Teken petitie tegen dierproeven op labradors!!!

Plaats hier verhalen van de Labradors die minder geluk hebben gehad in hun leven. Het is verboden om schokkende foto's of filmpjes direct op het forum te zetten, bij eventuele doorverwijzing erbij zetten dat de link schokkende beelden bevat!
Gebruikersavatar
FunnyNina
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2243
Lid geworden op: 28/03/10 13:30
Locatie: Maastricht

Re: Teken petitie tegen dierproeven op labradors!!!

Ongelezen berichtdoor FunnyNina » 01/09/14 12:10

Misschien goed nieuws de proeven op labradors in het Um van Maastricht zijn voor onbepaalde tijd uitgesteld en voor de 8 labradors die al op een proefdier locatie zijn worden adoptie gezinnen gezocht.

maybe
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 13
Lid geworden op: 28/08/14 09:50

Re: Teken petitie tegen dierproeven op labradors!!!

Ongelezen berichtdoor maybe » 03/09/14 15:51

http://www.metronieuws.nl/nieuws/170-ho ... F9E6t7Xj9/

daar gaat het geld wat je doneert aan de hartstichting
Afbeelding

Zipya

Re: Teken petitie tegen dierproeven op labradors!!!

Ongelezen berichtdoor Zipya » 03/09/14 16:05

Ja, "mooi" is dat.

Een Goed Doel dat honden laat mishandelen voor een Goed Doel (MENSEN). Tenslotte kun je best een paar honden opofferen als mensen daardoor kunnen blijven leven.
Wat leven we toch in een rare wereld!

Voor mij geen pacemaker als daarvoor heel veel lieve onschuldige honden moeten sterven.
Dan doe ik liever echt goed mijn best om gezonder te leven en weer terug te komen op mijn streefgewicht. (weeg nu 10 kg te veel).
Dan is de kans tenslotte een stuk kleiner op hart- en vaatziekten.

Voor mij een geweldige motivatie: afvallen en gezond leven om het leven van andere honden resp. proefdieren te sparen.
Dat is pas een GOED DOEL.

Desiree
Erelid
Erelid
Berichten: 4536
Lid geworden op: 22/08/04 11:14
Locatie: Leidschendam

Re: Teken petitie tegen dierproeven op labradors!!!

Ongelezen berichtdoor Desiree » 03/09/14 20:28

Mijn vader is in maart dit jaar overleden aan de gevolgen van hartfalen. Het klinkt gek, maar mijn vader had een aangeboren hartafwijking waar ze pas achter zijn gekomen toen hij al begin 50 was. Die afwijking was zeer zeldzaam, was wel bekend in de literatuur, maar veel artsen hadden het nog niet in het echt gezien. Zijn dossier is een paar keer de wereld over gevlogen naar congressen. En ook regelmatig keken buitenlandse artsen met hem mee. Wij zeiden ook wel dat het zijn geluk is geweest. Ze konden veel van hem leren dus werd er goed op mijn vader gelet :wink: .

Toen de prognose zo slecht was (nog maar een paar weken) heeft mijn vader een steunhart gekregen. Hier staat uitgelegd wat een steunhart is http://medischcontact.artsennet.nl/arch ... s-zorg.htm . Het plaatsen van een steunhart bij mensen zoals mijn vader zat toen nog in een experimentele fase.

Mijn vader wist dat er een groot risico aan het steunhart was verbonden. Tot nu toe werd het vooral gebruikt als tijdelijk oplossing, maar mijn vader was nummer 10 in Nederland met ernstig hartfalen die het voor "langdurig" kreeg. Mijn vader had 50% kans de operatie te overleven, werd hij op de IC kunstmatig in coma gehouden en stond hem een langdurig revalidatietraject te wachten. En onderwewg uiteraard de kans dat het alsnog verkeerd zou gaan. Uiteindelijk heeft hij nog ruim 1,5 jaar geleefd.

Ik vind en vond de positieve houding van mijn vader opvallend. Ben er ook trots op. Continu zei hij, ook toen hij de OK in reed, "jullie moeten niet verdrietig zijn. Zonder operatie leef ik nog maar een paar weken. Nu heb ik kans op langer. En als ik het toch niet red, dan hebben ze in ieder geval van mij geleerd en heeft een andere patient er straks iets aan." Dus ook mijn vader was een soort proefdier, maar dan wel met een bewuste keuze. Wat mij betreft niet verkeerd als een deel van de proeven naar mensen zoals mijn vader verschuift.

Na zijn overlijden hebben wij daarom het hart van mijn vader aan de artsen in het LUMC ter beschikking gesteld. De artsen stelden het op prijs daar onderzoek naar te kunnen doen.

Het is een lang verhaal geworden :oops: , maar wat ik wil zeggen dat we als mensen ook open moeten staan voor alternatieven voor dierproeven.
Groetjes,
Désirée

Afbeelding

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Teken petitie tegen dierproeven op labradors!!!

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 04/09/14 12:28

Helaas zijn dierproeven nog steeds nodig. Niet alles kan getest worden in een simulatieomgeving. Nederland kent gelukkig de strengste dierproevenwet ter wereld. Maar toch moeten er af en toe proefdieren gebruikt worden. Hoewel ik vanuit mijn emotie vind dat dat niet moet kunnen, snap ik met mijn verstand best dat het nodig is.

Iedereen wil betaalbare medicijnen en behandelmethoden om een lang en gezond leven te hebben. Niet alleen voor jezelf, ook voor iedereen die je dierbaar is. Voor veilige medicijnen en behandelmethoden zijn uitgebreide testen nodig. Die hele procedure ligt vast: eerst testen in een laboratorium, dan op dieren en daarna op mensen, zoals de vader van Desiree en zoals bijv. de westerse ebola-patiënten die een experimenteel medicijn krijgen toegediend. Moeten we de fase van de proefdieren dan maar overslaan, omdat dat zielig is en maar meteen op mensen gaan testen, terwijl die medicijnen / methoden nog lang niet veilig zijn? Ik vind dat de omgekeerde wereld: een mensenleven weegt voor mij nog altijd meer dan een dierenleven.

Misschien een manke vergelijking, maar er gaan nog altijd vele, vele dieren meer dood in de vleesindustrie, dan als proefdier. Vaak na een ellendig leven en na een ellendige dood. Laten jullie daarom allemaal je kippetje, visje, hamburger of biefstukje staan?

@Desiree: een neef van mij leeft al een paar jaar in ´extra speeltijd´ met zo´n experimenteel steunhart. Prachtig mooi, dat dat kan!

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

Desiree
Erelid
Erelid
Berichten: 4536
Lid geworden op: 22/08/04 11:14
Locatie: Leidschendam

Re: Teken petitie tegen dierproeven op labradors!!!

Ongelezen berichtdoor Desiree » 04/09/14 19:09

Inderdaad heel mooi dat het mogelijk is. De cardioloog die het traject met mijn vader volgde, vertelde na zijn overlijden dat het LUMC inmiddels is gestopt met het steunhart van mensen in zo'n slechte conditie als mijn vader. Teveel mensen overleden aan dezelfde bijwerkingen. Maar daar zou je nooit achterkomen als het niet op mensen kan worden uitgeprobeerd.
Groetjes,

Désirée



Afbeelding


Terug naar “Lab-leed”