pas op, ik bijt?

Vraag of vertel hier alles over de Labrador als assistentiehond.
Agnes

pas op, ik bijt?

Ongelezen berichtdoor Agnes » 27/02/11 11:57

Mijn hond is een ADL hulphond. Op haar dekje staat: `niet aaien a.u.b.` Mensen doen dat vaak toch, en als je er dan wat van zegt blijkt dat ze het wel gezien hadden dat het er op stond, "maar ach..."

Nu kan ik de tekst er af halen (het zit er met klitteband op) en zou ik er wat anders op kunnen (laten) zetten. Op die gedachte kwam ik omdat mensen in het buitenland geen idee hebben wat er staat, dus misschien zou ik er ook 1 moeten (laten?)maken met een engelse tekst. Iets van: 'Don`t disturb'? Maar volgens mij kun je nog steeds het beste doen alsof je hond heel gevaarlijk is, en er op zetten: `Pas op ik bijt!' Misschien dat mensen dan wel mijn hond met rust laten als ze aan het werk is.

Wat staat er op jullie dekjes? En helpt dat? En wat zouden jullie er als tekst op (laten) zetten als je de keuze had? (zowel engels als nederlandstalig)

Gebruikersavatar
speurneus carola
Speurneus
Speurneus
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31/01/03 20:48
Locatie: veldhoven

Ongelezen berichtdoor speurneus carola » 27/02/11 12:00

mensen in het buitenland raken niet zo gauw een vreemde hond aan, in de meeste landen kennen ze een huishond die gewoon met de mensen mee gaat de straat op niet zo, dat zie je alleen in nl heel veel.

wel de waakhonden, dus ze zijn daar al heel voorzichtig.
al me kinders uitgevlogen

Miske
Speurneus
Speurneus
Berichten: 15115
Lid geworden op: 28/08/04 00:17
Locatie: Beerse
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Miske » 27/02/11 12:01

Ik heb een bandje voor aan de leiband met daarop "guide dog".

Daarnaast heb ik 2 verschillende bandjes voor aan het tuig. Op het éne staat "don't touch" met aan de andere kant allemaal rode knipperlichtjes. Op het andere bandje staat "niet aaien" net als aan de andere kant.

Je kan ook een hand met een verbodsteken op op een fluovestje laten drukken; dit is een dacht ik toch internationaal vrij bekend teken.

Olly wordt eigenlijk weinig tot niet geaaid; gelukkig maar. Misschien omdat ze zwart is, of misschien ook wel omdat ze zich zo kan opplooien dat niemand bij haar kan komen, en vaak zijn we ook zo snel dat niemand de kans krijgt haar te aaien ;).
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.

Gebruikersavatar
Nino&Toosje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3249
Lid geworden op: 12/02/09 19:05
Locatie: Drenthe

Ongelezen berichtdoor Nino&Toosje » 27/02/11 12:06

Ik liep laatst met Nino ( dekje therapiehond). Jongen van 13 jaar hield hem vast. Liet iemand zijn hond aan de riem aan Nino snuffelen en blokkeerde de weg. 2 grove fouten want je laat je hond ook niet aangelijnd aan andere honden snuffelen . Echt, geloof me, wat je er ook op zet , je zult altijd domme mensen tegenkomen vrees ik.
De enige manier vroeger om mensen van mijn pups af te laten was , al op afstand roepen dat die schurft had. Want gewoon verzoekjes om de hond niet zomaar te aaien werden gewoon in de wind geslagen.

Karlien
Speurneus
Speurneus
Berichten: 4238
Lid geworden op: 15/03/05 16:08
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Karlien » 27/02/11 12:24

Wat je er ook opzet, er zullen altijd mensen zijn die het toch niet kunnen laten om te aaien.
'Die mag je niet aaien hé' is hier een dagelijks gehoorde uitspraak en terwijl mensen het zeggen, hangen ze er al aan ... :roll:

Ik ben zelf geen voorstander van uitspraken als 'pas op hij bijt' ... zeer slecht voor het imago van assistentiehonden!! Zeker in de weteschap dat er mensen zijn die juist ijveren voor toegankelijkheid en het toelaten van zulke honden op openbare plaatsen.
:blondpootje: Quan en Rumi
:zwartpootje: Caillou en Roeba
:pootje: Skye, Phlyn, Rhuna en Ramses

Agnes

Ongelezen berichtdoor Agnes » 27/02/11 12:31

Miske schreef:Je kan ook een hand met een verbodsteken op op een fluovestje laten drukken; dit is een dacht ik toch internationaal vrij bekend teken.


Zou dat zomaar mogen? Dan heeft ze haar originele dekje dus niet meer om? Het deel wat ik kan `veranderen` is echt maar 1,5 cm hoog ofzo. Dus past alleen tekst. Anders zou je inderdaad een heel ander hesje moeten hebben (gaat dus nu om het buitenland) om iets anders op te laten drukken. Maar wordt dat dan geaccepteerd in bijvoorbeeld het vliegtuig? Ik kan wel voor de zekerheid het originele dekje ook meenemen, maar dan kan ik mezelf misschien beter de moeite besparen om een `buitenlands dekje` te (laten) maken?

