springer

Plaats hier alles over flyball, behendigheid, doggydance en speuren.
Gebruikersavatar
liesjeb
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01/10/09 15:50
Locatie: Breda

Ongelezen berichtdoor liesjeb » 25/02/10 20:35

Bedankt voor alle reacties en nog meer ervaringen/meningen zijn natuurlijk welkom!
Het is een behoorlijke uitgave en ik wil me dus eerst wat orienteren :)
Afbeelding
Met dank aan Monika :)

Gebruikersavatar
samantha
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5312
Lid geworden op: 04/05/07 21:47
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor samantha » 25/02/10 22:30

Els schreef:Hier word ook de springer gebruikt in ombinatie met een halti tuig en dat bevalt prima. Max vind het heel erg leuk en zo komen we nog eens ergens :D

Bedoel jij zo'n halti die je over de snuit van de hond heen doet?
Laatst gewijzigd door samantha op 25/02/10 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

:bruinpootje: Macho
:zwartpootje: DJ
:zwartpootje: Jack
:blondpootje: Tiesto
:zwartpootje: Jones
:blondpootje: Fudge

In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000 / 07-11-2011 en Babs 20-12-2005 / 18-10-2012

Gebruikersavatar
samantha
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5312
Lid geworden op: 04/05/07 21:47
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor samantha » 25/02/10 22:33

Ik fiets heel veel met Macho.
Hij draagt daarbij altijd een tuig en ik heb hem gewoon aan een korte lijn die ik vasthoudt.
Ik heb Macho geleerd nooit voor de trappers uit te lopen zodat ik ook nog makkelijk bochten kan maken/uit kan wijken als dat ineens nodig is.
Ik fiets maar een klein gedeelte aangelijnd (zo'n 6km) de rest loopt hij los.
Afbeelding

:bruinpootje: Macho
:zwartpootje: DJ
:zwartpootje: Jack
:blondpootje: Tiesto
:zwartpootje: Jones
:blondpootje: Fudge

In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000 / 07-11-2011 en Babs 20-12-2005 / 18-10-2012

molletje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19/11/06 00:00
Locatie: rotterdam

Ongelezen berichtdoor molletje » 26/02/10 00:17

ik heb de mannen ook gewoon in de hand, geen springer.
Met twee is een springer zoiezo minder handig, vind ik, maar ook als ik er met eentje fiets vind ik het gemakkelijker. Ik heb het idee dat ik ze beter onder contrôle heb als ik ze zelf vast heb.
Ze dragen wel een tuig. En net als bij Samantha komen ze niet voor de trappers uit.
En nog iets, ik heb ze (natuurlijk) rechts, en een fiets met handremmen. Ik heb mijn handremmen om laten draaien door de fietsenmaker. Mijn achterrem zit links en voorrem rechts, normaal is dat andersom. Maar nu weet ik tenminste zeker dat als ik krachtig moet remmen, ik niet over de kop sla. :wink:

Els
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5466
Lid geworden op: 29/04/09 18:42
Locatie: Scheveningen

Ongelezen berichtdoor Els » 26/02/10 09:02

samantha schreef:
Els schreef:Hier word ook de springer gebruikt in ombinatie met een halti tuig en dat bevalt prima. Max vind het heel erg leuk en zo komen we nog eens ergens :D

Bedoel jij zo'n halti die je over de snuit van de hond heen doet?


Nee, niet die snuitbanden. Een halti-tuig word ook wel verkocht als anti-trektuig en heeft 2 ringen. 1 op de borstkas en 1 op de rug.
Voor het fietsen heb ik heb alleen aan het rugstuk vast aan de springer en heb ik een extra riem bij me die aan zn halsband zit, voor de kleine correcties onderweg :D

Voor het wandelen kan je beide ringen vastmaken aan je lijn(en). Als de hond dan trekt staat ie al snel op zn achterpoten. Hier werkt het iig goed. :wink:

http://www.dursydog.nl/product/552/561/ ... as/230011/
Groetjes,
Els

Max, Voor altijd in ons hart.

Gebruikersavatar
liesjeb
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01/10/09 15:50
Locatie: Breda

Ongelezen berichtdoor liesjeb » 26/02/10 09:44

Dus degene die de springer gebruiken zijn er positief over? :)

stefmail

Ongelezen berichtdoor stefmail » 26/02/10 14:10

Ook hier geen springer...Ik vind persoonlijk het idee dat ze los kunnen schieten (naar wat ik altijd heb begrepen) een eng idee.
Hier gewoon aan de halsband normaal gezien, korte riem er bij (van 1 mtr.) en grotendeels los naast de fiets mee.

