Trufa, een ex-fokteefje

Plaats hier verhalen van de Labradors die minder geluk hebben gehad in hun leven. Het is verboden om schokkende foto's of filmpjes direct op het forum te zetten, bij eventuele doorverwijzing erbij zetten dat de link schokkende beelden bevat!
Gebruikersavatar
Maaike
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 27
Lid geworden op: 03/06/13 12:48
Locatie: Santa Cristina d'Aro

Trufa, een ex-fokteefje

Ongelezen berichtdoor Maaike » 04/06/13 10:33

In het voorstel bericht heb ik het al aangegeven, onze lab Trufa heeft niet zo'n gelukkig leven gehad tot voor kort. Wat ze allemaal mee heeft gemaakt weten we niet precies, ik kan alleen maar zeggen wat ik vermoed vanwege de reacties die ze heeft.

Trufa is geboren bij een broodfokker is Sevilla, aan haar tandjes en uiterlijk te zien is ze tussen de 4 en de 5 jaar oud.

In Sevilla leefde ze samen met Rubia, een blond labrador teefje. Trufa was dochter van een fokteefje, gedekt door een rasreu, en werd altijd gedekt door rasreutjes om mooie pupjes te krijgen die dan weer goed verkocht werden. Dit is waarschijnlijk zo gegaan vanaf haar eerste loopsheid tot vorig najaar.

Ze is sociaal met honden, is altijd met Rubia en de wederzijdse pups geweest, en je merkt aan haar manier van spelen dat ze gewend is om met pups te spelen, nu pas begint ze wat wilder de worden, maar in het begin speelde ze met onze 36 kg. wegende golden alsof hij een pup van een paar weken was :D

Andere sociale vaardigheden mist ze echter, of zijn onderontwikkeld.

Hoe ze precies bij de opvang in Sevilla is gekomen weet ik niet, het schijnt met geldproblemen van de fokker te maken hebben, maar kennelijk was het de bedoeling dat zowel Rubia als Trufa naar de stichting progolden in Barcelona zouden komen, om vanuit een opvanggezin naar adoptiebaasjes te kunnen. Rubia bleek echter op het laatste moment weer zwanger te zijn en is toch niet afgestaan door de fokker... :cry:

Trufa kwam in februari bij het opvanggezin in Barcelona terecht. Daar leerde ze al met mensen leven, maar nog steeds had (en heeft) ze angst voor dingen die soms heel onverwacht zijn. Wij zagen Trufa via de stichting progolden waar ik lid van ben, vanwege onze golden (ook een herplaatser, deze met nog geen 5 maanden...), en we werden verliefd op haar prachtige kopje. We zijn bij haar op bezoek geweest en besloten haar te adopteren.

Sinds 10 mei woont ze bij ons, en het aanpassen gaat eigenlijk heel snel. Maar ze is snel bang, schiet dan in de stress, en het is moeilijk om haar daar weer uit te krijgen dan. Aanraken heeft ze niks mee, dat geeft haar geen rust op zo'n moment, integendeel. Voertjes maakt dat we die cirkel van angst weer doorbreken, en ze weer beseft "o ja, die waren aardig, daar speel ik mee, daar kwispel ik 's morgens tegen".

Ze is bang voor mannen, in het begin schoot ze in een hoekje zodra ze mijn man maar zag. Nu blaft ze tegen hem, gromt zelfs tegen hem, maar beseft dan opeens dat hij die man was waar ze ook mee gaat wandelen, en waar ze lekkere dingen van krijgt. En komt ze gewoon in de kamer liggen waar hij ook is. Maar écht vertrouwen doet ze hem (nog) niet. Tot grote frustratie van mijn man. :wink:

Maar je vraagt je af wat ze haar aangedaan hebben. Een onverwachte (voor haar) beweging, een hard geluid (in je handen klappen), maakt dat weg duikt, helemaal klein en in elkaar gekropen... :cry:

Die angst heeft ze vooral in besloten ruimtes, ruimtes waar ze niet weg kan. Als er een man voor de deur staat moeten we echt uitkijken dat ze niet tussen de deur doorglipt en de straat oprent, gewoon uit ontsnappingsnood. Met vrouwen is het anders. Daar rent ze ook niet op af of zo, maar ze is er niet bang voor. Met mijn dochter en mij is het inmiddels gewoon goed, ze komt ons begroeten bij de deur, kwispelt zich een bult als we thuiskomen, en luistert goed naar ons op straat, ze kan met ons gewoon loslopen.

Eten uit een bak was ook een drama in het begin. Ze heeft duidelijk altijd van de grond gegeten, en "vechtend" om haar eten, want ze kon niks met de bak, en nam een hapje om dan heel snel weg te rennen, en het ergens anders door te slikken. Ondertussen angstvallend Ron in de gaten houdend, die haar in diepe verbazing aankeek, want die snapte er helemaal niks van hahaha.

Inmiddels eet ze uit de bak, wij houden hem nog wel vast, dat hij niet kan schuiven, want daar schrikt ze erg van, en naast Ron, want dan is het rustigst, omdat ze ziet dat hij zijn eigen eten heeft en niks met dat van haar wil.

