Scaliborband om op vakantie?

Vakantiechecklist, reistips en ervaringen met vakantieplekken.
roef
Speurneus
Speurneus
Berichten: 8309
Lid geworden op: 30/09/08 11:29
Locatie: emmeloord

Ongelezen berichtdoor roef » 20/04/12 09:05

MheenLab schreef:Teken krijgen ze toch wel met of zonder band .. Ik zou het gewoon zonder proberen ;)


nou daar ben ik het niet helemaal met je eens :wink:
vorig jaar was het hier bar en boos qua teken.
na 1 wandeling haalde ik 20 teken van Roef en James af.(staan nog wel ergens foto`s van in een topic over teken)
ze krijgen bij mij waar kan alles zo natuurlijk mogelijk,dus ook knoflook en pompoenpitten ed. maar toch zaten ze onder de teken :kots:
ik heb toen een scalibor bij ze omgedaan,ja zooi ik weet het maar alle besmettelijke ziekten indachtig die teken helaas bij zich dragen :roll:
en van af dat moment geen 1 teek meer gezien hier :klasse:
de enkele teek die zich toch op de honden liet vallen,die valt er na een paar minuten dood vanaf.

het is echt een duivelsdilemma ik weet het,maar het risico dat de honden lyme of HGE of babebiose neem ik niet.

mijn tante heeft Lyme en komt er waarschijnlijk nooit meer vanaf(fase 3 van lyme) dooor haar zie ik wat een pijn en ellende zo`n kleine griezel kan veroorzaken :(

dus ik hou nu goed in de gaten of er meer teken gespot worden op honden in mijn omgeving en in bepaalde gebieden kom ik nu niet meer tot de winter.
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012

Gebruikersavatar
Jutta
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2630
Lid geworden op: 06/09/10 08:42
Locatie: Vleuten

Ongelezen berichtdoor Jutta » 20/04/12 09:19

toen wij op vakantie in Frankrijk waren had ik een keertje ook een tabletje mee die we op de laatste dag moesten geven. Verder had ik toen nog de pipetjes voor teken en vlooien. Die doe ik dus nooit meer want Chester reageert hierop heel raar. Afgelopen jaar had ik ook een pipetje (ik dacht van Advocate) die ook tegen de hartworm hielp, ook een drame met het erop doen. Ik zou zelf nu gewoon weer een tabletje geven. Gelukkig had Chester tot nu toe nog niet zo heel veel teken. En ik heb verder niets erop gedaan. Misschien geluk gehad ??
Afbeelding

bedankt Sharon !

Gebruikersavatar
michelle
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 622
Lid geworden op: 08/10/08 13:36
Locatie: amsterdam

Ongelezen berichtdoor michelle » 20/04/12 10:35

roef schreef:
MheenLab schreef:Teken krijgen ze toch wel met of zonder band .. Ik zou het gewoon zonder proberen ;)


nou daar ben ik het niet helemaal met je eens :wink:
vorig jaar was het hier bar en boos qua teken.
na 1 wandeling haalde ik 20 teken van Roef en James af.(staan nog wel ergens foto`s van in een topic over teken)
ze krijgen bij mij waar kan alles zo natuurlijk mogelijk,dus ook knoflook en pompoenpitten ed. maar toch zaten ze onder de teken :kots:
ik heb toen een scalibor bij ze omgedaan,ja zooi ik weet het maar alle besmettelijke ziekten indachtig die teken helaas bij zich dragen :roll:
en van af dat moment geen 1 teek meer gezien hier :klasse:
de enkele teek die zich toch op de honden liet vallen,die valt er na een paar minuten dood vanaf.

het is echt een duivelsdilemma ik weet het,maar het risico dat de honden lyme of HGE of babebiose neem ik niet.

mijn tante heeft Lyme en komt er waarschijnlijk nooit meer vanaf(fase 3 van lyme) dooor haar zie ik wat een pijn en ellende zo`n kleine griezel kan veroorzaken :(

dus ik hou nu goed in de gaten of er meer teken gespot worden op honden in mijn omgeving en in bepaalde gebieden kom ik nu niet meer tot de winter.


ja die ziekte van lyme is echt vreselijk :(
maar als ik vragen mag gebruik je dan wel of niet die scalibor band.
of alleen als je merkt dat er dit jaar heel veel teken zijn.
de wormen kuur gezien hartworm geef ik wel elk jaar.
fleur heeft echt behoorlijk jeuk van de band gehad mischien ga ik het dan ook maar eens met knoflook proberen tja echt een dilemma :confused:
Afbeelding

roef
Speurneus
Speurneus
Berichten: 8309
Lid geworden op: 30/09/08 11:29
Locatie: emmeloord

