Geleidehond komt kroeg niet in

Vraag of vertel hier alles over de Labrador als assistentiehond.
Miske
Speurneus
Speurneus
Berichten: 15115
Lid geworden op: 28/08/04 00:17
Locatie: Beerse
Contacteer:

Geleidehond komt kroeg niet in

Ongelezen berichtdoor Miske » 05/12/07 16:40

Reageren op het artikel kan via: http://www.telegraaf.nl/binnenland/2702 ... geNumber=2

AMSTERDAM

Mensen met een visuele handicap die gebruik maken van een geleidehond lopen in Amsterdam vaak tegen problemen op. Ze komen horeca, taxi's en winkels niet in omdat ze een hond bij zich hebben...

Amsterdam zou veel gebruiksvriendelijker moeten zijn voor mensen met een visuele handicap en een geleidehond. De VVD-fractie van het stadsdeel Centrum heeft er op aangedrongen dat er meer aandacht komt voor deze groep gehandicapten.

Het dagelijks bestuur van het stadsdeel heeft nu toegezegd het probleem aan te kaarten bij de centrale stad. Ook de Stichting Gehandicapten Overleg Amsterdam is gevraagd een standpunt in te nemen en deze kenbaar te maken aan de gemeente.

Onwetendheid

KNGF Geleidehonden in Amstelveen heeft verheugd gereageerd op de inzet van de partij. "Wij zijn uiteraard blij met dit initiatief. Het komt inderdaad nog te vaak voor dat blinden met een hond ten onrechte ergens geweigerd worden. Maar dat komt ook door onwetendheid van de eigenaar van de winkel, taxi of het restaurant", vertelt Monique Velten.

Zo worden de viervoeters vaak geweigerd in restaurants met een open keuken en in diverse winkels. "We hebben een kwestie gehad met het wokrestaurant langs de A4 ter hoogte van Hoofddorp. Daar wilde men de hond niet toestaan uit angst voor een boete van de Keuringsdienst van Waren. Navraag leerde dat de inspecteurs geleidehonden eigenlijk altijd wel toestaan. En dat geldt ook voor supermarkten en slagerijen. Deze honden zijn tenslotte zeer goed opgevoed."

Maar soms worden de honden ook geweigerd uit geloofsovertuiging of uit hygiënisch oogpunt.

Voor visueel gehandicapten is de blindengeleidehond vaak het enige hulpmiddel om zich buiten de vertrouwde woonomgeving zelfstandig te kunnen bewegen.

Beperkt

VVD-deelraadslid Bernadette van Pampus: "Wij zijn blij dat het stadsdeelbestuur onze mening deelt dat in het kader van gelijke behandeling dergelijke onterechte belemmeringen weggenomen moeten worden en dat de honden gewoon overal mee naar toe moeten kunnen."

"Het weigeren van een geleidehond staat immers gelijk aan het weigeren van zijn visueel gehandicapte baasje en beperkt deze enorm in zijn of haar dagelijks functioneren. Dat behoort in onze tijd en samenleving niet meer voor te komen."

Reageren op het artikel kan via:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2702 ... geNumber=2
(lange link, mogelijk kopiëren en plakken in adresbalk)
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.

meganijntje

Ongelezen berichtdoor meganijntje » 22/01/08 20:24

ik vind het erg dat onze honden worden geweigerd terwijl ze vertellen dat nederland heel vriendelijk hierover is
maar in Belgie zijn er soms ook plaatsen waar je wordt geweigerd onwille van hygenische redenen,

Miske
Speurneus
Speurneus
Berichten: 15115
Lid geworden op: 28/08/04 00:17
Locatie: Beerse
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Miske » 22/01/08 21:37

Gelukkig behoor ik tot één van de geleidehondgebruikers die nog nooit ergens is geweigerd, oef! Alleen in een restaurant en supermarkt stelden ze eens vragen maar na wat uitleg was het oké. In een Nederlands onderzoekscentrum/ziekenhuis mocht ik na overleg ook binnen maar ik moest me wel begeven naar een andere aparte wachtzaal met Olly (waar geen mensen zaten). Vond ik ook een goed compromis want ik mocht toch binnen ;).
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.

Gebruikersavatar
Jamiedepemie
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1265
Lid geworden op: 03/01/08 19:33
Locatie: Schipluiden

geweigerd

Ongelezen berichtdoor Jamiedepemie » 23/01/08 09:23

Wij (Jamie hulphond en ik Marianne) werden eens geweigerd in een restaurant in Brabant (waar letterlijk en figuurlijk geen hond binnenzat) :)

Ik zei tegen de restauranthouder : "nou dat is dan jammer, want ik ben de voorbode van een gezelschap van 20 personen om te komen eten."

Wij weg met de mededeling dat we een ander restaurant gingen zoeken.
We hebben hem totaal verbijsterd achtergelaten. hihi.... weg dag-omzet!

