... een geleidehond

Regelmatig berichten we hier over een dag uit het leven van een Labrador.
roos

Ongelezen berichtdoor roos » 13/04/09 07:56

Wat een mooi/leuk filmpje Kim.
Olly rent idd in haar tuig, jij verteld dat vaak en het is leuk om dat eens te zien :wink:
Jullie zijn echt goed samen, ik kan mij na dit gezien te hebben jouw angsten/bedenkingen voor de toekomst ook goed voorstellen.
Maar daar gaan wij nu niet mee bezig, ik hoop dat jullie nog een flink aantal jaren van elkaar kunnen genieten, want uit alles in dit filmpje blijkt duidelijk dat jullie dat doen :)

Famke

Ongelezen berichtdoor Famke » 13/04/09 20:17

O kim, wat een mooi filmpje!

En leuk om zo kennis met jullie te maken!

Een vriend van mij is ook blind en hij krijgt morgen zijn geleide hond en ik hoob dat hij net zo'n goede band krijgt met zijn hond als jij met Ollie.

Ik was wel een beetje verbaasd dat Ollie mag zwemmen. Ik had begrepen dat de honden van het KNGF en Desudo niet mogen zwemmen en dat ze zelfs een beetje bang gemaakt worden van water.

Maar ik vind het super dat Ollie wel mag zwemmen, het is en blijft een lab hè!

Groetjes van Famke en een poot van Noa

Miske
Speurneus
Speurneus
Berichten: 15115
Lid geworden op: 28/08/04 00:17
Locatie: Beerse
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Miske » 13/04/09 20:44

@famke: In het pleeggezin wordt het zwemmen idd meestal niet bemoedigd; er zullen blinden zijn die bijvoorbeeld niet willen dat hun hond later gaat zwemmen of in tuig de neiging krijgt om de beek in te duiken :lol: . Maar later bij de gebruiker mag je je hond lekker "hond" laten zijn hoor, en zwemmen hoort daar als lab natuuuuuuuuurlijk bij!

Al zijn er wel verschillende meningen, want ik ken ook blinden die hun hond absoluut niet in het water willen krijgen of willen loslaten, uit angst dat de hond de honger naar water kent en er steeds in zal willen in tuig, ziek zou worden, een blessure op zou doen enz.

Olly kent heel goed het verschil tuig - loslopen als het op zwemmen aankomt :). Gelukkig maar! Al zal ze in tuig soms wel aangeven van: "hé baasje, hier wil ik echt in rollebollen in die modderplas!", en het is dan mij om te zeggen dat ze moet doorlopen. En heel stiekem doe ik soms het tuig wel eens uit, en mag ze toch even lekker hond zijn hoor ;).
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.

Miske
Speurneus
Speurneus
Berichten: 15115
Lid geworden op: 28/08/04 00:17
Locatie: Beerse
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Miske » 13/04/09 20:45

@Famke: Vergeten: Wens die vriend van jouw veel succes met zijn geleidehond!!!
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.

Famke

Ongelezen berichtdoor Famke » 13/04/09 21:39

Dankjewel kim voor je antwoord en het succes wensen.
Ik zal het overbrengen :D

Zijn geleidehond heet Jozef en ik hoop dat hij goede vriendjes word met Noa en dat ze samen ook veel plezier zullen maken.

Miske
Speurneus
Speurneus
Berichten: 15115
Lid geworden op: 28/08/04 00:17
Locatie: Beerse
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Miske » 13/04/09 21:51

Wat een grappige naam zeg, Jozef! Van welke school komt ie?
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.

Famke

Ongelezen berichtdoor Famke » 14/04/09 21:39

Sorry voor mijn late reactie Miske.
Ik had vandaag de hele dag teamtrainig met Noa, zij is hulphond in opleiding 8) (voor mijzelf ik heb MS)
en ben net thuis.

Jozef komt bij Stichting Desudo Blindegeleidenhonden uit Lelystad vandaan.

Ik had al een mailtje van hem dat het heel goed gegaan was vandaag :)

swieppie

Ongelezen berichtdoor swieppie » 14/04/09 22:48

Wat een mooie reportage.

CHOCOTOF

een geleidehond

Ongelezen berichtdoor CHOCOTOF » 16/04/09 16:27

hoi Kim,

Ik heb misschien een hele stomme vraag:
Stel je bent al een hele poos met olly onderweg,en olly heeft hoge nood,mag hij dan alleen op jou commando zijn behoefte doen,en hoe merk je dat aan hem?
En stel dat de nood zo hoog is,komt het dan eens voor dat hij dan toch aan je trekt?

