... een hond die aan Breitensport doet

Regelmatig berichten we hier over een dag uit het leven van een Labrador.
Desiree
Erelid
Erelid
Berichten: 4536
Lid geworden op: 22/08/04 11:14
Locatie: Leidschendam

... een hond die aan Breitensport doet

Ongelezen berichtdoor Desiree » 04/05/09 20:48

Hallo Labrador liefhebbers,

Er is mij gevraagd om wat te schrijven over Streep omdat hij aan Breitensport doet. Ik zal eerst in het kort wat vertellen over Streep en waarom we aan Breitensport zijn gaan doen.

Over Streep
We kochten in oktober 2004 onze eerste labrador Bumper, en ik wilde graag met hem aan jacht training gaan doen, maar dat werd een deceptie. Bumper deed je absoluut geen plezier met jacht-trainingen, dus ben ik daar na een tijdje maar mee gestopt. Bumper is ook geopereerd aan beide voorpoten voor zijn LPC. Ik denk niet dat het daar te maken heeft want Bumper is gewoon lui.
Ik heb de fokker hier wel eens over aangesproken, en ze zei, je wou toch de rustigste van het nest nou die heb je. Overigens is Bumper wel een ontzettende lieve knuffelbeer.

Toen Bumper 1 jaar was zag ik dat er bij de fokker waar Bumper vandaan kwam was een nestje geboren was met wel een heel uitzonderlijk mannetje er tussen.
Er lagen allemaal zwarte puppen in de werpkist en te midden van zijn broertjes en zusjes lag een geel monstertje met zwarte strepen.
Toen ik hem voor het eerst zag wist ik dat ik hem moest hebben. Ik heb meteen gebeld, hoorde dat er nog geen baasje voor hem was, en ik heb toen gezegd dat ik hem heel erg graag hebben wou.
Zo is Streep in ons leven gekomen en het is niet normaal hoeveel aandacht je krijgt als je een gele Labrador hebt die ook nog eens strepen heeft.

Toen Streep een week of 14 was zijn we begonnen met jacht trainingen en ik moet zeggen, Streep heeft alles wat ik graag zie tijdens de jacht. Hij werkt ontzettend graag, zijn broertje heeft inmiddels al een paar keer een A diploma gelopen. Maar Streep heeft 1 nadeel, hij is absoluut niet zacht in bek, en tijdens zijn eerste wedstrijd ging het mis tijdens zijn apport te water. We lagen keurig op schema om een B diploma te halen totdat hij uit het water kwam met de dummy in zijn bek, ik zag dat hij hem nog een keertje overpakte en het jury lid was onverbiddelijk, de rode kaart, diskwalificatie. We mochten zelfs niet meer meedoen aan de laatste 2 onderdelen. Er kwamen allerlei mensen naar me toe met tips over ijzerdraad in dummy’s en sponzen met zuur er in, nou daar had ik niet zoveel zin in. Ik vind jachttraining leuk, maar niet ten koste van alles.

Toen zag ik dat er hier in Purmerend aan Breitensport gedaan werd. Ik ben een keer met Streep gaan kijken en was eigenlijk meteen verkocht. Streep vond het de eerste 2 keer wel een beetje vreemd, maar je zag al wel gauw dat hij het ook wel heel leuk vond en ik ook. Na 4 keer trainen, deden we mee met onze eerste wedstrijd en we wonnen meteen de eerste prijs in de aspiranten klasse. Nou dat smaakte naar meer en vanaf die tijd hebben we eigenlijk geen wedstrijd meer over geslagen. Als we thuis zijn proberen we altijd met de wedstrijden mee to doen.



Ik zal nu iets meer vertellen over Breitensport.

Breitensport is een in Duitsland bedacht spel.
De "Deutscher Hundesport Verband e.V." (DHV) had het idee om bij het zogenaamde "africhtingsprogramma" een toegankelijker en ontspannender programma te ontwikkelen. Het grote verschil tussen alle tot op heden geïntroduceerde sporten en Breitensport is dat het een zeer uitgebreid, maar voor velen toegankelijk programma is. De ontwerpers gaven de voorkeur aan een ontspannen bezigheid voor baas en hond.

