De nieuwe RAD gaat niet door!!!!!

Plaats hier verhalen van de Labradors die minder geluk hebben gehad in hun leven. Het is verboden om schokkende foto's of filmpjes direct op het forum te zetten, bij eventuele doorverwijzing erbij zetten dat de link schokkende beelden bevat!
Michiel
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1112
Lid geworden op: 28/10/08 23:04
Locatie: Den Haag

Ongelezen berichtdoor Michiel » 07/01/09 21:30

roos schreef:Ik heb antwoord :orange4:
Waar ze naar streven is niet helemaal mijn idee, want op het moment dat je op de meeste van deze plaatsen komt is het dier al aangeschaft.
Of je bent al op de juiste plaats beland als ik aan bv broodfok denk.
Maar goed we dragen in Nederland wel meer water naar de zee :wink:
Kopie van het antwoord staat hieronder.

Hartelijk dank voor uw reactie op onze huisdierenbijsluiters. Op dit moment zijn de huisdierenbijsluiters te bekijken op onze website en ze zijn daar ook als PDF te downloaden zodat ze eenvoudig geprint kunnen worden. Wij hopen in de toekomst de huisdierenbijsluiters ook in gedrukte vorm aan te kunnen bieden zodat ze verspreid kunnen worden via bijvoorbeeld dierenzaken, dierenartsen, fokkers en kwekers van dieren of plaatsen zoals de bibliotheek.

Overigens is de lancering van de huisdierenbijsluiters vrij uitgebreid in de media geweest, sinds de eerste bijsluiters op dierendag, 4 oktober 2008, aan minister Verburg van LNV zijn overhandigd. Als u bijvoorbeeld in Google zoekt op ‘huisdierenbijsluiter’ dan zult u zien dat meerdere bronnen hier aandacht aan hebben geschonken en dat er zelfs aandacht voor de bijsluiters is vanuit het buitenland. Wij zullen via de media en via beurzen en dergelijke steeds aandacht blijven vragen voor de huisdierenbijsluiters zodat men gemakkelijk de weg naar deze informatie weet te vinden.



Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.



Met vriendelijke groet,



Saskia Ober


Inderdaad goed dat ze je geantwoord hebben :smile:
Wat je zegt, de manier waarop ze het willen gaan aanpakken is niet helemaal waterdicht, maar er is op zn minst informatie. Wellicht dat het via mond-op-mond reclame nog meer aandacht zal krijgen als mensen het lezen en vertellen aan vrienden en kennissen die van plan zijn een dier aan te schaffen. De bibliotheek kan de folders gewoon op de balie zetten, zodat mensen ze niet alleen tegenkomen als ze bij de dierenboeken aan het neuzen zijn.
Het is in ieder geval een begin en wellicht dat als het eenmaal gaat lopen, er nog meer bronnen voor verspreiding van de huisdierenbijsluiter worden aangewend.

Michiel

flippie

Ongelezen berichtdoor flippie » 07/01/09 23:12

roos schreef:(...) op het moment dat je op de meeste van deze plaatsen komt is het dier al aangeschaft.
Of je bent al op de juiste plaats beland als ik aan bv broodfok denk.
Maar goed we dragen in Nederland wel meer water naar de zee :wink: (...)


Inderdaad. Slappe hap dus. Als het het ministerie van LNV ernst was, dan gaven ze de Dierenbescherming een smak subsidie. Gelabeld: te besteden aan een massale publiciteitscampagne met spotjes, billboards etc.

Media-aandacht is free publicity, oftewel dat kost ze geen cent. En media-aandacht kan een campagne weliswaar veel goed doen, maar alléén als je de boodschap ondertussen zelf ook actief uitdraagt - zichtbaar, herhaaldelijk en langdurig. Want in de krant van vandaag wordt morgen de vis verpakt en op onze vele televisiekanalen en radiozenders is de hele dag door al zó veel informatie dat je wel erg veel gelukt hebt als iemand het a) ziet, en b) onthoudt.

Op beurzen komen weer alleen mensen voor wie de voorlichting toch al te laat komt; en in de bibliotheek strijden de talloze folders over allemaal heel belangrijke zaken ook al om aandacht. Want waarom zou een baliemedewerker nou juist de huisdierenbijsluiter op de balie zetten, en niet de folder tegen huiselijk geweld, de informatie voor ouders van autistische kinderen, de waarschuwingen tegen loverboys en pedofielen op internet, etc. etc. etc.? Dus alleen een paar centen uitgeven aan een mooie folder is leuk en zeker ook belangrijk, maar bij lange na niet voldoende om een groot publiek te bereiken.

Dat weten ze bij het ministerie ook wel, die ambtenaren zijn niet achterlijk. Als het voldoende was om een dag gratis en voor niets de media te halen en voor een habbekrats een stapel folders het land in te sturen, dan deden Mercedes, Levy's, Coca-Cola, Pedigree Pal etc. dat ook allemaal wel. Dan zouden ze wel gek zijn om sloten geld uit te geven aan langlopende, zeer zichtbare reclamecampagnes.

