... een asielhond

Regelmatig berichten we hier over een dag uit het leven van een Labrador.
Desiree
Erelid
Erelid
Berichten: 4536
Lid geworden op: 22/08/04 11:14
Locatie: Leidschendam

... een asielhond

Ongelezen berichtdoor Desiree » 19/11/09 22:28

Een dag uit het leven van een asielhond.
In dit geval de zwarte kruising Labrador/Mechelse Herder reu Nestor, ook wel Nessy genaamd.

Even voorstellen
Hoi ik ben Nestor, maar ze noemen me hier ook wel Nessy. Ze zeggen dat ik een kruising ben tussen een Labrador en een Mechelse Herder, maar dat zal allemaal wel. Ik kan me niets meer herinneren van mijn vader en moeder eerlijk gezegd.
Ik ben nog maar een half jaar oud en zit nu al in een asiel zoals ze dat hier noemen, maar met al die tralies vind ik het toch wel erg veel op een gevangenis lijken hoor.
Maar het is hier best wel leuk hoor vind ik, alhoewel ik eigenlijk toch wel graag een baasje voor mezelf zou willen hebben en een echt huis, zonder tralies enzo.

Hier is gelukkig wel meer te beleven dan bij mijn vorige baasjes. Eerst was het daar nog wel leuk toen er met mij gespeeld werd enzo, maar op een gegeven moment zag ik het ene baasje bijna nooit meer. Ik weet niet of hij mij niet meer lief vond of wat ook? Ik heb gehoord dat hij bij zijn nieuwe vriendinnetje ging wonen.
En opeens zat ik toen hele dagen alleen daar in huis, want dat oudere baasje, die door het andere baasje ook wel papa werd genoemd, was er haast nooit. Hij had het altijd over “de kost verdienen” of zoiets. Geen idee wat dat is, maar hij was er altijd wel heel lang mee bezig en ik zat toen dus altijd maar alleen thuis.

Ik voelde me wel in de steek gelaten hoor en heb stiekem toch ook wel een traantje weggepinkt. Hoe kon ‘t baasje iemand anders nou leuker vinden dan mij opeens?
Gelukkig kon ik me in m’n eentje toch wel een beetje vermaken met van die grijzige papieren dingen waar het papa-baasje ’s ochtends altijd mee voor zijn neus zat met zo’n raar ding op zijn neus en voor zijn ogen.
Maar ik kreeg het nooit zo mooi weer terug gelegd zoals dat baasje ’t deed. Het werd bij mij altijd een rommeltje….Nou ja, daar kon ik toch ook niks aan doen? Ik ben toch ook nog maar een pup?
Maar papa-baasje vond dat toch niet zo leuk en hij zei dat hij het eigenlijk ook wel zielig voor mij vond dat ik elke dag zo lang alleen thuis moest blijven…

Naar het asiel
We gingen toen in de auto en ik dacht dat we eindelijk eens wat leuks gingen doen. Na een tijdje rijden hoorde ik opeens allemaal honden blaffen, ik dacht: “Hé dat gaat goed, dit klinkt leuk!!” Maar toen we uitstapten zag ik allemaal hondjes in hokjes zitten met van die echte tralies.
Was dit een hondengevangenis? Maar ik was toch eigenlijk helemaal niet zo stout geweest?
Nou ja, op die grijze papieren dingen na dan misschien…