Wie kunnen er Breitensport beoefenen?
Breitensport is opgezet voor alle hondeneigenaren die sportief en gezond bezig willen zijn met hun hond. Door dat de basis van Breitensport eenvoudig van opzet is, leert men het programma snel. Voor de honden is het speels van opzet.
Doordat de geleiders in leeftijdsgroepen geplaatst worden, is het mogelijk dat iedereen aan wedstrijden deelneemt. Ook worden mannelijke en vrouwelijke deelnemers gesplitst in twee groepen. Het spreekt vanzelf dat men regelmatig moet trainen als men wil deelnemen aan wedstrijden. Zeker omdat enkele onderdelen op snelheid beoordeeld worden.

Welke honden kunnen deelnemen?
Met bijna alle honden, van groot tot klein, kan men deze sport beoefenen. Ook als men reeds eerder getraind heeft volgens een ander programma kan men eenvoudig het Breitensport programma aanleren. Alle honden lopen in dezelfde klasse, of ze nou 3 kilo wegen of 80 kilo.
Er wordt wel verschil gemaakt tussen vrouwen en mannen, ( degene die het lijntje vasthoud ). Je promoveert van de ene klasse naar de andere klasse als je een vooraf minimum aantal punten loopt voor het appel.

Het programma. Ofwel waaruit bestaat Breitensport.
Uiteraard zijn er regels waaraan de deelnemers zich moeten houden. Een van de belangrijkste regels is dat de afstand tussen baas en hond niet meer mag bedragen dan 2 meter, elke overtreding hierop wordt bestraft met 4 punten per discipline of onderdeel hiervan. De sport bestaat uit verschillende onderdelen.

* Het eerste onderdeel is een gehoorzaamheidsoefening.
Hier wordt beoordeeld hoe goed en nauwkeurig baas en hond een parcours lopen. Het bestaat uit de volgende onderdelen:
Het volgen aan de lijn met tempowisselingen, linkse- en rechtse wending, omkeren en halt houden met zit.
Het los volgen met dezelfde onderdelen als bij volgen aan de lijn.
De zit oefening, tijdens het lopen moet de hond gaan zitten en blijven terwijl de begeleider doorloopt.
De af oefening met voorroepen en aan de voet komen.

* Het tweede onderdeel is een hordeloop.
Deze oefening wordt tweemaal gelopen en mag aangelijnd of los worden gedaan. De keuze geldt wel voor beide keren. Bij los krijgt men wel extra punten. Geleider en hond moeten gezamenlijk en gelijktijdig over drie horden springen. Pupillen en veteranen mogen echter naast de horde lopen.

* Het derde onderdeel is de slaomloop.
Ook hier wordt de oefening tweemaal gelopen wel of niet aangelijnd. Niet aangelijnd geeft ook hier weer extra punten. Geleider en hond lopen zo snel mogelijk een zig-zag parcours door zeven poortjes heen.

* Het vierde onderdeel is de hindernisloop
Voor de meeste Breitensport beoefenaars het mooiste onderdeel van het programma. Over een 75 meter lang parcours dat ook weer tweemaal wordt gelopen, staan acht hindernissen die door de hond genomen dienen te worden. Ook mag de hond weer los of aangelijnd zijn. De hindernissen bestaan uit: een horde, springschutting, tunnel, loopbrug, ton, band, hoogte-breedte sprong en als laatste wederom een horde.
Verder kan men het programma uitbreiden met een duurloop over zo veel mogelijk niet verhard terrein van 2 of 5 kilometer. De hond dient hierbij altijd te zijn aangelijnd. De hier behaalde punten worden echter niet bij de "vierkamp" geteld.

Verder bestaan er nog:
Een hindernislooptoernooi zowel als individueel toernooi als een teamtoernooi met groepen van minimaal 6 deelnemers.
Een gezinstoernooi. Hier kunnen twee gezinsleden met één hond aan deelnemen.
Iedere deelnemer kan zich aanmelden voor verschillende disciplines. Er kan dus bv. deelgenomen worden aan de vierkamp (gehoorzaamheidsoefening, horde, slalom en hindernisloop), de hindernisloop, 2000 of 5000 meter loop. Iedere combinatie is mogelijk, indien de organiserende vereniging de disciplines heeft uitgeschreven op het inschrijfformulier. Meervoudige inschrijvingen zijn echter alleen mogelijk als de organiserende vereniging dit toestaat.

Er zijn verschillende leeftijdsgroepen zoals: pupillenklasse, jeugdklasse, juniorenklasse, volwassenenklasse A, volwassenenklasse B, veteranenklasse A, veteranenklasse B en een Seniorenklasse.
Elke klasse is weer onderverdeeld in mannen en vrouwen.