Ongelezen berichtdoor roef » 20/04/12 11:21

michelle schreef:
roef schreef:
MheenLab schreef:Teken krijgen ze toch wel met of zonder band .. Ik zou het gewoon zonder proberen ;)


nou daar ben ik het niet helemaal met je eens :wink:
vorig jaar was het hier bar en boos qua teken.
na 1 wandeling haalde ik 20 teken van Roef en James af.(staan nog wel ergens foto`s van in een topic over teken)
ze krijgen bij mij waar kan alles zo natuurlijk mogelijk,dus ook knoflook en pompoenpitten ed. maar toch zaten ze onder de teken :kots:
ik heb toen een scalibor bij ze omgedaan,ja zooi ik weet het maar alle besmettelijke ziekten indachtig die teken helaas bij zich dragen :roll:
en van af dat moment geen 1 teek meer gezien hier :klasse:
de enkele teek die zich toch op de honden liet vallen,die valt er na een paar minuten dood vanaf.

het is echt een duivelsdilemma ik weet het,maar het risico dat de honden lyme of HGE of babebiose neem ik niet.

mijn tante heeft Lyme en komt er waarschijnlijk nooit meer vanaf(fase 3 van lyme) dooor haar zie ik wat een pijn en ellende zo`n kleine griezel kan veroorzaken :(

dus ik hou nu goed in de gaten of er meer teken gespot worden op honden in mijn omgeving en in bepaalde gebieden kom ik nu niet meer tot de winter.


ja die ziekte van lyme is echt vreselijk :(
maar als ik vragen mag gebruik je dan wel of niet die scalibor band.
of alleen als je merkt dat er dit jaar heel veel teken zijn.
de wormen kuur gezien hartworm geef ik wel elk jaar.
fleur heeft echt behoorlijk jeuk van de band gehad mischien ga ik het dan ook maar eens met knoflook proberen tja echt een dilemma :confused:


zonder twijfel een scaliborband als ik merk dat er hier veel teken zijn,en anders alleen als we op vakantie gaan.
ontwormen doe ik alleen als ze wormen hebben,ik laat de ontlasting onderzoeken nl op eitjes en parasieten.
verder bekijk ik de opmars van de zandvliegjes in frankrijk,tot nu toe zitten we steeds in gebieden die te koud zijn voor zandvliegen dus ook geen hartworm.
maar na een vakantie in het buitenland laat ik zo wie zo een keer extra de ontlasting onderzoeken.

ook roef krijgt de eerste week veel jeuk van de scaliborband en dan voel ik me vreselijk schuldig :oops:
dus als het niet hoeft dan heeft hij geen band om.
tot nu toe nog geen teken hier en op de honden die ik in hun naaste omgeving ken :klasse: so far so good :duimen:
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012

Gebruikersavatar
perelaar
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 513
Lid geworden op: 26/10/08 16:14
Locatie: Tienen

Ongelezen berichtdoor perelaar » 20/04/12 13:05

Ter info: in de (Vlaamse) jachtcursus werd ons verteld dat tegenwoordig in Belgisch Limburg ca. 1 op 10 teken besmet is met Lyme.

Hoogste aantal teken komt voor in (Belgisch) Limburg, en in de Ardennen.

Dus willen of niet, hier wordt een scalibor band gedragen. En ik denk er sterk over om anti-teek kleding aan te schaffen voor hondwandelingen, jacht en vissen (in Luxemburg)...
>> you are entitled to your opinion, however offending you express it <<

:bruinkopje: Harpo (Eyes of the River) °02/10/2008
:bruinkopje: Flora (Eyes of the River) °01/07/2006

roef
Speurneus
Speurneus
Berichten: 8309
Lid geworden op: 30/09/08 11:29
Locatie: emmeloord

Ongelezen berichtdoor roef » 20/04/12 13:48

perelaar schreef:Ter info: in de (Vlaamse) jachtcursus werd ons verteld dat tegenwoordig in Belgisch Limburg ca. 1 op 10 teken besmet is met Lyme.

Hoogste aantal teken komt voor in (Belgisch) Limburg, en in de Ardennen.

Dus willen of niet, hier wordt een scalibor band gedragen. En ik denk er sterk over om anti-teek kleding aan te schaffen voor hondwandelingen, jacht en vissen (in Luxemburg)...


in nederland is een kwart tot de helft van de teken besmet met borelia(lyme)
mijn tante woont in de bossen van overijsel en heeft nu uit voor zorg geen hoge begroeiing rondom de boerderij staan. alleen heel kort gras.
als we daar zijn in de zomer smeert iedereen zich in met DEET en heeft lange broeken aan met ozo flateus de sokken over de broek :D
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012

Dinie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 9630
Lid geworden op: 20/12/06 18:18
Locatie: Luyksgestel (N.-Br.)

Ongelezen berichtdoor Dinie » 20/04/12 15:14

:offtopic: ? :wink:
Toch zitten niet overal (veel) teken.
Ik heb een route waarvan ik zeker ben dat Yara teken heeft als ik deze loop.
Ik loop in de 'tekentijd' dus een andere route, waar (veel) minder/geen teken zitten.

