Dit vond ik zo leuk!

Vraag of vertel hier alles over de Labrador als assistentiehond.
flippie

Dit vond ik zo leuk!

Ongelezen berichtdoor flippie » 28/09/05 23:02

Tijdens de Algemene Beschouwingen vorige week heb ik een poos op de publiekstribune gezeten in de Tweede Kamer. Tussen de Kamerleden en de voorzitterstafel staan een paar tafeltjes van de stenografische dienst. Daar wisselen steeds medewerkers elkaar af die notulen maken van alles wat er wordt gezegd. Eén van die medewerkers kwam steeds binnen met een zwarte labrador! Volgens mij had ze ook een braillebalkje, dus ik denk dat het een blindegeleidehond was, maar dat weet ik niet zeker (ik zat er te ver vanaf om het echt goed te kunnen zien). Ik vond het erg leuk om die hond aan het werk te zien en ook een opsteker voor mensen die vanwege een handicap slechte ervaringen hebben met solliciteren. Eén keer zag ik 'm gapen en toen dacht ik: zie je wel, geen hond luistert naar dat gekwezel van Maxime Verhagen. hahaha

marron
Speurneus
Speurneus
Berichten: 31167
Lid geworden op: 18/04/04 04:41
Locatie: hengelo (o)
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor marron » 28/09/05 23:08

:D :D :D super zeg :D :D :D en ja dat gegaap kan ik me voorstellen hahaha
:bruinpootje: Marron R.I.P
:bruinpootje: Ayay (AYAY Cuidado v't Chielewout ) (F)
:bruinpootje: La Paz (Cuidado Roses Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Suez ( Roses Suez por M Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Topaz ( Call me Revelry Of Faskally's Fauve ) (F)
:bruinpootje: Brazz ( Play Mor Viva la Vida ) (F)
:bruinpootje: Riv ( Play Mor U gotta B Quick) (M)

Miske
Speurneus
Speurneus
Berichten: 15115
Lid geworden op: 28/08/04 00:17
Locatie: Beerse
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Miske » 28/09/05 23:30

Inderdaad geweldig! Ja hoor, en blinden kunnen echt wel in een boel werkplaatsen ingezet worden, zeker ook met geleidehond :). Ik ben zelf vertaalster en heb 2 diploma's Vertaler/Tolk behaald. Jaja, die labjes zijn toch o-zo-geweldig en grappig hé, hihihi.

En oh ja ... een braillebalk noemen ze in het "blindenjargon" een brailleregel of een brailleleesregel :):):).
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.

flippie

Ongelezen berichtdoor flippie » 28/09/05 23:42

Miske schreef:En oh ja ... een braillebalk noemen ze in het "blindenjargon" een brailleregel of een brailleleesregel :):):).
Weer wat geleerd! Ik dacht dat ik die term 'balk' hier op het forum een keer had opgepikt, maar zal 't wel verhaspeld hebben. 't Is ook zo lastig om namen te onthouden van zaken waar je zelf niet dagelijks mee te maken hebt....
Wat leuk trouwens dat jij tolk/vertaler bent. Welke talen? Ik ben zelf net twee weken geleden begonnen aan een vertalersopleiding Spaans. :)

Miske
Speurneus
Speurneus
Berichten: 15115
Lid geworden op: 28/08/04 00:17
Locatie: Beerse
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Miske » 29/09/05 00:14

flippie schreef:
Miske schreef:En oh ja ... een braillebalk noemen ze in het "blindenjargon" een brailleregel of een brailleleesregel :):):).
Weer wat geleerd! Ik dacht dat ik die term 'balk' hier op het forum een keer had opgepikt, maar zal 't wel verhaspeld hebben. 't Is ook zo lastig om namen te onthouden van zaken waar je zelf niet dagelijks mee te maken hebt....
Wat leuk trouwens dat jij tolk/vertaler bent. Welke talen? Ik ben zelf net twee weken geleden begonnen aan een vertalersopleiding Spaans. :)


Ik heb eerst een hogeschoolopleiding Meertalig Office Management - Vertalen & Tolken (Nederlands/Engels/Frans/Duits/Spaans) gevolgd (3 jaar). Dat diploma heb ik dan in 2000 behaald.

