Steadiness

Plaats hier alles over jachttraining en de jacht.
Karin en Sam

Steadiness

Ongelezen bericht door Karin en Sam »

Hallo,
Vanaf dat we Sam hebben, apporteert hij als de beste. Wij vinden dat erg leuk en oefenen veel met hem. Het probleem nu is, dat hij moet leren om te wachten met apporteren tot hij een commando krijgt. Dat lukt alleen als ik hem vasthoud bij zijn halsband. Hij vindt het ook moeilijk om te zitten en blijven. Ik kan niet erg ver weg gaan want dan stuift hij achter me aan en het moet ook niet te lang duren.
Ik wil in september graag beginnen met een jachttraining. Hoe krijg ik hem wat rustiger zonder dat hij minder enthousiast wordt?
Ik weet dat je het eigenlijk vanaf pup moet aanleren, maar toen ik Sam kreeg had ik helaas nog nooit van steadiness gehoord.
Wie heeft goede ideeen?
KARIN EN SAM :ffdenken:
Janneke

Ongelezen bericht door Janneke »

Dan zou ik beginnen met het blijven er heel goed in te trainen. Joppe kan ik in een winkel afleggen, 10 minuten wegblijven (ben dan ook uit zicht) en hij blijft gewoon liggen.
Vanaf het moment dat Joppe goed kon blijven liet ik hem zitten en ging de dummy zelf wegleggen. Daarna mocht hij, als ik terug naast hem stond pas op mijn commando het apport gaan halen. Ging dat goed dan gooide ik het blok een inimini stukje weg, 1 meter of zo. En dat ben ik langzaam uit gaan breiden.
Lunatic
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Lunatic »

Inspringen heeft Luna op een redelijk simpele manier afgeleerd op de training. Ik weet niet of je het apporteren altijd alleen doet of met iemand erbij?
Ze moest naast me zitten, op 10 meter afstand stond iemand die een geluidje maakte en een dummy opgooide, op het moment dat Luna in sprong (te vroeg weg ging) dan werd de dummy snel opgepakt en had ze dus geen succes, de beloning is tenslotte de dummy halen :wink:
Dit hebben we een aantal keer herhaalt en toen viel bij madam het kwartje, zo van hmz als ik weg ga voor er wat gezegd word, dan ligt er ineens niks meer, dat is ook niet leuk :? Vanaf dat moment blijft ze netjes zitten tot ik haar een commando geef.

Dus misschien is dit een manier om het te proberen?
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi
Karin en Sam

Bedankt, ga het proberen. Denken jullie dat het handig is om, totdat hij goed kan blijven helemaal geen dummy te gebruiken? Hij zwemt heel graag, maar dat kan ook met een bal natuurlijk. Nu leer ik hem misschien dingen aan die niet goed zijn. Soms houd ik hem ook aan zijn halsband vast en zeg blijf.....Gooi de dummy, wacht een paar seconden en laat hem dan apporteren.
Groetjes,
Karin en SAM
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door brigitte064 »

Allereerst heb ik een vraagske, hoe oud is je hondje?
En, komt je hondje uit een werk- of een showlijn?
Afbeelding
bink
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door bink »

Wat ook een leuke oefening is, is het volgende:

Laat de hond naast je zitten, blijf commando
Je loopt weg bij de hond met de dummy, leg deze weg en ga terug naar je hond.
Je geeft weer een blijf commanda en je gaat zelf de dummy ophalen.
Je hond mag de dummy nu even vast houden en weer los laten.
Opnieuw de dummy wegbrengen en terug naar je hond.
Nu de hond 180 graden draaien, blijf commando en vooruit wegstappen bij je hond.
De hond voor roepen, aan de voet.
En nu laat je je hond de dummy halen.

Zo train je steadyness en het halen van het apport is de beloning.

Bikkel had het na een paar keertjes helemaal door.
Ook het wegpakken van de dummy bij het inspringen werkt meestal snel.