Het is een heel proces, maar er zijn ook leuke dingen, zien hoe ze met Ron speelt, inmiddels begrijpt dat een balletje gooien wil zeggen dat je hem mag pakken (en dan blijft ze daar ook tijden helemaal blij mee rondstappen 8) ) en dat takken ook leuke dingen zijn om mee te spelen, zeker als Ron ook aan de andere kant mee doet. We zijn trots op haar, we zien hoe ze zelf haar angsten steeds overwint, steeds een stapje verder doet, steeds ontspannener ligt te slapen, steeds meer gewoon hond wordt.

En we hopen dat Trufa nog heeeeeeeeeeeeel veel jaar gewoon gelukkig bij ons mag zijn
Groeten van Maaike, Trufa en Ron

M_n_q_e
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1240
Lid geworden op: 07/12/10 12:12

Ongelezen berichtdoor M_n_q_e » 04/06/13 10:44

Goh, het lijkt wel of je Trix omschrijft. Alleen is zij in Nederland bij een broodfokker in beslag genomen door de dierenbescherming. Maar al die angsten... precies Trix in het begin. :(

Helemaal super dat ze bij jullie een nieuwe kans krijgt!
Met heel veel geduld, liefde, respect voor haar 'eigen ruimte' en haar in haar eigen tempo laten wennen zal ze zeker een heel eind komen!

Gebruikersavatar
Maaike
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 27
Lid geworden op: 03/06/13 12:48
Locatie: Santa Cristina d'Aro

Ongelezen berichtdoor Maaike » 04/06/13 11:00

Inderdaad, heel belangrijk die eigen ruimte. Haar lekker laten liggen in haar kuil in de tuin (die ze eerste dag al gegraven heeft, net een nestje) waar ze gaat liggen als ze rust wil en er even niet meer is. De eerste paar dagen bracht ze daar de meerderheid van de uren van de dag door. Inmiddels ligt ze lekker op haar kussen binnen ook, of nog beter :wink: op het bed van Laura, mijn dochter.

Ze had een heel trieste uitdrukking op haar kopje toen ze bij ons kwam, die is weg nou, het is nou meer afwachtend "wat gaan we doen, wat gaat er gebeuren, wat ga je me geven?"
Groeten van Maaike, Trufa en Ron

Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 361
Lid geworden op: 03/04/13 10:04
Locatie: Barneveld

Ongelezen berichtdoor Haasje » 04/06/13 11:05

Oh wat verschrikkelijk voor die lieve Trufa :(, ik krijg daar gelijk tranen van in mijn ogen. Jullie verdienen echt een lintje! :applaus: :klasse:
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.

labbers
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1042
Lid geworden op: 08/03/10 17:01
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor labbers » 04/06/13 11:06

wat verdrietig allemaal..hardverscheurend als je beseft dat ze het zo zwaar heeft gehad en dan weet je waarschijnlijk de helft nog niet eens. maar wat fijn dat Trufa nu bij jullie is gekomen en op haar eigen tempo alles mag gaan ervaren en mag gaan herstellen.
Dawn (Tickled Pink by Ic of Storm's Legacy 06-07-2012)
Hailey (Black Pearls of Mainhatten Ultra Voilet 17-01-2012)

Gebruikersavatar
Maaike
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 27
Lid geworden op: 03/06/13 12:48
Locatie: Santa Cristina d'Aro

Ongelezen berichtdoor Maaike » 04/06/13 11:20

Afbeelding

Dit is ook Trufa, een blij door de rivier rennend hondje!!! Daar is ze gewoon "hond". Met onze Ron vormen ze een twee-eenheid, en dat al na een paar dagen. Als Ron ziet dat Trufa achterblijft gaat hij haar halen, als ze denkt dat ze verdwaalt gaat hij haar zoeken. Zo lief om te zien! :verliefd1:
Groeten van Maaike, Trufa en Ron

labbers
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1042
Lid geworden op: 08/03/10 17:01
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor labbers » 04/06/13 11:28

geweldig..wat fijn dat jullie Ron haar gelijk onder zijn hoede heeft genomen :D
Dawn (Tickled Pink by Ic of Storm's Legacy 06-07-2012)
Hailey (Black Pearls of Mainhatten Ultra Voilet 17-01-2012)

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 04/06/13 13:26

Akelig hoor, arme honden die in zulke omstandigheden moeten leven :(
Fijn dat dit meisje bij jullie en Ron een warm mandje heeft gevonden, ik wens jullie heel veel liefde en plezier met elkaar toe.

laika
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6527
Lid geworden op: 06/10/06 18:27
Locatie: alkmaar

Ongelezen berichtdoor laika » 04/06/13 17:15

wat heerlijk dat ze een huisje bij jullie heeft gevonden hopelijk gaat het in de toekomst beter met haar
:zwartkopje: Zosja 31-03-2003...........02-02-2016
:zwartkopje: Quinty 7-06-2005
:blondkopje: Shanna 8-11-2008

Gebruikersavatar
Maaike
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 27
Lid geworden op: 03/06/13 12:48
Locatie: Santa Cristina d'Aro

Ongelezen berichtdoor Maaike » 04/06/13 17:36

Daar ben ik niks bang van: het verschil met nog geen 4 weken geleden is echt al ENORM. Van een bang onzeker hondje, is ze inmiddels in een leuke dame veranderd, die haar mannetje zeker wel staat. Ze heeft echt een karaktertje hoor, en daarbij ook nog hartstikke slim.

