Vetbulten

Hier komen labrador eigenaren bij elkaar om alle dingen te bespreken die specifiek oudere labjes aangaan.
jolien
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1528
Lid geworden op: 21/02/10 19:23
Locatie: Apeldoorn

Vetbulten

Ongelezen berichtdoor jolien » 18/03/12 16:42

Ik merk dat Quincy en Rosa, nu ze ouder worden, steeds meer last krijgen van bulten. Bij Rosa valt het gelukkig nog mee, zij heeft er nog niet zoveel last van. Maar Quincy lijkt er steeds meer te krijgen :( . We hebben er bij zowel Quincy als Rosa al een aantal laten onderzoeken door middel van het nemen van een biopt en gelukkig bleken het elke keer echt om vetbulten te gaan. Bij Rosa is het echt een rond bolletje aan haar flank, bij Quincy zijn het meer 'schijven'. En ze worden dus ook groter... Maar gelukkig zijn ze trouwens nog niet zichtbaar. Ze heeft er ook 1 achter haar oor, die je niet ziet, maar steeds groter wordt. Als deze te groot wordt zal die toch op den duur weggehaald moeten worden :( .

Maar nu mijn vraag, hebben jullie oudjes daar ook last van? Ik vind het zo gek dat ze dat opeens krijgen! En de vraag is ook, ga je elke keer weer naar de dierenarts als je weer een bult ontdekt? Wij willen nu eigenlijk toch wel weer gaan met beiden, want je weet maar nooit en hoopt natuurlijk dat het gewoon een vetbult is, maar zeker weten doe je het pas na onderzoek...

Gebruikersavatar
Caya
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1617
Lid geworden op: 16/11/05 11:05
Locatie: Nagyvisnyó Hongarije

Ongelezen berichtdoor Caya » 18/03/12 18:15

Onze Xanne zit ook al een paar jaar vol met vetbulten en ook groeien ze. Ze heeft er geen last van volgens mij. Je ziet ze zo met het blote oog. Opereren is geen doen, als je er eentje weghaald zit er zo op een andere plek weer een ander. Het is niet anders. Als het een slappe, heen en weer te schuiven bult is onderneem ik geen actie maar als het een harde bult is die vastzit dan is het meestal foute boel en ga ik naar de DA. Zo had Norah laatst een harde bult op haar voorpoot en die is dan ook meteen weggehaald.
Wat er ook speelt in de wereld, laat het vooral de honden zijn!
Afbeelding
:zwartpootje: Dewi ♀ 21-04-03/08-08-17
:bruinpootje: Norah ♀ (The Prettiest vh Oosterhuis) 01-11-05
:bruinpootje: Fleur ♀ (Just Imagine vh Oosterhuis) 09-01-08
:zwartpootje: Cleo ♀ ( Lab' Major Headway) 08-03-11
:zwartpootje: Rose ♀ (Lab' Major Limited Edition) 20-04-12
:bruinpootje: Jenthe ♀ (Lab' Major Flower Power) 10-05-14
:bruinpootje: Xanne ♀ 24-10-02/22-08-13

Gebruikersavatar
anouschka
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 531
Lid geworden op: 02/12/05 12:25
Locatie: Almere

Ongelezen berichtdoor anouschka » 18/03/12 18:51

James krijgt er ook steeds meer. Toen hij wat jonger wel twee weg laten halen, maar dat is nu niet meer reeel om te doen. Je ziet ze ook zitten. Ik laat alleen nog checken als ze "anders" voelen of eruit zien of snel veranderen.

Wel iets wat je vaker bij oudere labjes tegenkomt. Weet niet hoe dit bij andere rassen zit eigenlijk.