Daarna heb ik aan de unief Nederlands/Duits/Frans als talencombinatie gekozen. Ik heb 1ste en 2de kan. in 1 jaar kunnen combineren omdat ik al een hogeschooldiploma (niveau: bachelor) had. Ik heb mijn kandidaturen dan ook in 1 jaar in 1ste zit kunnen voltooien maar heb daarna besloten te stoppen met studeren. Dit omdat mijn boeken omgezet werden in toen nog grootdruk, maar dat ging zoooo ellendig traag! Ik had in april nog steeds maar ongeveer 1/4 van al mijn boeken binnen, terwijl op 14 mei al de eindexamens begonnen! Ik had wel voorkennis van mijn vorige studie en heb wonder boven wonder mijn diploma met onderscheiding in 1ste zit gehaald! Wel moet ik zeggen dat ik al vanaf begin maart thuis zat omdat ik zo depressief was omdat ik geen lesmateriaal had, en het gevoel had helemaal niet mee te kunnen met mijn medestudenten. Ook taken kon ik niet uitvoeren en teksten kon ik niet op voorhand lezen of instuderen ... Ik heb dus 2,5 maanden geen les gevolgd, maar wel mijn kandidaatsdiploma behaald.

Toch heeft me dat in dergelijke mate kopzorgen gekost, dat ik helemaal geen vakantie gehad heb in mijn ogen. Ik kon het psychisch zeer moeilijk aan geen boeken te hebben en dus achter te staan tov mijn medestudenten. Ook ben ik in dat jaar veel slechter gaan zien en moest ik overschakelen naar braille, wat ik niet echt zag zitten omdat ik zeer visueel ben. Ik ben dus maar werk gaan zoeken en ben blij te mogen werken als vertaalster, iets waarvoor ik toch gestudeerd heb. Gelukkig had ik al een diploma en een mooie stagetroef daar ik in het buitenland mijn stage vervuld heb (Cachan te Frankrijk).

Whoooow, jij ook suc6 zeg met je studies Spaans! Welke talencombinatie volg je dan, en hoeveel jaar is dat?
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.

flippie

Ongelezen berichtdoor flippie » 29/09/05 00:29

Doing doing doing, ik zit hier dus echt met ogen op steeltjes nu. Wat een talenwonder ben jij zeg! Hier in Nederland is het gebruikelijk dat je maar 1 vreemde taal doet en daarnaast je moedertaal. Bij mijn weten zit er alleen in Maastricht 1 vertalersopleiding waar je twee vreemde talen tegelijk krijgt. Van zo'n veelvoud aan talen in 1 opleiding had ik nog nooit gehoord en ik moet eerlijk zeggen dat ik alleen Spaans en Nederlands al behoorlijk zwaar vind. bloos hahaha Belgen zijn misschien wel veel taalgevoeliger, omdat ze al in een tweetalig land wonen.
Ik volg een HBO-opleiding (bachelor/mastersysteem) die in principe vier jaar duurt, het is in deeltijd maar het programma is hetzelfde als bij de voltijdse opleidingen. Je krijgt alleen veel minder les, vakken als maatschappijkennis moet je zelfstandig bestuderen. Ik mocht het eerste jaar overslaan omdat ik al redelijk wat Spaans spreek. Maar ik loop er nu wel tegenaan dat mijn Spaans grammaticaal nogal te wensen overlaat. Oeps. Vertalen Spaans-Ned gaat me prima af, maar andersom moet ik er nog hard aan gaan trekken denk ik.

