.. een lab bij een Onderlinge jachthondenproef teamwedstrijd

Regelmatig berichten we hier over een dag uit het leven van een Labrador.
Desiree
Erelid
Erelid
Berichten: 4536
Lid geworden op: 22/08/04 11:14
Locatie: Leidschendam

.. een lab bij een Onderlinge jachthondenproef teamwedstrijd

Ongelezen berichtdoor Desiree » 21/03/09 20:21

Onderlinge jachthondenproef teamwedstrijd
KNJV Flevoland

Groep 6
Ali met Djiefka Duitse - staande korthaar
Reny met Snooper - Labrador retriever
Linda met Luna - Labrador retriever

Er zijn per proef 50 punten te halen.

Proef 3 (42 punten)
Er liggen 9 voorwerpen in het bos en aan jullie allemaal de taak om deze binnen te brengen binnen 5 minuten.


Er lag van alles verstopt, in het bos in een boom en in een tunnel, 2 knuffels, rookworst, stokbrood, een ei, kauwbot, dummy, piepbeest en een balletje.
Luna heeft de rookworst keurig binnen gebracht zonder eraan te knabbelen, ook het kauwbot deed ze keurig, daarna heeft ze nog de bal gezocht in de tunnel en ook netjes gebracht. Djeifka heeft het ei, piepbeest en een knuffel netjes binnen gebracht. Snooper heeft de dummy, het stokbrood en een knuffel binnen gebracht, we waren net buiten de tijd klaar, maar het was erg leuk.

Luna met de rookworst
Afbeelding

Op naar proef 4 (31 punten)
De eierboer heeft jullie gevraagd om goed op zijn eieren te passen en daarom miet je tijdens de drijfjacht het ei bij je dragen. Omdat er een kuiken uit kan komen krijg je een bijzonder transportmiddel. Na het eerste schot mag de eerste apport gehaald worden. Er liggen nog twee apporten op het veld. Ook deze moeten binnen komen. Pas zodra alle apporten binnen zijn mogen de eieren afgegeven worden.


We kregen ieder een ei op een lepel en moesten deze de hele tijd vast en heel houden. We moesten bij een paaltje gaan staan, op commando moesten we een stukje lopen, de hond moest netjes volgen, toen viel het eerste schot. De dummy land tussen een aantal lokeenden en Luna mag deze gaan apporteren, ze had hem snel gevonden, maar vond de lokeenden ook erg interessant, uiteindelijk heeft ze de dummy netjes binnen gebracht.
Daarna mocht Snooper zijn apport halen, hij rende eerst ook naar de lokeenden, maar heeft uiteindelijk ook keurig zijn dummy binnen gebracht.
Toen mocht Djeifka haar apport gaan halen, een duif die aan het eind van het veld in de bosrand lag, na wat sturen is dit ook goed gelukt.

Dummy is binnen, nu netjes wachten op de rest
Afbeelding

Proef 5 (39 punten)
Een voorjager wordt gevraagd de hond neer te zetten op de aangewezen plaats, omdat deze voorjager met zijn voertuig wat dummy's weg moet brengen. Er ligt een sleepspoor in het bos en aan de andere kant is nog een stuk blijven liggen ook in het bos. Zodra het voertuig afgeleverd is mag deze voorjager zijn hond op de sleep zetten. Dan moeten ook nog de dummytros en het apport uit de bosrand binnen komen.


Reny is op de fiets gestapt en heeft de dummytros weggebracht, toen ze de fiets terug had gebracht mocht Snooper de sleep lopen, maar Snooper wilde de dummytros halen. Na wat dirigeerwerk is het uiteindelijk toch gelukt hem de sleep te laten lopen en heeft hij de eend (bijna) keurig terug gebracht, vlak voor het afgeven wilde hij er snel een hapje van nemen. Toen mocht Luna de dummytros halen, ze was er zo, maar moest even bedenken hoe je dat rare ding met al die dummy's nou mee moest nemen, na een poging of 3 is het haar toch gelukt om hem netjes binnen te brengen. Daarna mocht Djeifka dummy uit de bosrand halen, na enige aanmoediging is ook dit gelukt.

Wachten tot Reny terug is met de fiets
Afbeelding
Snooper met de eend
Afbeelding
Luna met de dummytros
Afbeelding

Proef 1 (35 punten)
Jullie staan op post en er vallen drie apporten. Zodra het derde schot gevallen is mogen jullie de honden laten werken.