Anouschka

pebi
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 533
Lid geworden op: 19/11/11 10:56
Locatie: Huybergen
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor pebi » 18/03/12 22:00

Pearl heeft er geen maar als ik een bult vind en die zit vast ga ik naar mijn da. bulten blijft eng.
Afbeelding

met dank aan Pauline

Gebruikersavatar
Gerritte
Erelid
Erelid
Berichten: 15528
Lid geworden op: 03/01/03 09:12
Locatie: zoetermeer

Ongelezen berichtdoor Gerritte » 19/03/12 07:39

Bij sting zijn het er ook heel veel. Als ik bij de da ben, dan loopt hij ze altijd wel even na en zelf hou ik het ook altijd in de gaten of ze anders gaan aanvoelen :wink:

Simba heeft er eentje en daar is onlangs weer even een biopt van genomen, maar dat was ook een vetbult :)
groetjes gerritte
Afbeelding
bedankt monika!

:zwartpootje:Sting 21-10-2000 overleden 15-02-2013
:blondpootje:Simba 30-11-2002
:zwartpootje:Murphy (Country Companions Murphy's Law) (nog even wachten totdat hij thuiskomt)

Gebruikersavatar
rimanime
Speurneus
Speurneus
Berichten: 11652
Lid geworden op: 07/02/04 21:12
Locatie: zo'n 600 km boven Parijs

Ongelezen berichtdoor rimanime » 19/03/12 17:00

Hier hebben de beide senioren (nog) geen last van vetbulten.
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008


Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)

Gebruikersavatar
Terra5
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3392
Lid geworden op: 27/05/06 11:52
Locatie: Dieren

Ongelezen berichtdoor Terra5 » 19/03/12 17:06

Terra krijgt het laatste jaar echt meer bulten. Pasgeleden ontdekte ik een vrij grote bij haar ribben..

Ik doe er niets mee. Ik kan zelf redelijk voelen of het een vetbult is of niet. En bovendien laat ik Terra niet meer opereren, dus ik heb er niets aan om te weten of het eventueel kwaadaardig zou zijn of niet. Opletten of het nog goed met haar gaat, doe ik toch wel ;-)
Tamara, :zwartpootje: Danouk en :blondpootje: Sanna
In loving memory :zwartpootje: Terra

Afbeelding
:zwartkopje: Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
:zwartkopje: Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
:blondkopje: Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014

jolien
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1528
Lid geworden op: 21/02/10 19:23
Locatie: Apeldoorn

Ongelezen berichtdoor jolien » 19/03/12 18:59

Terra5 schreef:Terra krijgt het laatste jaar echt meer bulten. Pasgeleden ontdekte ik een vrij grote bij haar ribben..

Ik doe er niets mee. Ik kan zelf redelijk voelen of het een vetbult is of niet. En bovendien laat ik Terra niet meer opereren, dus ik heb er niets aan om te weten of het eventueel kwaadaardig zou zijn of niet. Opletten of het nog goed met haar gaat, doe ik toch wel ;-)


Hoe voel je of het een vetbult is? Rosa bijvoorbeeld heeft een bult op haar flank, die echt aanvoelt als een knikker. Maar Quincy heeft meer van die hardere schijven. Beiden zijn getest en gelukkig bleken het allebei vetbulten te zijn. Maar ze waren zo verschillend, dat ik het moeilijk in te schatten vind.

Mark
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 177
Lid geworden op: 05/11/06 21:40
Locatie: Ekeren - Antwerpen

Ongelezen berichtdoor Mark » 19/03/12 19:38

Ons Zora heeft dat ook, ook krijgt ze best veel wratten
Tinny: raszuivere kruising (01/01/98-12/04/08 )
Benji: Kruising en ons duveltje (30/01/08-24/05/08 )
Zora: labrador in hart en nieren (06/06/01-10/04/14)
Vicky: lieve knuffelbeer

Boukje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1451
Lid geworden op: 02/12/09 11:02

Ongelezen berichtdoor Boukje » 19/03/12 20:58

Sara heeft er (nog) geen. Maar ik denk dat als ze er wel eentje krijgt ik er zeker naar laat kijken door een DA :wink:
Als mijn hond te oud is voor operaties zou ik niet weten hoe ik ermee om zou gaan (wel of niet naar laten kijken), maar beide onze hond(en) zouden een operatie nog aankunnen.

Lunatic
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6157
Lid geworden op: 03/03/08 14:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lunatic » 20/03/12 00:49

Max heeft er al een tijd eentje op z'n flank, die is ondertussen zo groot als een ei, maar het is een vetbult en hij heeft er geen last van gelukkig.