Maar goed, sorry voor de cynische noot - toch mooi dat ze hun post netjes beantwoorden. :lol:

Michiel
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1112
Lid geworden op: 28/10/08 23:04
Locatie: Den Haag

Ongelezen berichtdoor Michiel » 20/03/09 23:21

Voor de geinteresseerden:

Ik kreeg vandaag weer een nieuw bericht van de Sophia Vereniging tot bescherming van dieren, zie hieronder ( klik ook de links naar filmpjes op youtube eens aan en stel je eens voor als Ruby die kans niet had gehad, was ze dus om niets afgemaakt... ):

Nieuws over ‘agressieve’ in beslaggenomen honden

Pitbull Ruby uis glansrijk geslaagd en mag terug naar huis. Ruby, de zeven jaar oude american staffordshire terriër die ruim een jaar in een isoleercel van Justitie opgesloten heeft gezeten is op 5 februari alsnog met vlag en wimpel geslaagd voor de gedragstest. Voorafgaand aan deze test heeft zij drie weken bij Martin Gaus mogen herstellen van deze traumatische ervaring. Wij willen namens Ruby iedereen bedanken die financieel heeft bijgedragen in de kosten voor de gedragstherapie bij Martin Gaus. Ruby werd vorig jaar januari in beslag genomen omdat ze tegen een klein kind opsprong. Zij had niet gebeten, maar werd desondanks toch in beslag genomen omdat ze als pitbull onder de toen nog bestaande Regeling Agressieve Dieren (RAD) viel.
Ruby stond al sinds april 2008 al op de dodenlijst bij Justitie omdat de kosten van de opslag niet opwogen tegen haar ‘waarde’ en zij door angst niet benaderbaar was. Advocaat R. van Ommeren en Ruby’s eigenaar Ernst Hemelrijk waren het hier niet mee eens en spanden een kort geding aan. Pas eind september werd duidelijk dat Ruby eerst een risicotest zou ondergaan voordat over haar lot beslist zou worden. In november werd er bij Ruby een testpoging gedaan, maar zij bleek toen door angst inderdaad niet benaderbaar. Eenmaal bij Martin Gaus onder behandeling bleek Ruby al snel door persoonlijke aandacht en een vast hondenmaatje, te veranderen van een angstige onbenaderbare hond in een lieve aanhankelijke hond die bovendien aardig met kinderen om gaat.
Eigenaar Hemelrijk, is “de hemel te rijk” dat Ruby is geslaagd voor de test en nu weer bij hem terug is.

Meer honden maken gebruik van nieuwe herstelmogelijkheid

Boran en Ruby zijn niet langer de enige honden die na een euthanasieadvies van Justitie toestemming kregen om bij Martin Gaus te mogen herstellen om daarna opnieuw een test te doen. Inmiddels hebben zich twee nieuwe honden gemeld die lang in opslag zaten vanwege de oude RAD en een euthanasieadvies kregen, omdat ze niet goed door het eerder afgenomen risico-assessment kwamen. Deze honden mogen nu van Justitie na een verzoek van de advocaat eerst herstellen. Hierdoor maken deze honden een zeer goede kans om toch te slagen.
De familie Gaus heeft inmiddels een protocol opgesteld voor het herstellen van in beslaggenomen honden en haar tarieven (die zeer schappelijk zijn) voor de opslag en de therapie aan Justitie doorgegeven. Helaas weigert Justitie tot nu toe om zelfs de opslagkosten die zij anders voor deze honden ook kwijt zou zijn aan hen te vergoeden.

Minister Verburg weigert ter dood veroordeelde pitbulls dezelfde kans te geven

Helaas weigert minister Verburg de andere 58 pitbulls, die begin februari nog altijd opgesloten zaten vanwege de oude RAD, een gelijke kans te geven.
In september 2008stuurden we haar een brandbrief met dit verzoek. Noch van de minister, noch van haar ambtenaren kwam een antwoord. Inmiddels heeft de minister alle honden vanuit hun maandenlange eenzame en traumatiserende huisvesting laten testen op leven en dood door middel van een nog niet gevalideerde risicotest. Deze honden, waarvan een groot deel nooit iets misdaan heeft, worden nu afgerekend op de trauma’s die zij nota bene hebben opgelopen door de lange inbeslagname wegens een inmiddels als fout erkende regeling. De perswoordvoerder van het ministerie van LNV wil aan ons geen openheid van zaken geven over hoeveel van de ruim zestig geteste honden een euthanasieadvies hebben gekregen. Wij hebben daarom opnieuw een brief naar de minister gestuurd met het verzoek om de honden met een euthanasieadvies net als Ruby eerst een kans op herstel te geven en daarna opnieuw te testen. Eenzelfde verzoek hebben we naar de landsadvocaat gestuurd die ons verzoek heeft doorgestuurd naar het Parket-Generaal van het Ministerie van Justitie. Van Minister Verburg hebben wij nog steeds geen antwoord gehad. De Partij voor de Dieren heeft onlangs hierover vragen gesteld aan de minister.

