die nieren....erop of eronder vandaag

Hier komen labrador eigenaren bij elkaar om alle dingen te bespreken die specifiek oudere labjes aangaan.
hoppa
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 9
Lid geworden op: 22/10/13 13:11

die nieren....erop of eronder vandaag

Ongelezen berichtdoor hoppa » 23/10/13 15:56

Hoi iedereen,
Ik ben dringend op zoek naar tips voor mijn trouwe maatje Bamboo (11,5)wiens nieren het sinds vrijdag begeven hebben. We hebben al enkele dagen infuus achter de rug, waarop ze telkens heel goed reageert, maar zodra ze van het infuus af is hervalt ze; niet eten of drinken, slap,...gewoon zielig dus. Ondertussen bloedwaarden al verschillende keren onderzocht en die zijn uiteraard heel slecht. Momenteel is de hypothese dat de ziekte van Addison mogelijk meespeelt. Ze krijgt nu corticosteroïden en daar reageert ze weer redelijk goed op. Ze is nu sinds vanochtend weer thuis en nu is het afwachten hoe ze in de komende uren evolueert: als ze blijft eten en drinken wordt morgen opnieuw bloed geprikt om te kijken of haar nieren zonder infuus standhouden. Ik wil nog niet aan het andere scenario denken maar ik weet ook wel dat ik realistisch moet zijn...maar het komt zo onverwachts. Tot vrijdag was alles prima en kregen we voortdurend complimentjes dat onze bejaarde dame zo fris voor de dag kwam :( Alle advies om het haar zo comfortabel mogelijk te maken is welkom!
Afbeelding

-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 631
Lid geworden op: 26/06/13 17:41

Ongelezen berichtdoor -Marianne » 23/10/13 18:05

Bah, wat naar, heel veel sterkte. Ik hoop dat Bamboo gauw opknapt. :(
Ik heb even snel gegoogled en de ziekte van Addison houdt in dat de bijnieren te weinig cortisol en aldosteron aanmaken. Kan deze ziekte niet behandeld worden met injecties van deze hormonen?
:zwartpootje: Balou (04-03-2013)

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 23/10/13 22:26

O jee, dat klinkt niet zo mooi. Acuut nierfalen kan allerlei oorzaken hebben en die moeten ze natuurlijk wel vinden om de juiste behandeling te starten. Het is wel positief dat ze goed reageert op de infusen. Ik heb zelf een hond met acuut nierfalen gehad, die zelfs niet meer reageerde op een infuus. Die werd in twee dagen tijd alleen maar zieker en zieker. Bij jullie Bamboo geeft het toch een sprankje hoop dat ze goed reageert op een behandeling. Ik hoop voor jullie dat ze verder opknapt. Veel sterkte.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

Gebruikersavatar
FunnyNina
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2243
Lid geworden op: 28/03/10 13:30
Locatie: Maastricht

Ongelezen berichtdoor FunnyNina » 24/10/13 06:54

Sterkte

hoppa
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 9
Lid geworden op: 22/10/13 13:11

update Bamboo

Ongelezen berichtdoor hoppa » 24/10/13 09:33

Bamboo is de nacht erg goed doorgekomen; ze is alert, heeft haar gezonde (lees schrokkerige :)) eetlust terug en springt weer voorzichtig rondjes bij het zien van de leiband. Vanochtend terug bloed laten nemen om de nierwaarden te controleren. Ze is nu een volledige dag van het infuus en de prednisolone lijkt goed aan te slaan. De testen om Addison te bevestigen zullen pas begin volgende week uitgevoerd worden omdat we haar voorlopig wat rust willen gunnen en willen laten bekomen van alle emoties van de voorbije dagen. De dierenarts heeft aangegeven dat we niet al te optimistisch mogen zijn, maar op dit moment kan dat onze opgeluchte gevoelens toch niet drukken en proberen we te genieten van elke dag.
De oorzaak van haar crash is nog steeds niet duidelijk; tot vorige week een perfect gezonde actieve bejaarde dame die genoot van het leven. Wel wat artrose in de voorvoetjes en veel hijgen tijdens de boswandelingen maar verder prima. Op maandag haar jaarlijkse vaccinatie en volledige check up met een proefdosis ontstekingsremmers voor de artrose. Zes dagen later volledige uitval van de nieren (bloedwaarden creatinine en ureum 5 keer de normale waarden) en hoge ontstekingswaarden in het bloed. Volgens de dierenarts is heel dit gebeuren mogelijk een immuunreactie op de vaccinatie of de ontstekingsremmers, maar ook dat is gissen. In elk geval heb ik er op dit moment een goed gevoel bij en hoop ik dat we nog lang van onze knuffelbeer kunnen genieten.
:verliefd1: :verliefd1:

roef
Speurneus
Speurneus
Berichten: 8309
Lid geworden op: 30/09/08 11:29
Locatie: emmeloord

Ongelezen berichtdoor roef » 24/10/13 09:47

nou dat klinkt voorzichtig positief :)
veel sterkte en beterschap voor Bamboo(schattige naam trouwens :verliefd1: )
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012

Bowie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 17771
Lid geworden op: 30/10/05 16:21

Ongelezen berichtdoor Bowie » 24/10/13 10:39

Ik zou op deze leeftijd echt niet meer laten enten.
Mijn gedachten als leek zijnde hierover is dat de jaarlijkse enting dit uitgelokt kan hebben.
Sterkte en beterschap!'

