Sportkeuring

Plaats hier alles over flyball, behendigheid, doggydance en speuren.
Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus
Berichten: 8740
Lid geworden op: 13/09/04 15:44
Locatie: Almere
Contacteer:

Sportkeuring

Ongelezen berichtdoor Saskia.Bernadette » 20/01/11 01:55

Voor wie het nog niet weet, wij zijn flyball fanaten hier. Missy is inmiddels met pensioen vanwege een probleempje met haar hak. Onze rat loopt in ons wedstrijdteam en Lina heeft de 1e cursus er ook al opzitten. :D

Om er nu zeker van te zijn dat ze het aankomende jaar goed kan doorstaan (wij willen haar nogal intensief wedstrijdklaar zien te krijgen) ben ik samen met een vriendin en haar kelpie die hetzelfde wil gaan doen, naar een sportdierenarts (Dr. Mouwen) geweest. :)

De kelpie was erg stressie -en eerst aan de beurt- dus toen Lina op de tafel stond vond de DA haar gelijk een heel relaxed type. :eusawhistle: Zo rustig als ze op tafel bleef staan en alle gevoel en getrek aan haar poten, heupen, rug, polsen en nek over zich heen liet komen.
Ze zit prima in de spieren, alle gewrichten ok; Kortom flyball here we come. :eausadance:

Zijn er onder jullie die ook de hond hebben laten 'keuren' alvorens een sportcarriëre te starten?

Wat vinden jullie van deze mogelijkheid? Als je het zelf niet gedaan hebt, zou je er dan nu mogelijk wel voor kiezen? Zo niet, waarom niet dan?

Ik ben namelijk wat raar aangekeken door sommige hondeneigenaren toen ik vertelde dat ik dit liet doen. Maar ik wil zeker weten dat ze gezond is en in staat de belasting op gewrichten en spieren die deze sport met zich mee brengt aan te kunnen. :oops: Ik hoop dat ze een prachtige carriëre tegemoet gaat. Blessure vrij als het kan en met tonnen pret in het vooruitzicht. :banaan:
onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog

marron
Speurneus
Speurneus
Berichten: 31167
Lid geworden op: 18/04/04 04:41
Locatie: hengelo (o)
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor marron » 20/01/11 02:22

Ik vind het wel goed dat je het laat doen, worden er ook foto's gemaakt?
Want de spiertjes edd kunnen prima werken maar ook de gewrichten moet met zoveel intensiviteit kwa sporten ook goed zijn.
Ik vind het verder erg goed en het kan preventief werken, mocht de hond niet goed zijn, dan niet doorgaan, dat kan veel ellende voorkomen.
Ik train ook wel, de jacht, en dan voor de lol, ik fok ook dus gerongentd word er, maar ik laat wel elk jaar even door mijn eigen DA alles checken, effe pootjes trekken noem ik dat :oops: gewoon om te weten dat alles nog goed zit met de spiertjes en peesjes, mijn dames moeten soms wel, ja een echte straf mij mee helpen met mijn uitlaatservice, en dat betekent zo een halve dag bos he, dus de conditie met alles erop en eraan moet super zijn.
:bruinpootje: Marron R.I.P
:bruinpootje: Ayay (AYAY Cuidado v't Chielewout ) (F)
:bruinpootje: La Paz (Cuidado Roses Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Suez ( Roses Suez por M Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Topaz ( Call me Revelry Of Faskally's Fauve ) (F)
:bruinpootje: Brazz ( Play Mor Viva la Vida ) (F)
:bruinpootje: Riv ( Play Mor U gotta B Quick) (M)

Gebruikersavatar
speurneus carola
Speurneus
Speurneus
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31/01/03 20:48
Locatie: veldhoven

Ongelezen berichtdoor speurneus carola » 20/01/11 11:27

haha doet ronald mouwen dat tegenwoordig

is een behendigheids collega van me geweest toen ik ook nog actief behendigheid deed, heb hem en zijn border collie wel eens verslagen met een duitse herder lol.... was wel grappig.

maar extra check kan nooit kwaad hoewel het geen garantie is he.
al me kinders uitgevlogen

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 20/01/11 11:31

ik weet neit of ik dit zou doen... aan de ene kant vind ik het wel nuttig, maar aan de andere kant... ook wel weer een beetje overdreven.. Als je kind op voetbal wil gaat ie toch ook niet eerst naar de sportarts.. Alhoewel de vergelijking misschien weer mank gaat in jouw geval omdat je zegt dat het een erg intensieve training wordt.. dan is het misschien wel weer verstandig. Kortom, ik weet het niet :D
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

daantjuh85
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04/01/11 16:40
Locatie: Wormerveer