O en wat betreft de tekst: 'ik bijt' dat was niet serieus bedoeld. Alleen is dat denk ik het enige dat een KANS van slagen heeft. Of idd roepen dat ze schurft heeft... hihi

Miske
Speurneus
Speurneus
Berichten: 15115
Lid geworden op: 28/08/04 00:17
Locatie: Beerse
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Miske » 27/02/11 12:37

Oei ja, ik heb een geleidehond; da's dus geen hulphond, en Olly heeft een ander soort tuig. Ik kan haar eerst een hesje omdoen en dan daarover nog het ganse tuig omdoen.

Zoiets als dit:
Afbeelding

Maar dat verbodsteken met die hand staat dus niet op dit fluovestje, maar het geeft aan wat ik bedoel.
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.

Agnes

Ongelezen berichtdoor Agnes » 27/02/11 12:40

Ja ik snap het. Maar ik heb dus alleen het dekje dat wijst op dat ze een hhulphond is. O en een pasje trouwens... (ook alleen Nederlandstalig :P )

Karlien
Speurneus
Speurneus
Berichten: 4238
Lid geworden op: 15/03/05 16:08
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Karlien » 27/02/11 12:40

Je kan zo'n teken afprinten, lamineren en er een stukje velcro op kleven; dan kan je die er misschien tegenaan plakken ipv je tekst?
:blondpootje: Quan en Rumi
:zwartpootje: Caillou en Roeba
:pootje: Skye, Phlyn, Rhuna en Ramses

Bowie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 17771
Lid geworden op: 30/10/05 16:21

Ongelezen berichtdoor Bowie » 27/02/11 12:48

Ja hoor, mensen die je aanspreken in de supermarkt als je daar traint met een aspirantje met een hesje waar duidelijk zo'n verbodsteken met een hand opstaat: "wat een mooi jasje heeft ze aan" en dan zich bukken om te gaan aaien.
Sorry meneer, maar dat jasje is juist bedoelt om duidelijk te maken dat ze aan het werk is en niet geaaid mag worden!!
"Ohw sorry" en dan beledigd weglopen. :?

Agnes

Ongelezen berichtdoor Agnes » 28/02/11 09:15

Karlien schreef:Je kan zo'n teken afprinten, lamineren en er een stukje velcro op kleven; dan kan je die er misschien tegenaan plakken ipv je tekst?


Dat ken ik niet? Zal eens kijken.

Agnes

Ongelezen berichtdoor Agnes » 28/02/11 11:32

O hihi, zie dat dat klittenband is... Maar dan moet ik ook klittenband op het dekje maken, en dat krijg je er niet meer af denk ik?

Ik heb alleen een `handvat` op het dekje waar ik iets omheen kan doen. Daar zit dus niet al klittenband op. En dat is die 1,5 cm waar ik het over had...

Kijk dit:
http://mijnprins.punt.nl/upload/niet_aaien_(WinCE).JPG

(geen eigen foto)

Gebruikersavatar
donna
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 523
Lid geworden op: 20/09/08 14:18
Locatie: Ochten

Ongelezen berichtdoor donna » 28/02/11 12:57

Vervelend dat mensen dit doen. Oh ja, ik mag niet aaien en dan een triomfantelijke blik kijken van ik heb het lekker toch al gedaan. En straks zeggen ze dat je een vervelende hond hebt. Al zeg je dat je in training bent. Ach gut, wat zielig zo'n klein pupje moet ook al naar school. Wat ik wel eens gedaan heb om bij deze mensen over hun hoofd te aaien of heel overdreven over hun arm of rug. Wat doet u nu. Nou dat doet u bij mijn hond. Vindt u dit fijn? Nee?. Nou mijn hond vindt het ook niet fijn. Dan word ik maar gezien als asociaal. En dan heb ik nog niet eens een hulp- of assistentiehond. Dus voor jullie is het nog veel belangrijker om je werk te kunnen doen.

Karlien
Speurneus
Speurneus
Berichten: 4238
Lid geworden op: 15/03/05 16:08
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Karlien » 28/02/11 13:46

Agnes schreef:O hihi, zie dat dat klittenband is... Maar dan moet ik ook klittenband op het dekje maken, en dat krijg je er niet meer af denk ik?

Ik heb alleen een `handvat` op het dekje waar ik iets omheen kan doen. Daar zit dus niet al klittenband op. En dat is die 1,5 cm waar ik het over had...

Kijk dit:
http://mijnprins.punt.nl/upload/niet_aaien_(WinCE).JPG

(geen eigen foto)


Oh, dat is inderdaad niet veel ruimte ...
Bij ons staat het standaard op de jassen van de pups in opleiding.
als ze nog heel klein zijn, en een sjaaltje om hebben prik ik het er wel eens op met een speld:

Afbeelding
:blondpootje: Quan en Rumi
:zwartpootje: Caillou en Roeba
:pootje: Skye, Phlyn, Rhuna en Ramses

Gebruikersavatar
Jamiedepemie
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1265
Lid geworden op: 03/01/08 19:33
Locatie: Schipluiden

Ongelezen berichtdoor Jamiedepemie » 28/02/11 14:17

Jamie wil zijn dekje niet aan ;-) dan krijg ik een hele hoop komedie te zien :D

Doordat ik op scholen veel voorlichting heb gegeven weten een heleboel mensen wel wanneer hij aan het werk is.

Ik moet er wel bijzeggen dat ik het zelf helemaal niet leuk vind om te zeggen dat je hem niet mag aaien.

Maar het stopteken/handje is wel heel duidelijk :wink:
Afbeelding
de banner is fantastisch mooi gemaakt door Monika :)


Terug naar “De Labrador als assistentiehond”