Netty
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1498
Lid geworden op: 25/06/08 13:19
Locatie: Katwijk zh
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Netty » 26/02/10 15:38

Ik heb ook een springer aan de fiets. Binnenkort ga ik met Barry fietsen. Hij krijgt de U-Lead om en voor de zekerheid ook zijn jachtriem. Dat deed ik bij Boyka ook. Ik vond het bij Boyka onverantwoord om zonder springer te fietsen. Hij is zo mega-sterk, dat ik zonder springer niet durfde te fietsen.
:blondpootje: Boyka ( 29-01-2008 - † 12-05-2018 )
:bruinpootje: Barry ( 15-02-2009 - † 09-05-2018 )
:zwartpootje: Bliss
:zwartpootje: Biezjoe

Gebruikersavatar
Pandora
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5538
Lid geworden op: 14/11/06 21:13
Locatie: Hoogvliet

Ongelezen berichtdoor Pandora » 26/02/10 18:46

Ook ik heb een springer aan mijn fiets en ben er zeer tevreden over. Ik gebruik de springer in combinatie met net zo'n Hurtta tuig als Izzie en Keo (zelfde kleur :wink: ) en dat werkt erg goed met die verschuivende ring aan dat 'handvat'. Ik heb de springer een beetje aangepast zodat Ramses niet los kan schieten maar dat betekent dat ik extra moet uitkijken bij obstakels. Ramses fietst met springer overigens gewoon naast me dus ik kan hem de hele tijd zien. Hij zal me vast nog steeds ondersteboven kunnen trekken met springer maar de ergste schokken worden in ieder geval opgevangen zodat je tijd genoeg krijgt om te reageren.
Ramses heeft naast zijn tuig ook nog een gewone halsband met riem om waarmee ik hem desgewenst een beetje kan sturen. Dat sturen is niet echt meer nodig maar op een of andere manier gaat hij sleuren als hij niet ook die halsband om heeft :roll:

Met Pandora fiets ik zonder gebruik van de springer. Pandora vindt fietsen met springer eng :muts: maar die hobbelt braaf mee aan alleen een halsband met riem.

Waar het kan koppel ik ze ook wel stukken los en dan mogen ze zelf bepalen welk tempo ze lopen. Als ze vastzitten moeten ze in een relaxte draf. Dit is de zogenaamde rechtlijnige beweging om duurconditie op te bouwen de gewrichten soepel te houden. In hun eigen wisselende tempi krijgen de gewrichten alsnog onverwachte wendingen en schokken te verwerken. Voor honden die het advies krijgen om te fietsen ivm bijvoorbeeld gewrichtsproblemen is de draf dus het beste ondanks dat dit voor ons niet altijd natuurlijk lijkt.
Groetjes van Brigitte & Zoo
Afbeelding
Bedankt Marjolein, hij is top!

Gebruikersavatar
liesjeb
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01/10/09 15:50
Locatie: Breda

Ongelezen berichtdoor liesjeb » 26/02/10 19:03

Wij hebben inderdaad het advies gekregen om haar in draf te laten lopen.
Aan wat voor fietstempo kan ik dan denken? Dat is vrij langzaam denk ik he?
Waar hebben jullie de springer aangeschaft? Bij onze dierenwinkel betaal ik er €79,- voor... en daar komt nog een tuig bij...

Els
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5466
Lid geworden op: 29/04/09 18:42
Locatie: Scheveningen

Ongelezen berichtdoor Els » 26/02/10 19:41

Ik heb mijn spinger tijdens een aanbieding gekocht. Af en toe hebben dierenwinkels de springer in de aanbieding, dat scheelt best wel een stuk. En zoek ook eens op google. Dat wil ook weleens schelen, maar let er wel op dat je de originele springer (zwart of zilver) koopt en niet de nep variant. Die is minder sterk. :wink:

http://www.hondenshop.nl/shop/product_i ... anner_id=1

Draf lopen voor de hond is normaal tempo fietsen voor ons. Hoe snel of hoe langzaam dat voor jullie is, moet je denk ik zelf even uitvinden.

Fietsschema
Dag 1 Dag 2 Dag 3 Dag 4 Dag 5 Dag 6 Dag 7
Week 1 5 min. rusten 10 min. rusten 10 min. rusten rusten
Week 2 10 min. 10 min. rusten 10 min. 10 min. rusten rusten
Week 3 10 min. 10 min. 10 min. rusten 10 min. 10 min. rusten
Week 4 15 min. 10 min. rusten 15 min. 10 min. 5 min. rusten
Week 5 15 min. 10 min. 10 min. rusten 15 min. 10 min. rusten
Week 6 15 min. 10 min. 10 min. rusten 20 min. 10 min. rusten


Cyclus van 6 weken trainen en twee weken rust.
Daarbij moet u natuurlijk de toestand van uw hond goed in de gaten houden, als hij een slechte dag heeft accepteert dat dan en doe het rustig aan.
Fiets in een kalm tempo, zeker in het begin.
Zorg er voor, dat de hond niet direct naast de weg loopt. Er bevinden daar vaak glasscherven en scherpe steentjes waaraan de de hond zijn voetzooltjes kan bezeren.
Controleer altijd de voetzooltjes bij thuis komst. Zijn deze kapot gelopen stop dan onmiddellijk.
Gaat de hond mank lopen, onmiddellijk stoppen.
Laat de hond goed uit voor dat u gaat fietsen.