Midden op het veld stond een tafel met allemaal lekker erop, de eerste dummy was er vlak naast gevallen, de tweede er een meter of 2 achter en de derde 50 meter verder in de bosrand, maar ook recht achter de tafel.
Luna mocht als eerste en ging meteen de verste halen, ze liep keurig langs de tafel recht op de dummy af, pakte hem en kwam hem terug brengen, ze was net 2 meter voorbij de tafel, dus ik zei in mezelf YES....toen kreeg ze toch de geur van het eten in haar neus en is even terug naar de tafel gegaan om wat te snacken, uiteindelijk heeft ze de dummy toch nog terug gebracht. Snooper als tweede de apport rechts naast de tafel halen, maar ook dit ging via de tafel. Djeifka uiteindelijk de dummy achter de tafel gehaald, maar ook die kon de tafel met lekkers niet weerstaan, maar ook zij heeft uiteindelijk de dummy netjes binnen gebracht.

Luna aan het snacken
Afbeelding
Luna komt toch nog netjes terug met de dummy
Afbeelding

Proef 2 (34 punten)
Jullie worden geroepen voor een nazoek, maar ineens krijgt één van jullie vreselijke darmkrampen. Gelukkig is er een wc in de buurt! Ga rustig zitten! Je hebt nu alleen nog papier nodig. Het ligt voor je, maar alleen de hond kan je helpen. Laat de hond gauw een rol papier apporteren. Als de hond bij de eigenaar is en deze heeft het papier gekregen, mogen de volgende honden op het apport ingezet worden, want op de drift van de ochtend zijn er twee stukken blijven liggen.


Ik had me opgeofferd om op de wc te gaan zitten, het papier stond goed in zicht en ik dacht dat dit het makkelijkste voor Luna zou ziijn. Luna ging keurig naar de wc rollen, maar stond daar echt te kijken van: daar mag ik thuis toch ook niet aankomen... Toen kreeg ze een spoor in haar neus en weg was ze, er werd meteen gezegd, laat maar gaan en jahoor m'n meisje vond op een redelijke afstand een konijnendummy en kwam deze keurig terug brengen.
Toen is Reny op de wc gaan zitten en heeft Snooper de wc rol laten apporteren, ook hij was wat aan het twijfelen, maar met flink wat aanmoediging kwam hij toch netjes een rol bregen.
Daarna mocht Djeifka een kleine sleep lopen en kwam keurig het konijn binnen brengen.

Luna geeft de konijnen dummy keurig af, terwijl ik op de wc zit
Afbeelding
Snooper met de wc rol
Afbeelding

Het was een zeer geslaagde dag, met erg leuke proefs, we hebben enorm genoten. Luna mocht het echte konijn ook nog even apporteren, we waren de laatste dus er was tijd voor wat ontspanning, ze vond dit erg interessant en deed het keurig.

Luna met het konijn
Afbeelding

Daarna werden er tafels en banken neergezet, iedereen had wat lekkers meegenomen en zo hebben we nog een tijdje gezellig zitten tafelen met z'n allen.
Afbeelding

Er waren in totaal 10 teams en we zijn 6e geworden.
Afbeelding

Luna is bek af, het was echt super om mee te maken.
Afbeelding
Groetjes,
Désirée

Afbeelding

Gebruikersavatar
Nino&Toosje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3249
Lid geworden op: 12/02/09 19:05
Locatie: Drenthe

Ongelezen berichtdoor Nino&Toosje » 21/03/09 20:24

Jeetje, wat een onwijs leuk verslag, wat een mooie foto's en wat heerlijk om dat mee te maken. Dat is echt een GENIET dag met hoofdletters.
En Luna, knap gedaan hoor !!

thomasenjasper
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3240
Lid geworden op: 25/01/08 22:04
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor thomasenjasper » 21/03/09 20:31

Wauw, wat een leuke dag zeg, en knap hoor wat Luna allemaal al kan :applaus:
Groetjes Sandra, Choco & James

Scruffy & Nevis

Ongelezen berichtdoor Scruffy & Nevis » 21/03/09 20:32

Wow !! Klink echt leuk zo'n fundag !! Lijkt me echt heeel erg leuk voor baasjes én hondjes !! :D

Lunatic
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6157
Lid geworden op: 03/03/08 14:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lunatic » 21/03/09 20:41

Het was echt een super dag :schreeuw:
Het apporteren heeft ze redelijk goed door, het afgeven begint te komen, het lijkt net of ineens het kwartje begint te vallen 8)
Maar aan de steadyness moet nog héél hard gewerkt worden :oops: tussen de proeven door is het een enorme stuiterbal en inspringen is haar grootste hobby (als ze de kans krijgt) :D
Maar ow wat is het leuk om zo met haar bezig te zijn :applaus:
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi

Gebruikersavatar
Labje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 9709
Lid geworden op: 12/12/02 12:03
Locatie: Hoorn NH

