Video: Olly, mijn blindengeleidehond, nadert haar pensioen

Vraag of vertel hier alles over de Labrador als assistentiehond.
Miske
Speurneus
Speurneus
Berichten: 15115
Lid geworden op: 28/08/04 00:17
Locatie: Beerse
Contacteer:

Video: Olly, mijn blindengeleidehond, nadert haar pensioen

Ongelezen berichtdoor Miske » 24/04/13 08:40

De laatste woensdag van de maand april, vandaag dus, is het internationale dag van de blindengeleidehond. Dank aan iedereen die van veraf of dichtbij zorgt voor onze kanjers!!! Vandaag is het ook precies 1 jaar geleden dat ik met Xpencer, mijn prachtkerel, heb gematcht bij het Belgisch Centrum voor Geleidehonden! Ik wil vandaag ook even mijn gepensioneerde geleidehond Olly – die uiteraard nog bij mij thuis woont – in de schijnwerpers zetten. Zij figureerde vorig jaar samen met mij in een filmpje over het leven van een geleidehond – van hond tot held. Er zijn meerdere reportages geschoten en op het einde kwam er een item over een geleidehond die op pensioen zal gaan; Olly dus :) .

https://www.facebook.com/photo.php?v=10 ... 7512333481
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.

Gebruikersavatar
FunnyNina
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2243
Lid geworden op: 28/03/10 13:30
Locatie: Maastricht

Ongelezen berichtdoor FunnyNina » 24/04/13 20:20

Wat een mooi filmpje en wat spreek je met zo veel liefde over Olly.
Ik hoop dat je nog een aantal jaartjes plezier mag hebben met Olly en natuurlijk ook met Xpencer.

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 24/04/13 21:29

Een mooi eerbetoon aan jouw kanjer, Miske. Ze verdient het!
Gaat het nog goed met haar? En neemt Xpencer haar taak al goed over?

Hanneke

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 24/04/13 23:41

Whow wat een mooi filmpje, ik heb het gedeeld met je. Altijd goed om de aandacht weer eens op de geleide/hulphonden te vestigen :)

esmoezie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5512
Lid geworden op: 18/05/09 13:35
Locatie: ZO-Brabant

Ongelezen berichtdoor esmoezie » 24/04/13 23:47

wat een mooi filmpje van jou met Olly! Leuk om te kijken :)
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015

Miske
Speurneus
Speurneus
Berichten: 15115
Lid geworden op: 28/08/04 00:17
Locatie: Beerse
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Miske » 25/04/13 08:42

Bedankt voor de reacties! Ja hoor, met Olly alles prima! Alles op 't gemakske, meer snuffelen, knuffels vragen bij jan en alleman, veel slapen, af en toe nog eens flink uit de bol gaan, ... Gisteren zijn we lekker het bos in getrokken en daarna gaan zwemmen, en mevrouwtje heeft zich daar weer goed geamuseerd :)!
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.

irma
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 404
Lid geworden op: 01/07/11 13:49
Locatie: Helchteren België
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor irma » 28/04/13 13:14

Ik wist niet dat blindegeleidehonden al zo jong met pensioen gaan. Is dit standaard met 10 jaar? Ik heb ook een Lab van nu 9,5 jaar en die is nog zo speels en vitaal, die zou nog wel een tijd door kunnen werken. Of wordt er naar de individuele hond gekeken?
Uit een nest van Rosa van vorig jaar is er een pup naar de Scaledogs gegaan, volgende week wordt ze geröntgent.... Ook uit het komende nest (geboorte verwacht 8 mei) zal er misschien weer 1 naar Scaledogs gaan. Ik hoop dat de door mij gefokt pups net zulke goede geleidehonden worden als Olly en Xpencer. Veel plezier nog met je beide honden :)
Izzy geel Pearlcourt Izzy 28 december 2009

Miske
Speurneus
Speurneus
Berichten: 15115
Lid geworden op: 28/08/04 00:17
Locatie: Beerse
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Miske » 28/04/13 19:35

irma schreef:Ik wist niet dat blindegeleidehonden al zo jong met pensioen gaan. Is dit standaard met 10 jaar? Ik heb ook een Lab van nu 9,5 jaar en die is nog zo speels en vitaal, die zou nog wel een tijd door kunnen werken. Of wordt er naar de individuele hond gekeken?
Uit een nest van Rosa van vorig jaar is er een pup naar de Scaledogs gegaan, volgende week wordt ze geröntgent.... Ook uit het komende nest (geboorte verwacht 8 mei) zal er misschien weer 1 naar Scaledogs gaan. Ik hoop dat de door mij gefokt pups net zulke goede geleidehonden worden als Olly en Xpencer. Veel plezier nog met je beide honden :)


Dat hangt inderdaad van hond tot hond en de combinatie ook af. Ik ben iemand die SUPER actief is en mijn hond moet dan ook heeeeel veel doen en aan kunnen.

