Wel of niet castratie onzekere hond?

Plaats hier informatie en vragen over alle hondenactiviteiten die niet onder een andere categorie vallen.
corretje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1041
Lid geworden op: 01/11/09 15:40
Locatie: Kapelle

Re: Wel of niet castratie onzekere hond?

Ongelezen berichtdoor corretje » 30/04/14 21:44

Diezel was ook een "ongeleid" projectiel op de cursussen. Hij is niet gecastreerd. En waarom niet....?? Geen reden eigenlijk. Nooit echt over nagedacht en hij heeft ook nooit zo heel veel last van zijn hormonen. Wel als ie alleen thuis is en er is een loops teefje in de buurt schijnt ie nogal eens te blaffen. Maar als wij thuis zijn niet :D Hij is niet onzeker, eerder wat dominant, maar niet zo erg dat ik er niets mee kan zeg maar.

Maar ik zou het nu ook nog niet doen als ik jou was. Komt vanzelf goed. Labjes zijn gewoon lang pubers.
:blondpootje: Kira 27-02-2002 0verleden op 24-12-2013
:zwartpootje: Diezel 24-10-2008

Lucky
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 117
Lid geworden op: 02/07/12 12:19
Locatie: Peel en Maas

Re: Wel of niet castratie onzekere hond?

Ongelezen berichtdoor Lucky » 01/05/14 11:21

Devil is gecastreerd met 8 maanden (omdat hij steeds op Simba -van 11 jaar met reuma- wilde "rijden") Eerst geprobeerd met corrigeren/trainen, maar toen dat niet hielp hebben we de keuze gemaakt om hem te laten castreren. Hij was niet onzeker, daar kan ik je geen antwoord op geven. (Maar mij lijkt dat het onzeker zijn van een hond niet te maken heeft met "hormonen, maar met karakter.) Devil plast gewoon 2x met een wandeling van meer dan een uur en als we loopse teefjes tegenkomen weet hij niet wat hij er mee aan moet. Hij kan met iedere andere reu samen, die andere is wel altijd zijn baas. Maar dat zie ik niet als nadeel. Honden die niet met iedere hond kunnen spelen omdat ze erg dominant zijn, kunnen zonder uitzondering heel goed met Devil overweg.
Er zijn heel veel meningen, ik denk dat je moet doen wat voor jou het beste voelt. Hulphonden worden rond de 6, 7 maanden gecastreerd. Daar is echt wel goed over nagedcht en er wordt goed afgewogen wat het beste is voor de hond en voor de toekomstige baasjes (die de hulp van de hond hard nodig hebben) Ik ben geen da, maar het lijkt mij dat als het echt slecht is, ze wel langer zouden wachten.
Groetjes Marion

LSNNE
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 72
Lid geworden op: 02/02/14 20:15
Locatie: Limburg

Re: Wel of niet castratie onzekere hond?

Ongelezen berichtdoor LSNNE » 01/05/14 12:28

Wij hebben Max met ongeveer 8 maanden laten castreren. We hebben dit gedaan omdat hij toen overal op wilden rijden. Honden, kussens, mensenarmen, benen etc... Hij is best dominant dus dit leek ons een goede beslissing. We wilden hem sowieso laten castreren, maar dit gaf wel de doorslag. We zijn nu 7 maanden verder en hij rijdt nog steeds op sommige honden, niet op alle. Op kussens en mensen doet hij dit niet meer. Hij is wel nog dominant ten opzichte van andere honden.
Je hoort overal andere verhalen over castreren op jonge leeftijd. Ik heb er zelf geen problemen mee ervaren met Max. Wat ik wel heb gemerkt is dat het qua gedrag weinig heeft veranderd.
Max 23-02-2013 :blondpootje:

renate
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2197
Lid geworden op: 13/02/09 08:43
Locatie: Rijen

Re: Wel of niet castratie onzekere hond?

Ongelezen berichtdoor renate » 01/05/14 14:47

Ik zou het niet doen. Heb hier ook een onzekere hond en ook de gedachte gehad om hem te castreren. Hij was vaak aangevallen door zijn onzekerheid en uiteindelijk ging hij zelf ook steeds lelijker doen tegen andere reuen.
Doordat hij lpc heeft wilde ik wachten tot zijn 3 jaar, dan zijn pas alle groeischijven gesloten.
Achteraf heel blij dat ik het niet gedaan heb.
Hij is nu 2,5jaar en we hebben hem meer zelfvertrouwen kunnen geven waardoor hij niet meer aangevallen word.
De honden die eerst naar hem uitvielen doen nu normaal tegen hem.

