De nieuwe RAD gaat niet door!!!!!

Plaats hier verhalen van de Labradors die minder geluk hebben gehad in hun leven. Het is verboden om schokkende foto's of filmpjes direct op het forum te zetten, bij eventuele doorverwijzing erbij zetten dat de link schokkende beelden bevat!
Michiel
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1112
Lid geworden op: 28/10/08 23:04
Locatie: Den Haag

De nieuwe RAD gaat niet door!!!!!

Ongelezen berichtdoor Michiel » 19/12/08 23:43

GROOT NIEUWS!!
De nieuwe RAD ( Regeling Agressieve Dieren ) gaat niet door!!!! :eausadance:
Gelukkig blijkt Verburg toch een verstandig mens en laat ze het dus niet gebeuren dat vanaf 1 januari 2009 een hond al afgemaakt zou kunnen worden omdat hij alleen al zn lip optrekt :smile:

Zie hier de e-mail die ik hierover van axci.nl kreeg:

Verburg trekt plannen nieuwe RAD terug!


RAD van de baan
Afgelopen vrijdag 15 december 2008 heeft minister Verburg eindelijk de beloofde brief doen uitgaan over de nadere invulling van de RAD. Die in vulling blijkt er echter niet te komen. In plaats daarvan kondigt de minister aan dat zij afziet van het invoeren van een nieuwe regeling; gemeenten hebben volgens Verburg zelf al voldoende juridische middelen tot hun beschikking voor het aanpakken van honden en hun eigenaren op agressief gedrag. Natuurlijk zijn wij blij met dit behaalde succes en wij willen alle ondertekenaars van de petitie heel hartelijk danken voor hun steun. Zonder steun van onze achterban had ons protest niet zo duidelijk kunnen klinken!


Commissie krijgt film van Martin Gaus te zien
Bezorgd blijven wij echter over het feit dat de minister nog altijd verzaakt de oorzaken van agressief gedrag van honden aan te pakken: de eigenaren en de fokkers. Wij hebben dan ook een uitgebreide reactie geschreven op de brief van de minister met een aantal kritische punten en deze naar de commissie gestuurd. Op dinsdag 16 december zullen wij samen met Martin Gaus aanwezig bij de vergadering van de Vaste Kamercommissie voor Landbouw om ons standpunt toe te lichten en een film te vertonen die laat zien hoe en waardoor een hond getraumatiseerd kan worden door de inbeslagname, hoe hij daar van kan herstellen en hoe dat anders zou moeten gaan. Ook ontvangen de minister en de politieke partijen een boekje van ons met reacties op de petitie.


Boran viert kerst thuis!
Ander fantastisch nieuws is dat Boran na een half jaar inbeslagname eindelijk thuis is! De tweejarige Rottweiler van de familie Hugens uit Breda dreigde eerder te zakken voor de risicotest, omdat hij door de inbeslagname en de isolatie getraumatiseerd raakte. Dankzij zijn protesterende baasjes, de drie dierenorganisaties, een advocaat en de familie Gaus is het toch gelukt het tij voor Boran te keren. Boran mocht van de rechter als eerste hond in de Nederlandse geschiedenis tot rust komen bij de familie Gaus en herstellen van zijn trauma alvorens een test bij hem werd afgenomen . De familie Gaus heeft Boran met veel liefde in huis opgenomen. Na twee weken vond het risico-assessment plaats en daarvoor slaagde Boran met vlag en wimpel. Meer over Boran en zijn thuiskomst kunt u binnenkort zien op de sites van Comité Dierennoodhulp en de Sophia-Vereeniging tot Bescherming van Dieren (www.comitedierennoodhulp.nl en www.sophia-vereeniging.nl)


Kijken naar uitzending EénVandaag op 17 december!
Het actualiteitenprogramma EénVandaag was erbij toen Boran naar huis mocht. De verslaggevers hebben Boran gefilmd bij de familie Gaus en bij zijn thuiskomst. In de uitzending van woensdag 17 december op Ned 1 (17.59-18.45) besteden zij aandacht aan Boran, de inbeslagname van honden en onze kritische kanttekeningen. Eerder besteedde EénVandaag ook al aandacht aan de nieuwe RAD en Boran.