Hoe komt het eigenlijk dat oudere honden last krijgen van vetbulten? Ik heb het met mijn andere oudjes (andere rassen) nog nooit meegemaakt :confused:
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi

jolien
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1528
Lid geworden op: 21/02/10 19:23
Locatie: Apeldoorn

Ongelezen berichtdoor jolien » 20/03/12 09:00

Lunatic schreef:Max heeft er al een tijd eentje op z'n flank, die is ondertussen zo groot als een ei, maar het is een vetbult en hij heeft er geen last van gelukkig.

Hoe komt het eigenlijk dat oudere honden last krijgen van vetbulten? Ik heb het met mijn andere oudjes (andere rassen) nog nooit meegemaakt :confused:


Dat vraag ik me nou ook af? Het valt me op dat veel oudere labradors hier last van krijgen, maar waardoor komt dit opeens bij het ouder worden?

Gebruikersavatar
Terra5
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3392
Lid geworden op: 27/05/06 11:52
Locatie: Dieren

Ongelezen berichtdoor Terra5 » 20/03/12 09:58

jolien schreef:
Terra5 schreef:Terra krijgt het laatste jaar echt meer bulten. Pasgeleden ontdekte ik een vrij grote bij haar ribben..

Ik doe er niets mee. Ik kan zelf redelijk voelen of het een vetbult is of niet. En bovendien laat ik Terra niet meer opereren, dus ik heb er niets aan om te weten of het eventueel kwaadaardig zou zijn of niet. Opletten of het nog goed met haar gaat, doe ik toch wel ;-)


Hoe voel je of het een vetbult is? Rosa bijvoorbeeld heeft een bult op haar flank, die echt aanvoelt als een knikker. Maar Quincy heeft meer van die hardere schijven. Beiden zijn getest en gelukkig bleken het allebei vetbulten te zijn. Maar ze waren zo verschillend, dat ik het moeilijk in te schatten vind.

Een vetbult is glad als je hem voelt, je kunt hem ook vaak bewegen. Terra heeft beiden, een knikker en ergens ook zo'n schijf. Allebei glad van structuur en te bewegen. Dit wil overigens niet zeggen dat dit altijd zo is, maar 9 van de 10 keer heb je bij een oudere hond dan wel te maken met een vetbult volgens mij..
Tamara, :zwartpootje: Danouk en :blondpootje: Sanna
In loving memory :zwartpootje: Terra

Afbeelding
:zwartkopje: Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
:zwartkopje: Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
:blondkopje: Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 20/03/12 11:36

maupie had ze ook, eentje was echt groot, op haar zij, net achter haar elleboog. En eentje op haar achterpoot bij haar knie. Ze zijn wel allemaal aangeprikt, maar waren altijd vetbulten. Tja, het hoort er een beetje bij. Hoe het komt weet ik ook niet eigenlijk!
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Gebruikersavatar
francis v
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 390
Lid geworden op: 29/05/11 11:16
Locatie: voorburg

Ongelezen berichtdoor francis v » 20/03/12 16:27

Banjer, de ouwe dibbes, heeft al een aantal jaar een grote veltbult bij zijn ribbenkast. Hij heeft er nog steeds geen last van want hij ligt er gewoon op, welke ondergrond dan ook. De bult heeft de grootte van een halve tennisbal. Verder heeft hij een kleine bult op 1 van zijn voorpoten en 2 kleine bulten op zijn schouder. Ik laat daar helemaal niets aan doen. Banjer zit in zijn reservetijd en ik wil dat hij volop geniet.

mr. Bundels, de 1 jarige heerlijke ondeugd, heeft een vetbult op zijn keel, hij heeft er geen last van. Zolang hij lekker zijn ding kan doen en de bult verandert ook niet qua vorm doe ik er niets aan. De bult is een soort van halve ei. Ik controleer hem regelmatig.

Dus hier 2 mannen met vetbult(en).
Labradorliefde was een groot geluk in mijn leven


Terug naar “Seniorenhoek”