Kim & Olly @ work

Vraag of vertel hier alles over de Labrador als assistentiehond.
Miske
Speurneus
Speurneus
Berichten: 15115
Lid geworden op: 28/08/04 00:17
Locatie: Beerse
Contacteer:

Kim & Olly @ work

Ongelezen berichtdoor Miske » 09/02/10 19:24

Hoihoi

In het weekend ben ik door een studente gefilmd die een eindwerk maakt rond blindengeleidehonden. De geluids- en beeldkwaliteit is niet hoog want het is met een fototoestel gefilmd. Maar je kan toch zien in deze filmpjes hoe Olly werkt en wat ze voor me betekent! Zie hieronder!

Veel kijkplezier!

Groetjes
Kim

***

http://www.youtube.com/watch?v=28sQi8h0e8U
Mijn blindengeleidehond Olly en ik vertrekken hier thuis voor een wandeling. Ze ontwijkt werken aan een huis en loopt verder meestal links op de stoep.

http://www.youtube.com/watch?v=PDOw0QZHApw
Olly ontwijkt enkele palen en een fiets voor me en brengt me dan naar het zebrapad. Een auto stopt zodat we kunnen oversteken. Daarna geeft Olly me de stoeprand aan.

http://www.youtube.com/watch?v=YOraWEa1DQo
Olly en ik lopen in een superdrukke straat waar veel auto's op de stoepen staan. Ook staan er veel paaltjes. Olly ontwijkt een camion voor me door over te steken want ze wil er niet langs lopen. Ze loopt ook even langs een kledingrek vlakbij een winkel omdat de stoep vol staat met obstakels en er geen andere mogelijkheid is om door te lopen.

http://www.youtube.com/watch?v=VFV0t6myRm4
Olly steekt een zebrapad over, draait een zijstraat in en ontwijkt een camion. Ook geeft ze een diepe stoeprand naar beneden aan. Natuurlijk wordt ze tussendoor flink beloond, ook met snoepjes!

http://www.youtube.com/watch?v=l1aY1lz60s0
Olly loopt naar de deur van de dierenwinkel en geeft binnen de balie aan. Ze probeert wel even te snuffelen want er hangen daar een boel interessante geurtjes. Maar ze gaat meteen zitten als ik dat vraag.

http://www.youtube.com/watch?v=rw921-c7DFs
Olly en ik staan in de dierenwinkel, en vragen een grote bullenpees aan de verkoopster. Samen lopen we naar de plek waar de bullenpezen zich bevinden. De verkoopster laat me een lang exemplaar zien, hetgeen ik zal kopen.

http://www.youtube.com/watch?v=LyPbMIgkMKY
Ik betaal aan de balie in de dierenwinkel; mijn blindengeleidehond Olly zit netjes naast mij te wachten terwijl er rond haar allerlei lekkers ligt.

http://www.youtube.com/watch?v=Ps-9XRq5RmE
Olly en ik wandelen terug naar huis na een tochtje naar de dierenwinkel. We steken de straat over, al is dat duidelijk een pak trager dan op de heenweg; dit omdat we dus naar huis lopen.

http://www.youtube.com/watch?v=sVQJWuQCDUI
Olly en ik lopen naar huis en komen voorbij werkzaamheden aan een huis waarvoor Olly me behoedt. Ook geeft ze de drempel aan van het appartementsgebouw waar ik woon. Dit door er met haar voorpootjes op te gaan staan.
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.

Boukje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1451
Lid geworden op: 02/12/09 11:02

Ongelezen berichtdoor Boukje » 09/02/10 20:05

Mooi om te zien Kim :)

Dinie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 9630
Lid geworden op: 20/12/06 18:18
Locatie: Luyksgestel (N.-Br.)

