Fototopic is mijn hond te dik?

Plaats hier informatie en vragen over alle hondenactiviteiten die niet onder een andere categorie vallen.
Gebruikersavatar
Aldinne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 440
Lid geworden op: 16/11/09 18:50
Locatie: Noordbroek

Ongelezen berichtdoor Aldinne » 09/08/12 13:04

Wat lablove ook bedoeld als ik het goed heb :wink: : is dat ouders een bepaalde massa en bone hebben en zelf doorgeven..
Als ik naar de vader van Zepp kijk, (chablais your place of mine) kan ik heel duidelijk zien welke nakomelingen van hem komen.. Hij drukt heel goed en mooi door..
Het is ook de manier van voeren wat meeteld om die massa en bone mooi uit te laten komen en in ere te houden..
Dit heeft niks te maken met de dikte kwa vetgehalte..
Maar meer de forsheid in de lijnen.. :)


lablove schreef:
lucievd schreef:
lablove schreef:Mij nog niet gelukt om foto's te maken, maar schrik echt van sommige foto's weet wat voor ouders er achter zitten en vind die labjes dan echt te mager.

Maar dat is ieder zijn eigen keus. Let op voor er een discussie komt ik zeg niet dat die labjes die mager zijn het slecht hebben.


Wat noem jij te mager? Ik zie eigenlijk bij geen 1 hond de ribben uitsteken of andere botten uitsteken. En de regel is toch dat zolang je de ribben niet kunt zien, maar wel heel gemakkelijk kunt voelen dat ze een goed gewicht hebben? Dus in mijn ogen is de hond dan altijd in prima staat. Kijk of het mooi is, dat is heel wat anders. Daar denkt iedereen anders over. Ik vind slank, gespierd en gestroomlijnd mooi, anderen gaan voor breed, "dikker" en minder gestroomlijnd.
Het is maar net wat je wil.
En je kunt wel zeggen: ik weet wat voor ouders er achter sommige labjes zitten, maar dat zegt niks. Stel nou dat de vader en moeder van Flits ontzettend dik waren geweest, moet Flits dan ook maar dik zijn omdat zijn ouders er zo uitzagen? Dat vind ik geen goede redenatie.


Laat ik het maar zo zeggen in mijn ogen te mager. Ok? Zoveel mensen zoveel meningen.
Natuurlijk is het niet omdat je dikke ouders hebt je zelf ook maar dik moet zijn maar je mag wel een bepaalde bouw verwachten.En ik zie dus dat daar bij sommige hondjes geen fluit van over is...lijken net pointers. In mijn ogen niet hoe ik een lab graag zie. En jij waarschijnlijk wel.En nee heb geen worsten op pootjes want dat vind ik niet normaal en wel heel sneu :(
Groetjes Marloes, lebbers van Kai, Zepp, Jula & Pleun :bruinpootje: :zwartpootje: :bruinpootje: :zwartpootje:
Afbeelding

lablove
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 474
Lid geworden op: 31/08/07 11:27
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor lablove » 09/08/12 13:39

Aldinne schreef:Wat lablove ook bedoeld als ik het goed heb :wink: : is dat ouders een bepaalde massa en bone hebben en zelf doorgeven..
Als ik naar de vader van Zepp kijk, (chablais your place of mine) kan ik heel duidelijk zien welke nakomelingen van hem komen.. Hij drukt heel goed en mooi door..
Het is ook de manier van voeren wat meeteld om die massa en bone mooi uit te laten komen en in ere te houden..
Dit heeft niks te maken met de dikte kwa vetgehalte..
Maar meer de forsheid in de lijnen.. :)


lablove schreef:
lucievd schreef:
lablove schreef:Mij nog niet gelukt om foto's te maken, maar schrik echt van sommige foto's weet wat voor ouders er achter zitten en vind die labjes dan echt te mager.

Maar dat is ieder zijn eigen keus. Let op voor er een discussie komt ik zeg niet dat die labjes die mager zijn het slecht hebben.


Wat noem jij te mager? Ik zie eigenlijk bij geen 1 hond de ribben uitsteken of andere botten uitsteken. En de regel is toch dat zolang je de ribben niet kunt zien, maar wel heel gemakkelijk kunt voelen dat ze een goed gewicht hebben? Dus in mijn ogen is de hond dan altijd in prima staat. Kijk of het mooi is, dat is heel wat anders. Daar denkt iedereen anders over. Ik vind slank, gespierd en gestroomlijnd mooi, anderen gaan voor breed, "dikker" en minder gestroomlijnd.
Het is maar net wat je wil.
En je kunt wel zeggen: ik weet wat voor ouders er achter sommige labjes zitten, maar dat zegt niks. Stel nou dat de vader en moeder van Flits ontzettend dik waren geweest, moet Flits dan ook maar dik zijn omdat zijn ouders er zo uitzagen? Dat vind ik geen goede redenatie.


