Fototopic is mijn hond te dik?

Plaats hier informatie en vragen over alle hondenactiviteiten die niet onder een andere categorie vallen.
sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 02/06/13 10:38

Luna is idd wel heel slank, maar vind die foto nou niet om van te schrikken hoor, zo erg is het toch ook weer niet. Ze is ook gewoon heel fijntjes gebouwd, niets mis mee.. Voor een labrador zie ik ook liever iets meer bone, maar dat is gewoon mijn interpretatie van het ras en zegt niets over of een hond te mager is of niet. Die 2 termen gaan gewoon door elkaar en dat vertroebelt de boel nogal imo
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Lunatic
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6157
Lid geworden op: 03/03/08 14:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lunatic » 02/06/13 11:12

Haasje schreef:Ik bedoelde Luna inderdaad. Ik zeg niet dat ze niet gezond is hè, maar ik denk dat je wel de slankste lab hebt van allemaal in dit topic. Het enige wat ik ermee wilde zeggen is dat je geen oordeel kan maken op basis van alleen een foto!

Hihi, ik bedoelde het niet lúllig hoor :wink: Luna heeft gewoon een enorm hoog oplopende buiklijn, maar is toch een flinke meid, zeker niet mager :D
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi

Lunatic
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6157
Lid geworden op: 03/03/08 14:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lunatic » 02/06/13 11:16

sbientje schreef:Luna is idd wel heel slank, maar vind die foto nou niet om van te schrikken hoor, zo erg is het toch ook weer niet. Ze is ook gewoon heel fijntjes gebouwd, niets mis mee.. Voor een labrador zie ik ook liever iets meer bone, maar dat is gewoon mijn interpretatie van het ras en zegt niets over of een hond te mager is of niet. Die 2 termen gaan gewoon door elkaar en dat vertroebelt de boel nogal imo

Ow dit vind ik interessant, zou je mij aan de hand van de foto van Luna dat bone verhaal uit kunnen leggen Sabine? Ik was altijd in de veronderstelling dat bone o.a. een flinke borst en ribbenkast was en dat heeft Luna behoorlijk....hopelijk kan je het uitleggen, dan ga ik dat bone verhaal misschien eindelijk is snappen :D
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 02/06/13 11:26

`Dat zou ik ook graag weten, ook ik snap het nog steeds niet :confused:

Gebruikersavatar
michelle
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 622
Lid geworden op: 08/10/08 13:36
Locatie: amsterdam

Ongelezen berichtdoor michelle » 02/06/13 15:22

met bone wordt het beenwerk bedoeld
een hond met te weinig beenwerk heeft vaak in totaal te weinig massa.
als je over breed praat gaat het over de romp die behoort breed en diep te zijn met tonvormige ribben.
Afbeelding

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 02/06/13 15:43

Lunatic schreef:
sbientje schreef:Luna is idd wel heel slank, maar vind die foto nou niet om van te schrikken hoor, zo erg is het toch ook weer niet. Ze is ook gewoon heel fijntjes gebouwd, niets mis mee.. Voor een labrador zie ik ook liever iets meer bone, maar dat is gewoon mijn interpretatie van het ras en zegt niets over of een hond te mager is of niet. Die 2 termen gaan gewoon door elkaar en dat vertroebelt de boel nogal imo

Ow dit vind ik interessant, zou je mij aan de hand van de foto van Luna dat bone verhaal uit kunnen leggen Sabine? Ik was altijd in de veronderstelling dat bone o.a. een flinke borst en ribbenkast was en dat heeft Luna behoorlijk....hopelijk kan je het uitleggen, dan ga ik dat bone verhaal misschien eindelijk is snappen :D
haha, nou ja, van een foto is het moeilijk maar ik vind haar vrij fijntjes ogen, qua poten bijvoorbeeld? Over de ribbenkast kan ik nou weer niet zoveel zeggen van een foto, ja hij is wel best diep (en daardoor lijkt die buiklijn weer meer op te lopen denk ik?) maar hoe breed het is, geen idee :) SOrry als ik me erop verkeken heb hoor, je bericht komt nogal sarcastisch over :D
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Lunatic
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6157
Lid geworden op: 03/03/08 14:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lunatic » 02/06/13 21:33

sbientje schreef:
Lunatic schreef:
sbientje schreef:Luna is idd wel heel slank, maar vind die foto nou niet om van te schrikken hoor, zo erg is het toch ook weer niet. Ze is ook gewoon heel fijntjes gebouwd, niets mis mee.. Voor een labrador zie ik ook liever iets meer bone, maar dat is gewoon mijn interpretatie van het ras en zegt niets over of een hond te mager is of niet. Die 2 termen gaan gewoon door elkaar en dat vertroebelt de boel nogal imo