Wr hebben hem wel chemisch gecastreerd gehad. Die spuit werkte een maand. Tijdens de werking van de spuit door blijven trainen en nu is het een hele andere hond. De spuit is al een maand of 2 uitgewerkt.

Op cursus was er met Kaine ook geen beginnen aan. Hij kan niet tegen die drukte. Hij werd wild, beet in de riem, deed niks van wat die moest doen. Uiteindelijk gaf het hem meer frustratie op dan dat we er wat aan hadden. We zijn hier toen mee gestopt.

Ik zou er heel goed over nadenken want eenmaal gecastreerd kan je het niet meer omdraaien. Castreren kan altijd nog, ik zou hem eerst volwassen laten worden en wachten tot alle groeischijven gesloten zijn.

We hebben bij 2 honden vervelende ervaringen met castreren op vroege leeftijd. Onze eerst hond was heel onzeker, na de castratie was hij nog onzekerder geworden. Dit in combinatie met een slechte hondenschool resulteerde in angst agressie.

Basco is ook voor 1 jaar gecastreerd. Resultaat: hij kan wanneer hij heel blij en opgewonden is zijn urine niet ophouden. Hij is dus deels onzinnelijk geworden. Ook heeft het bij hem heel lang geduurd om zeker van zijn eigen te zijn. Dit hebben we echt moeten stimuleren en hem moeten leren.

renate
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2197
Lid geworden op: 13/02/09 08:43
Locatie: Rijen

Re: Wel of niet castratie onzekere hond?

Ongelezen berichtdoor renate » 01/05/14 14:47

dubbel

roef
Speurneus
Speurneus
Berichten: 8309
Lid geworden op: 30/09/08 11:29
Locatie: emmeloord

Re: Wel of niet castratie onzekere hond?

Ongelezen berichtdoor roef » 01/05/14 14:50

castreren op jonge leeftijd heeft een aantal grote nadelen(vind ik) de kans op dementie later is groter en ook incontinentie komt vaker voor bij vroeg gecastreerde honden.ook hebben ze hun hormonen nodig om evenwichtig volwassen te worden.vaak kan een reu ook onzekerder worden.
rijden op andere honden heeft vaak niets met dominant gedrag te maken(zoals heel vaak gezegt wordt) maar juist uit onzekerheid!

Roef is een reu die zich zelf erg in de weg zat met zijn hormonen,dus als er een loopse teef was 3 weken dag en nacht piepen en janken niet eten en dus kilo`s afvallen en ook liep hij steeds weg en kon niet meer los.toch dacht ik dit gedrag er wel uit te trainen....fout!!
ook het rijden op alle honden die maar even stil stond kreeg ik er niet uit getraind.
toen Roef 3 jaar was heb ik besloten samen met een gedragsdeskundige dat het gedrag van Roef hormoon gestuurd was en dus er niet uit te trainen was.ze waarschuwde dat het rijden mischien niet zou stoppen door de castratie.

Roef is dus gecastreerd en op het rijden na zijn alle andere problemen verdwenen,maar het rijden is wel minder geworden en ondertussen kan ik andere honden goed "lezen'en weet ik welke door Roef besprongen worden en dan lijn ik Roef aan.Roef rijd alleen op honden die nog onzekerder zijn als hij zelf en het maakt dus niet uit of het een reu of teef is.

Hidde heeft toen hij anderhalf was een implantaat gekregen,Hidde rijd niet(echt nooit!) maar weet wel waar abraham de mosterd haalt en werd vervelend in huis(janken en piepen,slecht eten) en in de tuin erg waaks en hij liep weg.
nu zijn dit dingen die eigenlijk niet in de aard liggen van het braafste jongetje van de klas.
dus toen meneer op de provinciale weg stond omdat hij naar een loopse teef wilde was de maat vol.
wat ik hoopte lijkt ook uit te komen,mijn hoop was dat Hidde wat volwassener zou worden terwijl de meerderheid van zijn hormonen werd onderdrukt zo kon ik in alle rust met hem aan het werk.
we zijn nu bijna een jaar verder en het implantaat is uitgewerkt,Hidde luistert als de beste en 1 x fluiten en meneer staat naast me als er een andere hond aan komt :klasse:
alleen is Hidde weer erg waaks in huis en tuin en dat vind ik wel vervelend eigenlijk :oops:
een beetje waaks is natuurlijk wel prettig maar wee de collectant die hier voor de deur staat......pfffft:mad:

hier is dus nog wel wat werk aan de winkel,Hidde is dus juist met zijn hormonen onzekerder als zonder vermoed ik :roll:
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012