Olly is afgekeurd omdat ze:
- ooit op haar neus geslagen is door een kindje en die angst is in de loop der jaren verergerd waardoor het in het geleidewerk een risico werd (plus ik paste me al aan haar aan door niet meer rond schooltijd te gaan wandelen of de bus te nemen want de bushalte staat net voor de schoolingang enz., maar op den duur kon ik zelfs moeilijk in winkels, bussen, en zelfs op straat komen waar joelende of groepen kids liepen).
- Olly's tempo ging ook achteruit de laatste maanden toen ik met haar werkte en ik merkte dat ze de drukte ook begon te schuwen.
- Soms bleef ze al wel eens in haar mand liggen en moest ik 2x vragen of ze met mij mee op stap wilde.

Ik heb Olly gekregen toen ik zelf nog niet zo actief was en gewoon een goede allround-hond nodig had. Dat kon Olly prima aan maar in de loop der tijd ben ik gewoon veeeeel mobieler geworden (dankzij haar!!!) en nog meer dingen gaan doen. In combi met Olly's ouder worden en de angst van kindjes, merkte je bij haar dat ze er gewoon geen zin meer in had. Of toch niet altijd. Ging ik bijvoorbeeld naar school, dan zou ze zo naar buiten zijn gelopen ipv naar het drukke studentenrestaurant te gaan bijvoorbeeld. Uiteindelijk werkte ze dus wel en ook heel goed, maar je merkte dat het niet meer "met volle goesting" was!

Nu ze op pensioen is, geniet ze echt heel erg! Ze mag altijd snuffelen, door iedereen geaaid worden, lekker mee dribbelen in het bos, heel veel slapen en gewoon alle dingen doen die leuk zijn zonder dat er van haar nog iets gevraagd wordt. Echt zalig want nu heb ik dus 2 zalige doggies met elk hun eigen karakter, looptempo, wensen, ... Totaal verschillende honden!

Maar Xpencer is echt de hond die ik nu nodig heb. Die een beetje heel erg ADHD is en dus gewerkt moet worden, of je huis wordt vanbinnen totaal gesloopt. Je moet met Xpencer echt gigantisch veel doen: verschillende routes, loslopen/aangelijnd lopen/in tuig lopen, onbekende trajecten, hondenschool, apporteren, ... en dan is hij content. Jep, hij komt uit een field trial-lijn uit Engeland en tsja, ... dat is toch echt het type hond dat bij mij past!

Olly is een supersupersuperhond en wij voelen elkaar toppie aan, dus ik doe haar zeker niet achteruit hoor :). Alleen past Xpencer in 't geleidewerk nu veel beter bij mij, plus ik kan met hem weer op een veilige manier weg :).

'k Ben superblij dat Xpencer net klaar was vorig jaar, want als ik hem niet had genomen of hij had niet bij mij én bij Olly gepast, dan was er met zekerheid nog geen andere lab voor mij geboren en had ik dus nog minstens 2 jaar moeten verder werken met Olly, en ik denk eerlijk gezegd dat dat niet of heel moeilijk zou zijn gegaan. Ik ben echt op een juist moment kunnen omschakelen naar Xpencer zodat ik me net niet heb hoeven ergeren aan Olly's te trage tempo, aan het feit dat ze zo bang was van kindjes dat ik echt eens een ongeval zou hebben meegemaakt, aan het feit dat ze gewoon niet meer had willen werken, ... Ik heb super momenten beleefd met Olly, mijn eerste kanjer, mijn topwijffie, en ik heb dan ook voor mezelf het gevoel dat we het geleidewerk op een prachtige manier hebben kunnen afsluiten!

