een show toch wel spanning is. Baasjes zijn zenuwachtig, hondjes staan vaak dicht op elkaar en kunnen niet weg, dat zal vast allemaal niet meehelpen :)


Dit is mij heel erg opgevallen. Ik stond bij de reuen te kijken en die stonden me toch dicht op elkaar gepropt in de ring. :shock: Dat in combi met gespannen baasjes (en mss dus ook honden).... lijkt me ook niet echt goed.

Els
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5466
Lid geworden op: 29/04/09 18:42
Locatie: Scheveningen

Ongelezen berichtdoor Els » 29/08/11 20:44

Ik stond met Koda bij de ring naar Boedha te kijken toen hij vanuit het niets door een (duitse) lab in zn kont werd gehapt. Die reu liep vervolgens door en greep 2 stappen verderop de volgende reu, die dat niet pikte en terug begon te knokken. :? Baasje excuseerde zich ook niet, die leek het heel normaal te vinden. Heel vreemd, heb ook meerdere schermutselingen gezien, maar de ringen waren ook wel erg vol. Zeker bij de reuen.
Groetjes,
Els

Max, Voor altijd in ons hart.

Gebruikersavatar
riwka
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1266
Lid geworden op: 21/09/08 10:08
Locatie: almere

Ongelezen berichtdoor riwka » 29/08/11 20:47

Het viel mij ook inderdaad op dat de honden meer naar elkaar grauwden en snauwden. Toen ik het terein op kwam lopen met Storm en Bram kregen die een snauw en grauw van een Teef. Zegt die man die er bij stond lachend Ja stress.

In de openklasse reuen leken het labjes in een blik zo gepropt stonden ze en ik kan me dan voorstellen dat zowel baas als hond veel stres hebben en dat je zulke opstootjes krijgt.

Wat mij ook opviel is dat sommige mensen die stonden te kijken met hun hond super dicht langs de ring stonden en die honden soms ook uitvielen naar honden in de ring! Jammer neem gewoon wat afstand.
Don't always keep your dog on a leash if you want him to be attached to you
A.Willametz

Gebruikersavatar
speurneus carola
Speurneus
Speurneus
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31/01/03 20:48
Locatie: veldhoven

Ongelezen berichtdoor speurneus carola » 29/08/11 20:50

denk dat exposanten zelf meer hun beklag moeten doen bij de organisatie of ringmeesters waardoor die zich ook meer bewust gaan worden van het tyoen karakters dat er rondlopen en daar miss ook wat meer rekening mee gaan houden wat betreft de benodigde ruimte. is ook een commercieel plaatje natuurlijk... hoe meer ringen hoe meer keuringen hoe meer inkomsten maar ten koste van wat moet dat gaan dan???? maar als de klanten gaan klagen en daardoor dreigen weg te blijven...
al me kinders uitgevlogen

Gebruikersavatar
Pandora
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5538
Lid geworden op: 14/11/06 21:13
Locatie: Hoogvliet

Ongelezen berichtdoor Pandora » 29/08/11 21:01

Ik heb ook een paar incidenten gezien, drie of vier keer wel, en kan me dit van de vorige keren eigenlijk niet herinneren. Wat ik heb gezien was ook niet voor de poes, echt flink uitvallen was dat. Ja... opvallend, vond ik ook.
Hoe het komt? Twee keer zat het eraan te komen maar waren de eigenaren niet aan het opletten wat hun honden aan het doen waren, die waren erg stoer aan het doen, en de eigenaren liepen gewoon op elkaar af om te passeren. Dat was bij de ring van de open klasse reuen.
Bij de ring waar de jonge teven geshowd werden stond iemand met zijn hond en dook de hond die kwam aanlopen met zijn eigenaar er ineens bovenop, voor mij zonder aanleiding maar ik was naar het ringgebeuren aan het kijken dus heb niet alles gezien.

Die reuen... het kan niet anders dan dat ze dat gedrag wel eens meer vertonen, die waren erg stoer en vast niet alleen afgelopen zaterdag. Als je zo'n hond hebt dan moet je gewoon goed opletten en op tijd bijsturen.
Het is natuurlijk een stressvolle situatie met al die honden en mensen en een eigenaar die niet helemaal ontspannen is, de honden reageren daarop.

Ik heb zelf een reu die dit soort situaties niet relaxed vindt, Ramses, en daarom neem ik hem dus expres mee naar Bennekom om dit te kunnen ervaren. In het begin is hij gespannen en wat grommerig naar honden die te dicht komen maar als hij de tijd krijgt om wat te wennen ontspant hij wel weer. Recht op een andere (stoere) reu aflopen vindt hij moeilijk maar dan weet ik dat ik hem in de gaten moet houden. Hoe automatisch ik dit doe ontdekte ik toen ik met Mirmo aan de wandel was... die had dit totaal niet nodig want dat is een goedsul, zoooooooo relaxed.
Groetjes van Brigitte & Zoo
Afbeelding
Bedankt Marjolein, hij is top!