Aanbieding petitie
Woensdagochtend 17 december biedt een aantal van onze honden aan minister Verburg de me de door u ondertekende petitie aan. Op dit moment hebben er 17.416 mensen de petitie ondertekend. De nieuwe RAD is van de baan; reden voor grote blijdschap. Maar niet voor alle honden. Op dit moment zitten nog altijd tachtig pitbullachtigen geïsoleerd opgesloten te wachten op een risicotest. Wij pleiten ervoor dat ook deze honden eerst tot rust mogen komen bij een hondenschool, alvorens zij getest gaan worden.


Lof voor Martin en Helly Gaus
Wij zijn ontzettend blij dat Martin en Helly Gaus op onze vraag ingingen om Boran bij hen tot rust te laten komen, zodat hij kon herstellen van zijn trauma. Zij schreven de rechtbank overtuigende brieven over hoe men een hond dient te testen en waardoor honden trauma s oplopen door inbeslagname. Zij namen Boran daarna liefdevol in huis en gaven hem enorm veel aandacht. Ook de familie Hugens was welkom bij hen. Het lot van honden die getraumatiseerd raken door de inbeslagname raakte hen zozeer dat zij nu e en protocol hebben opgesteld om in de toekomst meer honden te kunnen helpen die tot rust moeten komen van de inbeslagname.


Rust voor door inbeslagname getraumatiseerde honden
Boran is de eerste hond die tot rust mocht komen en heeft daarmee een precedent geschapen. Ook andere honden die in beslag genomen zitten, kunnen nu via de rechtbank een verzoek indienen om eerst tot rust te komen voordat zij getest worden. Honden worden nu weken- en zelfs maandenlang in beslag genomen en volkomen geïsoleerd. Waar asielhonden nog uitgelaten worden, speelweides hebben en veelal met een soortgenoot zitten, gaat dit voor inbeslaggenomen honden niet op. Honden zijn groepsdieren en wanneer een hond volkomen geïsoleerd wordt van soortgenoten en menselijk contact moet ontberen kan hij hierdoor getraumatiseerd raken. Hierdoor kan de hond onbenaderbaar worden. In de komende periode blijven wij ons hard maken voor regelgeving die het geïsoleerd opsluit en van inbeslaggenomen honden verbiedt.


Steun gevraagd voor Ruby
Wij vragen u niet graag om een gift. Maar voor Ruby maken we een uitzondering. Ruby is een van de tachtig pitbulls die nog getest moeten worden vanwege de oude RAD. Zij zit nu al elf maanden geïsoleerd opgesloten en reageert net als Boran negatief op de isolatie. Zij is niet benaderbaar en dreigt nu door het risco-assessment ter dood veroordeeld te worden. De advocaat van Ruby heeft contact met ons opgenomen en omdat de eigenaar de financiële middelen niet heeft, hebben wij aangeboden te helpen. De familie Gaus is bereid ook Ruby op te nemen. Daarom doen wij nu een belangrijke oproep aan u als hondenliefhebber om ons te helpen in de opvang- en therapiekosten. Iedere gift is welkom op giro 3583611 ten name van Comité Dierennoodhulp te Amsterdam, onder vermelding van Ruby. Mocht Ruby deze kans van de rechtbank niet krijgen dan garanderen wij u dat wij de binneng ekomen giften gebruiken voor rust voor een andere getraumatiseerde hond.