BTW: Ik duim voor jouw puppies!!!
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.

irma
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 404
Lid geworden op: 01/07/11 13:49
Locatie: Helchteren België
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor irma » 28/04/13 20:07

Goh, wat een goed verhaal. Ja nou snap ik dat Xpencer prima bij jou past en dat Olly het nog geweldig heeft bij jou!!! Hopelijk heb je nog heeeel lang plezier met en van beide honden. Het is fijn te horen/lezen wat ze allemaal voor je doen, dan weet ik weer waarvoor ik honden afsta voor dit werk. Er zijn ook 2 honden van mij die voor Hachiko werken dat is wel heel ander werk voor de honden. Het geleidehondenwerk vergt denk ik nog meer van de hond. Ga vooral zo door!!! Groetjes
Irma
Izzy geel Pearlcourt Izzy 28 december 2009

Miske
Speurneus
Speurneus
Berichten: 15115
Lid geworden op: 28/08/04 00:17
Locatie: Beerse
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Miske » 28/04/13 20:19

irma schreef:Goh, wat een goed verhaal. Ja nou snap ik dat Xpencer prima bij jou past en dat Olly het nog geweldig heeft bij jou!!! Hopelijk heb je nog heeeel lang plezier met en van beide honden. Het is fijn te horen/lezen wat ze allemaal voor je doen, dan weet ik weer waarvoor ik honden afsta voor dit werk. Er zijn ook 2 honden van mij die voor Hachiko werken dat is wel heel ander werk voor de honden. Het geleidehondenwerk vergt denk ik nog meer van de hond. Ga vooral zo door!!! Groetjes
Irma


Geleidewerk is voor blindengeleidehonden vooral veel denkwerk, en soms ook onnatuurlijk door de baas niet te gehoorzamen bijvoorbeeld (omdat het uitgevoerde commando een gevaar zou kunnen opleveren). Echt superknap dat ze dat de honden kunnen aanleren!!!

Ik heb met Xpencer nu echt een hond met leven in de brouwerij gekregen; een prachtige doch krachtige en temperamentvolle hond met een ontembare werkenergie, typisch aan die field trial-werklijnen. Die heeft een explosieve will to please, en moet je echt heel erg "werken". Dat kan hij ook heel erg goed, maar hij is mentaal en fysiek heel sterk dus het heeft mij veel tijd en energie gekost om hem naar mijn hand te zetten, maar 't is bijna gelukt nu (11 maanden samen).

Xpencer zou absoluut geen hond zijn om dag in dag uit mee naar kantoor te gaan. Ook niet voor wat rondjes in de wijk en een bustripje hier en daar. Nee, hij is een echte field trial, die je dus continu bezig moet houden, en hem thuis echt de rust moet opleggen, want hij gaat altijd maar door en door :). Een echte karakterhond en ik ben dolgelukkig met hem! Ik denk ook dat er maar weinig blinden zouden zijn die hem tevreden zouden kunnen stellen. Hij heeft ook echt heel veel beweging nodig overigens :). En hoewel het lijkt uit mijn omschrijving dat het geen eenvoudige hond is, is hij toch eigenlijk heel zacht en gevoelig, net zoals Olly. Echt super dat hij dus als huishond eigenlijk ook echt heel goed bij mij, en ook bij Olly past!!! Ben zooo blij met hem!!!
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.

retriever resort
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2203
Lid geworden op: 23/02/05 22:26
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor retriever resort » 24/10/13 20:48

Miske schreef:
irma schreef:Ik wist niet dat blindegeleidehonden al zo jong met pensioen gaan. Is dit standaard met 10 jaar? Ik heb ook een Lab van nu 9,5 jaar en die is nog zo speels en vitaal, die zou nog wel een tijd door kunnen werken. Of wordt er naar de individuele hond gekeken?
Uit een nest van Rosa van vorig jaar is er een pup naar de Scaledogs gegaan, volgende week wordt ze geröntgent.... Ook uit het komende nest (geboorte verwacht 8 mei) zal er misschien weer 1 naar Scaledogs gaan. Ik hoop dat de door mij gefokt pups net zulke goede geleidehonden worden als Olly en Xpencer. Veel plezier nog met je beide honden :)


Dat hangt inderdaad van hond tot hond en de combinatie ook af. Ik ben iemand die SUPER actief is en mijn hond moet dan ook heeeeel veel doen en aan kunnen.

Olly is afgekeurd omdat ze:
- ooit op haar neus geslagen is door een kindje en die angst is in de loop der jaren verergerd waardoor het in het geleidewerk een risico werd (plus ik paste me al aan haar aan door niet meer rond schooltijd te gaan wandelen of de bus te nemen want de bushalte staat net voor de schoolingang enz., maar op den duur kon ik zelfs moeilijk in winkels, bussen, en zelfs op straat komen waar joelende of groepen kids liepen).
- Olly's tempo ging ook achteruit de laatste maanden toen ik met haar werkte en ik merkte dat ze de drukte ook begon te schuwen.
- Soms bleef ze al wel eens in haar mand liggen en moest ik 2x vragen of ze met mij mee op stap wilde.