Ze gaat er wel komen, dit meisje. Temeer omdat ze zélf iedere keer weer haar angsten overwint. Als ze ergens niet langs durft gaat ze dribbelen, heen en weer lopen. Iedere keer net een beetje dichterbij, en dan toch weer weg lopen. Totdat ze na -tig keer heen en weer lopen er langs is, en gezien heeft dat er niks engs gebeurde. En dát vind ik nou zo enorm knap van dit dametje.

Ik had nooit gedacht dat ze zó snel al aan mij en mijn dochter gehecht zou zijn, had een veel langer wenningsproces voor ogen. Maar als je haar nou met haar bal ziet spelen, Ron uit ziet dagen, kwispelend voor je ziet staan met een stralend kopje als ze iets wil... dan vergeet je dat ze nog maar pas geleden een hondje was dat alleen in de tuin zat in haar kuil, of boven aan de trap. Plaatsen waar zij het gevoel had veilig te zijn. Boven aan de trap zit ze maar weinig meer. In haar kuil ligt ze af en toe, lekker in het zonnetje. Tot het te warm wordt en ze in de keuken gaat liggen...
Groeten van Maaike, Trufa en Ron

Gebruikersavatar
rimanime
Speurneus
Speurneus
Berichten: 11652
Lid geworden op: 07/02/04 21:12
Locatie: zo'n 600 km boven Parijs

Ongelezen berichtdoor rimanime » 04/06/13 20:13

Trufa heeft haar plekje gevonden bij jullie en haar zo te lezen grote vriend Ron :) hopelijk heeft ze nog een flink aantal onbezorgde jaren bij jullie..... :klasse:
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008


Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)

Kelsey en Lenka
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 707
Lid geworden op: 04/06/13 09:43
Locatie: west vlaanderen

herkenbaar

Ongelezen berichtdoor Kelsey en Lenka » 04/06/13 22:27

Wat herkenbaar. Ons Kelsey was ook voor alles bang en inderdaad meer van mannen dan van vrouwen. Wel viel ons op dat mannen met een hond sneller haar vertrouwen kregen, dan mannen zonder hond. Net alsof ze zag aan de reactie van de hond dat ze nergens bang voor hoefde te zijn.
Hier ging het ook vrij snel de goede kant op. Ze is me wel heel lang overal blijven volgen. Als ik zat te lezen en ik stond gewoon recht, veerde zij ook recht. Zo bang om opnieuw in de steek gelaten te worden. Maar elke maand ging het iets beter. Nu heeft ze niet zoveel overblijfselen meer van haar traumatische verleden.
Het enige die we er niet volledig hebben uitgekregen is dat ze niet echt proper is. Zo doet ze zo nu en dan haar behoefte in haar kennel. (binnenhuiskennel waar ze in slaapt) De deur staat nochtans open, dus ze kan er uit. Maar ja... ze heeft dan ook 4.5 jaar haar behoefte moeten doen waar ze was. We mogen al blij zijn dat we ze een beetje zindelijk hebben gekregen :)
Liefde lost uiteindelijk alles op! :verliefd1: Trufa heeft geluk dat ze jullie 'vond'.

marron
Speurneus
Speurneus
Berichten: 31167
Lid geworden op: 18/04/04 04:41
Locatie: hengelo (o)
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor marron » 04/06/13 22:49

Dat gaat helemaal goed komen, heel veel geluk samen :)
:bruinpootje: Marron R.I.P
:bruinpootje: Ayay (AYAY Cuidado v't Chielewout ) (F)
:bruinpootje: La Paz (Cuidado Roses Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Suez ( Roses Suez por M Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Topaz ( Call me Revelry Of Faskally's Fauve ) (F)
:bruinpootje: Brazz ( Play Mor Viva la Vida ) (F)
:bruinpootje: Riv ( Play Mor U gotta B Quick) (M)

Gebruikersavatar
fieke
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1029
Lid geworden op: 24/02/12 19:24
Locatie: Elsloo
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor fieke » 05/06/13 07:04

Fijn dat Trufa een fijn plekje bij jullie heeft gevonden. Door alle liefde die jullie haar geven, komt het wel goed. Heel veel plezier samen
:)

Gebruikersavatar
FunnyNina
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2243
Lid geworden op: 28/03/10 13:30
Locatie: Maastricht

Ongelezen berichtdoor FunnyNina » 05/06/13 20:10

Veel geluk en plezier met Trufa, zij heeft een liefdevol huisje gekregen.


Terug naar “Lab-leed”