Ow dit vind ik interessant, zou je mij aan de hand van de foto van Luna dat bone verhaal uit kunnen leggen Sabine? Ik was altijd in de veronderstelling dat bone o.a. een flinke borst en ribbenkast was en dat heeft Luna behoorlijk....hopelijk kan je het uitleggen, dan ga ik dat bone verhaal misschien eindelijk is snappen :D
haha, nou ja, van een foto is het moeilijk maar ik vind haar vrij fijntjes ogen, qua poten bijvoorbeeld? Over de ribbenkast kan ik nou weer niet zoveel zeggen van een foto, ja hij is wel best diep (en daardoor lijkt die buiklijn weer meer op te lopen denk ik?) maar hoe breed het is, geen idee :) SOrry als ik me erop verkeken heb hoor, je bericht komt nogal sarcastisch over :D

Nee die was niet sarcastisch bedoeld hoor, juist niet.
Maar juist omdat ik vind dat ze een behoorlijke borstkast heeft en ik dus dacht dat dat een belangrijk deel van de bone was, snapte ik het niet. Ik snap überhaupt niet zoveel van dat hele bone verhaal, vandaar dat ik dacht dat het met die foto misschien makkelijk uit te leggen was, zo van, hier of daar mis ik iets ofzo :D

Ze heeft flinke poten trouwens, wel vrij hoog, misschien dat ze daardoor dunner lijken? Maar maatje 43 heeft ze toch zeker wel :lol:
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi

Herman 70
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 307
Lid geworden op: 22/07/10 21:53

Ongelezen berichtdoor Herman 70 » 02/06/13 21:45

Ik zal het wel mis hebben maar het bone verhaal is in mijn ogen grote kolder. :D
Vaak gebruikt bij labjes die iets teveel van de brokjes gesnoept hebben.
En dat maakt me dan ook echt niets uit maar omdat nou bone te noemen.
In mensentaal noemen we dat zware botten en we weten dat dat een fabeltje is.
Ik geloof dat het skelet van een gemiddelde man max 1 tot anderhalve kilo in gewicht kan verschillen.
Kan me niet voorstellen dat het bij honden meer zal zijn.

Ik weet zo de naam niet maar heb hier ooit een foto gezien van een lab die supergespierd is. Die zal vast en zeker meer wegen dan zijn lengtegenootjes maar dat zegt dan dus helemaal niks.
Je zou het vetpercentage dan moeten meten en dan komt die hond er super goed uit.

Het zijn de spieren die het verschil maken en niet de botten.
En niet te vergeten het vet natuurlijk. :D

-kim-
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2952
Lid geworden op: 19/09/07 19:15
Locatie: Stein
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor -kim- » 02/06/13 21:52

Bone heeft toch echt te maken met de dikte van de poten en daarnaast inderdaad ook de verdere brede van het lijf.
Zeker iets heel anders als vet.

Bear van mij heeft ook meer bone als Mexx, paar bladzijden terug staan foto's waar het ook over bone gaat. Maar Bear is absoluut niet te zwaar. Een lab met weinig bone krijgt niet meer bone door hem dik te voeren.
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
:blondkopje: Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
:zwartkopje: JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013

Herman 70
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 307
Lid geworden op: 22/07/10 21:53

Ongelezen berichtdoor Herman 70 » 02/06/13 21:56

Dan ligt het aan mijn interpretatie van het woord bone.
Ik vertaal dat als been/bot.

Als jullie met bone spieren bedoelen vind ik dat raar maar snap het dan wel. :D :D

Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 361
Lid geworden op: 03/04/13 10:04
Locatie: Barneveld

Ongelezen berichtdoor Haasje » 02/06/13 22:00

Herman 70 schreef:Ik zal het wel mis hebben maar het bone verhaal is in mijn ogen grote kolder. :D
Vaak gebruikt bij labjes die iets teveel van de brokjes gesnoept hebben.
En dat maakt me dan ook echt niets uit maar omdat nou bone te noemen.
In mensentaal noemen we dat zware botten en we weten dat dat een fabeltje is.
Ik geloof dat het skelet van een gemiddelde man max 1 tot anderhalve kilo in gewicht kan verschillen.
Kan me niet voorstellen dat het bij honden meer zal zijn.

Ik weet zo de naam niet maar heb hier ooit een foto gezien van een lab die supergespierd is. Die zal vast en zeker meer wegen dan zijn lengtegenootjes maar dat zegt dan dus helemaal niks.
Je zou het vetpercentage dan moeten meten en dan komt die hond er super goed uit.