Oneerlijke elementen in risico-assessment van Verburg

De situaties waar honden in de test mee geconfronteerd worden, maken zij vrijwel niet mee in hun dagelijks leven en als dat al het geval is, dan is het een onderdeel, niet een veelvoud ervan. Ook houdt die situatie vrijwel nooit zo lang aan. Je bent immers wel erg gek bezig als je een verstijvende en grommende hond - al dan niet bij zijn voederbak - blijft aaien. In de test wordt de lichaamstaal van de hond niet gerespecteerd. Wanneer de hond waarschuwend gromt blijft men hem in de test nog lang daarna uitdagen. Ook gaan mensen in de test vlak voor de neus van de hond vechten en maakt men slagbewegingen naar de hond. In werkelijkheid is er vrijwel geen mens die een hond gaat bedreigen. Niet voor niets mijden inbrekers een huis met een hond en lopen mensen liever even om voor een (opgefokte) hond, zeker als hij naar hen uitvalt. De honden kunnen tijdens de test niet vluchten, hun lichaamstaal wordt op geen enkele manier gehonoreerd, de integriteit van hun lichaam wordt grenzeloos aangetast tot aan treiterij. Je zou kunnen spreken van dierenmishandeling.
Daarbij komt dat de eigenaar meestal niet samen met de hond de test mag doen. En mag de eigenaar dat in het uitzonderlijke geval wel, dan mag hij de hond geen commando’s geven. Terwijl de eigenaar vervolgens in de test wel wordt uitgescholden en bedreigd om een reactie bij de hond uit te lokken.
Nog een ander bezwaar m.b.t. het risico-assessment is dat de mening van de opslaghouder zwaar weegt. Diverse keren is nu al uit rapportage bij honden met een euthanasieadvies gebleken dat de opslaghouder zeer bevooroordeeld was terwijl hij niet veel tijd en energie in de hond gestoken had om daadwerkelijk goed contact met de hond te krijgen.
Frappant is dat de honden die volgens de opslaghouder en de tester niet benaderbaar waren, bij Gaus na het geven van veel persoonlijke aandacht en een soortgenoot in een mum van tijd veranderden in vriendelijke en aardige honden.

Het risico-assessment in alle gemeenten?

Omdat de minister het risico-assessment niet aan alle gemeenten in ons land wil aanbieden gaan wij als drie samenwerkende organisaties: Comité Dierennoodhulp, Sophia-vereeniging tot Bescherming van Dieren en Rechten voor al wat leeft, dit jaar door om álle gemeenten te benaderen voor een humanere behandeling van honden die vanwege hun gedrag in beslag genomen worden en een test moeten ondergaan. Hoewel wij op zich niet tegen het testen zijn van ‘agressieve’ honden, zijn wij wel tegen de manier waarop dit nu plaatsvind en de wijze waarop honden nu in de kennels van Justitie opgesloten zitten. In plaats vanuit een inbeslagname kan een hond zo mogelijk beter vanuit de huiselijke situatie getest worden en in de tussentijd een aanlijn- en muilkorfgebod krijgen. Nog beter zou het zijn als hond en baas eerst een intensieve training moeten volgen en pas daarna getest worden. Zo kan er echt iets veranderen in het gedrag van de hond en de houding van de baas, waardoor ook het aantal bijtincidenten daadwerkelijk kan terugdringen. De oneerlijke elementen zouden uit het risico-assessment gehaald moeten worden en het uitgangspunt van de test zou zich moeten richten op wat men ten goede kan veranderen in het gedrag van hond en baas in plaats van het huidige uitgangspunt: al dan niet een euthanasieadvies. Hoe nodig het is om de gemeenten hierover te benaderen blijkt wel uit het feit dat het in Nederland totaal om enkele duizenden honden gaat die langdurig in een kennel van Justitie eenzaam opgesloten zitten. Er is voor ons dus nog veel werk aan de winkel om er voor te zorgen dat gemeenten de omstandigheden waarin honden in opslag opgesloten zitten willen verbeteren en niet klakkeloos gebruik gaan maken van het risico-assessment dat hen door de minister wordt aangeboden. De familie Gaus helpt actief hieraan mee. Daarbij kunnen wij ook uw hulp goed gebruiken! Daarover zeer binnenkort meer!

Boran en Ruby op YouTube
Via onderstaande links kunt u op YouTube in een korte film Ruby bezig zien in de weken van herstel bij Martin Gaus:
http://www.youtube.com/watch?v=CxzPMfa8 ... annel_page
http://www.youtube.com/watch?v=Qm0lrDkW ... annel_page
En op de link hieronder kunt u in een korte film op You Tube zien hoe Boran langzaam herstelde van zijn door de isolatie van de inbeslagname opgelopen trauma. Dit filmpje is ook vertoond aan minister Verburg en de commissie van LNV:
http://www.youtube.com/watch?v=o2EpKVGf ... re=channel

Comite Dierennoodhulp, Sophia-Vereeniging tot Bescherming van Dieren, Stichting Rechten Voor Al Wat Leeft

Michiel

roos

Ongelezen berichtdoor roos » 21/03/09 09:10

Triest verhaal weer :(
Voor Ruby en Boran is het goed afgelopen, maar die arme honden die daar nog zitten te wachten :cry:

Ik vind het niet zo vreemd dat ze na maanden eenzame opsluiting agressief reageren op dingen die normaliter al weinig tot niet voorkomen in hun leven :?

Ik hoop dat zij verder komen met hun plannen, het klinkt naar mijn idee heel goed.
Het is ook goedkoop voor de samenleving, hond blijft thuis, de cursus mag het desbetreffende baasje van mij zelf betalen, imo is dit een win/win situatie :wink:
Nu de gemeentes nog..........

roos

Ongelezen berichtdoor roos » 21/03/09 09:13

Als je hier meer over weet wil je het dan posten Michiel?
Ik geef hier graag mijn steun aan :wink:

Michiel
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1112
Lid geworden op: 28/10/08 23:04
Locatie: Den Haag

Ongelezen berichtdoor Michiel » 21/03/09 13:22

De gedragstesten zijn gewoon ronduit oneerlijk en ook een vorm van dierenmishandeling.
Zoals je in de mail kunt lezen, wordt de lichaamstaal en de integriteit van het lichaam van de hond op geen enkele wijze gerespecteerd. Zo kan je een zeer sociale hond nog veroordeeld krijgen tot de doodstraf....:sad:
Als Verburg daadwerkelijk een verschil wil maken, zal ze een opleiding tot gedragstherapeut moeten volgen. Eerder neem ik haar niet serieus en krijgt ze van mijn geen enkele andere titel dan dierenbeul.

