Blindengeleidehond na 10 jaar met pensioen

Vraag of vertel hier alles over de Labrador als assistentiehond.
Miske
Speurneus
Speurneus
Berichten: 15115
Lid geworden op: 28/08/04 00:17
Locatie: Beerse
Contacteer:

Blindengeleidehond na 10 jaar met pensioen

Ongelezen berichtdoor Miske » 07/03/08 19:59

07/03/2008 10:48:43
Filmpje Blindengeleidehond na 10 jaar met pensioen

http://www.atv.be/v3/newsdetail.aspx?mid=&id=7870

10 jaar jong en dan al met pensioen gaan: misschien een droom van sommigen, maar in Hemiksem gebeurde het echt. Daar beleefde Enka donderdag haar laatste werkdag. Enka is de blindegeleidehond van administratief medewerkster Hilde Van der Aa. ATV was bij het afscheid.
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 07/03/08 20:01

lijkt me erg moeilijk om je hond af te staan na zo'n lange tijd samen op pad te zijn geweest :(
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Miske
Speurneus
Speurneus
Berichten: 15115
Lid geworden op: 28/08/04 00:17
Locatie: Beerse
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Miske » 07/03/08 20:23

Ik denk er ook vaak aan sbientje ... Maar ik blijf dus geregeld met mijn witte stok (en Olly aangelijnd) wandelen, want ik wil dat stoklopen niet verleren. Als Olly eens ziek is of veel te vroeg of toch rond haar pensioenleeftijd uitvalt, dan moet ik ook tijdelijk mijn plan kunnen trekken hé.

Verder ben ik voor mezelf op dit moment van mening dat ik liever Olly niet laat werken totdat ze volledig is uitgeput of totaal niet meer kan, en met haar door blijf werken totdat er voor mij een vervanghond beschikbaar is. Als Olly mijn leeftempo niet meer aankan, dan mag ze lekker haar oude dag doorbrengen bij haar eerste pleeggezin of bij een ander gezin.

Ik denk dat het voor beide partijen gewoon beter is zo want een oudere hond zou fouten kunnen maken of het werk niet meer graag willen doen en daardoor kan de blinde persoon in problemen geraken. En bovendien vind ik dat een geleidehond wel een heel mooi superpensioentje verdient!!!

Het is gewoon heel wijs dit duidelijk door te nemen en te overleggen met de geleidehondenschool; ik ben blij dat ik met hen (dezelfde school als Enka) ook een beregoed contact heb!!!
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.

diesel

Ongelezen berichtdoor diesel » 07/03/08 21:48

goh, dat lijkt me echt heel erg moeilijk ja. :(
Zou jij je Olly eventueel ook mogen houden ?(als huishond dan)
en dan een vervanghond erbij? Of is dat geen realistische optie?
Ik zag dat Olly nu 4 jaar is, hopelijk mogen jullie in ieder geval nog heeeel lang bij elkaar blijven :groteknuffel:

Miske
Speurneus
Speurneus
Berichten: 15115
Lid geworden op: 28/08/04 00:17
Locatie: Beerse
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Miske » 07/03/08 22:01

@ Diesel:

Wij mogen de hond ofwel zelf houden, of aan vrienden/familie/ouders geven, of terug doen naar het eerste pleeggezin of je kunt de geleidehondenschool vragen om een geschikt adres te vinden. Ik meen dat dit bij elk geleidehondencentrum wel zo in z'n werking gaat.

Olly is nu 4 jaar en er kan idd nog een boel veranderen.

Ik woon alleen en moest Olly op pensioen gaan, dan hou ik haar waarschijnlijk niet.

Ik vind dat Olly gewoon beter verdient dan bij mij, want ik zou heel de dag weggaan of er veel op uit trekken en je kunt een oude(re) hond nu éénmaal geen uren alleen laten; zeker Olly niet want die is het niet gewend om alleen te zijn (is bij mij nog nooit alleen geweest, ook niet voor even).