Hieronder staan foto's die tijdens wedstrijden zijn gemaakt
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nou ik hoop dat ik een paar mensen enthousiast heb kunnen maken voor Breitensport, meer info kan je vinden op www.breitensport.nl
Je mag mij natuurlijk ook altijd e-mailen of een berichtje sturen hier op het forum.

Dit zijn de resultaten tot nu toe van Streep
Purmerend 13-April-2008 de 1ste plaats met 231,20 punten (Aspiranten)
Belgie 27-April-2008 de 1ste plaats met 219.77 punten (Aspiranten)
Sevenum 25-Mei-2008 de 1ste plaats met 211,05 punten (VK1 klasse)
Almere 21-Sept-2008 de 1ste plaats met 226,94 punten (VK1 klasse)
Ned Kamp 4-nov-2008 de 1ste plaats met 213,28 punten (VK1 klasse, Internationaal Kampioen)
Sevenum 19-april-2009 de 1ste plaats met 226,02 punten (VK1 klasse)
Purmerend 26-april-2009 de 2de plaats met 215,28 punten (VK1 klasse). 3de plaats duurloop

Jullie zien het gaat erg goed met ons, met als hoogtepunt het internationaal kampioenschap waar we 1ste werden in de VK1 klasse.
Na het appel staan we meestal heel ver achter, met de snelheidsonderdelen maken we altijd heel veel goed, maar vorige week stonden we teveel achter om de achterstand nog in te lopen.
De hond die vorige week eerste werd was ook een Labrador, ( Labradors Rule :D ).

Verder wil ik ook nog even melden dat de sfeer tijdens de wedstrijden altijd erg plezierig is, er is absoluut geen sprake van haat en nijd, wat ik tijdens andere disciplines wel eens meemaak.
Dus kom gerust eens kijken, de wedstrijd kalender staat op de site van breitensport.nl
Laatst gewijzigd door Desiree op 05/05/09 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,
Désirée

Afbeelding

Dinie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 9630
Lid geworden op: 20/12/06 18:18
Locatie: Luyksgestel (N.-Br.)

Ongelezen berichtdoor Dinie » 04/05/09 22:47

Nou Wim, je verhaal over de Breitensport komt op een goed moment! Ik heb het met veel interesse gelezen!
Ik heb namelijk afgelopen zaterdag de laatste les gehad van de hondentraining met Yara. Ik wil graag met Yara iets blijven doen en zat te denken aan apporteren (kan geen geschikte school vinden) of Breitensport. Breitensport wordt ook gegeven bij de hondenschool, waar ik met Yara 3 cursussen gedaan heb.
Maaaarrrrrrrrrrrrr.......................na het lezen van dit verhaal ben ik over de streep :oops: :wink: getrokken.

Even een vraagje:
Is het verstandig om, voordat je aan Breitensport begint heup-elleboogfoto's te laten maken?
:zwartkopje: Ciba (Ciba van Budiliumhof) 22-10-2005 ~ 25-4-2008
:zwartkopje: Yara (Raspberrycream van Budiliumhof) 7-3-2008

Wimk
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 627
Lid geworden op: 26/08/04 11:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Wimk » 05/05/09 06:49

Dinie schreef:Nou Wim, je verhaal over de Breitensport komt op een goed moment! Ik heb het met veel interesse gelezen!
Ik heb namelijk afgelopen zaterdag de laatste les gehad van de hondentraining met Yara. Ik wil graag met Yara iets blijven doen en zat te denken aan apporteren (kan geen geschikte school vinden) of Breitensport. Breitensport wordt ook gegeven bij de hondenschool, waar ik met Yara 3 cursussen gedaan heb.
Maaaarrrrrrrrrrrrr.......................na het lezen van dit verhaal ben ik over de streep :oops: :wink: getrokken.

Even een vraagje:
Is het verstandig om, voordat je aan Breitensport begint heup-elleboogfoto's te laten maken?


Hoi Dinie,

IK ben blij dat je een poging gaat wagen, je hoeft volgens mij geen foto's te laten maken, Alleen wordt er wel geadviseerd om pas te beginnen met breitensport als de hond anderhalf is.
Op zich krijgt de hond niet zoveel klappen te verduren, alles is op gras, alleen tijdens de hindernisbaan krijgen de poten wat te verduren, maar op zich valt dat ook wel mee.

Wie weet tot ziens.