Ik werd nu best wel een beetje bang. Hij ging mij hier toch niet achter laten?
Er kwam toen een mevrouw naar me toe, die ik eerst toch een beetje eng vond, want tja een mevrouw in een gevangenis, is die wel te vertrouwen? Maar ze was toch wel lief. Ze ging op haar knieen voor me zitten en praatte heel lief tegen me. Ik deed net of ik haar niet eng vond en ging even stoer blaffen naar haar, maar ze zag denk ik wel dat ik het stiekem allemaal gewoon heel eng vond.
Ze bleef rustig en ging door met lief praten en had ook koekjes voor me. Ja en die luste ik toch stiekem wel. Ik vond haar toch wel aardig toen en ze nam me naar achteren. Oei, dat was toch best wel weer eng, allemaal andere honden achter de tralies die hard naar me blaften. Maar ik blafte mooi terug hoor, tsss…wat dachten ze wel!
Ze zei bij een leegstaand hok dat dat nu mijn kennel was.
We gingen naar binnen, ik vond het maar een kale bedoeling en het leek me ook wel erg koud zo buiten, maar toen liet ze me zien dat er een luik was wat open kon en dat ik dus binnen ook nog een hok had, waar gelukkig ook een mand stond met een lekker dekentje erin èn een volle bak water!

Nou dat luste ik wel, want van de hele reis en al die indrukken had ik best dorst gekregen. Ze zei dat ik strakjes ook nog wel wat te eten zou krijgen, maar dat ik eerst maar even rond moest snuffelen. Ze gaf me nog een paar koekjes en ging toen weg.
Nou rondsnuffelen deed ik wel! Wat een vreemde luchtjes allemaal en ik keek m’n ogen uit. Ik had overburen die allemaal naar me stonden te kijken en te blaffen, nou mooi dat ik terug blafte hoor!
Ik had nog nooit zoveel geblaft in korte tijd. Maar ja, je moet wat. Je moet jezelf niet laten kennelijk natuurlijk hoor.

Na een poosje kwamen er weer mensen van de gevangenis bij mij kijken en tegen me praten, maar ik deed heel stoer, terwijl ik eigenlijk best bang was, want ik zat hier wel mooi eventjes helemaal alleen tussen al die andere hard blaffende honden. Ik ging dus hard tegen ze blaffen, want ja, wat moest ik anders? Maar ze deden me niks en hadden volgens mij gelukkig geen kwaad in de zin, maar koekjes voor me. Ik twijfelde nog wel, want weet jij veel wat ze van je willen, maar ik pakte de koekjes toch wel aan. Voorzichtig ging een van hen mij aaien. Ik vond dat toen eigenlijk toch wel heel fijn en werd er helemaal enthousiast van, misschien wilde hij ook wel met me spelen?

Ze zijn dus toch wel erg lief hier voor me, ondanks dat het een gevangenis is, al noemen ze het anders.
Is het toch waar wat ik op TV vaak heb gezien en gehoord dat het met de Nederlandse gevangenissen echt niet zo slecht gesteld is. Ik kan dat nu beamen hoor.

Na een poosje een beetje kennis gemaakt te hebben deed zo’n gevangenismens me mijn riem om en gingen we naar buiten. Ik ging heel hard trekken, want ik loop graag voorop en wil eigenlijk wel heel hard rennen. Maar ik mag van de gevangismensen nog niet los, ze willen me eerst beter leren kennen. Nou ja, ook niet leuk.
In het park vlakbij de gevangenis heb ik weer allemaal vreemde luchtjes op kunnen snuiven en lekker kunnen plassen en poepen en toch wat rennen aan de lijn en toen moest ik weer terug mijn kennel in. Ik hoorde alle andere honden heel opgewonden blaffen en druk doen en vroeg me af waarom dàt nu weer was?
Opeens rook ik heel lekker eten! Dat was het dus! Iedereen kreeg allemaal lekkere brokjes en nog wat echt vlees erbij ook! Mjammie!! Ik heb ervan gesmuld!!
Toen ging het licht uit en werd het stiller en stiller en zag ik dat mijn overburen rustig waren gaan liggen in hun mandjes. Maar ik was nog eigenlijk helemaal niet moe! Ik vond het hier wel reuze spannend allemaal en kon de slaap echt nog niet bevatten. Ik heb nog heel de avond rondgesnuffeld en alles bekeken en ben uiteindelijk toen het al heel lang donker was toch in slaap gevallen.