Wat een vervelende situatie was dat voor jou, zeg. Je mag dan wel extra trots zijn op jezelf dat je het gehaald hebt! Maar het was natuurlijk veel fijner geweest als je gewoon al je boeken op tijd had gehad en lessen had kunnen volgen.

Miske
Speurneus
Speurneus
Berichten: 15115
Lid geworden op: 28/08/04 00:17
Locatie: Beerse
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Miske » 29/09/05 01:59

flippie schreef:Doing doing doing, ik zit hier dus echt met ogen op steeltjes nu. Wat een talenwonder ben jij zeg! Hier in Nederland is het gebruikelijk dat je maar 1 vreemde taal doet en daarnaast je moedertaal. Bij mijn weten zit er alleen in Maastricht 1 vertalersopleiding waar je twee vreemde talen tegelijk krijgt. Van zo'n veelvoud aan talen in 1 opleiding had ik nog nooit gehoord en ik moet eerlijk zeggen dat ik alleen Spaans en Nederlands al behoorlijk zwaar vind. bloos hahaha Belgen zijn misschien wel veel taalgevoeliger, omdat ze al in een tweetalig land wonen.
Ik volg een HBO-opleiding (bachelor/mastersysteem) die in principe vier jaar duurt, het is in deeltijd maar het programma is hetzelfde als bij de voltijdse opleidingen. Je krijgt alleen veel minder les, vakken als maatschappijkennis moet je zelfstandig bestuderen. Ik mocht het eerste jaar overslaan omdat ik al redelijk wat Spaans spreek. Maar ik loop er nu wel tegenaan dat mijn Spaans grammaticaal nogal te wensen overlaat. Oeps. Vertalen Spaans-Ned gaat me prima af, maar andersom moet ik er nog hard aan gaan trekken denk ik.

Wat een vervelende situatie was dat voor jou, zeg. Je mag dan wel extra trots zijn op jezelf dat je het gehaald hebt! Maar het was natuurlijk veel fijner geweest als je gewoon al je boeken op tijd had gehad en lessen had kunnen volgen.


Euh niet overdrijven hé wat mijn talenkennis betreft; mondeling is het hier tot een abominabel dieptepunt beland, vrees ik, want ik doe tegenwoordig alles schriftelijk en veel met buitenlanders of in vreemde talen spreken doe ik niet hoor :).

Bachelor is bij ons steeds 3 jaar, een master is 5 jaar; de 4-jaar-systemen bestaan niet meer. Maar ja, jij studeert deeltijds, da's nog iets anders denk ik, dat gaat bij ons zover ik weet, moeilijker.

Ja, ik heb eerst in Turnhout gestudeerd; we zaten met 12 in de klas waarvan 3 buitenlanders (2 uit Duitsland en 1 iemand uit Polen); die talenopleidingen in België schijnen idd wel populair te zijn.

Ook in A'pen studeren een boel Nederlanders en Duitsers. We zaten met 13 in de klas waarvan 2 Duitsers en 1 Nederlands meisje. Ik weet niet meer waar die juist woonde maar ze zat wel hier in België op kot en moest wel een uur of 4 reizen eer ze thuis was!

De hogeschoolopleiding vond ik wel praktisch en plezant; de universitaire opleiding (5 jaar duurtijd voltijds) vond ik niet moeilijk maar het was wel veel en vooral theoretisch en ook wel geschiedkundig. In de hogeschoolopleiding had ik in het eerste jaar veel communicatievakken (ook in vreemde talen), daarnaast nog Boekhouden, Economie, Recht, Bank- en Kredietverrichtingen, Godsdienst, Informatica, dat soort zaken.

Maar in het tweede en derde jaar hadden we niets anders dan taalvakken (communicatie, correspondentie, computeroefeningen, vertalen, tolken, computerondersteunend vertalen, kennis van volk, sociale, economische, politieke en culturele kwesties, ...) en enkel nog een paar bijvakjes zoals Informatica, Marketing, Deontologie en Europese en Internationale Topics.

