donna schreef:Timber,
dank je wel voor je antwoord. Wat betreft de speeltjes, je zegt dat je daar geen aandacht aanbesteed. Wat doe je als de hond je dat komt aanbieden, gewoon negeren?
Wanneer begin je met wild te trainen? Bij ons op cursus al vrij snel.
Ik train nu elders en wij doen hier nog weinig met wild. Dat haasje is echt fout geweest van mij, wanneer ik dit van te voren had geweten had ik dit nooit meegenomen.
Hoi Donna,
reken het jezelf niet zo zwaar aan. Je hebt niets fouts gedaan. Je hebt gedacht dat je het goed deed en vandaaruit heb je gehandeld. Je hebt nu gezien dat het je niets positiefs heeft opgeleverd, dus de volgende keer niet meer doen. En het is bovendien niet zo dat je de hond hiermee te kort gedaan hebt hoor (misschien is dat jouw gevoel) en van 1x iets niet goed gaan betekent niet dat het altijd fout gaat. Ga op de goede weg zitten, je komt er vanzelf als je het maar tijd geeft, consequent bent.
Je pakt het over een tijdje met wild gewoon nog eens opnieuw op, desnoods laat je je hond een keer apporteren aan de riem/lange lijn zodat je die controle houdt. De lange lijn is wel een hulpmiddel en je hond weet heel goed wanneer ie wel of niet aan de lijn zit. Wanneer de hond echt gaat rommelen met wild er naar toe lopen en wegnemen. Jammer dan, dan had ie het maar op moeten pakken.
Wanneer beginnen met wild:
ik persoonlijk vind dat je het eerst moet proberen om het apporteren aan te leren met balletjes zoals ik al eerder schreef en dan met dummies.
Je ziet nog wel eens dat de hondjes uit showlijnen waar mee gewerkt (toppie) wordt eerder wild aangeboden wordt dan bijvoorbeeld honden uit werklijnen, gewoon omdat die laatste categorie honden het van nature toch wat sneller letterlijk en figuurljk oppakken, maar nogmaals, dat ik mijn ervaring en dus persoonlijke mening.
Mijn hondje van 10 maanden is zeker nog niet toe aan wild en dus wacht ik totdat de hond de dummy onder alle omstandigheden netjes bij mij brengt. Is dat het geval dat gaan we over op een duif in een pantykousje, dan eend en dan een keer een konijntje.
Ik start met cursus dit voorjaar met de hond. Nu zal hij ook in aanraking komen met wild. De eerste paar keren, zo begreep ik worden er alleen dummy's gebruikt en ben ik alweer een aantal weken verder voordat het wild uit de "kast" wordt gehaald. Indien ik vind dat het niet gaat dan stop ik met het wild en zal ik de cursusleider vragen over te gaan voor mij op dummies.
Speeltjes: als één van mijn honden met een speeltje komt aanlopen en bij mij komt en mij dus uitnodigt voor te spelen ga ik er niet op in. Ten eerste omdat niet hij maar
ik bepaal wanneer er gespeeld wordt. Als de hond bepaalt is hij de baas en dat wil ik niet, ik ben het immers. Zo creeer ik duidelijkheid voor de hond. Ten tweede is het een speelgoedje en dus is het voor mij onbelangrijk.
Bij het echte apporteren met een dummy krijgt hij de aandacht. Ik leg dus onbewust de (blije) klemtoon op het apporteerspel. Een hond heeft dat heel snel door en zal er snel achter zijn dat de dummy uiteindelijk de beloning is.
Onlangs vond mijn hondje langs het water een meeuw. Op een afstandje keek in wat ie er mee ging doen (hij is immers niet bekend met wild). Ik liep door en verstopte mij in een bosje terwijl ik goed de hond in de gaten hield. Ik schatte zo in dat áls hij bij de meeuw was, hij deze zo onderhand wel opgeraapt had kunnen hebben en ik riep hem met de fluit. Direct kwam hij aangerend met de meeuw in zijn bek, één van de vleugels over de grond waar hij vervolgens bij elke stap op stond. Op een meter voor mij liet hij de meeuw vallen. Ik heb de meeuw opgeraapt en hem geprezen voor het komen! En heb ik dus van hem niet verwacht dat ie ging zitten en moeilijk doen. Dat zitten vind ik hoge school werk. Pak het desnoods staande aan.
Groetjes en succes en nogmaals, het is jouw hond en betaalde cursus en jij bepaalt. Overleg het en er is ruimte voor voldoende mogelijkheden.
Timber