De volgende dag
Ik schrok wakker van mijn buren die opeens opsprongen en gingen blaffen. Hoorden ze wat dan?
Nou ik deed maar mee met blaffen, want iedereen deed dat daar. En ja hoor nog geen minuut later was daar weer zo’n gevangenismens. Ze praatte tegen alle honden en ook tegen mij. Ze vroeg me of ik lekker geslapen gehad en of ik wel een hapje eten luste. Nou dat luste ik wel hoor!
Iedereen heeft ze toen weer lekker eten gegeven en ze zei dat ze zelf gauw een bakkie koffie ging zetten voor zichzelf en dat de rest ook zo wel zou komen.

En ja hoor na een uurtje ofzo hoorde ik allemaal andere mensenstemmen en liepen er opeens ook allemaal gevangenismensen rond. Ze begonnen druk met schoonmaken, het rook heerlijk fris toen weer, want bah, zo tegen de ochtend ruikt het daar echt niet lekker meer hoor!
En toen mocht ik met hetzelfde gevangenismens als de dag ervoor mee naar buiten. Ik was dolenthousiast want ik kende dit mens nu wel en wist dat we waarschijnlijk weer naar dat park zouden gaan met al die lekkere luchtjes. En ja, ik had het goed!
Ik heb heel hard getrokken aan de riem, want ik vond het zó leuk! Ik keek wel steeds naar dit gevangenismens want hij vroeg me telkens wat, maar ik snapte niet zo goed wat hij bedoelde.
Hij zei toen dat ik weinig opvoeding nog had genoten en dat ik nog veel moest leren, maar dat ik wel leergierig ben. Geen idee wat dat is, maar ik vind alles toch wel leuk als ik het eenmaal vertrouw en wil eigenlijk ook wel graag heel lief zijn en gewoon de beste maatjes worden met een baasje.
Ze zeggen ook dat ze hier een goed nieuw baasje voor me gaan zoeken, die me niet heel de dag alleen thuis laat en me vanalles wil leren om een echte brave hond te worden en samen allemaal leuke dingen te gaan doen. Nou, dat klinkt wel heel erg leuk allemaal!

Het gevangenismens heeft me na de wandeling afgedroogd met een handdoek, want ik had lekker door de modder lopen rennen , haha! Maar mijn kennel moest natuurlijk wel schoon blijven, want voor hetzelfde geld kwam er al een nieuw baasje voor me kijken!
Hij ging ook nog bij mijn gezicht voelen, want hij zag een bultje zei hij. De dierenarts zou die middag toch langskomen en dan zou die gelijk even naar me kijken.
In mijn hok heb ik vervolgens een lekkere kluif gekregen en ik heb allemaal mensen voorbij zien komen die voor mijn hok gingen staan. Nou ik ging mooi blaffen naar ze hoor. ’t Is en blijft toch altijd maar de vraag wat mensen van je willen.
’s Middags gingen we toen naar een kamertje in de gevangenis waar een tafel stond en een meneer me helemaal ging bekijken. Hij luisterde met een raar ding op mijn borst naar mijn hart en tilde mijn lip op en keek in mijn oren enzo. Het bultje in mijn gezicht kwam van het wisselen zei hij. Dat kan wel kloppen, want ik ben pas allemaal tanden en kiezen verloren, maar er zitten gewoon weer nieuwe hoor! Ik kreeg toen ook raar spul wat heel erg stinkt in mijn nek gedruppeld en een heuse prik met een echte naald! Maar die zat erin voor ik er erg in had.

