Toosje is ( samen met mij) als vrijwilligster werkzaam voor het Sophia snuffelcollege.
Wat doen wij zoal? Wij bezoeken scholen, de eerste 3 klassen van de lagere scholen, om kinderen te leren hoe ze met honden om moeten gaan.
Helaas zijn er niet veel kinderen vertrouwd met de hondentaal.
Het resultaat hiervan is dat er nog jaarlijks heel veel bijtincidenten plaatsvinden.
Toosje en ik leren de kinderen de taal van de honden.
Maar ook een stukje verzorging, opvoeding en in de laatste les laten we zien dat je ook hele leuke rustige spelletjes met je hond kunt doen.
Om een voorbeeld te geven hoe nodig de lessen zijn: In de tweede les laat ik de kinderen de tandjes van Toos zien. Ik vraag aan ze wat de hond wil zeggen als hij of zij de tanden laat zien. Regelmatig krijg ik dan als antwoord: De hond lacht
Jullie zien, ons werk is erg nodig. Mochten zich na aanleiding van dit stukje mensen geroepen voelen om ook scholen te bezoeken?
Informatie kun je vinden op de site van de Sophiavereniging: http://www.sophiavereniging.nl" onclick="window.open(this.href);return false; aanklikken: hond in de klas.
Er zijn nu ongeveer 80 vrijwilligsters ,maar het kunnen er niet genoeg zijn.
Hier een filmpje wat vorig jaar uitgezonden is in Hart van Nederland.
En een paar foto's van ons werk.
http://www.youtube.com/watch?v=_jVYzeuxnL0" onclick="window.open(this.href);return false;

Toosje en Rufus, de oefenhond

De kinderen leggen het spelletje klaar, Toosje kijkt hoe ik de stukjes kaas pak.

Natuurlijk mag je ook als hond, niet stiekem kijken waar de stukjes kaas verstopt worden.

Durf jij Toosje wel te aaien??

Dat is iets anders dan een boterham met pindakaas

Wie weet het antwoord op de vraag?

Kennismaking met Toosje

Toos, volgens mij lig je verkeerd om

En? Weten jullie nog wat je het eerst moet doen??

Toosje zelf let ook goed op!

En als de lessen te vermoeiend zijn, ga je gewoon lekker slapen
Dit was een kleine impressie van ons werk op de scholen.
Ik hoop dat jullie het leuk hebben gevonden.
En .... vrijwilligers zijn er nooit genoeg hoor.