Ik vraag dit omdat ik vorige week in de stad was ,en er was een vrouw met een geleide hond,die vrouw had ook nog een stok met 2 rode strepen,er liep een man achter haar,weet niet direkt of man ook bij haar hoorde,maar de hond,moest inderdaad zijn behoefte doen(golden retriever),en trok naar een lantaarnpaal,hierdoor viel vrouw dus over de hond heen,zag niet direct of het een hond in opleiding was,staat toch normaal op zijn tuigje he ?
Ik liep erheen om te vragen of ze zich pijn had gedaan,zei die man eigenlijk een beetje werend het is al in orde,dus neem aan dat hij inderdaad erbij hoorde.
Nu was ik mij dus ook aan het afvragen of het dan geen goed idee is,dat begeleiders,ook herkenbaar zijn door een vestje of zo aan te doen?

ik hoop dat je het niet een al te domme vraag vind,maar we hebben het in ons gezin nog uitgebreid over gehad,en zou toch heel graag weten hoe dat zit.

jou filmpje ziet er in iedergeval toppie uit,en je ziet gewoon de liefdesvonken tussen olly en jou overspatten en dus niet alleen als je hulpmakkertje,maar ook als je allerliefste vriendje.
:applaus: :applaus: :applaus: :applaus: :applaus:

Miske
Speurneus
Speurneus
Berichten: 15115
Lid geworden op: 28/08/04 00:17
Locatie: Beerse
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Miske » 16/04/09 21:48

@Chocotof: Als Olly echt dringend haar behoeftes moet doen, dan sprint ze opzij naar groen, evt. naar kiezeltjes/zand als het echt niet anders kan. En dan maak ik indien mogelijk nog de leiband langer en zeg ik snel "busy busy", maar ik heb bij Olly meestal de tijd niet om het tuig uit te doen.

En als ik echt denk: "het is lang geleden en hier is echt een geschikt plekje; we komen nl. wellicht niks meer tegen", dan kan ik Olly nog wel uittuigen, en zeg ik dus ook het plas/poepcommando, en mag ze aan de lange leiband haar behoeftes doen. Let wel: Ik geef haar nooit ruimte, en blijf stokstijf staan. Dit heeft als voordeel dat je zelf nergens in/tegen kan lopen en dat je hond geen uren begint te snuffelen en dus "vergeet" dat ie hier is om te plassen/poepen :).

Het is een hele uitleg, maar het is eigenlijk niet moeilijk :):).
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.

Miske
Speurneus
Speurneus
Berichten: 15115
Lid geworden op: 28/08/04 00:17
Locatie: Beerse
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Miske » 16/04/09 21:49

@Chocotof: Hier hebben begeleiders van de geleidehondenschool kledij aan met een logo en gegevens van de geleidehondenschool op :).

Maar gewoon begeleiders zijn hier ook niet herkenbaar; hoeft eigenlijk ook niet, vind ik persoonlijk. Als je toch hulp nodig hebt, dan kan je het altijd vragen en als dat niet zo is, dan kan je het altijd vriendelijk afwimpelen.
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.

CHOCOTOF

een geleidehond

Ongelezen berichtdoor CHOCOTOF » 16/04/09 22:28

hoi Kim,

Bedankt voor je duidelijke uitleg.
Wat je zei over de begeleiders dat die geen vestje aan hoeven te doen,klopt wel,maar ik had eigenlijk het idee,dat de hond nog in opleiding was,en even aan het proeflopen was(ik weet het niet zeker hoor,maar zo leek het),omdat haar hond ook zo'n onverwachte beweging maakte,zodat zij viel,want normaal mag zoiets toch niet gebeuren he ?
En daarom dacht ik dat tijdens zo'n oefenen,het kenbaar wordt gemaakt,aan anderen dat zowel hond als baasje nog aan situatie moeten wennen.
Net zoals je een puppy van de blindengeleidinsschool ook met zo'n vestje ziet lopen,van pup in opleiding.

Linnie

Ongelezen berichtdoor Linnie » 09/03/10 20:02

Wat een mooie reportage :verliefd1: ! Echt heel indrukwekkend! Olly en Kim zien er allebei gelukkig uit :)

Bij mij op mn werk loopt ook een meneer met een blonde lab als geleidehond en die man doet helemaal niet lief tegen zn hond. Juist snauwerig. Vind het altijd hartverscheurend om te zien.

Miske
Speurneus
Speurneus
Berichten: 15115
Lid geworden op: 28/08/04 00:17
Locatie: Beerse
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Miske » 09/03/10 20:12

Wat erg Linnie; als je weet van welke school die hond komt, dan zou je kunnen overwegen de school hierover te contacteren.
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.

Linnie

Ongelezen berichtdoor Linnie » 09/03/10 20:38

Hoi Kim,

Zou het KNGF er iets mee kunnen? De man is blind weet ik..

Zit er al vaker aan te denken om het KNGF in te lichten, maar wil ook die man "zn ogen" niet afpakken en ik weet niet hoe hij thuis met de hond omgaat. Maar op het werk loopt die man steeds te snauwen. Wij zien het van een afstandje gebeuren steeds, kan er dan ook niet naartoe anders zou ik het die man persoonlijk zeggen!
Maar vind het zo zielig voor die lieve hond, die verdient net zo'n leuk leven als Olly!


Terug naar “Een dag uit het leven van...”