En onlangs deden ze in de grote kerk te Breda een beetje moeilijk (wij wilden daar een tentoonstelling bekijken. Ik uitgelegd dat Jamie zich zeer goed gedraagd en toen mochten we wel binnen.
Toen wij weer weggingen zei de man: " Uw hond heeft zich voorbeeldig gedragen." :)

Weer een winstpunt gescoord voor onze hulphondjes :D

flippie

Re: geweigerd

Ongelezen berichtdoor flippie » 24/01/08 01:57

Jamiedepemie schreef:Ik zei tegen de restauranthouder : "nou dat is dan jammer, want ik ben de voorbode van een gezelschap van 20 personen om te komen eten."

Wij weg met de mededeling dat we een ander restaurant gingen zoeken.
We hebben hem totaal verbijsterd achtergelaten. hihi.... weg dag-omzet!
Dit vind ik echt goud waard! :D

Tika Trails
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1268
Lid geworden op: 11/09/06 13:38
Locatie: Nieuwediep
Contacteer:

Re: geweigerd

Ongelezen berichtdoor Tika Trails » 24/01/08 08:38

flippie schreef:
Jamiedepemie schreef:Ik zei tegen de restauranthouder : "nou dat is dan jammer, want ik ben de voorbode van een gezelschap van 20 personen om te komen eten."

Wij weg met de mededeling dat we een ander restaurant gingen zoeken.
We hebben hem totaal verbijsterd achtergelaten. hihi.... weg dag-omzet!
Dit vind ik echt goud waard! :D


Echt belangelijk! Een geleide hond moet gewoon overal naar binnen mogen! Dat ze het in een restaurant niet zo leuk vinden dat kan ik me dan nog een beetje voorstellen, maar een kroeg???? Zijn ze bang dat ie een biertje gaat bestellen ofzo....

Geleiden honden zijn super goed opgevoed, dus ik snap het probleem niet.

Heel zwart wit is een geleiden hond nog altijd een hulpstuk en tegen iemand in een rolstoel zeg je ook niet dat hij met zijn rolstoel niet naar binnen mag!!!!

Groetjes, Bianca

amfaasse

Ongelezen berichtdoor amfaasse » 24/01/08 15:05

Ik vind dat iedereen met een beperking die een hulphond heeft overal naar binnen moet kunnen. De hond heeft er niet voor niets voor geleerd.
Deze groep mensen hebben deze honden nodig vanwege hun beperkingen, daardoor kunnen ze zich goed verplaatsen in de samenleving. Hoe vaker we het zien hoe gewoner het gaat worden.

groetjes Michael

Miske
Speurneus
Speurneus
Berichten: 15115
Lid geworden op: 28/08/04 00:17
Locatie: Beerse
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Miske » 24/01/08 15:08

En zo is het ... Zo'n hond zijn onze ogen en dus je bril of witte stok wordt toch ook niet geweigerd???? Onze honden zijn idd netjes opgevoed en goed opgeleid! Net in de Zoomart, Aldi, Fortis-bank, bakker, de fotograaf en een schoenenwinkel geweest ... no problem met Olliebol, gelukkig maar!
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.

Marco & Diana

Ongelezen berichtdoor Marco & Diana » 24/01/08 15:20

Belachelijk natuurlijk dat mensen met een hulphond of geleidehond ergens geweigerd worden! Ik heb altijd gedacht (en misschien is dat eigenlijk ook wel zo) dat een hond die werkt als hulphond of geleidehond nergens geweigerd kon worden. Ongeacht of andere honden wel of niet toegestaan zijn en wat voor rede ze ook kunnen bedenken.
En als deze wet er nog niet is zou die gemaakt moeten worden!

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 24/01/08 15:27

Marco & Diana schreef:Belachelijk natuurlijk dat mensen met een hulphond of geleidehond ergens geweigerd worden! Ik heb altijd gedacht (en misschien is dat eigenlijk ook wel zo) dat een hond die werkt als hulphond of geleidehond nergens geweigerd kon worden. Ongeacht of andere honden wel of niet toegestaan zijn en wat voor rede ze ook kunnen bedenken.
En als deze wet er nog niet is zou die gemaakt moeten worden!
volgens mij klopt dit, maar dat beschermt je nog niet tegen hufterig gedrag natuurlijk. Ik denk dat je als geleidehondgebruiker soms stevig in je schoenen moet staan. Je kan ook proberen iemand buiten te houden door hufterig gedrag, en ik denk dat dat ook nogal vaak gebeurt...
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Karlien
Speurneus
Speurneus
Berichten: 4238
Lid geworden op: 15/03/05 16:08
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Karlien » 24/01/08 17:36

Marco & Diana schreef:Belachelijk natuurlijk dat mensen met een hulphond of geleidehond ergens geweigerd worden! Ik heb altijd gedacht (en misschien is dat eigenlijk ook wel zo) dat een hond die werkt als hulphond of geleidehond nergens geweigerd kon worden. Ongeacht of andere honden wel of niet toegestaan zijn en wat voor rede ze ook kunnen bedenken.
En als deze wet er nog niet is zou die gemaakt moeten worden!


Nederland heeft tot op heden nog geen wetgeving hieromtrent.
:blondpootje: Quan en Rumi
:zwartpootje: Caillou en Roeba
:pootje: Skye, Phlyn, Rhuna en Ramses

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 24/01/08 17:56

ohww dacht ik! weer wat geleerd :)
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)


Terug naar “De Labrador als assistentiehond”