Fietsen met een lab

Plaats hier alles over flyball, behendigheid, doggydance en speuren.
royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1591
Lid geworden op: 01/03/10 15:39
Locatie: Kerkrade

Fietsen met een lab

Ongelezen berichtdoor royenmarjolein » 18/08/11 09:04

Max gaat ongeveer 2 keer per week met ons joggen en dat houdt hij uitstekend vol en vindt hij geweldig. Hij heeft zelfs geen tijd voor andere honden en dat zegt heel wat als wij het over Max hebben :wink:
Nu hebben Roy en ik de fiets weer ontdekt en wij zijn daarnaast tot de ontdekking gekomen dat wij bij ons in de buurt hele mooie tochten kunnen maken. Ik zou graag Max mee willen nemen, maar wij hebben over een aantal zaken onze bedenkingen:
1. Wij zijn bang dat Max tijdens het fietsen interesse krijgt in een andere hond en ons dus over straat meesleurt richting de hond.
2. Wij zijn bang dat Max wil markeren en dat wij dus belanden in een struik met fiets en al.
3. Tenslotte maken wij ons zorgen dat Max in zijn enthousiasme tegen de fiets aanspringt aangezien Max zo wel eens zijn enthousiasme uit.

Ik zou graag jullie willen vragen voor jullie ervaringen en natuurlijk hoe ik bovenstaande kan voorkomen?
Groetjes, Roy en Marjolein en een pootje van Max en Bob.

Gebruikersavatar
Jutta
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2630
Lid geworden op: 06/09/10 08:42
Locatie: Vleuten

Ongelezen berichtdoor Jutta » 18/08/11 09:19

Oh, ik lees even mee want ook wij willen met Chester gaan fietsen
Afbeelding

bedankt Sharon !

esmoezie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5512
Lid geworden op: 18/05/09 13:35
Locatie: ZO-Brabant

Ongelezen berichtdoor esmoezie » 18/08/11 09:47

Je moet idd voorzichtig zijn in het begin en heeel streng en duidelijk.
Direct geen getrek of niks dulden van Max.

Wij hebben met Keo het fietsen al mogen oefenen op de training. Daar leerden we dat hij eerst netjes rechts naast de fiets moest gaan zitten, je stapt zelf op en vervolgens geef je hem een duidelijke "volg". Rustig aan beginnen, kleine stukjes.
Als ik met Keo fiets waarschuw ik hem al als er afleidingen zijn of als hij begint te snuffelen "NEE, volg" en geef zo nodig een correctie met de riem (ik heb zijn riem vast in mijn hand, geen springer). Ik stop ook wel ooit als er een moeilijk obstakel aankomt, zoals een andere hond die iets te dichtbij is en laat hem dan even naast zitten.
Ik laat hem eerst even plassen/poepen. En onderweg stop ik ook af en toe op een plekje waar hij even zijn behoefte mag doen, maar ik bepaal waar en wanneer. Maar zolang ik aan het fietsen ben moet hij opletten en recht vooruit kijken.

Als ik te hard fiets dan raakt Keo wel eens overenthousiast. Daarom hou ik een rustig tempo aan.
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015

M_n_q_e
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1240
Lid geworden op: 07/12/10 12:12

Ongelezen berichtdoor M_n_q_e » 18/08/11 10:02

Wij zijn met Miep bezig om het fietsen op te bouwen.
We maken wel gebruik van een springer maar ik denk dat ik daar ook gewoon de lijn aan de halsband voor correcties bij ga gebruiken.

Zodra Miep vast zit aan de springer en ik op wil stappen schiet ze er al vandoor. Heel onpraktisch... Dus daar moeten we nog goed aan werken. Ook het vooruit sleuren van de fiets, dus het meteen te snel willen gaan, hebben we nog niet helemaal onder controle :roll:
Markeren hebben wij dus geen last van maar onderweg stoppen we wel voor een p&p-je. Ze wil soms wel naar een veldje waar we langsfietsen of een andere hond. Omdat ik beide handen aan het stuur kan houden zie ik me niet snel omvallen.

Wij hebben een springer die om de stang onder het zadel zit en een eindje uitsteekt. Vrij korte lijn met veer en dan aan het tuigje. Soms probeert Miep wel tegen de fiets op te springen maar ze komt niet bij het wiel.
Ze vindt het fietsen overigens wel helemaal geweldig!