Natuurlijk schrikt men als een hond als Ruby tegen een kind opspringt ( de reden dat ze in beslag is genomen ) en dit misschien ook wel met wat geblaf daarbij heeft gedaan . Het ras waar zij toe behoort staat bekend als op zn minst pittig tot agressief. Maar dat wil niet zeggen dat Ruby ook een agressieve hond is die niet in onze maatschappij thuis hoort. Gelukkig voor haar is ze liefdevol opgevangen door de familie Gaus en blijkt ze een ontzettend lieve en aanhankelijke hond te zijn, zoals je in het filmpje ook kunt zien.

Boran heeft gebeten...wondje aan een pink als resultaat. Natuurlijk praat ik dit gedrag niet goed en is het terecht dat Boran nader onderzocht is, maar niet op deze manier. Een hond is een roedeldier en heeft soortgenoten en mensen om zich heen nodig. Eenzame opsluiting is funest voor een hond zijn psyche, dus is het niet zo gek dat hij op een gegeven moment agressief wordt naar alles wat bij hem in de buurt komt.
Daarnaast kan de geleider ( of het baasje ) van de hond, de hond ook totaal verkeerd begeleiden met agressief gedrag van de hond tot gevolg. Ik vind dus dat niet alleen de hond onderzocht moet worden, maar ook de eigenaar verplicht een cursus moet gaan volgen.
Gelukkig is het voor Boran ook goed gekomen en zal hij met de juiste begeleiding weer een sociale hond worden.
Overigens vind ik dat bezoek aan de hondenschool voor hondeneigenaren gewoon wettelijk verplicht zou moeten worden gesteld. Daar kan je een hoop ellende mee voorkomen.

De RAD is afgeschaft, maar nu is het dus aan de gemeenten om ervoor te zorgen dat ze hun beleid op een juiste manier inrichten en uitvoeren. Dus rekening houdend met hoe een hond in elkaar zit. Geen lange eenzame opsluiting voor de test en respect voor de lichaamstaal en integriteit van de hond. Pas dan kan je betrouwbare testresultaten krijgen.

@Roos
Ik zal hier alle berichten die ik rond dit onderwerp ontvang posten :wink:

Michiel

Lunatic
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6157
Lid geworden op: 03/03/08 14:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lunatic » 21/03/09 20:48

roos schreef:Triest verhaal weer :(
Voor Ruby en Boran is het goed afgelopen, maar die arme honden die daar nog zitten te wachten :cry:

Ik vind het niet zo vreemd dat ze na maanden eenzame opsluiting agressief reageren op dingen die normaliter al weinig tot niet voorkomen in hun leven :?

Ik hoop dat zij verder komen met hun plannen, het klinkt naar mijn idee heel goed.
Het is ook goedkoop voor de samenleving, hond blijft thuis, de cursus mag het desbetreffende baasje van mij zelf betalen, imo is dit een win/win situatie :wink:
Nu de gemeentes nog..........

Ik kan me hier volledig bij aansluiten :klasse:
Mooi dat je ons op de hoogte houd Michiel :)
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi

roef
Speurneus
Speurneus
Berichten: 8309
Lid geworden op: 30/09/08 11:29
Locatie: emmeloord

Ongelezen berichtdoor roef » 22/03/09 21:47

ik blijf ook mee lezen :klasse:
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012

Michiel
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1112
Lid geworden op: 28/10/08 23:04
Locatie: Den Haag

Ongelezen berichtdoor Michiel » 26/03/09 20:31

Ik had beloofd nieuwe informatie hier te posten. Bij deze dus :wink:

Word vóór 1 april lid van Piep!

en help in beslag genomen honden

Piep! is een nieuwe publieke omroep die de dieren en de manier waarop mensen met ze omgaan centraal stelt. Dat is belangrijk, want veel dierenleed in Nederland is onzichtbaar. Denk maar eens aan al die zogenaamd 'agressieve' honden die maandenlang eenzaam opgesloten worden. Volledig getraumatiseerd moeten ze vervolgens een agressiegedragstest afleggen, die bepaalt of ze mogen blijven leven.

Word nú lid van Piep! en help deze honden aan een eerlijke kans op overleven. Dat kost u Є 5,73 per jaar, waarvan Є 4,- direct naar de in beslag genomen honden gaat. Met dit geld kunnen Comité Dierennoodhulp, de Koningin Sophia-Vereeniging tot Bescherming van Dieren en Stichting Rechten voor al wat leeft hun campagne voortzetten en deze vorm van dierenmishandeling een halt toeroepen.

Ga snel naar www.piepomroep.nl en help de honden in nood. Namens de dieren alvast hartelijk dank voor uw steun!