Ongelezen berichtdoor Labje » 21/03/09 20:43

Wat een ontzettend leuk verslag. :klasse:
Het lijkt me vreselijk moeilijk om ze wat eetbaars te laten apporteren.
Een rookworst, pffft, maar dat zal wel een kwestie van trainen zijn. :)
Groetjes Lidy en een pootje van Yentl en Bieke
Afbeelding

Lunatic
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6157
Lid geworden op: 03/03/08 14:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lunatic » 21/03/09 20:45

Labje schreef:Wat een ontzettend leuk verslag. :klasse:
Het lijkt me vreselijk moeilijk om ze wat eetbaars te laten apporteren.
Een rookworst, pffft, maar dat zal wel een kwestie van trainen zijn. :)

Nou nee, ik stond ook met open mond te kijken, we wisten dat er gekke dingen waren, maar niet precies wat. Het was een kwestie van zoek apport en we zagen wel waar ze mee terug kwamen, zij koos dus voor de eetbare spullen :D
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi

Gebruikersavatar
Labje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 9709
Lid geworden op: 12/12/02 12:03
Locatie: Hoorn NH

Ongelezen berichtdoor Labje » 21/03/09 20:50

Lunatic schreef:
Labje schreef:Wat een ontzettend leuk verslag. :klasse:
Het lijkt me vreselijk moeilijk om ze wat eetbaars te laten apporteren.
Een rookworst, pffft, maar dat zal wel een kwestie van trainen zijn. :)

Nou nee, ik stond ook met open mond te kijken, we wisten dat er gekke dingen waren, maar niet precies wat. Het was een kwestie van zoek apport en we zagen wel waar ze mee terug kwamen, zij koos dus voor de eetbare spullen :D


Dan vind ik het helemaal knap , hoor. Ik denk, dat Bieke het misschien wel zou kunnen, maar Yentl vreet alles op, wat ze tegenkomt.
Groetjes Lidy en een pootje van Yentl en Bieke

Afbeelding

Lunatic
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6157
Lid geworden op: 03/03/08 14:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lunatic » 21/03/09 21:00

Luna vreet normaal ook alles op, die jat de bevroren bitterballen van het aanrecht als het kan :? Daarom was ik ook extra trots op haar 8)
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi

Gebruikersavatar
rimanime
Speurneus
Speurneus
Berichten: 11652
Lid geworden op: 07/02/04 21:12
Locatie: zo'n 600 km boven Parijs

Ongelezen berichtdoor rimanime » 21/03/09 22:27

Met recht mag je trots zijn op je meisje :applaus:
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008


Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)

Miske
Speurneus
Speurneus
Berichten: 15115
Lid geworden op: 28/08/04 00:17
Locatie: Beerse
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Miske » 21/03/09 22:37

Wow wat leuk zeg! En Luna dacht vast: "vrouwtje, met dat vacht van het konijn kan jij je kont ook wel afvegen :shock: :lol: ". Echt wel grappig zeg, zo'n toiletoefening :). Voor de rest lijkt het me een supergeslaagde dag met heel wat moeilijke oefeningen (als ik dat zo lees). Geweldig toch hé!
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.

roef
Speurneus
Speurneus
Berichten: 8309
Lid geworden op: 30/09/08 11:29
Locatie: emmeloord

Ongelezen berichtdoor roef » 21/03/09 23:21

wat een gaaf stukje is dit lin :D :klasse:
waar doe jij de jacht training?hier in de nop wordt het niet gegeven helaas :(
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012

Lunatic
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6157
Lid geworden op: 03/03/08 14:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lunatic » 21/03/09 23:50

roef schreef:wat een gaaf stukje is dit lin :D :klasse:
waar doe jij de jacht training?hier in de nop wordt het niet gegeven helaas :(

De trainingen zijn in Lelystad, het is een stukje rijden, maar wel de moeite waard :wink:
http://www.jachthonden-flevoland.nl/index.htm
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi

roef
Speurneus
Speurneus
Berichten: 8309
Lid geworden op: 30/09/08 11:29
Locatie: emmeloord

Ongelezen berichtdoor roef » 22/03/09 11:21

Lunatic schreef:
roef schreef:wat een gaaf stukje is dit lin :D :klasse:
waar doe jij de jacht training?hier in de nop wordt het niet gegeven helaas :(

De trainingen zijn in Lelystad, het is een stukje rijden, maar wel de moeite waard :wink:
http://www.jachthonden-flevoland.nl/index.htm


thanks :D
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012

Charella

Ongelezen berichtdoor Charella » 22/03/09 12:24

Wat een leuk verslag zeg :D Een heerlijke dag voor baas en hond :D


Terug naar “Een dag uit het leven van...”