Ahum, ik heb dus geen tips voor je omdat we het zelf nog aan het leren zijn :)
Maar ik kan je wel een springer aanraden (evt. icm een lijn). Vooral met een heel enthousiaste hond is dat wel zo veilig in mijn ogen.
:zwartpootje: Trix (bij ons gekomen uit het asiel op 4-03-2011, geboortedatum onbekend maar geprikt op) 4-03-2006
:bruinpootje: Miep (Dior) 19-07-2010

Herman 70
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 307
Lid geworden op: 22/07/10 21:53

Ongelezen berichtdoor Herman 70 » 18/08/11 10:33

Ik fiets regelmatig met de hond en ik doe dat alleen voor zijn conditie cq spieropbouw.
Maximale snelheid 13 km/uur anders gaat hij rennen en dat is dan weer erg belastend voor de gewrichten.
En met deze snelheid is het niet echt leuk fietstochtjes maken.
Hier geen springer maar een halsband met riem omdat hij inderdaad zeker in de eerste kilometers wel eens een andere route wil kiezen.
En altijd na een minuut of 5 ook wil poepen (ook al is hij net geweest :) ).
Na de eerste kilometers is hij alleen nog bezig met draven en gaat alles prima.
Succes!

Kay
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6247
Lid geworden op: 06/09/06 15:29
Locatie: Den Bommel
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Kay » 18/08/11 13:53

Vertrouwen hebben in je hond en genieten 8)
Wij fietsen hier ook met beide heren in de wintermaanden (in de zomer skeeleren we of gaan we lekker zwemmen) en ze lopen gewoon mee aan de halsband met riem.
Per hond kan fietsen heel verschillend zijn.
Kay moeten we af en toe iets temperen (die wil het liefste vol speed en word dat ook TE enthousiast) en Daan moeten we soms oppeppen (die loopt liever op het gemak of naast de skeelers)
Ik zou beginnen met gewoon rustig lopen met de fiets tussen je hond en jezelf in en dan heel langzaam op gaan bouwen... Zo kan de hond wennen en kun je langzaam het tempo/afstand gaan opbouwen
Veel plezier :wink:
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015

Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus
Berichten: 8740
Lid geworden op: 13/09/04 15:44
Locatie: Almere
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Saskia.Bernadette » 18/08/11 17:14

Hier fiets ik met de honden gewoon aan de riem. Wel zit Lina in een tuigje, omdat ze (vooral in het begin van de rit) erg gaat trekken. En ik wil niet dat ze dat met haar keel doet. :wink:

Het blijft wel opletten overigens. 1 keer zag Lina een kat die ik nog niet gezien had................. gelukkig stond er een boom om mijn fiets en mij te stoppen. :? Ik kon de riem loslaten en zo viel het nog mee. De kat kreeg de schrik van zijn leven. :twisted:

Ze vind het heerlijk, lekker haar energie kwijt. :)
onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog

Bowie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 17771
Lid geworden op: 30/10/05 16:21

Ongelezen berichtdoor Bowie » 18/08/11 17:31

Ik zou ook als advies willen geven om ipv een halsband je hond een tuigje om te doen tijdens het fietsen.
Tijdens een onverwachtse stop vangt de hond de 'klap' dan op met zijn lijf ipv een enorme ruik aan de hals(band).

Boukje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1451
Lid geworden op: 02/12/09 11:02

Ongelezen berichtdoor Boukje » 18/08/11 19:08

1. Wij zijn bang dat Max tijdens het fietsen interesse krijgt in een andere hond en ons dus over straat meesleurt richting de hond.
2. Wij zijn bang dat Max wil markeren en dat wij dus belanden in een struik met fiets en al.
3. Tenslotte maken wij ons zorgen dat Max in zijn enthousiasme tegen de fiets aanspringt aangezien Max zo wel eens zijn enthousiasme uit.


Al deze dingen zijn te voorkomen door een springer aan de fiets te gebruiken. Deze is te koop bij de dierenwinkel of bij bv de hondenshop.nl .
Je hond kan je fiets dan niet raken, hij kan een flinke ruk geven zonder dat je omligt. De veer van de springer vangt alle klappen op.
Ik ben gaan fietsen met Sara toen ze ongeveer een jaar was en heb toch wel een paar keer bijna languit op het asfalt gelegen. Toen de springer aangeschaft en daar heel veel veilige km's mee gefietst! :wink: Ook een fietstuigje aangeschaft. Ideaal.
Tegenwoordig kan ze gewoon aan de riem mee. Ze is haar wilde haren kwijt. :D

Gebruikersavatar
Pandora
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5538
Lid geworden op: 14/11/06 21:13
Locatie: Hoogvliet