Ik mocht daarna weer terug naar mijn kennel en heb daar heel de dag vanalles zitten bekijken.
Je ziet vanalles hier joh! Dat is toch wel veel leuker dan toen ik thuis heel de dag alleen zat!
Alleen vind ik de rondjes die ze hier met me maken veel te kort hoor, ik zou wel uren willen rennen en spelen! Maar mijn overburen moeten ook allemaal uitgelaten worden zeggen ze. Ja, dat begrijp ik ook wel, maar toch.
Gelukkig gaan we altijd ’s ochtends en ’s middags naar het park hier en kan ik overdag ook steeds zowel binnen als buiten in mijn kennel lopen. Ik kijk m’n ogen nog altijd uit!
Na de middagronde geven ze ons altijd weer lekker te eten, vaak met echt vlees erbij, mjammie!
En daarna gaan alle gevangenismensen weer naar huis en wordt het weer rustig in de gevangenis.
Ik praat soms ook wel wat met mijn buurtjes hier, maar ik heb soms opeens weer andere buren en dan zie ik mijn “oude buurtjes” opeens niet meer.
Ik denk dat die dan al een nieuw baasje hebben gekregen? Geen idee? Ik weet wel, dat ik iedere dag hoop dat er een lief baasje voor mij alleen komt, want ik heb wel gemerkt dat de gevangenismensen hier niet je eigen baasje zijn, maar baasjes voor alle honden hier in de gevangenis. En eigenlijk wil ik wel heel graag een eigen baasje. Eentje voor mezelf alleen. Daar wil ik dan heel lief voor zijn en heel goed naar leren luisteren, zoals ik dat op straat weleens heb gezien.
Weten jullie nog een lief baasje voor me?

Ik ben dan wel geen volle Labrador maar een kruising naar het schijnt en heb meer weg van een Mechelse Herder zeggen ze, maar ben wel heel erg lief hoor, al zeg ik het zelf.
Alleen zeggen ze dat ze wel een baasje voor me zoeken die ervaring heeft met honden en die me goed wil trainen om een brave hond te worden en niet meer zo onzeker te zijn naar vreemden.
Ze zeggen dat ze me liever ook niet bij kinderen plaatsen, omdat ik dus nog onzeker ben en ze niet weten wat ik misschien kan doen uit angst. En katten hebben ook geen rust bij mij, dus die heb ik liever ook niet in huis.
Weten jullie iemand voor me?
Neem dan alsjeblieft contact op met de mensen van de gevangenis hier en informeer naar me!

Pootje,
Nestor

Afbeelding


Voor meer info:
Streekdierentehuis Spijkenisse
Markenburgweg 1
3202 LH Spijkenisse
Telefoon 088 - 34 37 112
E-mail: spijkenisse@dierenopvang.com
Website www.asielenrijnmond.dierenbescherming.nl

Nestor heeft inmiddels zijn welverdiende eigen baasje gevonden!
Laatst gewijzigd door Desiree op 30/11/09 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,
Désirée

Afbeelding

Juno
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2074
Lid geworden op: 14/08/07 22:06
Locatie: Velserbroek

Ongelezen berichtdoor Juno » 19/11/09 22:48

Mooi geschreven Mariëlle :klasse:
Groetjes, Milou

Lunatic
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6157
Lid geworden op: 03/03/08 14:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lunatic » 20/11/09 00:51

Heel mooi geschreven, maar ik word altijd zo verdrietig van dit soort verhalen :(
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi

molletje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19/11/06 00:00
Locatie: rotterdam

Ongelezen berichtdoor molletje » 20/11/09 00:53

het is een mooi, maar ook zo'n verdrietig verhaal :cry:
ik hoop dat er snel iemand voor Nestor komt om hem een goed leven te geven

Gebruikersavatar
Liams_Mum
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2368
Lid geworden op: 01/07/08 17:07
Locatie: (Born in Schotland) Stevensweert
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Liams_Mum » 20/11/09 01:21

Ik vind het ook een ontroerend verhaal. Heel mooi geschreven en ik hoop dat Nestor een gouden mandje vind! :)
Groetjes, Gayle & the boys
Afbeelding

roef
Speurneus
Speurneus
Berichten: 8309
Lid geworden op: 30/09/08 11:29
Locatie: emmeloord

