Dementie? Of gewoon gek?

Hier komen labrador eigenaren bij elkaar om alle dingen te bespreken die specifiek oudere labjes aangaan.
Gebruikersavatar
Terra5
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3392
Lid geworden op: 27/05/06 11:52
Locatie: Dieren

Dementie? Of gewoon gek?

Ongelezen berichtdoor Terra5 » 25/10/13 16:08

Zoals de meesten wel weten, gaat het met Terra de laatste jaren iedere keer op en af. We hebben ons al verschillende keren afgevraagd of "vandaag de dag is". Maar iedere keer weer herstelt de oude dame en laat ze echt iedereen verbaasd toekijken. Een paar maanden geleden was weer zo'n moment, waarop ik dacht dat dat het was. De Tramadol was naar de hoogste dosering gegaan en daar reageerde ze best moeilijk op. Maar ook nu liet ze ons weer haar kracht en levenslust zien.

Maar de laatste dagen overdrijft ze wel heel erg ;-)
Ze lijkt wel een pup af en toe. Ze daagt Danouk steeds nu een paar keer per dag uit, wil met ons spelen en daagt ons dan ook uit :D Ze springt weer op als we binnen komen, terwijl ik haar dit toch echt al 12 jaar geleden heb afgeleerd :roll: Als je met haar speelt, dan krijgt ze af en toe zelfs de dolle "vijf".

Tussendoor is ze wel echt gewoon bejaard hoor; heel veel slapen, het rondje om dat is echt sjokken en ze staat niet meer heel stevig op de pootjes (omvallen doet ze gelukkig niet!). Maar in het bos heeft ze gewoon een net tempo en lopen we zo'n 20 minuten.

Ik vraag me wel eens af wat dit nu is, zou ze zich gewoon echt goed voelen of een vorm van dementie of is dit een opleving..? Hoe dan ook, de dame heeft een paar hele goede dagen en daar genieten wij volop van :klasse: Iedere dag dat ze geniet, is er weer eentje en die zijn heel dierbaar.
Tamara, :zwartpootje: Danouk en :blondpootje: Sanna
In loving memory :zwartpootje: Terra

Afbeelding
:zwartkopje: Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
:zwartkopje: Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
:blondkopje: Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014

-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 631
Lid geworden op: 26/06/13 17:41

Ongelezen berichtdoor -Marianne » 25/10/13 16:34

Ik heb geen idee, maar fijn dat ze zo geniet! :)
:zwartpootje: Balou (04-03-2013)

Els
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5466
Lid geworden op: 29/04/09 18:42
Locatie: Scheveningen

Ongelezen berichtdoor Els » 25/10/13 17:50

Als je echt dementie vermoed raad ik je ten zeerste aan zsm contact op te nemen met Tannetje Koning. Dementie is onomkeerbaar maar zij heeft zeer goede resultaten geboekt met een remmend middeltje.
Dementie is slopend, voor zowel baas als hond. Heel veel sterkte met en voor Terra.

De Tramadol heeft vorig jaar bij Max de dementie versneld en verergert..Hij werd er zwaar onrustig van en het toch al dolende gedrag verergerde er zichtbaar door. eenmaal gestopt met de tramadol namen de klachten wel enigzins af maar zoals je weet is het nooit meer goed gekomen met ons vriendje.
Groetjes,
Els

Max, Voor altijd in ons hart.

Gebruikersavatar
Terra5
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3392
Lid geworden op: 27/05/06 11:52
Locatie: Dieren

Ongelezen berichtdoor Terra5 » 25/10/13 18:43

Els schreef:Als je echt dementie vermoed raad ik je ten zeerste aan zsm contact op te nemen met Tannetje Koning. Dementie is onomkeerbaar maar zij heeft zeer goede resultaten geboekt met een remmend middeltje.
Dementie is slopend, voor zowel baas als hond. Heel veel sterkte met en voor Terra.

De Tramadol heeft vorig jaar bij Max de dementie versneld en verergert..Hij werd er zwaar onrustig van en het toch al dolende gedrag verergerde er zichtbaar door. eenmaal gestopt met de tramadol namen de klachten wel enigzins af maar zoals je weet is het nooit meer goed gekomen met ons vriendje.

Met Terra gaat het nu juist goed. Ze is vrolijk en wil graag spelen. Ik bedoelde het woord dementie ook meer figuurlijk. Wat je ook wel eens bij mensen hoort, dat ze weer wat kinds worden. Terra gedraagt zich weer als een pup af en toe ;-)

Terra heeft verder niet echt tekenen van dementie, tenminste niet zoals Max wel had. Het enige wat we we heel af en toe merken is dat ze heel soms eventjes buiten stil kan staan met wazige blik, maar dat is nog maar heel af en toe en heel kort. Verder merk je wel dat ze wat minder flexibel is, als ik bijv een dag weg ben, dan rust ze niet echt.

Maar goed, dame wordt in februari ook 13. En ze is nu vrolijk. Mocht het al een lichte vorm van dementie zijn, dan heeft ze hier nu absoluut geen last van. Integendeel bijna.. Stoppen met Tramadol is sowieso geen optie.