Ongelezen berichtdoor Pandora » 23/08/11 11:07

Ik heb ook een springer maar gebruik hem dus nooit omdat ik hem helemaal niet zo ideaal vind.
Pandora heeft nooit aan de springer willen lopen, die zit liever aan mij vast dan aan een fiets.
Ramses wilde wel lopen aan de springer, daar zat hij in een tuig aan vast en dan had hij ook nog een halsband om met een riem die ik in mijn hand had. Ramses had al heel snel door waar tuigjes oorspronkelijk voor bedoeld zijn: om comfortabel te kunnen trekken. Ramses voelde zich helemaal Husky: tong uit zijn bek en sjezen maar! En een lol dat hij had!
Die loopt nu ook weer aan zijn gewone riem en halfcheck naast de fiets netjes mee te draven. Als ze eenmaal door hebben wat ze moeten doen en daar lol in hebben dan gaan ze echt geen andere dingen meer doen. Ramses loopt na het inlopen (en, inderdaad, poepen na 5 minuten, altijd) in een soort meditatieve toestand naast de fiets, die kijkt nergens meer naar.
Groetjes van Brigitte & Zoo
Afbeelding
Bedankt Marjolein, hij is top!

esmoezie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5512
Lid geworden op: 18/05/09 13:35
Locatie: ZO-Brabant

Ongelezen berichtdoor esmoezie » 23/08/11 12:36

Pandora schreef:Ik heb ook een springer maar gebruik hem dus nooit omdat ik hem helemaal niet zo ideaal vind.
Pandora heeft nooit aan de springer willen lopen, die zit liever aan mij vast dan aan een fiets.
Ramses wilde wel lopen aan de springer, daar zat hij in een tuig aan vast en dan had hij ook nog een halsband om met een riem die ik in mijn hand had. Ramses had al heel snel door waar tuigjes oorspronkelijk voor bedoeld zijn: om comfortabel te kunnen trekken. Ramses voelde zich helemaal Husky: tong uit zijn bek en sjezen maar! En een lol dat hij had!
Die loopt nu ook weer aan zijn gewone riem en halfcheck naast de fiets netjes mee te draven. Als ze eenmaal door hebben wat ze moeten doen en daar lol in hebben dan gaan ze echt geen andere dingen meer doen. Ramses loopt na het inlopen (en, inderdaad, poepen na 5 minuten, altijd) in een soort meditatieve toestand naast de fiets, die kijkt nergens meer naar.


Keo inderdaad ook aan de halfcheck. Ik vind dat ik hem dan beter kan sturen dan met een tuigje/U-lead.
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015

Gebruikersavatar
wenz
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 77
Lid geworden op: 24/10/10 14:22
Locatie: Beetsterzwaag

Ongelezen berichtdoor wenz » 23/08/11 19:30

Ook ik ben sinds kort aan het fietsen. Droste draagt dan een follow-me, want die heeft ze altijd om bij de wandelingen...sinds we bij de Martin Gaus-hondenschool lessen volgen. Droste liep vanaf het begin eigenlijk goed mee, sleurt niet en trekt niet. Eerder is het zo, dat ze wat achteruit trekt...kortom ik fiets blijkbaar wat te snel, of haar conditie is nog niet zo denderend. wat ik me afvraag: ik probeer haar in een continue draf te houden, dus net als gewoon lopen maar dan in een wat hoger tempo. Zodra ze in 'galop' gaat, hou ik in en zeg ik 'rustig' en gaat ze weer terug naar draf. Is galop echt zo slecht voor de gewrichten? Als we in het bos lopen en ze blijft wat achter snuffelen oid, en ik loop door komt ze ook in volle galop langszij. En remt ze al galopperend af...wat een heel komisch gezicht is :lol: . graag jullie advies! :confused:
Knowledge talks, wisdom listens.

royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1591
Lid geworden op: 01/03/10 15:39
Locatie: Kerkrade

Ongelezen berichtdoor royenmarjolein » 24/08/11 23:46

Bedankt voor jullie reacties. Zoals jullie misschien al hebben gelezen was de eerste keer oefenen een groot succes :)
Ik heb vandaag de springer gekregen, maar deze past blijkbaar niet op mijn fiets :confused: Als ik hem bevestig zoals het zou moeten, kan ik namelijk niet meer trappen :( Dus eens even kijken hoe ik dit kan gaan oplossen.
Groetjes, Roy en Marjolein en een pootje van Max en Bob.

renate
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2197
Lid geworden op: 13/02/09 08:43
Locatie: Rijen

Ongelezen berichtdoor renate » 25/08/11 15:38

Ik fiets met Basco aan de hand. Ik vind dat makkelijker omdat ik basco dan makkelijk kan corrigeren als het nodig is.
Intresse in andere honden heeft hij niet meer dus ik kan veilig fietsen, eerst moest ik steeds afstappen als ik een andere hond zag want basco ging gewoon plat liggen :?
Als Basco begint te racen dan stop ik met fietsen en probeer het daarna nog een keer. gaat hij weer racen dan stap ik af en is het fietsen voorbij :oops: Ben heel gemeen maar het werkt wel. Ik heb dit 3 keer gedaan en toen was de hint duidelijk :D er word normaal meegelopen of er word niet gefiets :oops:


Terug naar “Hondensporten”