Geef weerloze honden een tweede kans

Piep! streeft naar een voorlopige erkenning bij de minister. Daarvoor moet de omroep vóór 1 april 2009 tenminste 50.000 leden werven. Vervolgens krijgt de omroep elke week 2 uur zendtijd op televisie en minstens 9 uur via de radio. De programmering wordt vanuit het belang van de dieren ingevuld, met nieuws en actualiteiten, talkshows, entertainment, jeugdprogramma's, documentaires en natuurfilms.

Piep! wil de honden die in beslag genomen zitten helpen. Van ieder nieuw lidmaatschap dat via onderstaande link binnenkomt, doneert zij Є 4,- aan de drie dierenbeschermingsorganisaties die opkomen voor deze honden. Dat is hard nodig, want als het aan minister Verburg ligt, is het doodvonnis voor deze dieren getekend

Regeling Agressieve Dieren

Tot nu toe heeft de campagne van Comité Dierennoodhulp, de Sophia-Vereeniging en Stichting Rechten voor al wat leeft tot goede resultaten geleid. Om bijtincidenten te voorkomen, stelde minister Verburg van Landbouw in 2008 een nieuwe Regeling Agressieve Dieren (RAD) voor. Die zou inhouden dat iedere hond die van agressief gedrag verdacht werd, in beslag genomen kon worden. De uitslag van een gedragstest zou vervolgens bepalen of het dier mocht blijven leven. De drie dierenbeschermingsorganisaties protesteerden fel tegen deze plannen. En met succes: in december liet de minister weten dat de nieuwe RAD definitief van de baan is.

Gedragstest

De tegenargumenten die de dierenbeschermingsorganisaties aandroegen, betroffen onder andere de gedragstest die de dieren zouden moeten ondergaan. Die is bijzonder dieronvriendelijk en bovendien bleek de uitslag van de test absoluut onbetrouwbaar. Het bewijs daarvoor werd onlangs geleverd door de honden Boran en Ruby. Beide dieren werden na een licht incident in beslag genomen. Na maandenlange isolatie waren de honden getraumatiseerd en onbenaderbaar door vreemden, die de test zouden afnemen. Dat zou betekenen dat ze niet zouden slagen en dus zonder pardon zouden worden geëuthanaseerd. Dankzij de inspanningen van de drie organisaties mochten de honden in therapie bij Martin Gaus. Pas nadat ze helemaal tot rust waren gekomen, hoefden ze de test te ondergaan. Boran en Ruby slaagden met vlag en wimpel!

Herstelperiode

In januari zaten er nog altijd 58 pitbulls opgesloten die op basis van de oude RAD in beslag werden genomen. Deze regeling werd in 1993 ingesteld en was gericht op pitbullachtige honden zonder stamboom. De oude RAD kostte duizenden onschuldige honden het leven en leverde geen enkele daling in het aantal bijtincidenten op. Evengoed gunt minister Verburg de pitbulls die nog opgesloten zitten geen herstelperiode. Zij hebben de gedragstest inmiddels getraumatiseerd moeten doorlopen. Hoe veel honden er geslaagd zijn, wil de minister niet vertellen. De drie dierenbeschermingsorganisaties hebben daarom opnieuw een brief naar de minister gestuurd, met het verzoek om de honden met een euthanasieadvies een kans op herstel te geven en daarna opnieuw te testen. Eenzelfde verzoek ligt bij het Parket-Generaal van het Ministerie van Justitie.

Diervriendelijk

Ondanks de bezwaren, wil minister Verburg de gedragstest aan alle gemeenten in Nederland aanbieden. Comité Dierennoodhulp, de Sophia-Vereeniging en Stichting Rechten voor al wat leeft zullen deze gemeenten verzoeken om te kiezen voor een diervriendelijkere behandeling van mogelijk agressieve honden. Dat is broodnodig, want in Nederland worden jaarlijks enkele duizenden honden in beslag genomen. De drie dierenbeschermingsorganisaties pleiten ervoor dat de dieronvriendelijke elementen uit de test vervangen worden door onderdelen die gericht zijn op verbetering van het het gedrag van zowel hond als baas. Bovendien zouden deze honden getest moeten worden vanuit de huiselijke situatie, om zo een trauma als gevolg van een langdurige geïsoleerde inbeslagname te voorkomen. Tot het tijdstip van de gedragstest kan dan een aanlijn- en muilkorfgebod gelden

Nog beter zou het zijn als hond en baas voorafgaand aan de test een intensieve training volgen. De RAD werkte niet omdat de eigenaren van 'agressieve' honden geheel buiten schot bleven. Zij zijn echter vaak juist de oorzaak van het probleemgedrag. Pas als ook de baasjes worden aangepakt, kan het gedrag van honden verbeteren en zal het aantal bijtincidenten daadwerkelijk afnemen.

Stuur een e-mail naar info@dierennoodhulp.nl voor meer informatie over de campagne.

Wilt u Comité Dierennoodhulp, de Sophia-Vereeniging en Stichting Rechten voor al wat leeft helpen?

Stuur dit bericht dan door naar al uw contacten en word nú lid van Piep! voor Є 5,73 per jaar. Van uw contributie gaat Є 4,- direct naar de drie dierenbeschermingsorganisaties, die dit geld inzetten om de in beslag genomen honden een eerlijke kans te bieden.

Ga snel naar www.piepomroep.nl/extra/dierennood en help de honden in nood!

Alvast hartelijk dank voor uw steun.