Ongelezen berichtdoor daantjuh85 » 20/01/11 12:14

Als je inderdaad uit voorhand weet dat je zeer intensieve sportcariere tegemoet gaat treden vind ik dit een heel wijs besluit! Beter dat je van te voren zeker weet dat het goed zit en helemaal voor kan gaan (tuurlijk kan er ten alle tijdens iets mis gaan, maja ik kan straks ook de straat oversteken en aangereden worden:s) als dat je achteraf erachter komt dat het misschien wel niet goed heeft gezeten en door de intensieve training je hond naar de knoppe helpt.. Dan weet je tenminste dat je er eventueel rekening mee moet houden of niet zo intensief mee kan trainen als dat je zou willen, maar dan kan je tenminste wel voor het behoud van je hond gaan:)
Dus ik zou he took gedaan hebben!

Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus
Berichten: 8740
Lid geworden op: 13/09/04 15:44
Locatie: Almere
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Saskia.Bernadette » 20/01/11 13:20

Het is een preventieve keuring en geeft geen garantie dat er geen blessures of ander leed zou kunnen optreden.
De jachttraining (doen we ook nog en echt voor proeven, dus ook serieuze training) liet Dr. Mouwen buiten beschouwing. De piekbelasting daarvan vond hij niet de moeite waard. Ze krijgen dan voldoende rustmomenten immers tussen de aporten door. :)

Het gaat er dus juist om dat tijdens flyball echt krachtsexplosies optreden, heel snel op snelheid komen en in die snelheid ook springen en draaien. Tijdens de keuring wordt meer nadrukkelijk naar het spiercorset en de soepelheid van de spieren en de rug gekeken, omdat de spieren (zo legde hij het uit) de gewrichten op hun plaats en in balans moeten houden. Indien er in het voorgeslacht geen ellende voorkomt zijn foto's dan overbodig volgens hem. :)

Dat zat bij Lina allemaal wel goed. En zij kwam naar buiten met alleen een advies over de minimale hersteltijd na piekbelasting. :D
Er wordt met sporthonden (Flyball, behendigheid en Fribee) veel gedaan, maar preventieve keuringen zijn nog niet echt algemeen aanvaard. Daarom vind ik het leuk om eens te lezen/discussiëren of jullie dit zinvol zouden vinden.

De Kelpie waar ik samen mee was gegaan kreeg advies over hoe te trainen om de rug in een betere conditie te krijgen bijvoorbeeld. En als je daar vanaf het begin rekening mee kan houden voorkom je w.s. toch latere problemen.

Aan het einde van een wedstrijdseizoen naar de fysio (met honden ouder dan 4 of 5 jaar) voor een check-up is bij ons team al wel gebruikelijk. Ook om blessure leed voor te zijn. 8)
onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog

daantjuh85
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04/01/11 16:40
Locatie: Wormerveer

Ongelezen berichtdoor daantjuh85 » 20/01/11 13:30

Saskia.Bernadette schreef:Dat zat bij Lina allemaal wel goed. En zij kwam naar buiten met alleen een advies over de minimale hersteltijd na piekbelasting. :D


Ben dan eigenlijk wel benieuwd wat dan het advies is geweest:)

Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus
Berichten: 8740
Lid geworden op: 13/09/04 15:44
Locatie: Almere
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Saskia.Bernadette » 20/01/11 13:51

daantjuh85 schreef:
Saskia.Bernadette schreef:Dat zat bij Lina allemaal wel goed. En zij kwam naar buiten met alleen een advies over de minimale hersteltijd na piekbelasting. :D


Ben dan eigenlijk wel benieuwd wat dan het advies is geweest:)

NA 45 seconden piekbelasting (= krachtsexplosie) minstens 3 tot 4 minuten hersteltijd. :) Dat was mijn advies van hem.
Warming up en cooling down zijn vanzelfsprekend.

Een flyball run duurt per hond gemiddeld 6 seconden (sommingen zijn sneller!) maar er zijn op een wedstrijddag minstens 16 runs. En een hond raakt ook vermoeid gedurende zo'n dag. Dan zijn niet verzuurde spieren en soepele gewrichten belangrijk om blessures te voorkomen.
Na een wedstrijd altijd een rustdag geven ook. Dat soort adviezen krijg je dan mee.

