Ik heb het zo aangeleerd:
3 Dummies uitleggen, waarbij ze mee kon kijken, dan uitsturen op die dummies (rechte lijn).
Gaat dat helemaal goed, dan 3 dummies uitleggen en 4x sturen. de 4e keer ligt er niets, maar fluit ik haar af, soms gooi ik dan een dummie bij (beloning) of ik fluit haar terug en krijgt ze bij mij een voertje als beloning.
Is ook dat helemaal goed gegaan, dan begin je met de dummies uitleggen, vervolgens loop je een heel andere route waarbij je uitkomt in een rechte lijn tov de dummies. Uitsturen voor de dummies.
Gaan die drie versies helemaal goed, dan kun je de afstanden verder gaan opbouwen. Waar het om gaat, is dat je je hondje leert dat als jij zegt vooruit, dat hij ook gaat omdat hij vertrouwen heeft dat je wel gelijk zult hebben. Fluit je hem dan terug, dan schep je verwarring: jij zegt dat er iets ligt en dan moet de hond zonder succes terug komen
Eerst vertrouwen leren krijgen in jou, en in je handelen, dan pas stapjes verder gaan. We willen vaak te snel gaan. Juna is nu bijna 14 maanden en ik train met haar vanaf dat ze 7 weken is. Pas nu begint het echte vertrouwen te komen:
Als ik haar vooruit stuur en de dummie ligt verder naar links bijvoorbeeld, dan kan ik haar affluiten en naar links sturen. Rechts hetzelfde verhaal of verder vooruit. Als ík zeg dat het zo is, dan vertrouwt Juna erop dát het zo is en voert ze het dus uit.
Kan ze dan onvrwachts de dummie niet vinden (of er ligt er geen meer) dan laat ik áltijd een beloning komen: dan wel een dummie bij gooien, dan wel een voertje bij mij.
Onthoud goed, dat het belangrijkste is dat de samenwerking top moet worden, de oefeningen op zich zijn minder van belang. Als je hondje eenmaal alles beheerst, zul je merken dat je eigenlijk best veel van ze kunt vragen. Ik pin me niet vast op de uiteindelijke examenoefeningen, maar breek het altijd in stukjes en houd het afwisselend.
Succes!