Ik heb Olly gekregen toen ik zelf nog niet zo actief was en gewoon een goede allround-hond nodig had. Dat kon Olly prima aan maar in de loop der tijd ben ik gewoon veeeeel mobieler geworden (dankzij haar!!!) en nog meer dingen gaan doen. In combi met Olly's ouder worden en de angst van kindjes, merkte je bij haar dat ze er gewoon geen zin meer in had. Of toch niet altijd. Ging ik bijvoorbeeld naar school, dan zou ze zo naar buiten zijn gelopen ipv naar het drukke studentenrestaurant te gaan bijvoorbeeld. Uiteindelijk werkte ze dus wel en ook heel goed, maar je merkte dat het niet meer "met volle goesting" was!

Nu ze op pensioen is, geniet ze echt heel erg! Ze mag altijd snuffelen, door iedereen geaaid worden, lekker mee dribbelen in het bos, heel veel slapen en gewoon alle dingen doen die leuk zijn zonder dat er van haar nog iets gevraagd wordt. Echt zalig want nu heb ik dus 2 zalige doggies met elk hun eigen karakter, looptempo, wensen, ... Totaal verschillende honden!

Maar Xpencer is echt de hond die ik nu nodig heb. Die een beetje heel erg ADHD is en dus gewerkt moet worden, of je huis wordt vanbinnen totaal gesloopt. Je moet met Xpencer echt gigantisch veel doen: verschillende routes, loslopen/aangelijnd lopen/in tuig lopen, onbekende trajecten, hondenschool, apporteren, ... en dan is hij content. Jep, hij komt uit een field trial-lijn uit Engeland en tsja, ... dat is toch echt het type hond dat bij mij past!

Olly is een supersupersuperhond en wij voelen elkaar toppie aan, dus ik doe haar zeker niet achteruit hoor :). Alleen past Xpencer in 't geleidewerk nu veel beter bij mij, plus ik kan met hem weer op een veilige manier weg :).

'k Ben superblij dat Xpencer net klaar was vorig jaar, want als ik hem niet had genomen of hij had niet bij mij én bij Olly gepast, dan was er met zekerheid nog geen andere lab voor mij geboren en had ik dus nog minstens 2 jaar moeten verder werken met Olly, en ik denk eerlijk gezegd dat dat niet of heel moeilijk zou zijn gegaan. Ik ben echt op een juist moment kunnen omschakelen naar Xpencer zodat ik me net niet heb hoeven ergeren aan Olly's te trage tempo, aan het feit dat ze zo bang was van kindjes dat ik echt eens een ongeval zou hebben meegemaakt, aan het feit dat ze gewoon niet meer had willen werken, ... Ik heb super momenten beleefd met Olly, mijn eerste kanjer, mijn topwijffie, en ik heb dan ook voor mezelf het gevoel dat we het geleidewerk op een prachtige manier hebben kunnen afsluiten!

BTW: Ik duim voor jouw puppies!!!

Wat mooi geschreven Miske en wat een fantastische oplossing zo ! Ik ben hier al een tijdje niet meer geweest op het forum maar vind dit wel erg leuk om te lezen. :klasse:
groetjes Jeannette

Miske
Speurneus
Speurneus
Berichten: 15115
Lid geworden op: 28/08/04 00:17
Locatie: Beerse
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Miske » 25/10/13 18:23

retriever resort schreef:
Miske schreef:
irma schreef:Ik wist niet dat blindegeleidehonden al zo jong met pensioen gaan. Is dit standaard met 10 jaar? Ik heb ook een Lab van nu 9,5 jaar en die is nog zo speels en vitaal, die zou nog wel een tijd door kunnen werken. Of wordt er naar de individuele hond gekeken?
Uit een nest van Rosa van vorig jaar is er een pup naar de Scaledogs gegaan, volgende week wordt ze geröntgent.... Ook uit het komende nest (geboorte verwacht 8 mei) zal er misschien weer 1 naar Scaledogs gaan. Ik hoop dat de door mij gefokt pups net zulke goede geleidehonden worden als Olly en Xpencer. Veel plezier nog met je beide honden :)


Dat hangt inderdaad van hond tot hond en de combinatie ook af. Ik ben iemand die SUPER actief is en mijn hond moet dan ook heeeeel veel doen en aan kunnen.