Aan de unief heb je eigenlijk 4 grote delen:
1) Algemene vakken (serieuze kleppers!) (Bijbelstudie, Taal- & Tekstwetenschappen, Vertaal- & Tolkwetenschappen, Economie, Recht, Filosofie, Theologie, Sociologie, ...)
2) Nederlands (Stylistiek en genreanalyse, Schrijfvaardigheid, Spreekvaardigheid, Argumenteren en populariseren, Kennis van Volk, Land en Cultuur, Mondelinge Taalvaardigheid, Taalbeheersing (grammaticakennis enzo), ...)
3) taal 1 (Grammatica, KLVC, Stellen & Vertalen & Tolken naar en van vreemde taal)
4) taal 2 (idem taal 1)

Vond zelf de hogeschool leuker dan de unief, maar kwam ook door de houding van de docenten van de school. Aan de unief was het zo superstijf joh, en je moest in de school altijd AN spreken, want oh wee als 1 van de docenten je in het dialect hoorde spreken binnen of buiten de klas maar wel in de school hé, dan had je wel wat minder punten op het einde van het jaar hoor. En het zat daar zo vol professoren waarvoor je het bijna letterlijk in je broek deed als je die eens moest hebben voor het één of ander, want ze doen dan zo ook heel hard uit de hoogte hé, you know ...

Aan de hogeschool is het toch plezanter en gemoedelijker, vind ik. Ik studeerde aan een schooltje waar in het totaal maar 300 studenten zaten verdeeld over 2 takken (Bedrijfs- en Office Management) en dan nog over 3 jaren en een stuk of 10 opties dus allemaal kleine klasjes buiten dan de eerste jaren die bij Bedrijfs- en Office Management gemeenschappelijk zijn. Heb nog veel contact met docenten van toen ... terwijl ik niemand meer gecontacteerd heb van de unief ...
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.

jessica & aimée

Re: Dit vond ik zo leuk!

Ongelezen berichtdoor jessica & aimée » 29/09/05 21:28

flippie schreef:Tijdens de Algemene Beschouwingen vorige week heb ik een poos op de publiekstribune gezeten in de Tweede Kamer. Tussen de Kamerleden en de voorzitterstafel staan een paar tafeltjes van de stenografische dienst. Daar wisselen steeds medewerkers elkaar af die notulen maken van alles wat er wordt gezegd. Eén van die medewerkers kwam steeds binnen met een zwarte labrador! Volgens mij had ze ook een braillebalkje, dus ik denk dat het een blindegeleidehond was, maar dat weet ik niet zeker (ik zat er te ver vanaf om het echt goed te kunnen zien). Ik vond het erg leuk om die hond aan het werk te zien en ook een opsteker voor mensen die vanwege een handicap slechte ervaringen hebben met solliciteren. Eén keer zag ik 'm gapen en toen dacht ik: zie je wel, geen hond luistert naar dat gekwezel van Maxime Verhagen. hahaha
leuk dat je ook eens hond aan werk hebt gegzien hahaha je hebt Oukje ook keer gezien hahaha weet je nog? denk dat braille leesregel bedoel wat jij daar zegt zegt me niks denk brailleleesregel of had die gene geen pc bij zich????

blondsteenbokje

Ongelezen berichtdoor blondsteenbokje » 30/09/05 13:28

ik vind het helemaal geweldig ! ga zo door mensen !

Fallyn

Ongelezen berichtdoor Fallyn » 29/08/10 11:42

Deze vrouw is ook bij de documentaire van sbs6 geweest van pup tot geleidehond ik geloof aflevering 2 daar had ze problemen omdat de hond haar niet meer de kortste weg naar de kamer bracht omdat er een paaltje stond.
Waarschijnlijk is het dezelfde vrouw, ze heeft er wel een hoop voor moeten doen om de hond de 2de kamer in te krijgen want daar mogen eigenlijk geen dieren binnen


Terug naar “De Labrador als assistentiehond”