Bedankt en tot ziens?
De nieuwe RAD is van de baan! Dit is dan ook de laatste brief die u van ons via www.axci.nl ontvangt. Wij willen u bedanken voor uw ondertekening, reactie en de talloze brieven die de minister en de commissie van LNV van u hebben gekregen. Zonder u was dit succes niet mogelijk geweest. We zijn er echter nog niet. Ruby moet geholpen worden en ook de andere honden die nu geïsoleerd opgesloten zitten, hebben onze steun broodnodig. Wilt u op de hoogte gehouden worden van het nieuws hierover, klik dan hier. Misschien dus tot ziens en verder wensen wij u een diervriendelijke kerst! Hopelijk vergeet u daarbij de andere dieren niet, want ook de kippen, konijnen, koeien, varkens en kalkoenen hebben net als uw hond intrinsieke waarde en recht op een go ed leven.


Nogmaals veel dank voor uw steun,
Comite Dierennoodhulp, Sophia-Vereeniging tot Bescherming van Dieren,
Stichting Rechten Voor Al Wat Leeft

Michiel
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1112
Lid geworden op: 28/10/08 23:04
Locatie: Den Haag

Ongelezen berichtdoor Michiel » 19/12/08 23:59

Lees dit ook ff :wink:

www.comitedierennoodhulp.nl/persbericht ... ningen.doc

en

http://www.dag.nl/10117298/NIEUWS/Artik ... honden.htm

Voor alle duidelijkheid...De bestaande RAD, waarbij honden dus alleen al op basis van uiterlijk in beslag konden worden genomen, wordt dus nog steeds ingetrokken en de nieuwe regeling die Verburg wilde invoeren vindt geen doorgang.
De minister vindt dat gemeenten al voldoende juridische middelen hebben om agressieve honden aan te pakken.
Dit betekent dus dat het afmaken van honden die totaal niets gedaan hebben ook stopt!! :eausadance:

Michiel

roos

Ongelezen berichtdoor roos » 20/12/08 18:58

Ik vind dit een heel goed bericht :klasse:
Ik vond de hele regeling (oude en nieuwe) nergens over gaan.

Net zoals dat je eerst je rijbewijs moet halen voordat je mag autorijden, lijkt mij een verplichte cursus met certificaat voor een aanstaande hondeneigenaar een veel effectiever plan.
Geen certificaat, geen hond :twisted:
Zijn de impulsaankopen ook gelijk grotendeels uit de wereld en de mensen zich veel beter bewust van waar zij aan beginnen.
Zoiets zal ook zeker een positief effect hebben op de broodfok als je daar aandacht aan schenkt in de cursus.
En aangezien er kosten aan verbonden zijn betaald het zichzelf en is daarmee een stuk goedkoper en effectiever dan deze RAD regeling.

De controleurs kunnen wel betaald worden uit de bekeuringen :twisted:

Michiel
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1112
Lid geworden op: 28/10/08 23:04
Locatie: Den Haag

Ongelezen berichtdoor Michiel » 20/12/08 21:12

Mijn idee...

Ik zou het echt heel goed vinden als er een verplichting komt om een opvoedcursus te gaan volgen. Mij lijkt het een goed idee om eerst een theoriecursus te doen, waarin je een ( basis ) cursus krijgt over hondengedrag en opvoed technieken,voor je een pup ( of volwassen hond ) aan kunt schaffen. Daarna verplicht met de hond op cursus.
Die theoriecursus voor aanschaf lijkt mij dan echt een must, omdat je niet gelijk dezelfde dag dat hij in huis komt met je 8 weken oude pup, of met een volwassen hond die je net opgehaald hebt, op cursus gaat. Laat nu de puppytijd zo ongelovelijk belangrijk zijn voor de rest van het leven van een hond, dus je kunt ongelovelijk veel verpesten tijdens puppytijd, plus dat een volwassen hond heel erg moet wennen aan een nieuwe situatie. Als jij verkeerd op hem reageerd kan dat ook veel schade toebrengen.
Ik zie bijvoorbeeld zo vaak mensen, die met de allerbeste bedoelingen hun hond totaal verkeerd corrigeren als hij uitvalt naar een andere hond, of als ze iemand willen begroeten en de eigenaar dat niet wil, dat je volgens mij echt een hele grote slag kunt slaan als je het volgen van cursussen op een gecertificeerde hondenschool verplicht zou stellen. Dit zou echt veel ellende kunnen voorkomen. Veel betere oplossing dan de gevolgbestrijdings methode die Verburg door wilde voeren. Nu is dat gelukkig van de baan, maar ik hoop echt dat ze toch doordenkt en het verplicht volgen van cursussen in gaat voeren.