Ik heb ooit eens van een boswachter gehoord dat wanneer je (bos)mieren tijdens een wandeling ziet, je niet bang hoeft te zijn dat in dat gebied/omgeving teken zitten.
:zwartkopje: Ciba (Ciba van Budiliumhof) 22-10-2005 ~ 25-4-2008
:zwartkopje: Yara (Raspberrycream van Budiliumhof) 7-3-2008

Gebruikersavatar
Wil enCo
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1706
Lid geworden op: 02/05/06 17:23
Locatie: Putten

Ongelezen berichtdoor Wil enCo » 20/04/12 15:50

Wij zijn 2 jaar geleden in Luxemburg geweest .Co MET scaliborband en hij heeft geen 1 teek gehad! Ikzelf wel :( Waren er ook maar zulke banden voor mensen...
Carpe Diem! (Pluk de Dag!)

:blondkopje:Cody(Very Easy To Handle) 23-11-2005
:bruinkopje: Kyra (Of Faskally's Fauve) 31-12-2008

roef
Speurneus
Speurneus
Berichten: 8309
Lid geworden op: 30/09/08 11:29
Locatie: emmeloord

Ongelezen berichtdoor roef » 20/04/12 16:12

Dinie schreef::offtopic: ? :wink:
Toch zitten niet overal (veel) teken.
Ik heb een route waarvan ik zeker ben dat Yara teken heeft als ik deze loop.
Ik loop in de 'tekentijd' dus een andere route, waar (veel) minder/geen teken zitten.



ja dat heb ik ook gemerkt dinie :) in de zomer mijd ik echt de bossen hier in de polder want dat is echt 1 tekenbende :kots:
liever loop ik dan mijn ronde door de polder en dan is de kans op een teek stukken kleiner.
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012

Gebruikersavatar
Monique
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 665
Lid geworden op: 04/01/12 16:12
Locatie: Groningen

Ongelezen berichtdoor Monique » 20/04/12 19:02

En hoe laat jij Roef dan wennen aan de band Miranda? Doe je hem eerst een poosje om en dan weer af.
Of laat je hem een week lang wel om en wordt het dan minder met de jeuk?
En nog een vraagje :oops: ik zie dat er nogal wat verschil in prijzen zit, is er dan ook verschil in kwaliteit? Een scaloborband is toch een scaliborband of niet?
Ik denk dat ik wel de knoflooktabletten ga geven maar toch ook de band voor de zekerheid, wij gaan nl naar een bosrijk gebied.... en dan toch maar het zekere voor het onzekere nemen.
Afbeelding

Bedankt Monika!

roef
Speurneus
Speurneus
Berichten: 8309
Lid geworden op: 30/09/08 11:29
Locatie: emmeloord

Ongelezen berichtdoor roef » 20/04/12 20:43

ik bestel ze hier:
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=s ... tsOOEfVJEw

en ik doe ze gelijk de hele dag om,mischien kan het anders maar ik denk dan :ze moeten er toch aan wennen.
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012

Gebruikersavatar
Monique
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 665
Lid geworden op: 04/01/12 16:12
Locatie: Groningen

Ongelezen berichtdoor Monique » 21/04/12 17:17

Jee, dat scheelt nogal een beetje met de prijs! Bedankt voor de tip!! :D

Gebruikersavatar
michelle
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 622
Lid geworden op: 08/10/08 13:36
Locatie: amsterdam

Ongelezen berichtdoor michelle » 21/04/12 17:39

gisteren nog twijfels over de scaliborband ivm met jeuk bij fleur.
vandaag de band bestelt ik heb zojuist de eerste teek verwijdert die was al behoorlijk vol gezogen.
dat belooft nog wat als het straks warmer wordt.
Afbeelding

roef
Speurneus
Speurneus
Berichten: 8309
Lid geworden op: 30/09/08 11:29
Locatie: emmeloord

Ongelezen berichtdoor roef » 21/04/12 17:46

Monique schreef:Jee, dat scheelt nogal een beetje met de prijs! Bedankt voor de tip!! :D


ja echt he! dus deze tip hou ik dan ook niet voor mezelf :D
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012

Gebruikersavatar
perelaar
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 513
Lid geworden op: 26/10/08 16:14
Locatie: Tienen

Ongelezen berichtdoor perelaar » 23/04/12 11:57

Dinie schreef:Ik heb ooit eens van een boswachter gehoord dat wanneer je (bos)mieren tijdens een wandeling ziet, je niet bang hoeft te zijn dat in dat gebied/omgeving teken zitten.


Lijkt me onzin hoor. Als je zeker wil zijn dat je geen teken krijgt, kan je maar een paar dingen doen:
- DEET gebruiken (wel oppassen met plastic, wordt aangevreten)
- lange broek en lange mouwen, liefst broek in sokken gestopt
- lichtgekleurde kleding dragen

En voor wie héél zeker wil zijn: rovince kleding, gegarandeerd anti teek. Als ik me niet vergis al min of meer verplicht voor arbeiders in bosbouw in Duitsland...
>> you are entitled to your opinion, however offending you express it <<

:bruinkopje: Harpo (Eyes of the River) °02/10/2008
:bruinkopje: Flora (Eyes of the River) °01/07/2006


Terug naar “Op vakantie met je hond”