Ook zou ik, als ik dan een toekomstige geleidehond heb, Olly alleen moeten laten en dan ziet zij (jachthond = werkhond in hart en nieren) dat een andere hond haar taak overneemt. Ik heb al geweten van vrienden dat hun eerste oude hond daar mentaal heel verdrietig om werd, want het blijft nog steeds "hun" baasje en die gaat dan ineens op stap met een nieuwe jonge en dolenthousiaste knul.

Mij lijkt het ook moeilijk(er) om een band op te bouwen met een nieuwe hond als je de oudere hond nog in huis hebt. Pas op, het lijkt cru, maar ik denk ook aan mijn hond. Die vindt alles en iedereen superleuk en als die maar lekker kan spelen en crossen in de bossen, dan is die veel blijer dan datgene wat ik haar zou kunnen geven ...

Let wel: Ik woon alleen, en als samenwonende kan bijvoorbeeld al eens een heel andere beslissing genomen worden ... En ook: Dit is een huidige gedachte, ik heb Olly amper 2,5 jaar en kan hopelijk nog een jaar of 6 met haar werken! In die tussentijd, kan ZOVEEL gebeuren, en kan ook mijn gedachtegang plus mijn situatie veranderen; dit is enkel mijn huidige mening!

Weet je, dit onderwerp is eigenlijk nogal gevoelig, en ja, ik denk er eigenlijk vaak aan, maar ja, het is hopelijk ook nog ver weg voor mij hé ... We zien wel hoe het daartegen uitdraait!
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.

diesel

Ongelezen berichtdoor diesel » 08/03/08 16:09

Let wel: Ik woon alleen, en als samenwonende kan bijvoorbeeld al eens een heel andere beslissing genomen worden ... En ook: Dit is een huidige gedachte, ik heb Olly amper 2,5 jaar en kan hopelijk nog een jaar of 6 met haar werken! In die tussentijd, kan ZOVEEL gebeuren, en kan ook mijn gedachtegang plus mijn situatie veranderen; dit is enkel mijn huidige mening!

Weet je, dit onderwerp is eigenlijk nogal gevoelig, en ja, ik denk er eigenlijk vaak aan, maar ja, het is hopelijk ook nog ver weg voor mij hé ... We zien wel hoe het daartegen uitdraait!


Hoi Miske,

Ik begrijp heel goed dat dit onderwerp voor jou gevoelig ligt.
Sorry, het was niet mijn bedoeling jou aan te vallen hoor :oops:
Tuurlijk kan je niet in de toekomst kijken en ik begreep meteen al dat jij
altijd zal kiezen wat het beste voor je hond is .
Ik wist alleen niet dat er zoveel keuze mogelijkheden waren.
Ik hoop zeker voor jou dat het nog heel ver weg is en dat jij en Olly nog lang samen kunnen werken :)

groetjes van Pien

Brown Bear

Ongelezen berichtdoor Brown Bear » 08/03/08 16:21

:D heerlijk hoor lekker met pensioen :D

geniet maar lekker elke dag van je ollie bollie, en komt tijd komt raad.

je kan idd nooit weten wat later de toekomst brengt.

Lotus

Ongelezen berichtdoor Lotus » 08/03/08 17:43

Wat een verhaal....nou ik zou mijn schat niet zomaar kwijt willen raken, maar kan ook wel begrijpen dat je niet twee honden tegelijk kan hebben.
Je "werk"hond mag tenslotte niet continu afleiding krijgen denk ik zo.

lara-puk

Ongelezen berichtdoor lara-puk » 09/03/08 07:48

hoi hoi
heel herkenbaar kim
Fedor is de afgelopen jaren veel en intens ziek geweest. Vorig jaar stond hij al op de nominatie om afgekeurd te gaan worden vanwege zijn maagproblemen. Gelukkig hebben we af kunnen spreken dat we dat moment nog even wilden aanzien. Maar nu, nu hij is aangereden..... en we dus niet weten of hij nog wil werken, kán werken, mag werken gieren de zenuwen ons door de keel. Manlief zou op de wachtlijst komen, voor doofblinden is die langer dan voor mensen met een enkelvoudige beperking. Manlief kan zich niet met de stok redden, omdat hij het verkeer niet hoort, is een soort van russisch roulette dan...