Michiel

Jorinde
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1344
Lid geworden op: 27/06/08 17:08
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Jorinde » 20/12/08 21:49

Zullen we dat dan bij kinderen ook doen? :D :twisted: :wink:
(Lijkt me overigens zonder dollen dat sommige problemen bij kinderen ook goed voorkomen kunnen worden door juiste pedagogische aanpak, maar dat is een ander verhaal...)
Groetjes Jorinde en :bruinpootje: van Brownie

Michiel
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1112
Lid geworden op: 28/10/08 23:04
Locatie: Den Haag

Ongelezen berichtdoor Michiel » 20/12/08 22:09

Jorinde schreef:Zullen we dat dan bij kinderen ook doen? :D :twisted: :wink:
(Lijkt me overigens zonder dollen dat sommige problemen bij kinderen ook goed voorkomen kunnen worden door juiste pedagogische aanpak, maar dat is een ander verhaal...)


hahahahaha goed plan Jorinde!! :twisted:

Zeker die kids die denken leuk te kunnen doen naar een hond door van alles naar hem toe te gooien of aan zn staart te trekken ofzo...vind je het gek dat die hond een keer denkt "en nu ben ik het ZAT!!" :wink:

Nee, zonder gekheid...
Ik vind het de verantwoording van de eigenaar van een hond dat hij het beestje goed opvoedt en beschermt tegen negatieve invloeden. Dus door ervoor te zorgen dat hij zijn hond nooit alleen buiten laat lopen en treiterige kinderen bij zijn hond weg houdt. Verder dus die cursussen waar ik het in mijn eerdere post al over had.:wink:

Michiel

flippie

Ongelezen berichtdoor flippie » 23/12/08 02:55

Ja, dat is goed nieuws! Ik heb ook een vreugdedansje gedaan toen ik het las. :schreeuw:

Maar wat nu...?!

Ik had het niet verwacht, maar als ik heel eerlijk ben zie ik sinds kort wel ineens heel wat meer stafford-achtige pups lopen bij mij in de buurt dan voorheen. In mijn vorige woonwijk was het altijd al een redelijk populair ras, maar waar ik nu woon heb ik er tijdens het uitlaten van mijn eigen honden in 2,5 jaar tijd hooguit 1 of 2 keer eentje langs zien komen. Nu in een week of 2 tijd al een stuk of 5, en allemaal nog jonge honden. Hoe kan dat, denk ik dan? Is er 1 of andere broodfokker in Utrecht die z'n kans heeft schoon gezien om nu ineens flink te gaan adverteren met dit soort honden? Of valt het me ineens meer op (wat ik me eerlijk gezegd nauwelijks kan voorstellen)? En natuurlijk vraag ik me dan ook af of die mensen die nu zo'n pup aanschaffen wel weten waar ze aan beginnen. Kan ik immers niet aan hun neus zien. 8)

Ik ben ook een groot voorstander van verplicht naar cursus voor je een hond mag aanschaffen. Maar hoe moet dat in de praktijk? Ik weet het niet zeker, maar volgens mij mag iedereen die dat wil een bordje op z'n deur spijkeren met 'hondenschool'. Als alle aspirant-hondenbezitters eerst verplicht op cursus moeten, wie moeten al die cursussen dan gaan geven? Hoe weet je dat er dan niet allemaal hondenscholen worden opgericht door volslagen nitwits, die geld ruiken maar totaal geen verstand hebben van honden opvoeden?