Michiel

Michiel
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1112
Lid geworden op: 28/10/08 23:04
Locatie: Den Haag

Ongelezen berichtdoor Michiel » 26/03/09 20:35

Ik ben in ieder geval zojuist lid geworden. Wie volgt? :wink:

Michiel

Michiel
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1112
Lid geworden op: 28/10/08 23:04
Locatie: Den Haag

Ongelezen berichtdoor Michiel » 07/10/09 18:44

Het is alweer een hele tijd geleden, maar zojuist kreeg ik weer een bericht van de Sophia vereniging tot bescherming van dieren.
Voor de geinteresseerden zet ik dit bericht weer in dit topic neer :wink:
En oja, bekijk de websites die genoemd worden ook eens :smile:
Zoals je in de tekst kunt lezen is Oscar, ook een pitbull het tweede slachtoffer geworden van het baasje van Ruby....Een kennis vond het zo zielig dat de man Ruby miste, dat hij hem Oscar cadeau heeft gedaan....Ook Oscar heeft iemand gebeten omdat zijn baasje hem niet onder controle had....Zo zie je maar, ik blijf ervoor pleiten dat iedere hondeneigenaar verplicht cursus moet volgen op een gelicenceerde hondenschool.


Oprichting Werkgroep Hulp Inbeslaggenomen Honden
Het is al een tijdje geleden dat u bericht van ons ontving, maar in de tussentijd hebben wij niet stil gezeten. Met als resultaat de oprichting van de Werkgroep Hulp inbeslaggenomen Honden, een informatieve website, voortzetting van de goede samenwerking met Martin Gaus om samen op te komen voor de belangen van inbeslaggenomen honden en gelukkig weer een aantal honden vrij. De Werkgroep Hulp Inbeslaggenomen Honden is een samenwerkingsverband van de Sophia-Vereeniging tot Bescherming van Dieren, Stichting Rechten voor al wat leeft en Comité Dierennoodhulp. Wij hebben gekozen voor een aparte werkgroep omdat wij op deze manier duidelijker en met meer daadkracht kunnen werken en overkomen. De Werkgroep is opgericht om hulp te verlenen aan inbeslaggenomen honden teneinde te voorkomen dat ze worden geëuthanaseerd. Tevens probeert de Werkgroep het in beslag nemen van honden zoveel mogelijk te voorkomen en de omstandigheden waarin de inbeslaggenomen honden moeten leven te verbeteren. De Werkgroep doet dit o.a. door voorlichting, advies en het zorgen voor publiciteit. Ze wil dat inbeslaggenomen honden niet langer slechts als een zaak behandeld worden, maar als dieren met bewustzijn en gevoel, conform de Gezondheids- en welzijnswet voor Dieren.
Website www.hulpinbeslaggenomenhonden.nl

Wij zijn trots op onze informatieve website www.hulpinbeslaggenomenhonden.nl die belangeloos is gemaakt. We zijn benieuwd naar wat u ervan vindt. Behalve het laatste nieuws, informatie en een lijst met advocaten vindt u op de website bovendien een zwartboek, waar mensen ook hún inbeslaggenomen honden in kunnen laten zetten. Op deze manier wil de Werkgroep voor de media en honden- en dierenliefhebbers zichtbaar trachten te maken om welke honden het gaat zodat zij niet zomaar voorgoed in de anonimiteit kunnen verdwijnen. Natuurlijk is het daarbij van belang dat het bestaan van onze website wijd verspreid wordt. Wij doen daarvoor ook een beroep op u! Heeft u een eigen website plaats dan a.u.b. een link van onze website op de uwe met ons logo(zie de bijlage). U kunt onderstaande tekst er evt. bij zetten: Werkgroep Hulp Inbeslaggenomen Honden stelt zich ten doel hulp te verlenen aan inbeslaggenomen honden teneinde te voorkomen dat ze worden geëuthanaseerd. Tevens probeert de Werkgroep het in beslag nemen van honden zoveel mogelijk te voorkomen en de omstandigheden waarin de inbeslaggenomen honden moeten leven te verbeteren. De werkgroep doet dit o.a. door middel van het geven van voorlichting, advies en het zorgen voor publiciteit. Ze wil dat inbeslaggenomen honden niet langer slechts als een zaak behandeld worden, maar als dieren met bewustzijn en gevoel, conform de Gezondheids- en welzijnswet voor Dieren. Zie www.hulpinbeslaggenomenhonden.nl

Heeft u geen eigen website, breng dan toch zoveel mogelijk honden- en dierenvrienden in uw familie- en kennissenkring op de hoogte van onze website door deze door te mailen en te vragen of men naar de website wil kijken en hen te vragen of, indien zij wel een website hebben, zij onze link er op willen plaatsen. Alvast hartelijk dank namens alle inbeslaggenomen honden! Natuurlijk zullen wij zelf ook trachten de website zoveel mogelijk te verspreiden in de hondenwereld, maar alle hulp die wij daarbij ter ondersteuning krijgen is van harte welkom!!!