Wel lief van je tip :klasse:
Tamara, :zwartpootje: Danouk en :blondpootje: Sanna
In loving memory :zwartpootje: Terra

Afbeelding
:zwartkopje: Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
:zwartkopje: Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
:blondkopje: Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014

marron
Speurneus
Speurneus
Berichten: 31167
Lid geworden op: 18/04/04 04:41
Locatie: hengelo (o)
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor marron » 25/10/13 22:40

Ons Marronneke kan ook zo doen, ze lijkt wel een jonge hinde dan, geniet er maar lekker van :) :verliefd1:
:bruinpootje: Marron R.I.P
:bruinpootje: Ayay (AYAY Cuidado v't Chielewout ) (F)
:bruinpootje: La Paz (Cuidado Roses Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Suez ( Roses Suez por M Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Topaz ( Call me Revelry Of Faskally's Fauve ) (F)
:bruinpootje: Brazz ( Play Mor Viva la Vida ) (F)
:bruinpootje: Riv ( Play Mor U gotta B Quick) (M)

Kelsey en Lenka
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 707
Lid geworden op: 04/06/13 09:43
Locatie: west vlaanderen

Ongelezen berichtdoor Kelsey en Lenka » 26/10/13 17:19

Geen idee, maar is dementie niet meer zich verward gaan gedragen??? In elk geval goed dat ze bij momenten zo speels is. Ze kan beter genieten van haar oude dag!
:blondpootje: Kelsey (10-10-99 / 16-01-14 )
:bruinpootje: Lenka (Mika of purple heathmoor) 15/08/13
:zwartpootje: Bo (cavalier King Charles) 03/08/04
:zwartpootje: Luna 12/09/13

Gebruikersavatar
rimanime
Speurneus
Speurneus
Berichten: 11652
Lid geworden op: 07/02/04 21:12
Locatie: zo'n 600 km boven Parijs

Ongelezen berichtdoor rimanime » 26/10/13 17:21

Geniet van je koddige dame zolang het nog kan......Lola had vanmiddag in het Twiske ook ineens de kolder in haar kop. Zo grappig om te zien. Terra geniet gewoon van het prachtige najaars weer :)
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008


Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)

Gebruikersavatar
Joris
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 8
Lid geworden op: 25/10/13 18:07
Locatie: Berchem - Niel

Ongelezen berichtdoor Joris » 27/10/13 09:36

In ieder geval is voor dementie Tramadol al zeker niet aangewezen (en bij mensen ook niet). Voor de dementerende mens zijn er slechts stabilisatoren , zo zou ik denken dat dat eerder aangewezen is voor een dementerende hond. Maar je dient goed te weten en te beseffen dat dementie gepaard kan gaan met pure angst en bijgevolg agressie naar jou als baasje (is trouwens ook zo bij de mens ). Ik zou eerder doelloos dolen, in de leegte kijken, ter plaatse blijven staan, niet meteen reageren op zijn roepnaam enzovoort, koppelen aan dementerend gedrag.

Misschien eens een tweede opinie vragen aan een goede dierenkliniek ofzo ?

Dit is een link over Tramadol
Kus van Indy en Luna

Gebruikersavatar
Terra5
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3392
Lid geworden op: 27/05/06 11:52
Locatie: Dieren

Ongelezen berichtdoor Terra5 » 27/10/13 14:12

Joris schreef:In ieder geval is voor dementie Tramadol al zeker niet aangewezen (en bij mensen ook niet). Voor de dementerende mens zijn er slechts stabilisatoren , zo zou ik denken dat dat eerder aangewezen is voor een dementerende hond. Maar je dient goed te weten en te beseffen dat dementie gepaard kan gaan met pure angst en bijgevolg agressie naar jou als baasje (is trouwens ook zo bij de mens ). Ik zou eerder doelloos dolen, in de leegte kijken, ter plaatse blijven staan, niet meteen reageren op zijn roepnaam enzovoort, koppelen aan dementerend gedrag.

Misschien eens een tweede opinie vragen aan een goede dierenkliniek ofzo ?

Dit is een link over Tramadol

Nogmaals ik bedoelde het woord dementie niet zo letterlijk ;-) Ze heeft gewoon weer vrolijke jonge Terra-uitspattingen.. Ze heeft idd geen duidelijke kenmerken van dementie, zoals erg verward etc. Een bezoek aan DA is dan ook niet aan de orde of nodig voor haar gedrag.. Het gaat nu eerder juist goed met haar in het koppie.. Ik bedoelde de titel van dit topic ook niet echt serieus. Terra is anders dan een aantal maanden geleden, hoe ouder hoe gekker. Vandaar de titel ;-)

Tramadol krijgt Terra al een jaar of 3, vanwege artrose. Zonder is echt geen optie.
Tamara, :zwartpootje: Danouk en :blondpootje: Sanna
In loving memory :zwartpootje: Terra

Afbeelding
:zwartkopje: Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
:zwartkopje: Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
:blondkopje: Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014


Terug naar “Seniorenhoek”