Ongelezen berichtdoor Dinie » 09/02/10 20:20

:verliefd1:
Erg mooi om te zien wat Olly voor je doet.
Vraagje:
Als Olly in tuig met mij mee zou gaan, zou ze dan ook voor mij werken of werkt ze alleen maar voor diegene waar ze het meest bij is/voor jou?
:zwartkopje: Ciba (Ciba van Budiliumhof) 22-10-2005 ~ 25-4-2008
:zwartkopje: Yara (Raspberrycream van Budiliumhof) 7-3-2008

Gebruikersavatar
Jamiedepemie
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1265
Lid geworden op: 03/01/08 19:33
Locatie: Schipluiden

Ongelezen berichtdoor Jamiedepemie » 09/02/10 20:28

super Ollebol! je bent een knappe hond :)
Afbeelding
de banner is fantastisch mooi gemaakt door Monika :)

Miske
Speurneus
Speurneus
Berichten: 15115
Lid geworden op: 28/08/04 00:17
Locatie: Beerse
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Miske » 09/02/10 20:33

Dinie schreef::verliefd1:
Erg mooi om te zien wat Olly voor je doet.
Vraagje:
Als Olly in tuig met mij mee zou gaan, zou ze dan ook voor mij werken of werkt ze alleen maar voor diegene waar ze het meest bij is/voor jou?


Voor de instructeurs zou ze denk ik nog wel werken, maar iemand "nieuw", nee, dat denk ik niet! Maar ik heb het nog nooit geprobeerd; mag ook niet hoor contractueel gezien ;). 't Is mijn woeffie hé :).
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.

Gebruikersavatar
michelle
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 622
Lid geworden op: 08/10/08 13:36
Locatie: amsterdam

Ongelezen berichtdoor michelle » 09/02/10 20:43

een woefie om trots op te zijn :) .
mooi om te zien hoe olly voor je werkt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
ElisabethErnstDave
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2880
Lid geworden op: 28/10/06 15:05
Locatie: Hengelo Ov

Ongelezen berichtdoor ElisabethErnstDave » 09/02/10 20:48

Wat leuk Kim om nou eens te zien hoe het werkelijk gaat met een blindegeleidehond super hoe Olly het doet en wat mij meteen opviel was wat een hoog tempo heb jij met lopen :D stuk voor stuk leuke filmpjes en een goede impressie van jou en je hond 8)
Afbeelding
Anca bedankt voor de super mooie banner en avatar Afbeelding

Miske
Speurneus
Speurneus
Berichten: 15115
Lid geworden op: 28/08/04 00:17
Locatie: Beerse
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Miske » 09/02/10 20:51

ElisabethErnstDave schreef:Wat leuk Kim om nou eens te zien hoe het werkelijk gaat met een blindegeleidehond super hoe Olly het doet en wat mij meteen opviel was wat een hoog tempo heb jij met lopen :D stuk voor stuk leuke filmpjes en een goede impressie van jou en je hond 8)


Ja hé, Olly is maar een mini hoor, zo'n 22 kg en 54 cm schofthoogte, maar ze gaat als een speer, en ja, ikke volg dan maar, hihi. Neenee, Olly is een snel hondje en ik ben dat ook dus wij passen perfect bij elkaar!
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.

Dinie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 9630
Lid geworden op: 20/12/06 18:18
Locatie: Luyksgestel (N.-Br.)

Ongelezen berichtdoor Dinie » 09/02/10 21:04

Miske schreef:
Dinie schreef::verliefd1:
Erg mooi om te zien wat Olly voor je doet.
Vraagje:
Als Olly in tuig met mij mee zou gaan, zou ze dan ook voor mij werken of werkt ze alleen maar voor diegene waar ze het meest bij is/voor jou?


Voor de instructeurs zou ze denk ik nog wel werken, maar iemand "nieuw", nee, dat denk ik niet! Maar ik heb het nog nooit geprobeerd; mag ook niet hoor contractueel gezien ;). 't Is mijn woeffie hé :).


Natuurlijk is het jou hond!! :wink: Maar was gewoon benieuwd hiernaar.
:zwartkopje: Ciba (Ciba van Budiliumhof) 22-10-2005 ~ 25-4-2008
:zwartkopje: Yara (Raspberrycream van Budiliumhof) 7-3-2008

swieppie

Ongelezen berichtdoor swieppie » 09/02/10 21:08

Elke weer leuk om jouw te zien werken/wandelen met de hond.
Maar hoe gaat dat te werk, hoe weet Olly waar jij heen wilt. Nu ging je naar de dierenwinkel maar de volgende keer wil je naar de supermarkt.