Pechvogel Ruby wordt uiteindelijk geluksvogel
Weet u nog van Ruby, de acht jaar oude American Staffordshire Terrier die ruim een jaar in een isoleercel van Justitie opgesloten had gezeten en op 5 februari alsnog met vlag en wimpel slaagde voor de gedragstest nadat ze voorafgaand drie weken bij Martin Gaus had mogen herstellen van het door de lange en geïsoleerde inbeslagname opgelopen trauma? Wat walf hadaren we blij dat ze eindelijk terug naar huis mocht! Ontsteld waren we dan ook toen nog geen maand later niet alleen weer Ruby, maar nu ook haar maatje Oscar in de opslag zat. Het zag er slecht uit voor beide honden. De reden was dat de eigenaar - door een ernstig auto-ongeval lichamelijk uit balans geraakt - niet meer in staat bleek zijn honden goed onder controle te houden. Wij stuurden daarom een brief aan de Officier van Justitie van Amsterdam en verzochten haar ernstig te overwegen om uit gevoel voor rechtvaardigheid de beide inbeslaggenomen honden te herplaatsen in plaats van te doden. Zeer bijzonder is het dat deze Amsterdamse Officier van Justitie beide honden uiteindelijk een kans op herplaatsing gaf. Oscar werd aan de Werkgroep overgedragen om vanuit de opslag overgeplaatst te worden naar Dierentehuis Alkmaar waar hij nu zit in afwachting van een nieuwe baas. Ruby mocht geadopteerd worden door een trainster van Martin Gaus. Toen de trainster aangaf niet aan alle voorwaarden te kunnen voldoen dreigde Ruby alsnog geëuthanaseerd te worden. Anderhalf jaar had ze in de opslag gezeten, geïsoleerd en verstoken van iedere vorm van persoonlijke aandacht. terwijl ze helemaal alleen gelaten zo bang was. Zelfs zo erg bang dat ze alleen durfde te eten wanneer iedereen weg was. Vanuit deze situatie was ze verschillende keren getest maar bleek zo onbenaderbaar dat iedere keer een euthanasieadvies volgde, de laatste keer zelfs ‘voor haar eigen welzijn’. De euthanasie dreigde zich nu echt te voltrekken omdat het besluit al gevallen was. Maar op het laatste moment kon dit toch nog voorkomen worden doordat de Officier inging op het verzoek van de coördinator van de Werkgroep om Ruby zelf te adopteren. Dit is buitengewoon lovenswaardig van de Officier van Justitie. Ruby heeft het in haar nieuwe thuis erg naar haar zin en ze is lief en sociaal naar de andere huisgenoten en het bezoek.

Via de link www.youtube.com/watch is een korte film te zien hoe Ruby het nu heeft. Kijk voor meer achtergrondinformatie over Ruby op www.hulpinbeslaggenomenhonden.nl


Wie geeft Oscar nog een kans?
Oscar is een pechvogel: na vijf jaar werd hij als kado aan de eigenaar van Ruby gegeven omdat hij zijn hond Ruby zo miste. Maar doordat de eigenaar niet voldoende overwicht meer op de hond had, veroorzaakte Oscar in maart een bijtincident en belandde ook in de opslag waar ook hij gedood dreigde te worden. Dankzij onze tussenkomst en een Officier die er voor open stond dat Oscar nog een kans kreeg zit hij nu in Dierentehuis Alkmaar met smart te wachten op iemand die deze mensenvriend nog een kans wil geven en die het niet erg vindt dat hij een aanlijn- en muilkorfgebod heeft in de openbare ruimte. Oscar is een gecastreerde rustige zachtaardige lieve hond van vijf en een half jaar oud. Hij is voor mensen, ook vreemden, in de kennel en buiten op straat erg sociaal. De kennismaking met zijn soortgenoten verloopt erg ontspannen. Hij zit nu in een kennel waarbij hij de andere honden kan bekijken en ook in de speelweide naast de anderen is hij rustig. Op straat ervaart hij nu dat hij niet ieder boompje hoeft te besnuffelen. Met de stem is hij goed te corrigeren. Indien Oscar een balletje in zijn bek heeft volgt hij keurig en volgt de commando's op zoals zit/lig en blijf. Ook is hij in de open kattenkamer van het asiel geweest om zijn reactie te zien. Hij was wel met de stem te corrigeren maar het is een echte kattenhater. Hij is verder niet erg sociaal naar andere dieren toe. Oscar moet nog veel leren en heeft duidelijk leiding van een consequente baas met veel ervaring nodig. Een gehoorzaamheidstraining is beslist nodig. Oscar vindt kinderen eng en kan beslist niet bij andere dieren. Oscar is daarom op zoek naar een ervaren baas die hem een consequente opvoeding wil geven en die niet in een dierrijke buurt woont en geen kinderen heeft. Oscar is ondanks wat hij heeft meegemaakt erg lief voor mensen. Voor meer informatie over Oscar: Dierentehuis Alkmaar en Omstreken, tel. 072-5114861. De nieuwe eigenaar krijgt samen met Oscar een trainingsdag in het Martin Gaus Gedragscentrum cadeau.



Lof en kwispel voor Dierentehuis Alkmaar e.o. voor opnemen Oscar
Het is treurig maar waar: zonder de medewerking van Dierentehuis Alkmaar was Oscar nu dood geweest want de opslaghouder bij wie Oscar verbleef (dat tevens een groot asiel is) en die aan hem verdiend heeft wilde in verband met de strenge voorwaarden de hond niet herplaatsen. Dat betekende voor Oscar: euthanasie.

Gelukkig gaf Justitie toen aan de Werkgroep de mogelijkheid om voor Oscar een andere plek te zoeken. Wij zijn zeer blij dat Dierentehuis Alkmaar wel bereid was om Oscar voor herplaatsing op te nemen. Wij hopen dat deze diervriendelijke daad van dit asiel navolging krijgt en er in de toekomst meer asielen bereid zijn om deze honden die anders gedood zullen worden toch nog een kans te geven.