Succes
Miske
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Miske »

brigitte064 schreef:Allereerst heb ik een vraagske, hoe oud is je hondje?
En, komt je hondje uit een werk- of een showlijn?
Dat staat in haar voorsteltopic gitje. Gewoon eens effe op "profiel" klikken en dan "alle berichten van deze gebruiker" aanklikkerdeklikken :).
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.
Karin en Sam

steadiness

Sam is 1 jaar en is gefokt op show en jacht door Marie-Louise van Haersma de With. Kennel Withara labradors in Putten
roonekoos
Erelid
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door roonekoos »

Ik trainde met kenzo het volgende:

Kenzo - naast...trainer gooit dummy/eend op.
Kenzo apport...

Volgende oefening:

Kenzo naast...trainer gooit dummy op.
Loop zo'n 20 meter naar links of rechts.
Kenzo kom voor...kenzo moet netjes voor komen en daarna "naast"zitten,kenzo apport...

Volgende oefening:
Trainer gooit dummy op...er komt geen apport en je gaat de dummy zelf halen.

Als je al wat verder gevorderd bent kan je als je 20 meter links of rechts weg loopt van die aftand ook je hond laten apporteren en dan maak je een beweging met je hand in de richting van de dummy (klein begin om dirrigeren aan te leren).

Je kan dit op verschillende manieren trainen en veel variaties toepassen, het doel is dat je hond nooit weet wat er gaat gebeuren en dat het geen automatisme wordt dat je steeds hetzelfde gaat doen.

Op deze manier gaat je hond erg goed op je letten en wacht rustig af wat het commando gaat worden.

Als hij het goed doet dan lekker knuffelen daarna en dan komt het goed.

Gr Ronald
Karin en Sam

Bedankt allemaal voor jullie goede tips. Ik krijg het druk met oefenen voorlopig. Hopelijk lukt het allemaal een beetje voordat we in september met de jachttraining gaan beginnen.
Groetjes,
Karin :) en Sam :zwartpootje:
Lunatic
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Lunatic »

Gelukkig hoef je niet alles te kennen voor je aan jachttraining begint hoor :wink:
Jullie leren daar ongetwijfeld nog een hoop leuke en nuttige dingen bij :D
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door brigitte064 »

Een tipje, ga niet met dummies gooien, je hondje raakt daar veel te opgewonden van, en het risico op inspringen wordt steeds groter, naarmate de hond liever wil gaan :wink:

Je hondje is nu 1 jaar, en zou eigenlijk al redelijk moeten kunnen blijven op de plaats.
Mocht dat (nog) niet helemaal lukken, probeer dan eerst je hondje gehoorzaam te krijgen zonder al teveel spanning (dummywerk) in te bouwen.

Dus, eerst eens beginnen met de oefening blijf, dit oefen je net zolang en zovaak totdat je hondje minimaal 2 minuten onaangelijnd blijft zitten.
Pas als deze oefening goed gaat is de basis van je hondje dusdanig dat je als verleiding dummies kan gaan gebruiken.

Begin weer bij het begin, aangelijnd laten zitten en ernaast blijven staan, gaat dit goed, los laten zitten en ernaast blijven staan, gaat dit goed aflijnen en 1 meter ervoor gaan staan, gaat dat goed de afstand langzaam vergroten, gaat dat goed verleiding inbouwen (eerst zelf teruglopen en laten blijven, eromheen lopen en laten blijven, dan langslopende mensen/dieren en laten blijven), gaat dat goed dan zelf uit zicht gaan en laten blijven, en pas als dat goed gaat mag je met dummies gaan werken, eerst aangelijnd, gaat dat goed, dan los.

Wat is nou goed, wel in alle gevallen moet je hondje rustig op post blijven, niet inspringen en geen geluiden maken.

Heel veel succes, en vooral plezier met je hondje :D
Afbeelding
Karin en Sam

Bedankt Brigitte. De dummie blijft voorlopig uit zicht. Hij wordt er inderdaad opgewonden van. Misschien ben ik er iets te snel mee geweest, hij is stapeldol op zijn dummie. Eerst maar weer terug naar de basis.
Groetjes,
Karin
Plaats reactie