Gebruikersavatar
rimanime
Speurneus
Speurneus
Berichten: 11652
Lid geworden op: 07/02/04 21:12
Locatie: zo'n 600 km boven Parijs

Ongelezen berichtdoor rimanime » 24/10/13 17:57

Bowie schreef:Ik zou op deze leeftijd echt niet meer laten enten.
Mijn gedachten als leek zijnde hierover is dat de jaarlijkse enting dit uitgelokt kan hebben.
Sterkte en beterschap!'


Ik ga in deze gedachten met je mee Monika.
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008


Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 24/10/13 19:27

Dat klinkt allemaal heel hoopvol. Je hebt er waarschijnlijk niet veel aan, maar hier is een lijst met mogelijke oorzaken van acuut nierfalen. Het kan van alles en nog wat zijn: http://www.dierenziekenhuizen.nl/oorzak ... nierfalen/ Als er hoge ontstekingswaarden in het bloed zaten, zou het heel goed een acute ontsteking van de nieren kunnen zijn geweest. En ontstekingen gaan wel weer over met de juiste medicatie.
Ik duim voor jullie dat ze snel weer opknapt.

Hanneke

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 24/10/13 19:31

En ik bedenk me ineens dat ik ergens gelezen heb, dat druiven en krenten ook acuut nierfalen kunnen veroorzaken. Soms is een handjevol al voldoende om dit tot gevolg te hebben.

Hanneke

retriever resort
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2203
Lid geworden op: 23/02/05 22:26
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor retriever resort » 24/10/13 20:41

Hopelijk gaat het weer de goede kant op nu, ik kan me voorstellen dat het erg onverwachts is gekomen. Ook ik laat Daisy al een tijdje niet meer enten vanwege de leeftijd en ik deel de mening van Bowie en Rimanime. Heel veel sterkte en toitoi, zet m op Bamboo :blondpootje:
groetjes Jeannette

Nienke & Foofer
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 890
Lid geworden op: 08/08/10 14:38
Locatie: Enschede

Ongelezen berichtdoor Nienke & Foofer » 25/10/13 06:42

Sterkte met Bamboo! Hopelijk blijft het zo!

Kelsey en Lenka
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 707
Lid geworden op: 04/06/13 09:43
Locatie: west vlaanderen

Ongelezen berichtdoor Kelsey en Lenka » 25/10/13 09:20

gelukkig gaat het nu terug beter! Phoe... Schrikken is dat zeg!
:blondpootje: Kelsey (10-10-99 / 16-01-14 )
:bruinpootje: Lenka (Mika of purple heathmoor) 15/08/13
:zwartpootje: Bo (cavalier King Charles) 03/08/04
:zwartpootje: Luna 12/09/13

hoppa
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 9
Lid geworden op: 22/10/13 13:11

update Bamboo

Ongelezen berichtdoor hoppa » 25/10/13 12:36

Even een update over Bamboo...en het is niet goed :( : ze eet en drinkt nog steeds goed maar haar nierwaarden gisteren waren nog steeds sterk verhoogd (3x normale waarden). Uit alle onderzoeken is inmiddels ook gebleken dat ze niet enkel artrose in de voetjes heeft maar ook vergevorderde 'papegaaienbekken' op de rug (spondylosis). Ze zit momenteel aan de prednisolone maar je ziet momenteel aan alles dat ze zich absoluut niet lekker voelt (ondanks dat staartje dat blijft kwispelen). Hoe graag ze ook mee buiten wil, na enkele meters wandelen is ze uitgeput. Waarschijnlijk liep ze al veel langer met die pijnlijke rug rond en ik voel me nu zo schuldig dat we (terugkijkend) de signalen verkeerd hebben geinterpreteerd als ouderdomskwaaltjes (vb. hijgen bij het wandelen, trager wandelen,...). We moeten nu aankijken tot maandag hoe haar nieren standhouden en dan worden ook de mogelijkheden voor pijnstilling verder bekeken. Ik ben op het punt aangekomen dat ik worstel met de vraag hoe ver we dit willen laten doorgaan, maar na het horrorscenario van de euthanasie van onze vorige kanjer 12 jaar geleden vind ik dit heel erg moeilijk :cry: Konden ze maar praten....Ik ga haar zo erg missen. en ik weet ook dat het eigenlijk allemaal uitstel van het onvermijdelijke is maar Bamboo is 11,5 jaar lang bijna 24/24 bij mij geweest, eerst als gezelschapshond later als therapiehond en zoals iedereen dit waarschijnlijk vindt van zijn eigen maatje is zij de beste ooit.....

[img]http://s913.photobucket.com/user/vwalraven1/media/Bamboo_zps4eb4b9bc.jpg.html?filters[user]=137953990&filters[recent]=1&sort=1&o=0[/img]

-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 631
Lid geworden op: 26/06/13 17:41

Ongelezen berichtdoor -Marianne » 25/10/13 13:44

Wat vreselijk, heel veel sterkte met welke beslissing je ook neemt. :(
:zwartpootje: Balou (04-03-2013)


Terug naar “Seniorenhoek”