Luisterhonden

Vraag of vertel hier alles over de Labrador als assistentiehond.
Miske
Speurneus
Speurneus
Berichten: 15115
Lid geworden op: 28/08/04 00:17
Locatie: Beerse
Contacteer:

Luisterhonden

Ongelezen berichtdoor Miske » 03/05/07 11:20

Bron: Ledentijdschrift VeBeS, maart-april 2007, www.vebes.be

Geleidehonden zijn heel bekend, assistentiehonden iets minder. Maar heb je al gehoord van luisterhonden? In de Verenigde Staten, Canada, Polen en Japan worden die steeds vaker ingezet op scholen. Ze helpen kinderen die moeite hebben met lezen. Natuurlijk volgt zo’n hond de tekst niet mee en verbetert hij geen foutjes. Hij zit gewoon te luisteren terwijl het kind voorleest. Als een mens meeluistert, zijn veel kinderen verlegen of hebben ze faalangst. Een hond zal nooit commentaar geven of lachen.

Volgens psychologen kan hij zelfs helpen om de kinderen meer zelfvertrouwen te geven. Er zijn al 1300 luisterhonden actief. Ze bezoeken elke week een andere school. In een rustig kamertje luistert de hond naar het lezende kind. Zo leert hij ook nog eens wat bij.
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.

Dinie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 9630
Lid geworden op: 20/12/06 18:18
Locatie: Luyksgestel (N.-Br.)

Ongelezen berichtdoor Dinie » 03/05/07 12:09

Wat goed, het zal zeker positiever zijn voor een kind om een hond voor te lezen.Honden geven geen commentaar op het voorlezen van het kind en kunnen zeer geintresseerd kijken/luisteren. :)
Had er nog nooit van gehoord.
:zwartkopje: Ciba (Ciba van Budiliumhof) 22-10-2005 ~ 25-4-2008
:zwartkopje: Yara (Raspberrycream van Budiliumhof) 7-3-2008

Dorette&Toosje

Re: Luisterhonden

Ongelezen berichtdoor Dorette&Toosje » 10/05/07 22:57

Miske schreef: Als een mens meeluistert, zijn veel kinderen verlegen of hebben ze faalangst. Een hond zal nooit commentaar geven of lachen.

Volgens psychologen kan hij zelfs helpen om de kinderen meer zelfvertrouwen te geven. .


Grappig om dit te lezen.
Toen mijn kinderen klein waren had ik ook iets ondekt.
Soms zaten ze ergens mee, maar ik kon het er maar niet uit krijgen.
Toen heb ik een poppenkast beertje gekocht.
's avonds deed ik die om mijn hand. En als ze dan naar bed gingen, ging beertje ze ook een nachtzoen geven. En met verstelde stem ging ik dan ( nou eigenlijk beertje) met de kinderen praten, over van alles en nog wat.
En dan heel geleidelijk aan vroeg beertje waar ze verdriet om hadden of wat ze dwars zat.
En dan vertelden de kinderen dat aan beertje. Ze waren helemaal vergeten dat die niet echt was.
En het advies van beertje namen ze ook aan en op die manier gingen ze gerustgesteld slapen :)

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 11/05/07 00:15

ah wat lief, ik zie het helemaal voor me, zo'n klein kindje en zo'n hond met zijn trouwe hondenblik ernaast, heerlijk :)
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)


Terug naar “De Labrador als assistentiehond”