Edit Knutsel: link aangepast, zodat forum provisie krijgt bij aanschaf
Groetjes,
Els

Max, Voor altijd in ons hart.

Gebruikersavatar
Pandora
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5538
Lid geworden op: 14/11/06 21:13
Locatie: Hoogvliet

Ongelezen berichtdoor Pandora » 26/02/10 21:58

liesjeb schreef:Wij hebben inderdaad het advies gekregen om haar in draf te laten lopen.
Aan wat voor fietstempo kan ik dan denken? Dat is vrij langzaam denk ik he?
Waar hebben jullie de springer aangeschaft? Bij onze dierenwinkel betaal ik er €79,- voor... en daar komt nog een tuig bij...

Pandora loopt tussen 8 en 9 km per uur volgens de km teller.

Kijk ook eens op marktplaats oid voor een springer.
Groetjes van Brigitte & Zoo

Afbeelding

Bedankt Marjolein, hij is top!

Bowie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 17771
Lid geworden op: 30/10/05 16:21

Ongelezen berichtdoor Bowie » 26/02/10 22:52

Bowie heeft altijd een tuig aan als hij naast de fiets of de scootmobiel loopt.
Naast de fiets heeft hij geleerd aan de springer.
Als Bowie in een mooie draf loopt loopt hij 12/13 km per uur.
Toen hij nog gezond was hield hij dat (na netjes opbouwen) met gemak 45/50 minuten vol en na wat rusten weer zo'n zelfde stuk.
(Nu loopt hij maximaal 20 minuten en rijdt hij daarna mee op de scoot, waarna hij soms nog een keer 10 minuutjes loopt.)

Gebruikersavatar
liesjeb
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01/10/09 15:50
Locatie: Breda

Ongelezen berichtdoor liesjeb » 27/02/10 08:54

Els schreef:Ik heb mijn spinger tijdens een aanbieding gekocht. Af en toe hebben dierenwinkels de springer in de aanbieding, dat scheelt best wel een stuk. En zoek ook eens op google. Dat wil ook weleens schelen, maar let er wel op dat je de originele springer (zwart of zilver) koopt en niet de nep variant. Die is minder sterk. :wink:

http://www.hondenshop.nl/shop/product_i ... anner_id=1

Draf lopen voor de hond is normaal tempo fietsen voor ons. Hoe snel of hoe langzaam dat voor jullie is, moet je denk ik zelf even uitvinden.

Fietsschema
Dag 1 Dag 2 Dag 3 Dag 4 Dag 5 Dag 6 Dag 7
Week 1 5 min. rusten 10 min. rusten 10 min. rusten rusten
Week 2 10 min. 10 min. rusten 10 min. 10 min. rusten rusten
Week 3 10 min. 10 min. 10 min. rusten 10 min. 10 min. rusten
Week 4 15 min. 10 min. rusten 15 min. 10 min. 5 min. rusten
Week 5 15 min. 10 min. 10 min. rusten 15 min. 10 min. rusten
Week 6 15 min. 10 min. 10 min. rusten 20 min. 10 min. rusten


Cyclus van 6 weken trainen en twee weken rust.
Daarbij moet u natuurlijk de toestand van uw hond goed in de gaten houden, als hij een slechte dag heeft accepteert dat dan en doe het rustig aan.
Fiets in een kalm tempo, zeker in het begin.
Zorg er voor, dat de hond niet direct naast de weg loopt. Er bevinden daar vaak glasscherven en scherpe steentjes waaraan de de hond zijn voetzooltjes kan bezeren.
Controleer altijd de voetzooltjes bij thuis komst. Zijn deze kapot gelopen stop dan onmiddellijk.
Gaat de hond mank lopen, onmiddellijk stoppen.
Laat de hond goed uit voor dat u gaat fietsen.


en na die 6 weken(en 2 weken rust)?..

Gebruikersavatar
samantha
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5312
Lid geworden op: 04/05/07 21:47
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor samantha » 28/02/10 20:12

Macho loopt als hij in draf loopt 14km/uur.
Ik heb het nooit met een schema gedaan maar gewoon zelf gekeken naar hoe ik het het beste rustig op kon bouwen.
Ik fiets nu flinke afstanden (meestal tussen de 10km en 20km) per keer, maar Macho loopt dat wel grotendeels los zodat hij zijn eigen tempo kan bepalen.
Afbeelding

:bruinpootje: Macho
:zwartpootje: DJ
:zwartpootje: Jack
:blondpootje: Tiesto
:zwartpootje: Jones
:blondpootje: Fudge

In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000 / 07-11-2011 en Babs 20-12-2005 / 18-10-2012


Terug naar “Hondensporten”