Volgens mij zijn de trainingen intensiever nog dan de wedstrijden omdat er dan minder tijd tussen de runs zit. En ik loop en fiets met ze om conditie en kracht op te bouwen naast de trainingen bij de KC. Dan is het goed om ook aan rustdagen toe te komen. 8)
onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog

Gebruikersavatar
speurneus carola
Speurneus
Speurneus
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31/01/03 20:48
Locatie: veldhoven

Ongelezen berichtdoor speurneus carola » 20/01/11 15:52

even een note, is niet omdat lina iets zou mankeren of zo, maar is een goed gemiddelde wat bij elke hond gehanteerd zou moeten die in die conditie is

honden die ouder zijn, of herstellende zijn van wat dan ook, hebben meer rust nodig om te herstellen
al me kinders uitgevlogen

laika
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6527
Lid geworden op: 06/10/06 18:27
Locatie: alkmaar

Ongelezen berichtdoor laika » 20/01/11 15:59

bij de KCWF is het een vereiste als je dat gaat doen om de honden zelfs te laten róntgenen
:zwartkopje: Zosja 31-03-2003...........02-02-2016
:zwartkopje: Quinty 7-06-2005
:blondkopje: Shanna 8-11-2008

Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus
Berichten: 8740
Lid geworden op: 13/09/04 15:44
Locatie: Almere
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Saskia.Bernadette » 20/01/11 16:48

laika schreef:bij de KCWF is het een vereiste als je dat gaat doen om de honden zelfs te laten róntgenen
:confused: alle rassen???? Rare verplichting........... Lopen zij ook wedstrijden dan? Welke bak? Want internationale bak is een schouderramp idd. Wij lopen om die reden nog altijd Nederlandse Bak. 8)
onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog

Gebruikersavatar
samantha
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5312
Lid geworden op: 04/05/07 21:47
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor samantha » 20/01/11 17:43

Toen ik met Macho begon met behendigheid en flyball en ik ook wedstrijdgericht wou gaan trainen heb ik ook een sportkeuring gedaan.
Er zijn toen ook gelijk rontgenfoto's gemaakt van de heupen, ellebogen en zijn rug.
De uitslag was helemaal prima, hij zat perfect in elkaar en was mooi gespierd.
Hierna zijn wij pas begonnen met het echte intensieve trainen.
Met een volgende hond zou ik hetzelfde doen als ik daarmee de sport inga.
Afbeelding

:bruinpootje: Macho
:zwartpootje: DJ
:zwartpootje: Jack
:blondpootje: Tiesto
:zwartpootje: Jones
:blondpootje: Fudge

In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000 / 07-11-2011 en Babs 20-12-2005 / 18-10-2012

Gebruikersavatar
Nino&Toosje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3249
Lid geworden op: 12/02/09 19:05
Locatie: Drenthe

Ongelezen berichtdoor Nino&Toosje » 20/01/11 18:54

Ik heb Nino ook laten keuren , Ik heb een tijdje met hem reddingshonden gedaan. Daar moet hij over een berg puin ect.
Maar ook veel uithoudingsvermogen tonen in het bos ect.
Heb de foto's meteen goed laten nemen, zodat ik ze ook op kon sturen als officiele foto' s. De dierenarts had Nino al helemaal goedgekeurd, maar ik heb nog gewacht op de off. uitslag van de foto's.

Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus
Berichten: 8740
Lid geworden op: 13/09/04 15:44
Locatie: Almere
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Saskia.Bernadette » 20/01/11 20:48

Nou geen foto's hier, lijkt me in haar geval overbodig hoor. :lol: Als er iets aan heupen of ellebogen niet goed was had ik dat allang doorgehad. Ze heeft er tenslotte al een beginnerseizoen en behoorlijk wat jachttraining opzitten. :D En Dr. Mouwen vond het ook niet echt nodig. :) Dus dat doe ik maar niet.
onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog

Gebruikersavatar
Nino&Toosje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3249
Lid geworden op: 12/02/09 19:05
Locatie: Drenthe

Ongelezen berichtdoor Nino&Toosje » 20/01/11 20:49

Saskia.Bernadette schreef:Nou geen foto's hier, lijkt me in haar geval overbodig hoor. :lol: Als er iets aan heupen of ellebogen niet goed was had ik dat allang doorgehad. Ze heeft er tenslotte al een beginnerseizoen en behoorlijk wat jachttraining opzitten. :D En Dr. Mouwen vond het ook niet echt nodig. :) Dus dat doe ik maar niet.
Bij Nulay had ik het waarschijnlijk ook niet gedaan, maar Nino is een ander type.


Terug naar “Hondensporten”