Zembla-uitzending over Ruby en pitbulls
De Zembla-uitzending op 31 mei van dit jaar was illustrerend voor hoe de media en de politiek de hond maar al te vaak als zondebok aanwijzen en niet de moeite nemen de kern van de oorzaak, hun bazen, aan te pakken om zo daadwerkelijk iets tegen bijtincidenten te doen. Moedwillig bracht Zembla foutieve informatie over Ruby naar buiten. De ware toedracht wisten zij wel degelijk omdat zij inzage in de politiedossiers hadden, uitgebreid met Martin Gaus hadden gepraat over Ruby, een kritische brief van Martin Gaus gehad hadden en een persbericht over de inbeslagname van Ruby van ons. Ruby werd in de Zembla-uitzending misbruikt als voorbeeld van een gevaarlijke hond met verkeerde genetische aanleg, die zich schuldig heeft gemaakt aan drie bijtincidenten en bij wie opvoeden niets helpt. Het leek erop dat Zembla bewust deze leugens opdiste om opnieuw een hetze aan te wakkeren tegen de pitbulls. De werkelijke oorzaken: de eigenaren en fokkers, sloeg men gemakshalve in de uitzending maar helemaal over. Gesuggereerd werd dat Ruby zich in korte tijd schuldig had gemaakt aan drie bijtincidenten. In werkelijkheid heeft Ruby nooit een echte bijtwond veroorzaakt en is zij in haar hele leven slechts twee keer tegen iemand opgesprongen wat aanleiding gaf tot inbeslagname omdat men dacht dat ze wilde gaan bijten. Zembla suggereert in de uitzending dat minister Verburg door dreiging overstag is gegaan om de RAD af te schaffen. Weer zouden het die dierenactivisten zijn die bedreigen, maar nu uit rechtse hoek. De protesten tegen de onrechtvaardige RAD kwamen echter niet alleen van een aantal zwaar gefrustreerde, getatoeëerde rechtse pitbulleigenaars. De hele dierenbeschermingswereld en veel politieke partijen waren tegen deze regeling omdat het niet eerlijk is om een hond louter om zijn uiterlijk ter dood te veroordelen. De eindconclusie van het rapport van de Commissie van Wijzen ‘Hondenbeten in perspectief’ was zeer duidelijk: deze regeling loste niets op: de pitbull-terriërs stierven niet uit in Nederland en ook het aantal ernstige bijtincidenten was niet afgenomen. De Commissie adviseerde dan ook om bij intrekking van de RAD de handhaving niet in de eerste plaats op de honden, maar op de eigenaren te richten. Helaas heeft de minister en tot nog toe geen enkele gemeente in Nederland dit advies opgevolgd. Men blijft dweilen met de kraan open en de hond blijft als enige de klos. En niets staat onverantwoordelijke eigenaren in de weg om weer een nieuwe hond een gevaar in de omgeving te laten zijn. Er is geen mens die het hen verbiedt.

Honden slagen wèl voor test na herstel bij Martin Gaus
Tot nu toe zijn alle honden die eerder een euthanasieadvies hadden nadat de risico-inschattingstest (risico-assesment) bij hen was afgenomen en die bij Martin Gaus mochten herstellen geslaagd en weer thuis. Zo ook de honden Gino en Boby. Beide honden hadden net als Ruby en Boran tot tweemaal toe al een euthanasieadvies bij eerdere testen en toch slaagden ze glansrijk bij de nieuwe testafname nadat er bij Martin Gaus veel tijd en aandacht aan hen werd besteed. Inmiddels krijgt weer een aantal nieuwe honden deze kans door tussenkomst van hun advocaat. Makkelijk wordt het de advocaten echter niet gemaakt. Maar al te vaak komt Justitie met het voorstel van enkel een tweede test, opnieuw afgenomen in de opslag, dus onder dezelfde traumatiserende omstandigheden, dus wederom kansloos, als antwoord op het verzoek van de advocaat om de hond eerst te laten herstellen bij Martin Gaus. Zo’n tweede test zal immers niets anders uitwijzen dan de eerste wanneer de traumatiserende omstandigheden waarin de hond zit niet opgeheven worden. Gelukkig houden veel advocaten vol en kunnen de honden daardoor toch herstellen bij Martin Gus voordat ze opnieuw de test doen.

Hoe u Werkgroep Hulp Inbeslaggenomen Honden kunt steunen
De Werkgroep werkt op non-profit-basis en al het werk wordt gedaan door vrijwilligers. Desondanks maken wij kosten die onontkoombaar zijn. Wilt u ons werk steunen dan is een gift daarom meer dan welkom!!! U kunt uw gift storten op giro 3583611 ten name van Comité Dierennoodhulp te Amsterdam, onder vermelding van Werkgroep Hulp Inbeslaggenomen Honden. Ook kunt u ons helpen door een link van onze website door te sturen naar anderen en op websites te laten plaatsen zodat mensen met een inbeslaggenomen hond indien nodig ons snel weten te vinden.

Alvast hartelijk dank voor uw hulp!

Sandra van de Werd, coordinator van de Werkgroep Hulp Inbeslaggenomen Honden

Voor meer informatie kunt u een email sturen aan: hulpinbeslaggenomenhonden@hotmail.com

Michiel


Terug naar “Lab-leed”