Zelf zou ik denken: voer als de sodemieter een minimumeis in op het gebied van kynologische en didactische opleiding voordat iemand een hondenschool mag openen (of openhouden). Zet aspirant-hondenbezitters maar op een wachtlijst voor die gekwalificeerde scholen - als je écht graag een hond wilt, dan moet je maar een jaartje geduld op kunnen brengen.

Maar zou dat haalbaar zijn in de praktijk? Hoe moet het dan met asielhonden bijvoorbeeld? Die kun je moeilijk een jaar (of langer) extra in het asiel laten zitten omdat een aspirant-baas die mogelijk een gouden mandje kan bieden nog geen 'brevet' heeft gehaald, toch?

Ik ben heel benieuwd wat voor oplossingen jullie hiervoor evt. zien. Want zoals gezegd: ik ben heel erg voorstander van een rijbewijs-achtige eis voor iemand een hond mag nemen. En denk dat idd daarmee ook de broodfok een gevoelige klap kan worden toegebracht (als de 'gekwalificeerde hondenscholen' op dat punt tenminste ook goed zijn onderlegd en goed voorlichting geven). Maar ik zie dus nog wel wat beren op de weg. :confused:

roos

Ongelezen berichtdoor roos » 23/12/08 04:14

Het asiel kan zelf een cursus aanbieden, die de mensen alleen het "rijbewijs" aanbied voor een asielhond.
Met de verplichting, zoals ze nu ook al doen (als ik het goed heb begrepen) om de volledige cursus tzt te gaan doen.
Voor de rest van jouw beren is het mij nu te laat, gaan we morgen mee verder :)

roos

Ongelezen berichtdoor roos » 23/12/08 04:21

Naar wat ik van mijn dochter heb begrepen, zij volgt een opleiding tot gt, is dat zij volgens mij na haar 2e certificaat puppyles mocht gaan geven.
Dus voor zover ik het weet moet er wel iets van opleiding gedaan worden, maar dit is een goede vraag voor Lupos of iemand anders hier met een hondenschool.
Als ze het zelf niet lezen zal ik eens een pb sturen.

flippie

Ongelezen berichtdoor flippie » 23/12/08 04:23

roos schreef:Het asiel kan zelf een cursus aanbieden, die de mensen alleen het "rijbewijs" aanbied voor een asielhond.
Met de verplichting, zoals ze nu ook al doen (als ik het goed heb begrepen) om de volledige cursus tzt te gaan doen.
Voor de rest van jouw beren is het mij nu te laat, gaan we morgen mee verder :)

Da's alvast een slimme, mede-nachtbraker! :klasse:




Poeh, en ik ga ook slapen... belachelijke tijd dit. :roll: Akelig verslavend forum! :evil: :lol:

roos

Ongelezen berichtdoor roos » 23/12/08 04:25

flippie schreef:
roos schreef:Het asiel kan zelf een cursus aanbieden, die de mensen alleen het "rijbewijs" aanbied voor een asielhond.
Met de verplichting, zoals ze nu ook al doen (als ik het goed heb begrepen) om de volledige cursus tzt te gaan doen.
Voor de rest van jouw beren is het mij nu te laat, gaan we morgen mee verder :)

Da's alvast een slimme, mede-nachtbraker! :klasse:




Poeh, en ik ga ook slapen... belachelijke tijd dit. :roll: Akelig verslavend forum! :evil: :lol:


Zeker verslavend, maar ik kom niet in slaap op de een of andere manier :(

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 23/12/08 09:57

we zijn als erkende hondenscholen nu bezig met het project: http://www.sociaalhondenvaardigheidbewijs.nl/ Het probleem namelijk na de afschaffing va de RAd ios dat je daarmee ook de bescherming van de hond hebt afgeschaft. Er zijn nu vrijwel geen regels meer met betrekking tot de bescherming van de hond. Dit zou een stap kunnen zijn naar verplichting en uitsluiting van impulsaankopen. Politiek heeft interesse en 15 januari gaan de proeven van start. Daarnaast komt er binnenkort verplichte scholiong voor hondenscholen (en aansluiting van al geschoolde hondenscholen) zo ban je weer de beunhazen uit en dat is een goede zaak!
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012

roos

Ongelezen berichtdoor roos » 23/12/08 10:54

Daar is ons antwoord al :)
Top dat er verplichte scholing voor hondenscholen komt :klasse:

