oude hond en pupje samenbrengen

Hier komen labrador eigenaren bij elkaar om alle dingen te bespreken die specifiek oudere labjes aangaan.
Kelsey en Lenka
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 707
Lid geworden op: 04/06/13 09:43
Locatie: west vlaanderen

oude hond en pupje samenbrengen

Ongelezen berichtdoor Kelsey en Lenka » 27/06/13 14:59

Onze oudste wordt in oktober 14! We zouden graag een pupje aanschaffen. Ik krijg vaak te horen dat dat misschien niet zo verstandig is om dit te doen; dat we dat Kelsey toch niet meer kunnen aandoen. Maar ik ben veel thuis dus kan de energie van de pup wel aan en omleiden als ik merk dat het Kelsey te veel wordt.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het combineren van een hele oude hond en een pup? Graag jullie ervaringen!

Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 527
Lid geworden op: 28/05/13 09:43
Locatie: zwolle
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Tammie » 27/06/13 16:07

Geen hele directe ervaring in die zin dat ik een oudere labrador had en een pup van ons zelf maar wel de ervaring van een druktemaker van een pup en Bo (toen al ouder, zelfs nog een paar maanden voordat hij overleed) samen.
Ging heel goed, wel moest ik om Bo's rust denken. Bo vond pups geweldig, waar hij andere honden niet zag staan op straat moest hij wel altijd puppie-knuffelen.
Persoonlijk, maar dit is mijn mening, zou ik met de ervaring van destijds en van het ruim een half jaar zonder hond te hebben gezeten er voor kiezen om de twijfel die ik destijds heb gevoeld (naast bo een pup) omzetten in ja in plaats van een nee.
Een keuze dus die deels op mijzelf is gericht.
Maar ook zeker een keuze nadat ik heb gezien dat bo opfleurde zodra de logé hier was.
Daarnaast is het een feit dat de oudere hond misschien wel helemaal geen langere wandelingen meer aan kan, de pup die ook opgroeit straks wel. Betekent dus afzonderlijk wandelen....

Wel zou ik dan denken om de rust van de pup (benchgebruik) en de rust van de oudere hond. Als je de rust voor alle 2 goed bewaakt, Kelsey goed kan inschatten (wat vind hij leuk en wat niet) moet het prima kunnen.
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding

Kelsey en Lenka
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 707
Lid geworden op: 04/06/13 09:43
Locatie: west vlaanderen

Wandelen

Ongelezen berichtdoor Kelsey en Lenka » 27/06/13 16:21

Wat voor mij de belangrijkste reden is om het te willen doen, is dat mijn andere hond (9 jaar) nog nooit alleen is geweest. Ons Kelsey kan max nog 10 minuten wandelen (alé... schuifelen) en als ik Bo meeneem voor een langere wandeling, loopt ze de hele tijd te janken. Ze vindt er dus niets aan zonder haar 'zus'. Ik ben dus bang dat als Kelsey er plots niet meer zal zijn, ons Bo haar kopke zal laten hangen en we van 2 afscheid moeten nemen. :cry:
Ik ben me er zeker van bewust dat ik rustmomenten voor beiden zal moeten inlassen.
Kelsey reageert goed op honden die we tegenkomen langs de weg. Volwassen honden op bezoek zijn heel wat minder welkom. Maar destijds ging het goed met Bo en ze zijn echt 4 poten op een buik. Daarom denk ik dat ze opnieuw geen probleem zal maken van een pup, ook al geniet ze van haar rustige oude dag.

Ik heb het dus nog gehoord dat een oude hond helemaal opfleurt van een jonkie in huis. Dat zou de max zijn :) maar helaas kan je zoiets niet zeker weten en krijg ik misschien een brompot die niets kan verdragen en dat wil ik uiteraard ook niet! :(

Dus als er nog ervaringen zijn... let me know!

-kim-
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2952
Lid geworden op: 19/09/07 19:15
Locatie: Stein
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor -kim- » 27/06/13 21:16

Mexx is bij Charlie gekomen toen die al 13jaar was.

Mexx kwam binnen rende meteen richting Charlie die alleen maar keek en Mexx draaide meteen op zijn rug. En binnen een half uur lagen ze samen in de mand. Was meteen dikke mik tussen die twee en Mexx had heel veel respect voor Charlie en ons oudje leefde op.
Charlie is helaas in december van dat jaar gestorven, Mexx heeft toen een hele tijd getreurd :cry:
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
:blondkopje: Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
:zwartkopje: JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013

Kelsey en Lenka
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 707
Lid geworden op: 04/06/13 09:43
Locatie: west vlaanderen

nadeel

Ongelezen berichtdoor Kelsey en Lenka » 27/06/13 21:34

-kim- schreef:Mexx is bij Charlie gekomen toen die al 13jaar was.