Olly is afgekeurd omdat ze:
- ooit op haar neus geslagen is door een kindje en die angst is in de loop der jaren verergerd waardoor het in het geleidewerk een risico werd (plus ik paste me al aan haar aan door niet meer rond schooltijd te gaan wandelen of de bus te nemen want de bushalte staat net voor de schoolingang enz., maar op den duur kon ik zelfs moeilijk in winkels, bussen, en zelfs op straat komen waar joelende of groepen kids liepen).
- Olly's tempo ging ook achteruit de laatste maanden toen ik met haar werkte en ik merkte dat ze de drukte ook begon te schuwen.
- Soms bleef ze al wel eens in haar mand liggen en moest ik 2x vragen of ze met mij mee op stap wilde.

Ik heb Olly gekregen toen ik zelf nog niet zo actief was en gewoon een goede allround-hond nodig had. Dat kon Olly prima aan maar in de loop der tijd ben ik gewoon veeeeel mobieler geworden (dankzij haar!!!) en nog meer dingen gaan doen. In combi met Olly's ouder worden en de angst van kindjes, merkte je bij haar dat ze er gewoon geen zin meer in had. Of toch niet altijd. Ging ik bijvoorbeeld naar school, dan zou ze zo naar buiten zijn gelopen ipv naar het drukke studentenrestaurant te gaan bijvoorbeeld. Uiteindelijk werkte ze dus wel en ook heel goed, maar je merkte dat het niet meer "met volle goesting" was!

Nu ze op pensioen is, geniet ze echt heel erg! Ze mag altijd snuffelen, door iedereen geaaid worden, lekker mee dribbelen in het bos, heel veel slapen en gewoon alle dingen doen die leuk zijn zonder dat er van haar nog iets gevraagd wordt. Echt zalig want nu heb ik dus 2 zalige doggies met elk hun eigen karakter, looptempo, wensen, ... Totaal verschillende honden!

Maar Xpencer is echt de hond die ik nu nodig heb. Die een beetje heel erg ADHD is en dus gewerkt moet worden, of je huis wordt vanbinnen totaal gesloopt. Je moet met Xpencer echt gigantisch veel doen: verschillende routes, loslopen/aangelijnd lopen/in tuig lopen, onbekende trajecten, hondenschool, apporteren, ... en dan is hij content. Jep, hij komt uit een field trial-lijn uit Engeland en tsja, ... dat is toch echt het type hond dat bij mij past!

Olly is een supersupersuperhond en wij voelen elkaar toppie aan, dus ik doe haar zeker niet achteruit hoor :). Alleen past Xpencer in 't geleidewerk nu veel beter bij mij, plus ik kan met hem weer op een veilige manier weg :).

'k Ben superblij dat Xpencer net klaar was vorig jaar, want als ik hem niet had genomen of hij had niet bij mij én bij Olly gepast, dan was er met zekerheid nog geen andere lab voor mij geboren en had ik dus nog minstens 2 jaar moeten verder werken met Olly, en ik denk eerlijk gezegd dat dat niet of heel moeilijk zou zijn gegaan. Ik ben echt op een juist moment kunnen omschakelen naar Xpencer zodat ik me net niet heb hoeven ergeren aan Olly's te trage tempo, aan het feit dat ze zo bang was van kindjes dat ik echt eens een ongeval zou hebben meegemaakt, aan het feit dat ze gewoon niet meer had willen werken, ... Ik heb super momenten beleefd met Olly, mijn eerste kanjer, mijn topwijffie, en ik heb dan ook voor mezelf het gevoel dat we het geleidewerk op een prachtige manier hebben kunnen afsluiten!

BTW: Ik duim voor jouw puppies!!!

Wat mooi geschreven Miske en wat een fantastische oplossing zo ! Ik ben hier al een tijdje niet meer geweest op het forum maar vind dit wel erg leuk om te lezen. :klasse:


Dank je wel :)! En het gaat nog heel goed met mij en de 2 zwartekes hoor!
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.

marron
Speurneus
Speurneus
Berichten: 31167
Lid geworden op: 18/04/04 04:41
Locatie: hengelo (o)
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor marron » 25/10/13 22:43

Altijd fijn om zulke mooie berichtjes van jouw en je ollebolleke te lezen Kimmetje, en natuurlijk van je andere kanjertje, geniet er maar van :)
:bruinpootje: Marron R.I.P
:bruinpootje: Ayay (AYAY Cuidado v't Chielewout ) (F)
:bruinpootje: La Paz (Cuidado Roses Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Suez ( Roses Suez por M Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Topaz ( Call me Revelry Of Faskally's Fauve ) (F)
:bruinpootje: Brazz ( Play Mor Viva la Vida ) (F)
:bruinpootje: Riv ( Play Mor U gotta B Quick) (M)


Terug naar “De Labrador als assistentiehond”