Michiel
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1112
Lid geworden op: 28/10/08 23:04
Locatie: Den Haag

Ongelezen berichtdoor Michiel » 23/12/08 12:15

Dat is inderdaad goed nieuws Dorine :smile: Met je punt dat nu ook alle bescherming voor honden weg is genomen met het afschaffen van de RAD heb je wel een punt ja...Iedereen is op dit moment vogelvrij om een hond aan te schaffen met een, laten we het netjes zeggen, wat lagere bijtgrens , om deze vervolgens vrolijk te verpesten....
Nu ff duimen dat de politiek niet alleen interesse heeft, maar er ook werk van gaat maken en het verplicht hebben van een "rijbewijs" ook zo snel mogelijk in gaat voeren na die proef :wink:
Als er inderdaad een wet komt waarin een "rijbewijs" voor het houden van honden verplicht wordt gesteld, zullen ze eerst moeten beginnen met het opleiden van de nog niet gecertificeerde hondenscholen en aspirant hondenscholen, die dan zeker zullen ontstaan, omdat het ineens booming business wordt. Daar valt logistiek gezien dan nog wel het een en ander te regelen voor een nieuwe wet mbt het verplicht hebben van een "rijbewijs" wordt ingevoerd...Misschien is het inderdaad ook een oplossing als dieren- asiels mensen in dienst kunnen krijgen, die specifiek aspirant asiel- honden bezitters die bij hen een hond uit het asiel op willen nemen de basiscursus kunnen geven, zodat deze in ieder geval snel zijn papiertje op zak kan hebben voor het adopteren van een hond en dan vervolgens met die hond de praktijk cursus(sen) kan gaan doen. Misschien is dit ook wel een goede motivatie voor mensen om ook eerder naar een herplaatser via een asiel te kijken dan gelijk maar een pup aan te schaffen. Zo breng je de broodfokkerij ook nog eens een extra klap toe en krijgen die arme asieldieren een betere kans :wink: Ik denk dat de bonafide fokker er niet zo'n probleem mee zal hebben als hij wat minder pups verkoopt. Het lijkt mij dat die fokkers, met over het algemeen toch een wat groter hart voor dieren, dit ook toe zullen juichen.

Wat betreft controle van de naleving van deze eventuele nieuwe wet, hebben ze verschillende manieren. Ten eerste moet iedere eigenaar zijn hond(en) opgeven voor de hondenbelasting en wordt hiermee dus geregistreerd en kan er ook op straat controle worden uitgevoerd door de politie/ belastingfunctionarissen. Daarnaast zou je het jezelf registreren als eigenaar van een hond verplicht moeten stellen, omdat er ook gemeenten zijn waar geen hondenbelasting afgedragen hoeft te worden. Wat betere controle op straat door politie en/ of belastingfunctionarissen is in elk geval wel een vereiste, anders zullen er nog teveel hondeneigenaren die zich niet aan de wet houden vrijuit kunnen gaan.

Michiel

roos

Ongelezen berichtdoor roos » 23/12/08 17:07

Kan mij goed in jouw verhaal vinden Michiel, ik denk alleen dat de politie/belasting al overbelaste apparaten zijn die hier geen tijd aan kunnen/willen besteden.
Daar zou denk ik een nieuwe instantie voor moeten worden opgericht, die ook de hondenscholen controleert.
Net zoiets als de boswachterij bv, die mogen ook bekeuringen uitschrijven.
Dit zou bv wel bij de dierenbescherming neergelegd kunnen worden naar mijn idee.
Ik ben even hardop aan het denken hoor, vandaar wat dingen door elkaar :wink:


Terug naar “Lab-leed”