Mexx kwam binnen rende meteen richting Charlie die alleen maar keek en Mexx draaide meteen op zijn rug. En binnen een half uur lagen ze samen in de mand. Was meteen dikke mik tussen die twee en Mexx had heel veel respect voor Charlie en ons oudje leefde op.
Charlie is helaas in december van dat jaar gestorven, Mexx heeft toen een hele tijd getreurd :cry:


Ja, dat is dan het nadeel... De jonge hond moet snel afscheid nemen van zijn oude vriend... Wel zielig eigenlijk hé... :cry: Maar wat leuk dat ze het samen zo fijn hadden! :verliefd1:

-kim-
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2952
Lid geworden op: 19/09/07 19:15
Locatie: Stein
Contacteer:

Re: nadeel

Ongelezen berichtdoor -kim- » 28/06/13 11:38

Kelsey en Lenka schreef:
-kim- schreef:Mexx is bij Charlie gekomen toen die al 13jaar was.

Mexx kwam binnen rende meteen richting Charlie die alleen maar keek en Mexx draaide meteen op zijn rug. En binnen een half uur lagen ze samen in de mand. Was meteen dikke mik tussen die twee en Mexx had heel veel respect voor Charlie en ons oudje leefde op.
Charlie is helaas in december van dat jaar gestorven, Mexx heeft toen een hele tijd getreurd :cry:


Ja, dat is dan het nadeel... De jonge hond moet snel afscheid nemen van zijn oude vriend... Wel zielig eigenlijk hé... :cry: Maar wat leuk dat ze het samen zo fijn hadden! :verliefd1:


Ja dat was heel triest en voor ons ook redelijk onverwacht. Mexx heeft zeker ook mijn verdriet gevoeld daarin en dat heeft zeker ook mee gespeeld.
Maar die 7maanden dat ze samen zijn geweest, waren geweldige maanden en Mexx heeft nu nog trekjes/gewoontes die me herinneren aan Charlie.

Afbeelding

Afbeelding

twee hele lieve foto's uit die tijd
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
:blondkopje: Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
:zwartkopje: JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013

Kelsey en Lenka
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 707
Lid geworden op: 04/06/13 09:43
Locatie: west vlaanderen

Re: nadeel

Ongelezen berichtdoor Kelsey en Lenka » 28/06/13 12:38

-kim- schreef:
Kelsey en Lenka schreef:
-kim- schreef:Mexx is bij Charlie gekomen toen die al 13jaar was.

Mexx kwam binnen rende meteen richting Charlie die alleen maar keek en Mexx draaide meteen op zijn rug. En binnen een half uur lagen ze samen in de mand. Was meteen dikke mik tussen die twee en Mexx had heel veel respect voor Charlie en ons oudje leefde op.
Charlie is helaas in december van dat jaar gestorven, Mexx heeft toen een hele tijd getreurd :cry:


Ja, dat is dan het nadeel... De jonge hond moet snel afscheid nemen van zijn oude vriend... Wel zielig eigenlijk hé... :cry: Maar wat leuk dat ze het samen zo fijn hadden! :verliefd1:


Ja dat was heel triest en voor ons ook redelijk onverwacht. Mexx heeft zeker ook mijn verdriet gevoeld daarin en dat heeft zeker ook mee gespeeld.
Maar die 7maanden dat ze samen zijn geweest, waren geweldige maanden en Mexx heeft nu nog trekjes/gewoontes die me herinneren aan Charlie.

Afbeelding

Afbeelding

twee hele lieve foto's uit die tijd




Oh, die zijn echt lief! Zulke reacties versterken alleen maar mijn gevoel dat we er toch voor moeten gaan! Alleen zullen ze dan hopelijk een mand met 3 delen :D

Gebruikersavatar
Wil enCo
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1706
Lid geworden op: 02/05/06 17:23
Locatie: Putten

Ongelezen berichtdoor Wil enCo » 28/06/13 16:29

aah wat een geweldige foto Kim!
Ik heb ook 2 honden maar zij slapen niet zo hoor.Dat willen ze niet blijkbaar,ieder zn eigen plek hiero. :) Wel zie ik tijdens wandelingen dat ze elkaar opzoeken of even gek doen samen.

Als Ep (15) straks naar de eeuwige jachtvelden is vertrokken, dan willen we er toch graag een 2 e hond bij. En dan een labrador.

Want dankzij Ep weten we nu dat 2 honden echt veel leuker is dan 1.

Hoewel Co ook al 7,5 jaar is intussen gaan we het wel doen. Een pup.
Carpe Diem! (Pluk de Dag!)