Miske
Speurneus
Speurneus
Berichten: 15115
Lid geworden op: 28/08/04 00:17
Locatie: Beerse
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Miske » 09/02/10 21:12

swieppie schreef:Elke weer leuk om jouw te zien werken/wandelen met de hond.
Maar hoe gaat dat te werk, hoe weet Olly waar jij heen wilt. Nu ging je naar de dierenwinkel maar de volgende keer wil je naar de supermarkt.


Bekende dingen kent Olly omdat ik dat vaak herhaal. Maar, dan ook geldt: Ik als baas moet het plannetje weten van hoe ik wil wandelen dus b.v. 1ste zijstraat rechts, 2de zijstraat links en dan na 1 km ongeveer vragen naar de dierenwinkel.

Onbekende plaatsen: ongeveer een plannetje weten tot een bekend punt en dan geldt: de weg vragen aan iemand :):). Ik herhaal dan wel de plaats waar ik naartoe ga en dan ook als ik er uiteindelijk ben; zo blijft het er toch sneller inzitten.

Soms doe ik ook trajecten waar ik het echt niet ken en dan vraag ik om me ergens af te halen aan een bushalte/station of een ander bekend punt. Soms lopen we vanaf daar dan ook te voet en dan herhaal ik het dus ook waar we naartoe lopen. De route naar de pedicure heb ik b.v. 1x moeten doen, men is mij komen halen aan een voor ons nog bekende straat, en 6 weken later stoof mevrouw er meteen naartoe toen ik het haar vroeg hoor! Maar, let op, ook dan weer heb ik mijn route onthouden, want Olly is een hond die elke straat wel leuk vindt :).
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.

swieppie

Ongelezen berichtdoor swieppie » 10/02/10 08:39

Kim, bedankt voor de beschrijving. Leuk om dit even te lezen.

Miske
Speurneus
Speurneus
Berichten: 15115
Lid geworden op: 28/08/04 00:17
Locatie: Beerse
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Miske » 10/02/10 08:43

Bedankt voor de leuke complimentjes! En euh, Olly is flink aangekomen deze week dus ikke blij. Ze is dus niet meer zooo mager zoals op het filmpje.
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.

Annamaria
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 992
Lid geworden op: 22/09/08 09:36
Locatie: Wijk bij Duurstede
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Annamaria » 10/02/10 08:57

Heel mooi om te zien dit. Jullie zijn een prachtig paar. Ik zit er met bewondering naar te kijken. Jullie hebben een flink looptempo. Voel jij aan het tempo van Olly of er een afstapje komt? Want ik zie jullie flink doorlopen en bij een afstapje wordt er keurig gestopt zonder dat je over Olly struikelt.
:zwartkopje: Pippi ♀ (Doiridh of Molly's Mountain) 2-7-2007 (2-3-2017 overleden)
:zwartkopje: Zelda ♀ (Fairywood's Top of the Rock) 28-1-2009
:zwartkopje: Yoshi ♀ (Black Yoshi van Labradorestad) 26-2-2012
:blondkopje: Mika ♀(Fair-Court Whispering Star,oppashond is van zus) 3-3-2013
:blondkopje: Rosalina ♀(Yoshi's Rosalina v. Labradorestad) 5-9-2016

Miske
Speurneus
Speurneus
Berichten: 15115
Lid geworden op: 28/08/04 00:17
Locatie: Beerse
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Miske » 10/02/10 09:23

Annamaria schreef:Heel mooi om te zien dit. Jullie zijn een prachtig paar. Ik zit er met bewondering naar te kijken. Jullie hebben een flink looptempo. Voel jij aan het tempo van Olly of er een afstapje komt? Want ik zie jullie flink doorlopen en bij een afstapje wordt er keurig gestopt zonder dat je over Olly struikelt.


Ja idd, ze gaat trager lopen en door haar lichaamshouding weet ik: er is iets! En dan ga ik dus tasten met mijn "controlebeen". Zo voel ik dus die afstap.
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.


Terug naar “De Labrador als assistentiehond”