Kortom spannende tijden. Als hij wordt afgekeurd mag hij hier blijven, zolang dat haalbaar is. Haalbaar staat dan voor minimale stukjes werken omwille van het gaan naar de uitlaat plaats. Immers ik ben overdag niet thuis, kan hem niet mee nemen, en hij zal er toch uit moeten. Maar wanneer blijkt dat het niet haalbaar is, dan zal er voor hem een ander gezin gezocht worden. Ook wanneer manlief een andere hond krijgt, kan Fedor hier niet blijven. Manlief kan niet met twee honden op stap. Ik weet dat er wel blinde mensen zijn die dat wel voor elkaar krijgen, maar manlief lukt dat niet vanwege zijn evenwichtsproblemen...

Dat moment van afscheid, daar zien we ontzettend tegen op. We zullen ons pretpakket dan enorm missen, en hoewel er dan een eniuw hondje komt....het is natuurlijk nooit meer zoals met Fedor. Daarnaast moet manleif dan weer vele maanden keihard werken om met de neiuwe hond een goede band op te bouwen, een goede werkrelatie te krijgen, elkaar te kennen, "verstaan" enzo voort....

hopelijk duurt dat dus nog even
Liev groeten Lara

Zosja
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 418
Lid geworden op: 28/09/07 13:55
Locatie: Groningen
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Zosja » 09/03/08 08:45

@ Lara, jouw man is dus doof en blind. Nu vroeg ik me af hoe hij Fedor commando's geeft en zo. Ik weet er eigenlijk heel weinig van af :oops: maar ben toch wel benieuwd. :)

groetjes Nanke

Bommel Achter 't Dijkje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2930
Lid geworden op: 25/02/08 10:26
Locatie: Amersfoort

Ongelezen berichtdoor Bommel Achter 't Dijkje » 09/03/08 09:00

Zosja schreef:@ Lara, jouw man is dus doof en blind. Nu vroeg ik me af hoe hij Fedor commando's geeft en zo. Ik weet er eigenlijk heel weinig van af :oops: maar ben toch wel benieuwd. :)

groetjes Nanke


Ik kan mij zo voorstellen dat het voornamelijk handgebaren zijn,
maar zeker weten doe ik dat ook niet :)

lara-puk

Ongelezen berichtdoor lara-puk » 09/03/08 16:06

manlief praat gewoon. en geeft de hond dus gewoon met stem commando's

manlief wel de typische stem van een dove, maar kan wel goed praten, het enige wat hij niet goed beheerst is de intonatie, hij kan niet echt met zijn stem spelen, praat vrij monotoon... Maar fedor is daar niet echt gevoelig voor, echt een dikschedel. Hij verstaat manlief ook goed, , smile zodra manlief zegt: goedzo... is het eerste wat fedor doet zijn kop draaien naar de zak waar de beloningssnoepjes in zitten...

Hij begrijpt ook wel gebraen, maar aangezien manlief zelf geen gebaren maakt... maken we daar vrijwel geen gebruik van

grin, hoe wij dan samen praten? manlief praat tegen mij, en ik schrijf met het handalfabet letters/woorden in zijn hand

groetjes Lara die het niet erg vindt hoor om vragen te beantwoorden

Zosja
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 418
Lid geworden op: 28/09/07 13:55
Locatie: Groningen
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Zosja » 09/03/08 19:44

Lara, dankjewel voor je antwoord :) Nu maar hopen dat Fedor toch nog een tijd bij jullie kan blijven zodat jullie nog veel plezier van hem kunnen hebben!

groetjes Nanke


Terug naar “De Labrador als assistentiehond”