Wim

roef
Speurneus
Speurneus
Berichten: 8309
Lid geworden op: 30/09/08 11:29
Locatie: emmeloord

Ongelezen berichtdoor roef » 05/05/09 11:31

wat een leuk en interesant stukje :) heerlijk om zo actief met je hond bezig te zijn.
en het zal al heel vaak gezegt zijn,maar wat een leuke hond is streep :D
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012

Gebruikersavatar
rimanime
Speurneus
Speurneus
Berichten: 11652
Lid geworden op: 07/02/04 21:12
Locatie: zo'n 600 km boven Parijs

Ongelezen berichtdoor rimanime » 05/05/09 17:14

Lekker actief goed voor hond en....baas :klasse: Leuk stuk Wim.
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008


Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)

Gebruikersavatar
Nino&Toosje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3249
Lid geworden op: 12/02/09 19:05
Locatie: Drenthe

Ongelezen berichtdoor Nino&Toosje » 05/05/09 17:48

Wim, ten eerste gefeliciteerd met alle behaalde TOP plaatsen.
Jullie zijn echt een goed duo samen.
Je verslag is heel mooi om te lezen. Ik heb een keer een workshop Breitensport gehad, maar moet toekennen, dat Toosje wel genoeg conditie had, maar ik helaas niet. Hartstikke goed bezig jullie 2.
En wie kent Streep nou niet !!! :klasse: :applaus:

Juno
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2074
Lid geworden op: 14/08/07 22:06
Locatie: Velserbroek

Ongelezen berichtdoor Juno » 05/05/09 18:14

Wat een leuk verhaal!! En je moet zelf denk ik ook een bereconditie hebben? Jullie resultaten zijn super hoor!!
Groetjes, Milou

thomasenjasper
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3240
Lid geworden op: 25/01/08 22:04
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor thomasenjasper » 05/05/09 20:59

Geweldig zeg :applaus: Lijkt mij ook wel erg leuk, maar
ik gok ook dat ik dan eerst wat aan mijn eigen conditie moet
doen :oops:
Groetjes Sandra, Choco & James

Marcail
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12114
Lid geworden op: 13/05/04 20:20
Locatie: Enschede
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Marcail » 05/05/09 22:51

Een heerlijk verslag Wim, heb het met plezier gelezen en vind het geweldig dat je samen met Streep een sport hebt gevonden waarbij jullie samen 1 zijn :klasse:
Lovely Marcail van 't Chielewout ( 29-01-2008 )
Nixies Canberra van 't Chielewout ( 04-06-2008)
Moonlight Fia of Marcail Highlands ( 22-05-2011)
Moonlight May of Marcail Highlands ( 22-05-2011)
Mignon Bonnie of Marcail Highlands ( 11-02-2011)
Glorious Adin of Marcail Highlands (04-06-2012)
Kayby, Max, Beau. ( de bejaardenclub)
Floor 15-10-2002 / 04-01-2012
Enjoy 16-09-2000 / 27-04-2012

roos

Ongelezen berichtdoor roos » 06/05/09 00:40

Leuk verhaal en het lijkt mij een leuke sport om samen met je hond te beoefenen.
Heel veel succes verder voor jullie, maar dat komt wel goed zo te lezen aan de al behaalde resultaten :klasse:

Wimk
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 627
Lid geworden op: 26/08/04 11:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Wimk » 06/05/09 08:29

thomasenjasper schreef:Geweldig zeg :applaus: Lijkt mij ook wel erg leuk, maar
ik gok ook dat ik dan eerst wat aan mijn eigen conditie moet
doen :oops:


Een heleboel mensen denken dat ze een super conditie moeten hebben om aan breitensport mee te doen, nou dat valt wel mee hoor.
Het is wel makkelijk, maar de langste afstand die je moet rennen is 75 meter. De deelnemers die meedoen varieren in de leeftijd van 16 tot dik in de 60, en het is altijd reuze gezellig.

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 07/05/09 12:49

Heerlijk om te lezen :D
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 07/05/09 15:33

leuk om te lezen maarrehh... heb jij dat balkje eraf getikt? of streep? :P
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Charella

Ongelezen berichtdoor Charella » 07/05/09 15:53

Wat een leuk verhaal om te lezen! :D

Miske
Speurneus
Speurneus
Berichten: 15115
Lid geworden op: 28/08/04 00:17
Locatie: Beerse
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Miske » 07/05/09 19:15

Ik vind het heel interessant om dit te lezen; volgens mij is het niet of niet veel gekend in België?
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.


Terug naar “Een dag uit het leven van...”