Julia R

Ongelezen berichtdoor Julia R » 29/08/11 21:03

Ik/wij stonden ook opgepropt in die ring, maar had de ringmeester aangeven dat ik daar niet zo tussen wilde staan kreeg het Spaans benauwd toen ik dit zag, maar kreeg het antwoord dat ze allemaal maar een beetje moesten opschuiven.
De man die naast mij stond kwam uit Spanje en had een ongeleid projectiel bij zich, dat Saskia van Nimwegen die aan de ander kant van mij stond mij in bescherming nam en zei kom hier maar naast/voor mij staan want mijn hond doet niks. :)
Gelukkig had ik genoeg brokjes/kaas bij mij om Sjors af te leiden.
Maar een pretje was het niet

Marcail
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12114
Lid geworden op: 13/05/04 20:20
Locatie: Enschede
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Marcail » 29/08/11 21:19

Heb zelf de opstootjes en aggressie niet meegemaakt, maar vindt het in en in triest dat dit gebeurt. Heb zelf ook bij de ring gestaan van de open klasse reuen op het moment dat alle U-tjes terug in de ring moesten. Ik schrok ervan hoeveel er in de ring gepropt werden en de KM daar op het gemak een selectie uit ging maken terwijl de handler en hond geen ruimte hadden om zich te presenteren.

Het kan een aantal oorzaken hebben zoals hier al genoemd is, te volle ring met een hoog testosterongehalte, loopse teven die op het terrein en in de ring werden geshowd.( mijn mening is : blijf met je loopse teefje lekker thuis) Maar ja, dat zal ik wel mis hebben. :eusashhh:
Te dicht met andere honden bij de ring zitten. En zeker ook de onoplettendheid van de baasjes, die staan te kletsen met jan en alleman en niet op hun hond letten.
Hiermee wil ik niet aangeven dat ik de bijtincidenten goedkeur, integendeel, men moet als fokker het karakter van de labrador in stand houden en dat is dus niet de aggressieve kant.

Waar ik me mateloos aan stoor is dat ik overal op het veld hondjes in een tent/bench, of aan een pin helemaal alleen zie zitten zonder enige begeleider erbij.

Zelf heb ik met onze jongste ( 3 maanden oud) rustig over het veld en tussen de ringen doorgelopen zonder enig conflict. Ze benaderde wel "vreemde"honden, ging al vrij snel op haar rug, maar ik was allert.
Er zijn zelfs foto's gemaakt van haar terwijl ze met een oudere labrador aan het knuffelen was.

Ik hoop dat de vele klachten die bij de NLV zijn binnengekomen zullen resulteren in actie's die dit soort incidenten in de toekomst zullen voorkomen.
Lovely Marcail van 't Chielewout ( 29-01-2008 )
Nixies Canberra van 't Chielewout ( 04-06-2008)
Moonlight Fia of Marcail Highlands ( 22-05-2011)
Moonlight May of Marcail Highlands ( 22-05-2011)
Mignon Bonnie of Marcail Highlands ( 11-02-2011)
Glorious Adin of Marcail Highlands (04-06-2012)
Kayby, Max, Beau. ( de bejaardenclub)
Floor 15-10-2002 / 04-01-2012
Enjoy 16-09-2000 / 27-04-2012

Gebruikersavatar
riwka
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1266
Lid geworden op: 21/09/08 10:08
Locatie: almere

Ongelezen berichtdoor riwka » 29/08/11 21:25

Julia R schreef:Ik/wij stonden ook opgepropt in die ring, maar had de ringmeester aangeven dat ik daar niet zo tussen wilde staan kreeg het Spaans benauwd toen ik dit zag, maar kreeg het antwoord dat ze allemaal maar een beetje moesten opschuiven.
De man die naast mij stond kwam uit Spanje en had een ongeleid projectiel bij zich, dat Saskia van Nimwegen die aan de ander kant van mij stond mij in bescherming nam en zei kom hier maar naast/voor mij staan want mijn hond doet niks. :)
Gelukkig had ik genoeg brokjes/kaas bij mij om Sjors af te leiden.
Maar een pretje was het niet


Ach die spanjaard die zijn honden zowat ophing.Zo vervelende om te zien en dan die zoon :mad:
Don't always keep your dog on a leash if you want him to be attached to you

A.Willametz

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 29/08/11 21:37

De labrador hoort een vriendelijke, tolerante hond te zijn. Het staat zelfs letterlijk in de rasstandaard: `vriendelijk karakter zonder spoor van agressie of ongepaste schuwheid`. Nou is een labrador natuurlijk ook maar gewoon een hond, maar hij hoort toch echt een zacht en vriendelijk karakter te hebben en geen stoere macho te zijn. Overigens zijn er ook bijtincidenten met teven geweest, zelfs een teef die een pup aanviel. En dat gebeurde in de fokkersklas dus is er ook geen excuus van een onervaren eigenaar.

Als een labrador onder het oog van de keurmeester agressief gedrag vertoont, zou hij dan gediskwalificeerd moeten worden of een lagere kwalificatie moeten krijgen? Een te dikke hond wordt tegenwoordig wel teruggezet, maar een agressieve hond blijkbaar niet. Wat vinden jullie?

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)


Terug naar “Shows”