Ongelezen berichtdoor roef » 20/11/09 08:49

mooi beschreven marielle :)
idd ik word er ook altijd een beetje triest van,ik weet dat ze goed verzorgd worden.maar net als jij schreef,een eigen baas is toch beter.
ik hoop dat nestor heel snel zijn gouden mandje krijgt
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012

Gebruikersavatar
Nino&Toosje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3249
Lid geworden op: 12/02/09 19:05
Locatie: Drenthe

Ongelezen berichtdoor Nino&Toosje » 20/11/09 11:04

Heel liefdevol geschreven. Laten we hopen dat hij een kanjer van een baas krijgt. :)

yari
Speurneus
Speurneus
Berichten: 13451
Lid geworden op: 28/12/02 23:03
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor yari » 20/11/09 13:29

Dank jullie wel en laten we idd hopen dat deze kanjer snel zijn welverdiende baasje vindt! :)
Groetjes: Mariëlle & Yari

~ Wie achter de kudde aanloopt loopt altijd door de stront ~

AnP
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1456
Lid geworden op: 24/09/09 12:26
Locatie: Delft
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor AnP » 20/11/09 13:31

Mooi geschreven en hopen dat hij snel een baasje vind

Gebruikersavatar
sharon66057
Speurneus
Speurneus
Berichten: 4468
Lid geworden op: 12/07/09 13:10
Locatie: Lelystad

Ongelezen berichtdoor sharon66057 » 20/11/09 13:47

Ook ik word altijd heel verdrietig als ik dit soort verhalen lees :(
Dat er maar heel snel een mooi warm mandje voor Nestor gevonden word..

Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus
Berichten: 8740
Lid geworden op: 13/09/04 15:44
Locatie: Almere
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Saskia.Bernadette » 20/11/09 14:14

:( Triest verhaal, mooi onder woorden gebracht. Deze nog erg jonge hond krijgt hopelijk snel een nieuw thuis. :)
onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog

yari
Speurneus
Speurneus
Berichten: 13451
Lid geworden op: 28/12/02 23:03
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor yari » 23/11/09 17:37

Ik heb een grotere foto van Nestor weten te bemachtigen, dit is em:

Afbeelding
Groetjes: Mariëlle & Yari

~ Wie achter de kudde aanloopt loopt altijd door de stront ~

Gebruikersavatar
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1078
Lid geworden op: 06/01/09 17:46

Ongelezen berichtdoor brigitte064 » 23/11/09 19:20

Een indrukwekkend verhaal, en prachtig geschreven Marielke..
En wat een brave blik heeft die sjmiegel :verliefd1:
Afbeelding

yari
Speurneus
Speurneus
Berichten: 13451
Lid geworden op: 28/12/02 23:03
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor yari » 24/11/09 12:03

brigitte064 schreef:Een indrukwekkend verhaal, en prachtig geschreven Marielke..
En wat een brave blik heeft die sjmiegel :verliefd1:


Thanx Gitje en braaf kan hij zeker zijn! Hij is erg leergierig!
Maar dus helaas ook wèl in staat te happen.
Dat heeft m'n collegaatje gister ervaren heb ik begrepen (ik ben vrij geweest, moet morgen pas weer werken, werk maar 24 uur).

Onze GT gaat er nu verder mee aan de slag in ieder geval.
Ik denk zelf dat het een beetje een angstbijtertje kan zijn (is gekruisd met een Mechelaar en die ontwikkelen dat vaak toch al snel).
Maar volgens mij heb je hier een super hond aan als je gewoon duidelijk leiding kunt geven en weet hoe om te gaan met dit soort gedrag. Volgens mij gaat ie dan door 't vuur voor je.
Groetjes: Mariëlle & Yari

~ Wie achter de kudde aanloopt loopt altijd door de stront ~

Charella

Ongelezen berichtdoor Charella » 25/11/09 20:14

Prachtig geschreven :klasse:

Ik hoop dat er gauw een nieuw baasje komt :)


Terug naar “Een dag uit het leven van...”