Het zijn de spieren die het verschil maken en niet de botten.
En niet te vergeten het vet natuurlijk. :D


Hoe verklaar je dan dat de ene man langer is dan de andere man? Is die anderhalve kg een relatieve of absolute waarde? :confused: Honden verschillen niet alleen in schofthoogte maar ook in breedte, dat is genetisch vastgelegd. Dus stel je hebt twee labjes met dezelfde schofthoogte, die relatief net zoveel beweging krijgen en hetzelfde voer naar hun gewicht, dus verschil in spier en vet uitgesloten, dan kan de één alsnog breder zijn dan de ander. Dat zie je het beste aan de poten naar mijn idee.
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 02/06/13 22:01

Lunatic schreef:
sbientje schreef:
Lunatic schreef:
sbientje schreef:Luna is idd wel heel slank, maar vind die foto nou niet om van te schrikken hoor, zo erg is het toch ook weer niet. Ze is ook gewoon heel fijntjes gebouwd, niets mis mee.. Voor een labrador zie ik ook liever iets meer bone, maar dat is gewoon mijn interpretatie van het ras en zegt niets over of een hond te mager is of niet. Die 2 termen gaan gewoon door elkaar en dat vertroebelt de boel nogal imo

Ow dit vind ik interessant, zou je mij aan de hand van de foto van Luna dat bone verhaal uit kunnen leggen Sabine? Ik was altijd in de veronderstelling dat bone o.a. een flinke borst en ribbenkast was en dat heeft Luna behoorlijk....hopelijk kan je het uitleggen, dan ga ik dat bone verhaal misschien eindelijk is snappen :D
haha, nou ja, van een foto is het moeilijk maar ik vind haar vrij fijntjes ogen, qua poten bijvoorbeeld? Over de ribbenkast kan ik nou weer niet zoveel zeggen van een foto, ja hij is wel best diep (en daardoor lijkt die buiklijn weer meer op te lopen denk ik?) maar hoe breed het is, geen idee :) SOrry als ik me erop verkeken heb hoor, je bericht komt nogal sarcastisch over :D

Nee die was niet sarcastisch bedoeld hoor, juist niet.
Maar juist omdat ik vind dat ze een behoorlijke borstkast heeft en ik dus dacht dat dat een belangrijk deel van de bone was, snapte ik het niet. Ik snap überhaupt niet zoveel van dat hele bone verhaal, vandaar dat ik dacht dat het met die foto misschien makkelijk uit te leggen was, zo van, hier of daar mis ik iets ofzo :D

Ze heeft flinke poten trouwens, wel vrij hoog, misschien dat ze daardoor dunner lijken? Maar maatje 43 heeft ze toch zeker wel :lol:
okee, dan interpreteerde ik het verkeerd, mijn fout! In mijn ogen is bone vooral de dikte van de botten..

Een soort Nanna dus, die Luna? :D
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Lunatic
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6157
Lid geworden op: 03/03/08 14:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lunatic » 02/06/13 22:38

sbientje schreef:
Lunatic schreef:
sbientje schreef:
Lunatic schreef:
sbientje schreef:Luna is idd wel heel slank, maar vind die foto nou niet om van te schrikken hoor, zo erg is het toch ook weer niet. Ze is ook gewoon heel fijntjes gebouwd, niets mis mee.. Voor een labrador zie ik ook liever iets meer bone, maar dat is gewoon mijn interpretatie van het ras en zegt niets over of een hond te mager is of niet. Die 2 termen gaan gewoon door elkaar en dat vertroebelt de boel nogal imo

Ow dit vind ik interessant, zou je mij aan de hand van de foto van Luna dat bone verhaal uit kunnen leggen Sabine? Ik was altijd in de veronderstelling dat bone o.a. een flinke borst en ribbenkast was en dat heeft Luna behoorlijk....hopelijk kan je het uitleggen, dan ga ik dat bone verhaal misschien eindelijk is snappen :D
haha, nou ja, van een foto is het moeilijk maar ik vind haar vrij fijntjes ogen, qua poten bijvoorbeeld? Over de ribbenkast kan ik nou weer niet zoveel zeggen van een foto, ja hij is wel best diep (en daardoor lijkt die buiklijn weer meer op te lopen denk ik?) maar hoe breed het is, geen idee :) SOrry als ik me erop verkeken heb hoor, je bericht komt nogal sarcastisch over :D

Nee die was niet sarcastisch bedoeld hoor, juist niet.
Maar juist omdat ik vind dat ze een behoorlijke borstkast heeft en ik dus dacht dat dat een belangrijk deel van de bone was, snapte ik het niet. Ik snap überhaupt niet zoveel van dat hele bone verhaal, vandaar dat ik dacht dat het met die foto misschien makkelijk uit te leggen was, zo van, hier of daar mis ik iets ofzo :D

Ze heeft flinke poten trouwens, wel vrij hoog, misschien dat ze daardoor dunner lijken? Maar maatje 43 heeft ze toch zeker wel :lol:
okee, dan interpreteerde ik het verkeerd, mijn fout! In mijn ogen is bone vooral de dikte van de botten..