Laat ik het maar zo zeggen in mijn ogen te mager. Ok? Zoveel mensen zoveel meningen.
Natuurlijk is het niet omdat je dikke ouders hebt je zelf ook maar dik moet zijn maar je mag wel een bepaalde bouw verwachten.En ik zie dus dat daar bij sommige hondjes geen fluit van over is...lijken net pointers. In mijn ogen niet hoe ik een lab graag zie. En jij waarschijnlijk wel.En nee heb geen worsten op pootjes want dat vind ik niet normaal en wel heel sneu :(


Thnx dat bedoel ik. Als ik mijn izzy bijv nu heel schraal zou voeren, ontwikkeld ze minder Bone dan wat ik zou willen. Dit heb ik van de baas van haar beroemde opa en is ook mijn ervaring, Ik hou zelf nou eenmaal van wat meer massa dan dat pointer model ;)
Groetjes Miranda (cosy cottage)

Gebruikersavatar
Aldinne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 440
Lid geworden op: 16/11/09 18:50
Locatie: Noordbroek

Ongelezen berichtdoor Aldinne » 09/08/12 13:47

Deze is miscchien dan ook wel leuk.. :wink:
Dit is hoe de labradors er vroeger uitzagen, en waar we op verder zijn gaan fokken..
Dual Champion Banchory Bolo, geboren in 1915
Afbeelding
En de beroemde reu Sandylands Mark
Afbeelding
Groetjes Marloes, lebbers van Kai, Zepp, Jula & Pleun :bruinpootje: :zwartpootje: :bruinpootje: :zwartpootje:

Afbeelding

Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 792
Lid geworden op: 17/06/11 10:03
Locatie: Breda

Ongelezen berichtdoor Muiske » 09/08/12 13:54

Oftewel gewoon brede goed gespierde labradors. Zo vind ik ze ook het mooist. Die 'slanke' labradors waarbij er bijna geen achterkant meer is lijken meer op windhonden
:bruinkopje: Bob, Take a chance of the Music forest. 02-03-2011
:blondkopje: Bram, Beautiful Balou, van het Florijntje 07-08-2015

lablove
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 474
Lid geworden op: 31/08/07 11:27
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor lablove » 09/08/12 14:20

Ja zo vind ik ze ook het mooist...

Een van onze labjes (Timber) heeft als papa FOULBY REGAN, google hem maar... Ik vind die (Maar heb hem nooit in het echt gezien dus kan ook de foto zijn) bijvoorbeeld echt te vierkant. Zeg niet dat ik hem lelijk vind/vond... Maar dat is echt te veel vet.
Groetjes Miranda (cosy cottage)

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 09/08/12 14:33

Lablove en Muiske, hebben jullie voor mij voorbeelden uit dit topic?
IK begrijp niet zo goed wat jullie bedoelen :wink:

lablove
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 474
Lid geworden op: 31/08/07 11:27
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor lablove » 09/08/12 15:14

Roos schreef:Lablove en Muiske, hebben jullie voor mij voorbeelden uit dit topic?
IK begrijp niet zo goed wat jullie bedoelen :wink:


@ Roos ik wil geen mensen kwetsen door te zeggen ik vind jullie hond zijn bouw niet mooi. Ik had vroeger een bruine lab en mensen zeiden altijd dat ze nep was of het was een staander etc. Dat maakte mij altijd erg verdrietig dus nee ik ga niet zeggen welke hond(en) ik dan niet naar mijn smaak vind. En dat maakt ook niet zoveel uit verder. Ik gaf gewoon aan mijn type lab, is een lab met een beetje massa, geen opgetrokken buik en een lekker kop en mooie voorborst. Ik fok zelf dual purpose labjes,dus je zal bij mij ook geen tanken zien. Mijn labjes moeten kunnen werken en showen. Dus doen waar ze oorspronkelijk voor bedoelt zijn maar in de ring ook makkelijk een u-tje kunnen krijgen. :)
Groetjes Miranda (cosy cottage)

TimA
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 109
Lid geworden op: 16/06/10 22:20
Locatie: Wierden

Ongelezen berichtdoor TimA » 09/08/12 16:19

Mijn mening:

Juist doordat Labradors in de volksmond "stevige" honden moeten zijn wordt er veel op uiterlijk gefokt. Natuurlijk doen goede fokkers dit alleen met gezonde honden maar het is wel feit dat ons ras kampt met problemen op gebied van gewrichten. Door een pup schraal op te voeden voorkom je dat zijn jonge botjes te veel gewicht moeten tillen. Wat mooi is vind ik daarom van ondergeschikt belang, de gezondheid is (vind ik) belangrijker.

Natuurlijk is een reu met een brede borstkas en dikke bone imposant om te zien, maar of dat nu ideaal is om een gezond ras mee te krijgen, ik weet het niet....