Gebruikersavatar
Wil enCo
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1706
Lid geworden op: 02/05/06 17:23
Locatie: Putten

Re: Wel of niet castratie onzekere hond?

Ongelezen berichtdoor Wil enCo » 01/05/14 19:15

Co is ook gecastreerd ,hij was toen al 6 jaar .En HAD IK HET MAAR 5 JAAR EERDER GEDAAN! Echt waar!
Na 6 jaar kloten, dresseren ,onder appel zetten, en 50 vechtpartijen en 12 aanrandingen ,de laatste op een bejaarde labradordame die net geopereerd was aan haar heup :(
Carpe Diem! (Pluk de Dag!)

:blondkopje:Cody(Very Easy To Handle) 23-11-2005
:bruinkopje: Kyra (Of Faskally's Fauve) 31-12-2008

Gebruikersavatar
perelaar
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 513
Lid geworden op: 26/10/08 16:14
Locatie: Tienen

Re: Wel of niet castratie onzekere hond?

Ongelezen berichtdoor perelaar » 02/05/14 13:47

Hebben ze je misschien ook al een DA aangeraden op de hondenschool? Castratie is wel een heel gemakkelijke oplossing, je hond is gewoon aan het puberen en zijn grenzen aan het aftasten volgens mij.

Ik sluit me aan bij eerder advies: voorlopig zeker niet doen, wacht tot hij volwassen is. Probeer dan eerst, als het gedrag nog niet weg is, met chemische castratie. En blijven trainen!

Heb zelf een niet gecastreerde reu, in het begin ook ongeleid en druk, nu een stabiel mannetje. Een paar vechtpartijen meegemaakt, maar die hadden niets te maken met het al of niet ontbreken van ballen.
>> you are entitled to your opinion, however offending you express it <<

:bruinkopje: Harpo (Eyes of the River) °02/10/2008
:bruinkopje: Flora (Eyes of the River) °01/07/2006

Gebruikersavatar
Lunisy
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 23
Lid geworden op: 15/02/14 09:59
Locatie: Zwolle

Re: Wel of niet castratie onzekere hond?

Ongelezen berichtdoor Lunisy » 12/05/14 17:35

Alle ervaringen meegenomen en afgewogen, maar we gaan niet castreren. In ieder geval nu nog niet. De voorhuidontstekingen hebben we er dan maar bij, maken we wel schoon. Gekozen het niet te doen omdat hij al op jonge leeftijd meerdere bazen heeft gehad en hierdoor wat meer onzeker lijkt, willen dit niet verder in de hand werken. Daarbij is hij welliswaar heel druk en soms ongecontroleerd, maar denk ik ook dat dit leeftijd is. Verder is het een schat van een beest. Kortom, bedankt voor alle gedeelde ervaringen en adviezen. :)

Gebruikersavatar
rimanime
Speurneus
Speurneus
Berichten: 11652
Lid geworden op: 07/02/04 21:12
Locatie: zo'n 600 km boven Parijs

Re: Wel of niet castratie onzekere hond?

Ongelezen berichtdoor rimanime » 12/05/14 20:10

:klasse:
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008


Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)

Gebruikersavatar
charly
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 156
Lid geworden op: 09/08/11 10:44
Locatie: Wieringerwaard

Re: Wel of niet castratie onzekere hond?

Ongelezen berichtdoor charly » 12/05/14 21:31

Denk dat je de goede beslissing genomen hebt. Bij onze Forrest is de chemische castratie zo goed als uitgewerkt en ik merk dat hij buiten rustiger reageert op andere honden als hij aangelijnd is. Los was sowieso geen probleem.
Druk en ongecontroleerd gaat er waarschijnlijk ook voor een gedeelte uit als je lekker met hem werkt en anders hoort het misschien gewoon bij hem.
Parel en Forrest, mijn twee lieve blondjes


Terug naar “Algemeen”