Een soort Nanna dus, die Luna? :D

:lol: Nou je het zegt :lol:
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi

Herman 70
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 307
Lid geworden op: 22/07/10 21:53

Ongelezen berichtdoor Herman 70 » 02/06/13 23:45

Haasje schreef:
Dus stel je hebt twee labjes met dezelfde schofthoogte, die relatief net zoveel beweging krijgen en hetzelfde voer naar hun gewicht, dus verschil in spier en vet uitgesloten,


En die redenatie klopt dus niet. :D
Volgens mij bedoelen we bijna hetzelfde hoor.

De benaming bone zie ik als bot en botten gaan nooit het grote verschil in gewicht maken.
Dus het verschil wordt gemaakt door spier of vet.

We pakken er de labjes uit jouw voorbeeld bij.
Zelfde schofthoogte, zelfde hoeveelheid beweging en voer.
Labje 1 is genetisch wat minder bedeeld en heeft weinig spiermassa.
Labje 2 is genetisch goed bedeeld en heeft veel spiermassa.
Spieren wegen nou eenmaal best veel en daar zit het verschil.
Met training kan labje 1 best wel spiermassa opbouwen maar waarschijnlijk niet zoveel als labje 2 kan met dezelfde hoeveelheid training.

En als je meer spieren hebt verbrand je meer. Dus als labje 2 (de atleet) goed op gewicht blijft met 700 gram kvv per dag. Gaat labje 1 (het scharminkel) met dezelfde hoeveelheid voer en beweging als labje 2 toch vet opslaan.

De dikke poten die sommige honden zonder overgewicht hebben bestaat grotendeels uit spier.

Denk aan de mannen (zelfde lengte) met onderarmen als luciferhoutjes en denk aan de mannen met onderarmen als boomstammen.
De onderarm botten van deze 2 mannen verschillen nagenoeg niets in gewicht.

Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 361
Lid geworden op: 03/04/13 10:04
Locatie: Barneveld

Ongelezen berichtdoor Haasje » 03/06/13 10:09

Herman 70 schreef:
Haasje schreef:
Dus stel je hebt twee labjes met dezelfde schofthoogte, die relatief net zoveel beweging krijgen en hetzelfde voer naar hun gewicht, dus verschil in spier en vet uitgesloten,


En die redenatie klopt dus niet. :D
Volgens mij bedoelen we bijna hetzelfde hoor.

De benaming bone zie ik als bot en botten gaan nooit het grote verschil in gewicht maken..


Toch klopt mijn redenatie wel want ik zei STEL dat spier en vet niet het verschil maken, dan nog kan de ene lab breder/grover gebouwd zij dan de ander. Ik geloof best dat als je dit zou willen bewijzen het een complex onderzoek is, maar ik begrijp van jou dat het met spieren ook allemaal wat ingewikkelder is qua opbouw dus waarom kan dat met botten niet zo zijn?

En het gaat niet alleen om gewicht maar ook om de bouw en de lijn. Doel van dit topic is om aan de hand van foto's het figuur van je lab te laten zien met als aanvulling info over schofthoogte en gewicht. Ik vraag me nog steeds af hoe jij lengte of schofthoogte in jouw argumentatie betrekt.

De spiermassa maakt verschil in gewicht omdat het een groter percentage van het totale gewicht uitmaakt dan botten, dus de afwijking kan in absolute waarden natuurlijk veel groter zijn dan bij de botten. Jij zegt ook dat het gewicht aan botten van een man hooguit maar anderhalve kg kan afwijken, maar relatief gezien is dat bijna een afwijking van 20 %. De uitwerking van dat verschil doet niet onder aan het mogelijke verschil in spieren. Dus als we dit gegeven doortrekken naar de bouw van labradors dan moeten we toch wel concluderen dat het skelet een bepalende factor is in het uiterlijk?

Op de vierde pagina staat dat je je niet vast moet houden aan het gemiddelde gewicht voor een opgroeiende pup ivm de lentegroei en de skeletopbouw:

https://www.nlv.nu/rasengezondheid/best ... 4_2011.pdf

En nu hou ik op :D
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.


Terug naar “Algemeen”