:blondkopje:Cody(Very Easy To Handle) 23-11-2005
:bruinkopje: Kyra (Of Faskally's Fauve) 31-12-2008

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 29/06/13 16:23

Het ligt er helemaal aan wat de oude hond nog aankan. Onze Tinkle is altijd gek geweest op pups. Toen ze 10 was, kwam Pippi erbij. Daar fleurde ze helemaal van op, liep zelfs af en toe weer gekke rondjes te racen met de pup / jonge hond. Toen ze 12 was, kwam Dazzle erbij. Die negeerde ze.
Nu is ze 15 en hebben we net een nest achter de rug. Van die pups moest ze echt he-le-maal niks weten. Ze vluchtte gewoon weg voor de pups, al mopperend en grommelend.
Ze wil ook niet meer samen met één van de andere honden in een mand, wat ze vroeger wel deed. Als er nu eentje bij haar kruipt, staat ze op en gaat ze ergens anders liggen. Ze moet al dat gedoe gewoon niet meer, is heel erg gesteld op haar rust en routine.

Waarmee ik maar wel zeggen, dat een hond met de jaren verandert en dat je geen algemene regel kunt geven hoe een oude hond op een nieuwe pup in huis zal reageren. Het beste advies dat ik kan geven, is: probeer het uit. Want als de pup er eenmaal is, en de oude hond voelt zich er niet happy bij, kan je het niet meer terugdraaien.

Hanneke

Bowie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 17771
Lid geworden op: 30/10/05 16:21

Ongelezen berichtdoor Bowie » 29/06/13 16:53

Ik denk dat het er erg aan ligt wat voor temperament/karakter de pup zal hebben.
Ik heb 2 jaar genoten van een pup bij Bowie (gastgezin geweest voor 2 leenpupperds voor een blindengeleidehondenschool).
De eerste pupperd ging prima met Bowie, lag al snel bij Bowie in de mand te slapen en Bowie vond het prima, de pup had ook al snel door hoe Bowie graag speelt (liggend, beetje 'bekken', klein speeltje van de ene bek in de andere).
Die 2 ging prima samen.
De 2-de pup was een heel ander verhaal, een stuiterend blij ei, druk en onbehouden naar Bowie toe.
Al snel was de bank de 'puppy-vrije-zone' voor als Bowie geen zin had in het drukke gedoe als de pup niet in de bench zat of ik met de pup bezig was.
Als deze pup al eens bij Bowie in de mand kroop (=sprong) dan stond Bowie op en liep weg.
Deze pup snapte pas zo rond 1 jaar hoe hij zich moest gedragen zodat Bowie met hem wilde spelen of dat hij even bij Bowie mocht liggen.
Toen deze pup weg was zag ik pas goed hoe moe Bowie was geweest.
Hij bloeide helemaal op.

Ik zou graag een 2-de eigen lab willen (om als Bowie wegvalt zelf niet in een gat te vallen zonder hond), maar naast dat het financiele plaatje voor mij wat lastig is, durf ik het niet aan voor Bowie.
Als het een pupperd zou zijn als de eerste leenpupperd wel, maar een pupperd zoals de 2-de kan en wil ik mijn lieverd niet aandoen.
Na 2 jaar mij hebben moeten delen, waarvan voor hem het 2-de jaar echt pittig is geweest, mag hij mij de rest van zijn jaren helemaal voor zichzelf.

Gebruikersavatar
Terra5
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3392
Lid geworden op: 27/05/06 11:52
Locatie: Dieren

Ongelezen berichtdoor Terra5 » 30/06/13 17:28

Bowie schreef:Al snel was de bank de 'puppy-vrije-zone' voor als Bowie geen zin had in het drukke gedoe als de pup niet in de bench zat of ik met de pup bezig was.
Dat was bij ons ook zo :-)

Danouk kwam bij ons toen was Terra 8 jaar. Niet heel oud dus, maar Terra was ook nog aan het revalideren van een knie-operatie.

Ik denk dat het al met al inderdaad van de oudere hond af hangt hoe fit die nog is. Daarnaast vind ik dat je moet zorgen dat de oudere hond een rustig plekje kan opzoeken. 1 van de eerste dingen die ik hier heb aangeleerd, was het commando "klaar". Als het spel te druk was of het duurde te lang, of wat dan ook, dan zei ik "klaar" en dan moesten ze elkaar met rust laten. Danouk had dat zeer snel door en dat werkte bij ons ook goed. Nu trouwens nog steeds ;-)

Terra mocht bij ons dus ook op de bank en Danouk niet. De bank was voor haar dan ook de rust plaats, naast de momenten dat Danouk in de bench lag.