Dat de uiteindelijke bone beïnvloedt wordt door de hoeveelheid voedsel is voor mij nieuw. Meer eten resulteert mijns inziens slechts in een hond met meer vet...

Els
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5466
Lid geworden op: 29/04/09 18:42
Locatie: Scheveningen

Ongelezen berichtdoor Els » 09/08/12 16:34

Ieder zn smaak. Ik vind de ranke, slanke labradors (zoals hierboven als bijna windhonden omschreven) veel mooier dan de meestal korter op de pootjes en steviger exemplaren.
Zoveel mensen, zoveel wensen.
Groetjes,
Els

Max, Voor altijd in ons hart.

lablove
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 474
Lid geworden op: 31/08/07 11:27
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor lablove » 09/08/12 16:36

TimA schreef:Mijn mening:

Juist doordat Labradors in de volksmond "stevige" honden moeten zijn wordt er veel op uiterlijk gefokt. Natuurlijk doen goede fokkers dit alleen met gezonde honden maar het is wel feit dat ons ras kampt met problemen op gebied van gewrichten. Door een pup schraal op te voeden voorkom je dat zijn jonge botjes te veel gewicht moeten tillen. Wat mooi is vind ik daarom van ondergeschikt belang, de gezondheid is (vind ik) belangrijker.

Natuurlijk is een reu met een brede borstkas en dikke bone imposant om te zien, maar of dat nu ideaal is om een gezond ras mee te krijgen, ik weet het niet....

Dat de uiteindelijke bone beïnvloedt wordt door de hoeveelheid voedsel is voor mij nieuw. Meer eten resulteert mijns inziens slechts in een hond met meer vet...



Ja heeft echt met de voeding te maken, en natuurlijk de aanleg, een lab uit een jachtlijn ga jij niet een mooie bone in krijgen door dan maar flink eten te geven. Wij hadden eens een pup op de training. Waarvan iederen steeds zei, hij is te dik, hij is echt te dik, het gaat een mooi jongen worden maar je moet echt even uitkijken en eten minderen. Die man die bleef maar volhouden dat was zijn bouw zo hoorde het... En toen.. Sprong pupje van de bank af en scheurde zijn banden compleet af... Dat is weer de andere kant... dan ben je ECHT verkeerd bezig...
Groetjes Miranda (cosy cottage)

lablove
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 474
Lid geworden op: 31/08/07 11:27
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor lablove » 09/08/12 16:38

Pups deden niet mee he met dit topic, ik zal fotos van mijn volw meisje maken. En als ik ze dan naar iemand mag mailen die ze dan even wil plaatsen. Mijn Noa is niet dik (vind ik dan he) en had naar mijn mening weer meer voorborst mogen hebben.
Groetjes Miranda (cosy cottage)

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 09/08/12 17:17

Pups mogen wel meedoen hoor, ik heb dat gekscherend gezegd :wink:

lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1520
Lid geworden op: 01/04/11 18:30
Locatie: Stadskanaal

Ongelezen berichtdoor lucievd » 09/08/12 17:55

Er zal inderdaad altijd een tweestrijd blijven denk ik. De een vind de forsere labs mooier en de ander juist de wat slankere.
Misschien is het toeval, maar de wat forsere en dus zwaardere labjes bewegen veel minder "makkelijk" lijkt het wel. In de rasstandaard staat dat de lab een zeer behendige hond is, nou dat zie ik niet vaak meer hoor. En ook dit is misschien toeval, maar Flits heeft energie voor 10 en kan heel veel aan qua beweging. Maar als ik dan soms andere labjes zie die wat forser zijn, die zijn veel sneller "op". Of ze werkelijk last hebben van hun zware bouw durf ik niet te zeggen, maar echt flexibel en goed ziet het er niet altijd uit. Maar dat is dan weer mijn mening waar ook vast genoeg mensen het mee oneens zijn maar dat geeft niet.

Herman 70
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 307
Lid geworden op: 22/07/10 21:53

Ongelezen berichtdoor Herman 70 » 09/08/12 19:56

lablove schreef:
Als ik mijn izzy bijv nu heel schraal zou voeren, ontwikkeld ze minder Bone dan wat ik zou willen.


Mag ik vragen wat jij onder bone verstaat?
Want als ik het letterlijk vertaal is het been ofwel skelet.
Maar dat kan je volgens mij niet bedoelen aangezien dat nauwlijks per lab verschilt qua gewicht dan.

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 09/08/12 20:21

Herman 70 schreef:
lablove schreef:
Als ik mijn izzy bijv nu heel schraal zou voeren, ontwikkeld ze minder Bone dan wat ik zou willen.


Mag ik vragen wat jij onder bone verstaat?
Want als ik het letterlijk vertaal is het been ofwel skelet.
Maar dat kan je volgens mij niet bedoelen aangezien dat nauwlijks per lab verschilt qua gewicht dan.


Dit vraag ik mij dus ook af.


Terug naar “Algemeen”