Terra is door de komst van Danouk wel veranderd. Ze is wat meer hond geworden. Hoe ze nu zou zijn als ze enig hond was geweest weet ik natuurlijk niet. Maar dat Danouk er is, daar geniet zij duidelijk van. Ik moet wel zeggen dat Danouk een erg gevoelig hondje is en zij voelt precies aan wanneer Terra wel kan/wil spelen en wanneer ze met rust gelaten wil worden. Zij past zich echt netjes aan, dat deed ze al vrij snel. Ik denk dat je er behoorlijk wat meer werk aan hebt, wanneer je een echte "lompe-plaat-voor-de-kop" pup hebt.
Tamara, :zwartpootje: Danouk en :blondpootje: Sanna
In loving memory :zwartpootje: Terra

Afbeelding
:zwartkopje: Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
:zwartkopje: Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
:blondkopje: Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014

sedeka

Ongelezen berichtdoor sedeka » 01/07/13 09:49

Ik denk dat het voor iedereen verschillend is.
Wij hebben tot 2 keer toe,een jonge hond bij een oude hond gehad,en bij ons is beide keren het oudje helemaal weer opgebloeid.
En toen bij ons de oude hond weg viel,is er eigenlijk weer een andere hond bij gekomen.
Succes ermee.

Gr Sas en een poot van Kane en Tessa

Miske
Speurneus
Speurneus
Berichten: 15115
Lid geworden op: 28/08/04 00:17
Locatie: Beerse
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Miske » 01/07/13 17:54

Xpencer is bij mij gekomen toen hij bijna 2 jaar werd; Ol was toen 8,5 jaar. X is HEEL actief, roekeloos, uitbundig en zo zot als een achterdeur. O is HEEL rustig, nadenkend en gesteld op haar rust.

Vanaf dag 1 is hier dus het volgende punt ingebouwd: Hier wordt NOOIT, onder geen enkele voorwaarde, gespeeld in huis. In huis wil ik dat mijn honden rusten / rustig zijn. Mijn oudje (Olly) heeft dat nodig, terwijl Xpencer gewoon moet uitrusten van zijn geleidewerk :). Nu, ik heb het fantastische geluk dat mijn geleidehondenschool dit standaard adviseert aan de pleeggezinnen en zo ook doortrekt in de opleiding later (waar ze veel binnen vertoeven): er wordt dus nooit gespeeld in huis en die honden kennen dat. Want inderdaad: je kan makkelijker iets aan- dan afleren ... Ik vind dit echt machtig, juist omdat het in mijn geval niet leuk is dat er in huis gespeeld wordt (heb maar slechts 1 ruimte + Olly's rust is echt nodig!).

Verder probeert Xpencer nog steeds af en toe bij Olly te gaan liggen, maar zij staat dan op en gaat elders liggen. Ik heb hier 4 plekken (3 manden en een zitzak) waar de honden kunnen liggen; plek zat dus.

Maar als ik met de bus wegga met mijn zus, dan kruipen ze gek genoeg wel bij elkaar, haha! Dan tolereert Olly dat prima :). Maar in huis liggen ze dus niet bij elkaar in de mand. Maar, ze respecteren elkaar, en het is hier super rustig in huis en dat is goed voor alle partijen!
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.

retriever resort
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2203
Lid geworden op: 23/02/05 22:26
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor retriever resort » 01/07/13 23:55

Ik denk dat het vooral ook van de pup af hangt. Aranka was 9 toen we Daisy kregen en hoewel ze altijd dol was op pups, vond ze Daisy maar niks omdat die erg dominant was als pup en vanaf dag 1 al de baas wilde spelen. Bij een vriendin heb ik meerdere keren meegemaakt dat de oudere hond er van opleefde, ik denk dus dat je zowel naar Kelsey moet kijken als naar het karakter van de pup. Veel succes met je beslissing !
groetjes Jeannette

Kelsey en Lenka
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 707
Lid geworden op: 04/06/13 09:43
Locatie: west vlaanderen

Ongelezen berichtdoor Kelsey en Lenka » 16/07/13 23:14

Bedankt voor jullie antwoorden. Moeilijk hé, want hoe test je zoiets uit? Er komen wel al eens honden op bezoek, maar dat is dan op bezoek. En ik ken niemand die nu een puppie heeft. We waren er eigenlijk uit dat we het zouden doen. Alleen is het pupje die we zouden krijgen overleden op 4.5 week. En dan begin je opnieuw te piekeren... We kunnen in elk geval vragen aan de kweekster om bij de toewijzing er rekening mee te houden dat het bij een hele oude hond terecht komt. Zij kent de pups als geen ander hé. Maar dan moeten er natuurlijk wel voldoende teefjes geboren worden :)
:blondpootje: Kelsey (10-10-99 / 16-01-14 )
:bruinpootje: Lenka (Mika of purple heathmoor) 15/08/13
:zwartpootje: Bo (cavalier King Charles) 03/08/04
:zwartpootje: Luna 12/09/13


Terug naar “Seniorenhoek”